Citat:
Ursprungligen postat av
MottisXL
Tack, jag fick det svar jag borde väntat mig, för att det också är närmast sannolikheten.
Eftersom jag tror jag tillför tråden en helt ny teori så nämner jag den här och nu.
I rättegång:1 dömdes de båda läkarna för att både mördat och styckat Da-Costa som frikändes för att Nämndeman (ansågs) ha pratat bredvid mun.
I rättegång:2 dömdes båda för att ha styckat kroppen men inte dödat den???
I rättegång:3 frikändes båda för att griftefridstiden gått ut???
Kan framtida Åklagare och Nämdemän använda detta för att få sina klienter frisläppta, att bara så där anklaga någon för att ha pratat bredvid mun som egentligen inte går att bevisa som kanske bara för att få till en ny rättegång med nya förutsättningar som ändrar beslutet.
Skyldig, eller Icke Skyldig. Skrämmande om det vore så. Vad säger du.
Jag tror inte att man ska leta efter någon spännande juridisk masterplan - det fanns flera smutsiga agendor som samverkade (se vidare Olsson polisen Rajs och Expressen) och rättsprocessen hade totalt spårat ur i slutet av 80-talet. Varken TA eller TH hade ju nåt med detta att göra. Dissektionen av kaoset och rättsrötan slutfördes för 20+ år sedan. TH och TA borde aldrig ha åtalats eller ens utfrågats i denna utredning.
Utredningen var fö kaotisk- polisen lyckades ju inte ens hålla koll på sina papper, förhör och bevismaterial tappades bort osv.
Tittar man på andra vinklar (och glömmer TH och TA), BO:s bekanta osv, hittar man massor av intressant stoff, bla ett gäng våldsbrottslingar, som befann sig ca 70 m från ena fyndplatsen. En anledning till att da Costa-fallet fortfarande diskuteras, är det högintressanta stoff som polisen inte lyckades använda. Detta är helt enkelt ett fall som lockar amatör-deckare och krimnördar.
Att polisen misslyckades med att förhöra BO:s personkontakt på E-vägen (Vinof) är högst anmärkningsvärt. Förhöret som hölls 1985 är något av ett skämt. Att man dessutom misslyckades med att hitta ett tjugotal personer som bör ha frekventerat hans adress på sommaren 1984, det är fullständigt absurt. Något liknande har troligen aldrig hänt. Att polisen inte la märke till att BO brukade övernatta 300 m från en ökänd, våldsam knarkarkvart, det är lika absurt. Att polisen inte märkte att BO interagerade med en man som hade samma signalement som en våldsbrottsling (Robert) som brukade hålla till på E-vägen 25, det är svårt att förstå osv.
Det finns mkt för oss krimnördar att gräva ner oss i .....