2023-03-08, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Nja. Arbetsrättsligt så är det bara överordnad chef som kan ställas till svars för gynnande av underställd. Däremot finns ju den underställdes moraliska perspektiv kvar. Borde hon tackat ja till tjänsten då det enligt en anmälan till polismyndighetens säkerhetschef fanns ett ärende som handlade om att hon redan en månad innan hon fick tjänsten kände sig förföljd och stalkad av Löfving? Hur tänkte hon där?

Jag skulle som psykologiskt bevandrad gärna vilja samtala med Staaf och höra hennes öppna och ärliga version av allt som hänt. Men hon gjorde ett framträdande i TV sedan har hon vägrat uttala sig. Det säger också en del. Nu när Löfving är död är det bara hon som sitter inne på hela sanningen.

Det där har ju diskuterats till och från. Staaf var ju i hennes första och sista intervju väldigt juridisk i sina svar. Nu kommer jag inte ihåg exakt vilket begrepp hon använde. Men det handlade om att det var en relation men den var inte intim vid tillfället då hon fick jobbet.

Men att de efter det haft en intim relation under flera år har ju bekräftats. Sedan är frågan vad intim innebär?

Bill Clinton försökte ju också komma undan att han hade sex genom, jurist som han var, vrida och vända på begreppen vad sex innebar.
Det kom ju fram uppgifter också att ML hade en ny relation med en annan kvinna
År 2016
Hade han verkligen en intim relation samtidigt med L?
Jag gissar att han inte hade någon relation med L
Citera
2023-03-08, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Finns det belägg för att hon "vid ett flertal tillfällen tjänstgjort i yttre tjänst"?
Det måste ju i så fall finnas både tjänstgöringsrapporter och kollegor som kan intyga att dom tjänstgjort tillsammans med henne?

Nej, att det inte finns belägg för detta har jag för mig är en av de saker forskaren Stefan Holgersson har lyft fram i sin rapport. Där framgår det att Staaf lämnat oriktiga/missvisande uppgifter om sina meriter, och att myndigheten varit beredd att mörka det för att inte förlora i anseende.

Då Staaf blivit någon slags poster girl som framträder ofta i media osv skulle det se väldigt illa ut om hon inte är oklanderlig. Då gör man om verkligheten lite för att inte skjuta myndigheten i sank.
Citera
2023-03-08, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Tyvärr har ju de flesta missat detta.

ML hjälpte LS till ett bra jobb och högre lön. Han ordnade så hon fick ett vapen och förordnandet förlängt med 4 år. När hon hade fått alla dessa förmåner började hon antyda en massa negativa omdömen om ML eftersom hon inte längre behövde honom, då hon hade blivit tillsammans med ÖB och då förordnandet på NOA var på väg att löpa ut.

Det som landat i jävsanklagelser är ju ingenting som ML tjänade på personligen. Han hjälpte ju enbart henne till dessa. Han får all skit för saker som gynnade henne och självklart har hon antytt/påverkat honom att fatta dessa beslut eftersom alla var positiva och gynnsamma för LS personligen.

Som tack för detta börjar hon sprida anklagelser mot ML som leder till polisanmälningar, men som inte i något fall leder vidare utan blir nedlagt av åklagare. Smutsiga rykten/skvaller som förstör tillvaron och karriären totalt för ML.

När detta sedan når media är LS blixtsnabb med att sitta i TV 4 med offerkoftan på och påstå att hon är kränkt och blir illa behandlad som kvinna.

Man blir illamående på riktigt och därför är det kanske inte särskilt konstigt att ML bryter ihop totalt när utredningen är klar och han hängs ut. Även då är blondinen snabbt ute i TV i en intervju där hon säger sig ha fått upprättelse.

Usch, vilken manipulativ människa!

Instämmer i allt. Detta är precis min bild. En mänsklig tragedi men också en historia som skadar vanliga människors förtroende för myndigheter.

En skam att Thornberg får sitta kvar. Bort med Strömmer också.
Genomlys Staafs förehavanden de senaste 20 åren och avskeda henne sen.
Citera
2023-03-08, 12:11
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Nej, att det inte finns belägg för detta har jag för mig är en av de saker forskaren Stefan Holgersson har lyft fram i sin rapport. Där framgår det att Staaf lämnat oriktiga/missvisande uppgifter om sina meriter, och att myndigheten varit beredd att mörka det för att inte förlora i anseende.

Då Staaf blivit någon slags poster girl som framträder ofta i media osv skulle det se väldigt illa ut om hon inte är oklanderlig. Då gör man om verkligheten lite för att inte skjuta myndigheten i sank.

Så är det sannolikt, min fråga blir, om inte myndigheten skulle tjäna på att vissa delar av polisledningen skjuts i sank…🤔😅
Citera
2023-03-08, 12:19
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Instämmer i allt. Detta är precis min bild. En mänsklig tragedi men också en historia som skadar vanliga människors förtroende för myndigheter.

En skam att Thornberg får sitta kvar. Bort med Strömmer också.
Genomlys Staafs förehavanden de senaste 20 åren och avskeda henne sen.

Helt enig där, ska myndigheten återfå det förtroende den behöver för att vi ska få en fungerande polisverksamhet så är detta nödvändigt.
Det är en skam att poliser som jobbar ute på fältet ska behöva styras av den polisledning vi har nu, och har haft i många år. Den enda som troligen kunnat sitta kvar med fotfolkets förtroende var nog Mats Löfving. Det är ju tyvärr inte längre möjligt nu. 😢
Citera
2023-03-08, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Så är det sannolikt, min fråga blir, om inte myndigheten skulle tjäna på att vissa delar av polisledningen skjuts i sank…🤔😅

Jo, garanterat. Att det florerar hela Flashbacktrådar fulla med skvaller om myndighetens galjonsfigurer får ju Sverige att framstå som en nation styrd av omdömeslösa clowner. Inte så gynnsamt för den så kallade "Sverigebilden".

Det var för övrigt Holgerssons egen teori, den jag gav uttryck för i mitt förra inlägg.
Citera
2023-03-08, 12:30
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Tyvärr har ju de flesta missat detta.

ML hjälpte LS till ett bra jobb och högre lön. Han ordnade så hon fick ett vapen och förordnandet förlängt med 4 år. När hon hade fått alla dessa förmåner började hon antyda en massa negativa omdömen om ML eftersom hon inte längre behövde honom, då hon hade blivit tillsammans med ÖB och då förordnandet på NOA var på väg att löpa ut.

Det som landat i jävsanklagelser är ju ingenting som ML tjänade på personligen. Han hjälpte ju enbart henne till dessa. Han får all skit för saker som gynnade henne och självklart har hon antytt/påverkat honom att fatta dessa beslut eftersom alla var positiva och gynnsamma för LS personligen.

Som tack för detta börjar hon sprida anklagelser mot ML som leder till polisanmälningar, men som inte i något fall leder vidare utan blir nedlagt av åklagare. Smutsiga rykten/skvaller som förstör tillvaron och karriären totalt för ML.

När detta sedan når media är LS blixtsnabb med att sitta i TV 4 med offerkoftan på och påstå att hon är kränkt och blir illa behandlad som kvinna.

Man blir illamående på riktigt och därför är det kanske inte särskilt konstigt att ML bryter ihop totalt när utredningen är klar och han hängs ut. Även då är blondinen snabbt ute i TV i en intervju där hon säger sig ha fått upprättelse.

Usch, vilken manipulativ människa!

I allt väsentligt delar jag din bild av vad som inträffat.
Ett högrisk beteende som riskerar att drabba försvarsmakten i nästa steg då hon går vidare i sin
amorösa modus operandi mot nya befattningar.

Nej är RPC smart så låter han henne få fortsatta admin.uppdrag långt borta från operativa
funktioner och få vända papper i evighet.
Citera
2023-03-08, 12:56
Medlem
Citat:

Klart att hon åkt med i polisbil i studiesyfte - hon var ju juristutbildad o jobbade inom polisen
Citera
2023-03-08, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Klart att hon åkt med i polisbil i studiesyfte - hon var ju juristutbildad o jobbade inom polisen

Holgersson poäng är att det är två helt olika saker att vara medåkare och att ha gjort yttre tjänst som Staaf hävdar.
Citera
2023-03-09, 00:56
Medlem
Citat:
Holgersson poäng är att det är två helt olika saker att vara medåkare och att ha gjort yttre tjänst som Staaf hävdar.
Det är synd att så många inte förstår skillnaden mellan medåkare och yttre tjänst

Jag är nyfiken på vilka åtgärder/påföljder kommer L få av att uppge fel info
eller är det ok att luras?
Senast redigerad av Anedin 2023-03-09 kl. 01:00.
Citera
2023-03-09, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det kom ju fram uppgifter också att ML hade en ny relation med en annan kvinna
År 2016
Hade han verkligen en intim relation samtidigt med L?
Jag gissar att han inte hade någon relation med L

Det kan du ju "killgissa" på. Klart som fan att de hade en intim relation.
Citera
2023-03-09, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det är synd att så många inte förstår skillnaden mellan medåkare och yttre tjänst

Jag är nyfiken på vilka åtgärder/påföljder kommer L få av att uppge fel info
eller är det ok att luras?

Sant!

Till och med jag har tillsammans med riksdagsledamöter åkt i polisbilar på nätter. Innebar det att jag agerade som polis? Nej inte det minsta, jag var åskådare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in