2023-03-08, 09:52
Medlem
Tack, jag fick det svar jag borde väntat mig, för att det också är närmast sannolikheten.

Eftersom jag tror jag tillför tråden en helt ny teori så nämner jag den här och nu.

I rättegång:1 dömdes de båda läkarna för att både mördat och styckat Da-Costa som frikändes för att Nämndeman (ansågs) ha pratat bredvid mun.

I rättegång:2 dömdes båda för att ha styckat kroppen men inte dödat den???

I rättegång:3 frikändes båda för att griftefridstiden gått ut???

Kan framtida Åklagare och Nämdemän använda detta för att få sina klienter frisläppta, att bara så där anklaga någon för att ha pratat bredvid mun som egentligen inte går att bevisa som kanske bara för att få till en ny rättegång med nya förutsättningar som ändrar beslutet.
Skyldig, eller Icke Skyldig. Skrämmande om det vore så. Vad säger du.
Senast redigerad av MottisXL 2023-03-08 kl. 09:55. Anledning: Tillägg
Citera
2023-03-08, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MottisXL
Tack, jag fick det svar jag borde väntat mig, för att det också är närmast sannolikheten.

Eftersom jag tror jag tillför tråden en helt ny teori så nämner jag den här och nu.

I rättegång:1 dömdes de båda läkarna för att både mördat och styckat Da-Costa som frikändes för att Nämndeman (ansågs) ha pratat bredvid mun.

I rättegång:2 dömdes båda för att ha styckat kroppen men inte dödat den???

I rättegång:3 frikändes båda för att griftefridstiden gått ut???

Kan framtida Åklagare och Nämdemän använda detta för att få sina klienter frisläppta, att bara så där anklaga någon för att ha pratat bredvid mun som egentligen inte går att bevisa som kanske bara för att få till en ny rättegång med nya förutsättningar som ändrar beslutet.
Skyldig, eller Icke Skyldig. Skrämmande om det vore så. Vad säger du.

Jag tror inte att man ska leta efter någon spännande juridisk masterplan - det fanns flera smutsiga agendor som samverkade (se vidare Olsson polisen Rajs och Expressen) och rättsprocessen hade totalt spårat ur i slutet av 80-talet. Varken TA eller TH hade ju nåt med detta att göra. Dissektionen av kaoset och rättsrötan slutfördes för 20+ år sedan. TH och TA borde aldrig ha åtalats eller ens utfrågats i denna utredning.

Utredningen var fö kaotisk- polisen lyckades ju inte ens hålla koll på sina papper, förhör och bevismaterial tappades bort osv.

Tittar man på andra vinklar (och glömmer TH och TA), BO:s bekanta osv, hittar man massor av intressant stoff, bla ett gäng våldsbrottslingar, som befann sig ca 70 m från ena fyndplatsen. En anledning till att da Costa-fallet fortfarande diskuteras, är det högintressanta stoff som polisen inte lyckades använda. Detta är helt enkelt ett fall som lockar amatör-deckare och krimnördar.

Att polisen misslyckades med att förhöra BO:s personkontakt på E-vägen (Vinof) är högst anmärkningsvärt. Förhöret som hölls 1985 är något av ett skämt. Att man dessutom misslyckades med att hitta ett tjugotal personer som bör ha frekventerat hans adress på sommaren 1984, det är fullständigt absurt. Något liknande har troligen aldrig hänt. Att polisen inte la märke till att BO brukade övernatta 300 m från en ökänd, våldsam knarkarkvart, det är lika absurt. Att polisen inte märkte att BO interagerade med en man som hade samma signalement som en våldsbrottsling (Robert) som brukade hålla till på E-vägen 25, det är svårt att förstå osv.

Det finns mkt för oss krimnördar att gräva ner oss i .....
Senast redigerad av Eremona2.0 2023-03-08 kl. 11:20.
Citera
2023-03-08, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag tror inte att man ska leta efter någon spännande juridisk masterplan - det fanns flera smutsiga agendor som samverkade (se vidare Olsson polisen Rajs och Expressen) och rättsprocessen hade totalt spårat ur i slutet av 80-talet. Varken TA eller TH hade ju nåt med detta att göra. Dissektionen av kaoset och rättsrötan slutfördes för 20+ år sedan. TH och TA borde aldrig ha åtalats eller ens utfrågats i denna utredning.

Utredningen var fö kaotisk- polisen lyckades ju inte ens hålla koll på sina papper, förhör och bevismaterial tappades bort osv.

Tittar man på andra vinklar (och glömmer TH och TA), BO:s bekanta osv, hittar man massor av intressant stoff, bla ett gäng våldsbrottslingar, som befann sig ca 70 m från ena fyndplatsen. En anledning till att da Costa-fallet fortfarande diskuteras, är det högintressanta stoff som polisen inte lyckades använda. Detta är helt enkelt ett fall som lockar amatör-deckare och krimnördar.

Att polisen misslyckades med att förhöra BO:s personkontakt på E-vägen (Vinof) är högst anmärkningsvärt. Förhöret som hölls 1985 är något av ett skämt. Att man dessutom misslyckades med att hitta ett tjugotal personer som bör ha frekventerat hans adress på sommaren 1984, det är fullständigt absurt. Något liknande har troligen aldrig hänt. Att polisen inte la märke till att BO brukade övernatta 300 m från en ökänd, våldsam knarkarkvart, det är lika absurt. Att polisen inte märkte att BO interagerade med en man som hade samma signalement som en våldsbrottsling (Robert) som brukade hålla till på E-vägen 25, det är svårt att förstå osv.

Det finns mkt för oss krimnördar att gräva ner oss i .....

Tack, men om det fanns någon sanning i det någon berättade att man känt liklukt från containern som stod mot ytterväggen till Rättsmedicin, då är det lätt att förknippa detta med att gärningsmännen efter att ha förlustat sig sexuellt på Da-Costas kroppsdelar märkte att alla
säckarna blev för tunga att bära på till fyndplatserna 1 och 2 där man fann dom.

Därför dumpade man säckarna med bålen och huvudet i containers utanför brottsplatsen. Den ena jobbade ju där med egen nyckel som då hade tillgång till världens bästa mord och styckningsplats med specialverktyg för ändamålet. Tyvärr hann sopgubbarna hämta containern innan mordpolisen kom dit. Är detta bara efterhandsfabricerat rykte.
Senast redigerad av MottisXL 2023-03-08 kl. 12:02. Anledning: Tillägg
Citera
2023-03-08, 13:04
Medlem
Citat:
Tack, men om det fanns någon sanning i det någon berättade att man känt liklukt från containern som stod mot ytterväggen till Rättsmedicin, då är det lätt att förknippa detta med att gärningsmännen efter att ha förlustat sig sexuellt på Da-Costas kroppsdelar märkte att alla
säckarna blev för tunga att bära på till fyndplatserna 1 och 2 där man fann dom.

Därför dumpade man säckarna med bålen och huvudet i containers utanför brottsplatsen. Den ena jobbade ju där med egen nyckel som då hade tillgång till världens bästa mord och styckningsplats med specialverktyg för ändamålet. Tyvärr hann sopgubbarna hämta containern innan mordpolisen kom dit. Är detta bara efterhandsfabricerat rykte.

Det är bara ett rykte ja.
Den berömda containern uppmärksammades i november 1984 och saknar totalt bevisvärde.
Även på Eugeniavägen fanns en äcklig container som stank. Den innehöll slaktrester, grisdelar.
Citera
2023-03-08, 13:27
Medlem
Citat:
Den berömda containern uppmärksammades i november 1984 och saknar totalt bevisvärde.
Även på Eugeniavägen fanns en äcklig container som stank. Den innehöll slaktrester, grisdelar.

OK,men det finns ju både halva och riktiga sanningar och bra indicier om båda läkarna som nitiska mordutredare gärna skulle använda, trots att det inte haft med fallet att göra. Exempel -
vis om någon av dem har misstänkts mörda tidigare frun som hittades hängd i parets gemensamma sovrum, där alla experter var eniga. Det går inte ta livet av sig genom att sitta på golvet samtidigt som man långsamt kvävs. Självbevarelsedriften att till varje pris slippa dö är starkare än att lyckas. Men mannen släpptes och alla misstankar skrotades, försämrar inte det mannens trovärdighet till mordutredaren som lägger mer krut på honom att det kanske ändå är han som styckade DaCosta.
Citera
2023-03-08, 14:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Svar nej. Vilka som sannolikt hade information om brottet och GM, är lättare att ringa in.
"Klabben", Saba, BOs närmaste polare och gänget på Eugeniavägen, bör ha haft central information.
Informationen som polisen sökte, fanns antagligen i da Costas kretsar, bland missbrukarna.
På Eugeniavägen fanns tex en person hon kände + yngre missbrukare, som hon antagligen interagerade med på våren och sommaren 1984.

Nej, nej och åter nej.

Du försöker återigen kasta misstankar åt missbrukarna och flyttgubbarna på Eugeniavägen trots att det finns inte ett enda vittnesmål som ens pekar på att da Costa träffat någon av dessa personer den sista tiden eller att hon rört sig i Eugeniaområdet.

I varje normalt fungerande polisutredning så är det istället det sista vittnet som intar en central position och är föremål för polisens intresse och det vittnet var en äldre man på Östermalm. Tyvärr utredde man ej denna person trots hans täta kontakt med da Costa den sista tiden, hon var även skyldig honom pengar och övernattade i hans bostad samma dag hon försvann.

De två korta förhör som hölls med honom bringade inte någon klarhet i vart da Costa tog vägen efter att ha blivit skjutsad i det äldre vittnets bil på förmiddagen den 10 juni.

Du har med mycket stor sannolikhet "ringat in" helt fel personer för det där gänget med Vinof i spetsen kände nog knappast till vad som hände med da Costa eftersom de hade ingen som helst vetskap om da Costas kontakter med olika män som hon träffat uppe på Malmskillnadsgatan. Även det äldre vittnet på Östermalm träffade hon på stritan.
Citera
2023-03-08, 14:36
Medlem
Vad bra, då frågar jag dig "Lawnmoverman" samma sak. Vem skulle du säga är den, eller dom mest sannolika gärningsmännen till DaCostas död efter alla år som ni debatterat fallet. Jag tror ju att läkarna är gärningsmännen för inga andra har haft så många indicier som stämmer med allt dom gjort. Utbildade för att stycka kroppar. Fyndplatserna nära hemmaadresserna och utredning om tidigare misstänk mord på tidigare frun.
Citera
2023-03-08, 14:36
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Bevisvärdet kan inte du avgöra.

Det intressanta är att containern stod på Karolinska institutets södra del enligt renhållningsarbetaren och i princip mitt emellan FP1 och FP2.

Detta för oss in på frågan varför containern var placerad blott ca 300 meter från Rättsmedicinalverket som enligt åklagarens gärningsbeskrivning och polisens undersökning var den plats där brottet ägde rum?

Från 10:55 in i klippet pratar en viss professor i kriminologi om detta.

https://youtu.be/LXlgUEF6ZEg
Citera
2023-03-08, 14:54
Medlem
Som alla vi som följt fallet idag vet, sker ett sista officiellt känt möte mellan Jan E och CdC + en kille i sällskap (CB?) på Gamla Brogatan vid 19.00 tiden den 15:e juni.

Efter alla år som gått och privatspaning vet vi också att CB är bland de allra sista som träffar henne då de uppenbarligen hade ett förhållande bakom ryggen på Saba, vilket han också senare tillstått.

Frågan är var och varför de skiljs åt och vem som mer var närvarande?

För efter 19.00 -mötet den 15/6 finns väl inga levande spår kvar av henne?
Citera
2023-03-08, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Som alla vi som följt fallet idag vet, sker ett sista officiellt känt möte mellan Jan E och CdC + en kille i sällskap (CB?) på Gamla Brogatan vid 19.00 tiden den 15:e juni.

Efter alla år som gått och privatspaning vet vi också att CB är bland de allra sista som träffar henne då de uppenbarligen hade ett förhållande bakom ryggen på Saba, vilket han också senare tillstått.

Frågan är var och varför de skiljs åt och vem som mer var närvarande?

För efter 19.00 -mötet den 15/6 finns väl inga levande spår kvar av henne?

Tack. Intressant. Jag visste om Gamla Brogatan men inte detaljerna som du.
Citera
2023-03-08, 16:54
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle

Nej tyvärr, vi vet ingenting om detta påstådda möte. Troligtvis ville bara JE hjälpa till och drog till med en rövarhistoria? Det finns dessutom en skribent som påpekade häromdagen att kontaminerade vittnen som levererar vad som förväntas ska papperkorgas.

Citat:
Vittnen som vet vad de förväntas leverera, brukar papperskorgas. Kallas för kontaminerade vittnen. Såna ska ut, väck, bort.

JE väntade trots allt i 22 år innan han började "berätta" så han har haft god tid på sig att bli "kontaminerad" av allt det som stått i media under årens lopp.

Man kan även spekulera i om JE läst DÄEM och på så sätt helt enkelt kommit ihåg fel datum när han ville hjälpa till? Det är ju ingen annan som sett da Costa på stan så troligtvis är det fråga om ett hjärnspöke?
Citera
2023-03-08, 17:05
Medlem
Citat:
Det går inte ta livet av sig genom att sitta på golvet samtidigt som man långsamt kvävs.

Miljontals döda människor (som hängt sig på låg höjd) håller inte med.
Människor hänger sig från sänggavlar, dörrhandtag och element och dör omedelbart.
Människor hänger sig också i persiennsnören och dör omedelbart. Händer varje dag.

TH mördade inte sin partner. Och även om han gjorde det, har det inget med CdC att göra. Han kände inte henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in