2023-03-08, 13:01
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Enligt rapporten så hade "den västliga underrättelsetjänsten", dvs CIA, bedömt sannolikheten och trovärdigheten i sommarens tips som "låg" till "måttlig". Tipset involverade uppgiften att en grupp med "pro-ukrainska sympatier" försökte hyra båtar, bland annat i Sverige. CIAs besked till européerna var "det är förmodligen ingenting, men ni får nog hålla ögonen öppna".
Ja, OK. Ändå träffade tipset mitt i prick, fast jag känner att vi närmar oss ett cirkelresonemang på den punkten. Om innehållet i rapporten tar avstamp i underrättelseuppgifterna från i somras, och man grävt vidare i det spåret, då är det självklart att det korrelerar. Eller så stämde uppgifterna till CIA. Då borde svensk underrättelsetjänst skämmas, som inte såg till att vi lyckades freda vårt vatten. Nästa gång är det något annat någon spränger i stället.
Citera
2023-03-08, 13:02
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Gubben gömmer sig i Tel Aviv nu och "sanktioner" betyder bara att de rikare blir rikare och de fattigare blir fattigare.

Kolla in denna korta video från 2019 av CIA
https://www.youtube.com/watch?v=MXgli7TpINw

Du är konstitutiv idiot, men även en blind höna hittar ett korn ibland - det får man ge dig.

Hela grejen andas privata aktörer. Hyrandet av båten och pappersspåren är jäkligt sloppy och tyder inte på en "state actor". Att Nederländerna är inblandat tyder också på att privatare varit i farten. Om du vill köpa civila avancerade dyktjänster så vänder du dig i nio fall av tio till ett holländskt bolag. Dessa besitter kunskaper och resurser som annars bara militära organisationer har. Det vimlar också av före detta och frilansande dykare på den holländska marknaden.

Frågan är givetvis: vem har finansierat det här?

Jag tror att du är på rätt spår när du tror att det är en pro-ukrainsk oligark som kan ha hostat upp pluringen. Jag tror att denna oligark eller grupp har gjort det här på eget bevåg i tron att de "gör Ukraina en tjänst" eller "skadar Putin", eller något sådant.

Hur som helst: det här är ett dåd av "privatister".
Citera
2023-03-08, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vospominaniye
”Vi ska få slut på det” på svenska.

Han sa inte: ”We will bomb it”. ”Vi kommer att bomba den” på svenska.

Fattar du skillnaden?

Du förstår tydligen inte diplomatiska uttalanden inför journalister. Att han skulle avslöja sin hemliga knep inför en samlad journalistkår är osannolikt men han är tydlig med att han tänker stoppa flödet av gas. Biden sa inte heller att han skulle sätta dit en kran och skruva åt eller skicka ner en väldigt stor tång och knipa till. Han lovade dock att "put an end to it"
Citera
2023-03-08, 13:04
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, OK. Ändå träffade tipset mitt i prick, fast jag känner att vi närmar oss ett cirkelresonemang på den punkten. Om innehållet i rapporten tar avstamp i underrättelseuppgifterna från i somras, och man grävt vidare i det spåret, då är det självklart att det korrelerar. Eller så stämde uppgifterna till CIA. Då borde svensk underrättelsetjänst skämmas, som inte såg till att vi lyckades freda vårt vatten. Nästa gång är det något annat någon spränger i stället.

Underrättelsetjänster har inte obegränsat med resurser och slarvar dessutom ibland.
Citera
2023-03-08, 13:09
Avstängd
psychicsailors avatar
Därutöver finns teorin (förvånad över att ingen ventilerat den än) att yachten och de falska legen är helt äkta - men det är en coveroperation av amerikanska intressen - där de bara seglade runt lite med en yacht och sedan i hamn igen. Ingen action, för den stod militären för. Men nu kan man släppa dessa "bevis". En väldigt låg risk att genomföra en sådan operation.

Vi får se, det måste grävas vidare.
Citera
2023-03-08, 13:20
Medlem
Citat:
Du är konstitutiv idiot, men även en blind höna hittar ett korn ibland - det får man ge dig.

Hela grejen andas privata aktörer. Hyrandet av båten och pappersspåren är jäkligt sloppy och tyder inte på en "state actor". Att Nederländerna är inblandat tyder också på att privatare varit i farten. Om du vill köpa civila avancerade dyktjänster så vänder du dig i nio fall av tio till ett holländskt bolag. Dessa besitter kunskaper och resurser som annars bara militära organisationer har. Det vimlar också av före detta och frilansande dykare på den holländska marknaden.

Frågan är givetvis: vem har finansierat det här?

Jag tror att du är på rätt spår när du tror att det är en pro-ukrainsk oligark som kan ha hostat upp pluringen. Jag tror att denna oligark eller grupp har gjort det här på eget bevåg i tron att de "gör Ukraina en tjänst" eller "skadar Putin", eller något sådant.

Hur som helst: det här är ett dåd av "privatister".

Oligarker är inte pro-nånting. De är narcissiter. Ryska och Ukrainska oligarker umgås hjärligt privat i Londons finanskvarter och de har tillsammans köpt upp en hel stad i Italien (Forte dei Marmi) där de har sina sommarstugor och grillar tillsammans. Av en ren händelse så råkar även Zelensky ha en lyxvilla där. - Min konspirationsteori är att Oligarkerna startade kriget oavsett nationalitet och att de är polare och gömmer sig i London och Tel Aviv. De vill suga ut det sista av både Ryssland och Ukraina.- Allt är riggat som Trump säger. 45 personer äger 85% av Ukrainas BNP och de bor i London och Tel Aviv. De är aldrig ens i Ukraina och de skiter i Ukrainas folk. Att gasleningen sprängdes och Biden valdes har bara gynnat Israeles bästa kompis Saudiarabien.

Sidan har "förvunnit" - I en cachad version hyrdes Zelenskys Italienska lyxvilla ut till Ryssar

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:R6l7aKNcXbkJ:https://switzerlandtimes.ch/world/zelensky-villa-in-italy-allegedly-rented-to-russians/&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=se&client=opera

Sök på "Forte dei marmi" och Oligarcs och Zelensky så kommer ni att häpna.
Citera
2023-03-08, 13:20
Medlem
Dom efterblivna fortsätter med sitt fälttåg
Citera
2023-03-08, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Du förstår tydligen inte diplomatiska uttalanden inför journalister. Att han skulle avslöja sin hemliga knep inför en samlad journalistkår är osannolikt men han är tydlig med att han tänker stoppa flödet av gas. Biden sa inte heller att han skulle sätta dit en kran och skruva åt eller skicka ner en väldigt stor tång och knipa till. Han lovade dock att "put an end to it"

Vad jag förstår är att du tolkar hans uttalande som du vill, skit samma i vad han egentligen säger. Och det är precis det som är problemet, alla rysstroll tolkar saker hit och dit, skit samma hur verkligheten ser ut.

”Du förstår tydligen inte diplomatiska uttalande inför journalister”. Hahaha, fan det dummaste jag hört på länge.
Citera
2023-03-08, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vospominaniye
Vad jag förstår är att du tolkar hans uttalande som du vill, skit samma i vad han egentligen säger. Och det är precis det som är problemet, alla rysstroll tolkar saker hit och dit, skit samma hur verkligheten ser ut.

”Du förstår tydligen inte diplomatiska uttalande inför journalister”. Hahaha, fan det dummaste jag hört på länge.

Om du anser att politiker skall avslöja hur de tänker stoppa en fiende och sina planer i en militär operation så är det din åsikt.
Citera
2023-03-08, 13:31
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det har skett i samarbete med UK o Norge.
Borde inte övriga länder informerats i så fall. Annars fanns ju risken att någon allieads båt skulle vara i närheten och sjunka eller explodera av gasen kanske. Skulle vara intressat att veta om det finns radarbilder över området tiden runt händelsen, och se om där brukade vara några båtar vanligtvis, och om det råkade vara ganska tomt vid tidpunkten.
Citera
2023-03-08, 13:32
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Underrättelsetjänster har inte obegränsat med resurser och slarvar dessutom ibland.
Ja, tydligen. Får ofta intrycket att det egentligen bara är amerikanerna som har resurser och den kompetens som krävs, vad saken än gäller. Inte för att vara sådan, men det gör också att de kan dribbla upp vilket annat land som helst på läktaren — alltid minst ett steg före. Heter det ex. att "sannolikheten är låg", då är den kanske inte det.
Citera
2023-03-08, 13:35
Medlem
R5As avatar
Ryssland har all rätt att agera kraftigt med detta. Hycklar liberalerna vet att detta är fel men bara för de Ryssland så ignorerar man faktumet att de har rätten på sin sida att försvara sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in