2023-03-08, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jadu, märkligt märkligt. Kan det vara för att siffrorna inte stämmer?

Har du sett Hitler-parodierna?

"Das Krieg ist verloren"....

Det är förbaskat skrämmande att man inte tidigt kunde inse att specialoperationen misslyckades. Istället inleder man ett krig som förstör Ryssland fullständigt. Och man har inte (V)ett nog att avsluta det misslyckade kriget.
Citera
2023-03-08, 11:15
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Finns inget som talar för Ryssland, och det finns inget som talar för Ukraina heller förutom deras "sommaroffensiv", även den extremt spekulativ. Bumfighten fortsätter.
Vad säger du om mängden krigsmaterial som fortsätter att flöda in till Ukraina?

Tillsammans med det faktumet att Rysslands gardesdivisioner utrustas med äldre T-62 och BTR-50?

En sida går åt ett håll och det andra och det andra hållet så att säga.

Men visst, båda sidor kommer med 100% säkerhet att fortsätta förlora soldater till en sida inte vill mer.

EDIT: Denna lista är förbannat lång och blir längre för varje dag.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_military_aid_to_Ukraine_during_the_Russo-Ukrainian_War
Senast redigerad av Conception 2023-03-08 kl. 11:20.
Citera
2023-03-08, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Det är förbaskat skrämmande att man inte tidigt kunde inse att specialoperationen misslyckades. Istället inleder man ett krig som förstör Ryssland fullständigt. Och man har inte (V)ett nog att avsluta det misslyckade kriget.

Och allt enbart på grund av slappa fisringen Putins ego
Citera
2023-03-08, 11:18
Medlem
Senvår- eller sommaroffensiven måste nog sättas in på två ställen för att lyckas.

Det gäller att dra isär bögryska styrkor.

Jag håller inte med dom som anser att man måste ta by eller stad efter stad hela tiden. Man kan kringränna enligt Israelisk modell och förhindra transport av förnödenheter till isolerade trupper.

Att ge sig in i Melitopol är onödigt.

Jag tror också att Ukraina måste sända in stridsgrupper på Krim för att skaka om det bögryska självförtroendet.

Men nu går jag händelserna i förväg. Sommaroffensiven kan bli en sensommaroffensiv. Den dåliga ryska stridsmoralen är också en viktig faktor. Moralen borde försämras hela tiden eftersom fler inser att specialoperationen var misslyckad.
Citera
2023-03-08, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Och allt enbart på grund av slappa fisringen Putins ego

Han överskattade sig själv. Måtte ödet straffa honom för detta.
Citera
2023-03-08, 11:22
Medlem
Jack.Elams avatar
https://meduza.io/en/news/2023/03/06/transparency-international-declared-undesirable-and-banned-in-russia?utm_source=email&utm_medium=briefly&utm_cam paign=2023-03-07
Citat:
Transparency International declared ‘undesirable’ and banned in Russia

Russia’s Prosecutor General has officially declared the anti-corruption non-profit Transparency International “undesirable” in Russia.

According to an official statement about this decision, Transparency International “intrudes in Russia’s internal affairs, presenting a threat to Russia’s constitutional foundations and state security.”

The authorities also claim that Transparency International’s activities “clearly exceed” its declared scope.

The Prosecutor General’s decision effectively outlaws Transparency International in Russia and criminalizes those who assist or participate in its work.
Citera
2023-03-08, 11:23
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Du menar att krigets första månad inte gick så bra för ryssarna som det kunde ha gjort? De var säkert medvetna om att det kunde gå på det viset när de gick igång. Visst räknade de fel med hur mycket stöd väst skulle pumpa in. Om de hade kunnat förutsäga det med 100% sannolikhet så hade de rullat in med allt i Donbass istället för sin Kiev-offensiv.
Citera
2023-03-08, 11:23
Medlem
Taggads avatar
EU snålar med kompensation för medlemsstaternas leverans av granater.
Citat:
I dag deltar EU:s försvarsministrar i ett möte i Stockholm för att diskutera artillerigranater till Ukraina, rapporterar TT.
EU-kommissionens förslag är att i ett första skede satsa en miljard euro för att kompensera EU-länder som kan ge Ukraina ammunition från sina lager.

Det är inte tillräckligt, enligt Ukrainas försvarsminister Oleksij Reznikov, som är på plats i Stockholm.

– Vi behöver en miljon artillerigranater och det blir runt fyra miljarder euro, säger Reznikov.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707

EUs senfärdighet att hjälpa Ukraina att bli kvitt parasiten kostar liv.
Citera
2023-03-08, 11:26
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad säger du om mängden krigsmaterial som fortsätter att flöda in till Ukraina?

Tillsammans med det faktumet att Rysslands gardesdivisioner utrustas med äldre T-62 och BTR-50?

En sida går åt ett håll och det andra och det andra hållet så att säga.

Men visst, båda sidor kommer med 100% säkerhet att fortsätta förlora soldater till en sida inte vill mer.

EDIT: Denna lista är förbannat lång och blir längre för varje dag.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_military_aid_to_Ukraine_during_the_Russo-Ukrainian_War

Jag säger (sa i posten) att möjligen kan där komma en sommaroffensiv ja. Den är svår att förutsäga effekten av, tycker jag. Inte minst för att det beror på vad ryssarna gör. Om de inte först gör en offensiv, så blir den ukrainska offensiven mindre lyckad. Bumfighten fortsätter, som sagt.
Citera
2023-03-08, 11:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag säger (sa i posten) att möjligen kan där komma en sommaroffensiv ja. Den är svår att förutsäga effekten av, tycker jag. Inte minst för att det beror på vad ryssarna gör. Om de inte först gör en offensiv, så blir den ukrainska offensiven mindre lyckad. Bumfighten fortsätter, som sagt.
Fast tittar vi då på trenden så går den åt Ukrainas håll. Som jag skrivit om och om igen i tråden, Nato har bra koll på vad som händer i Ukraina. De hade inte satt leveranstakten på vapen i denna hastighet om de inte visste något som vi inte vet. Ryssland förlorar mer soldater än Ukraina.

Tiden är på Ukrainas sida och har varit det hela kriget.

Vem som verkligen är "The Bum" i denna fight är nog inte svår att missförstå.
Citera
2023-03-08, 11:39
Medlem
Snapcounts avatar
Risken med den tilltänkta ukrainska sommaroffensiven ser jag som att Ukraina inte har fått tillräckligt med hårdvara ifrån väst. För lite muskler helt enkelt. Så att man inte kommer att ha tillräckligt med kraft för att få till ett tillräckligt stort genombrott.

Det har väl tills nu blivit lovat ca 60 Leo2 väl ? Det antydes ifrån väst innan detta, att det skulle bli närmare 200..

Detta kommer att märkas är jag rädd för.
Citera
2023-03-08, 11:43
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://meduza.io/en/news/2023/03/06/transparency-international-declared-undesirable-and-banned-in-russia?utm_source=email&utm_medium=briefly&utm_cam paign=2023-03-07
Ingen blir förvånad över detta!

Ryssland är en ren gangsterstat som snart hamnar på Nordkoreas nivå….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in