2023-03-08, 02:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Han lurade henne.. det var inte mitt fel, jag slogs för mitt liv, svår barndom buhu buhu

Det är svårt det här va?

Lotta var inte lurad!
Hon fattade sina dumma beslut alldeles självständigt.

Hon fick redan tidigt i början när de lärde känna varandra basala fakta om Martins kåkfararliv, hans missbruk av anabola, kokain och sprit och hans våldstendens.
Redan första gången de sågs, när Martin kom hem till henne med rosor och trisslotter, fick Lotta reda på hans sammanlagt 12år (!) på kåken och att han var villkorligt frigiven för ännu en misshandelsdom på några år.

Tänk efter - hur många kvinnor tror du där och då överhuvudtaget skulle kunna låta sig luras att inleda ett förhållande med denne ansiktstatuerade anabolstinne vilkorligt frigivne missbrukande kåkfarare?
Och som dessutom redan efter tre veckor misshandlar även sin nya kärlek?

Ytterst få 41-åriga kvinnor skulle göra som Lotta! De flesta skulle avsluta direkt.
Martin var onekligen extrem som bad boy! Till och med bland likartade stack Martin ut.

Men Lotta blev kär, förblindad och sexuellt upphetsad. Hon tog därför väldigt korkade beslut.
Dessa beslut, att inleda en relation och planera för framtiden med Martin, tog dock Lotta alldeles själv. Ingen annan.

Hennes val. Hennes beslut.
Hennes frihet att fatta sådana beslut. Hennes ansvar för att hon utsatte sig för en farlig våldsam relation.

Även om väldigt få kvinnor i 40-års åldern skulle göra samma dumma val som Lotta, finns det allt för många kåkfarargroupies där ute. Valjakalla och Madsen som nämnts är bara två exempel på knäppa brudmagneter.

Det är för dessa framtida ”Lottors” skull som det är så viktigt att framhålla att Lotta hade eget ansvar för att inte utsätta sig för en farlig man. Att Lotta, liksom alla kvinnor faktiskt kunde/kan välja bort farliga män och våldsamma kåkfarare.
Citera
2023-03-08, 02:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Hon såg redan efter 3 veckors förhållande vad han gick för när hon blev misshandlad första gången, ändå ville hon skaffa barn med karln blott någon vecka innan han slog ihjäl henne.

Ditt påstående att han lurade henne är en efterhandskonstruktion på samma sätt som när media hävdade att hon försökte fly MJ trots att hon istället uppmuntrade honom till fortsatt kontakt.

Exakt så!
Dessa evinnerliga försök till bortförklaring av Lottas eget ansvar och agerande i kärleksrelationen med Martin är nästan pinsamt.
Det är som om Lotta skulle varit ett lite förlett femårigt barn och inte en 41-årig kvinna med egen vilja.
Citera
2023-03-08, 05:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Han lurade henne.. det var inte mitt fel, jag slogs för mitt liv, svår barndom buhu buhu

Det är svårt det här va?

En kvinna (f.d. flickvännen) och en spärrvakt som bara gjorde sitt jobb..? Behöver en stor, stark man slå dessa "för sitt liv"? Bara en idiot kan gå på något sådant. Det hade varit en annan sak, om han hade dödat exempelvis en styvfar som plågat honom under hela uppväxten. DET hade till och med jag kunnat sympatisera med.
Citera
2023-03-08, 06:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Allt annat än att ansvaret ligger på den vuxna kvinnan själv, vore ju att omyndigförklara denna kvinna. Ännu är vi inte där - vuxna kvinnor räknas lyckligtvis fortfarande som vuxna självbestämmande myndiga individer.

Att okloka postare i denna tråd, ex Develi, inte begriper att vuxna kvinnor måste få fortsätta att vara vuxna med egen bestämmanderätt och eget ansvar för sina val - även för dåliga val - är beklagligt.
Återigen en skev syn på Psykopati.
Som inte har ett dugg med omyndigförklara eller att inte anse nån vuxen, bestämmanderätt och myndig att göra.

Du är dock för korkad att inse skillnaden.
Citera
2023-03-08, 09:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Återigen en skev syn på Psykopati.
Som inte har ett dugg med omyndigförklara eller att inte anse nån vuxen, bestämmanderätt och myndig att göra.

Du är dock för korkad att inse skillnaden.

Det är du som är korkad som inte ser sambandet.

Man kan för övrigt dra en parallell till en annan brottstyp, som jag av någon anledning intresserat mig för på sistone, nämligen internet-romansbedrägerierna. Det finns en kanal på Youtube som heter Catfished. De gör videos med offren och reder ut vad som hänt. Videon inleds alltid med en caption som säger att vem som helst kan drabbas, att det är inte är offrens fel, att det är bedragarna som är så skickliga.

...men sedan när man ser vad de där bedragarna har skrivit, så är det alltid så ENKELT - precis sådant simpelt, daterat förförelsetrams som Martin höll på med. Fast digitalt, då. "Baby", "My Baby girl", "My Queen", "My Love", "I love you so much" - "Send me money". Inget intelligentare än så. Och kvinnorna som drabbas ÄR inte heller "vem som helst"; de är helt borta på ögonen. Det är ingen där. Och de lyssnar inte på varningar från sina vänner eller sina sina vuxna barn, eller ens från banken som inte vill föra över mer pengar för att de VET att det är en scam. Då tar kvinnan ut kontanter i bankomaten i stället, och springer till Western Union och skickar...

...och i kommentarerna till programmen kommer det alltid upp att "hon borde ha omyndigförklarats", "hon borde inte ha fått sköta pengar själv", "hennes man borde ha testamenterat sina pengar direkt till barnen".
Citera
2023-03-08, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En kvinna (f.d. flickvännen) och en spärrvakt som bara gjorde sitt jobb..? Behöver en stor, stark man slå dessa "för sitt liv"? Bara en idiot kan gå på något sådant. Det hade varit en annan sak, om han hade dödat exempelvis en styvfar som plågat honom under hela uppväxten. DET hade till och med jag kunnat sympatisera med.

Jo, men där ser du, alla har en svag punkt. Något man sympatiserar med. Vi vet ju inte vad han tutade i henne.. kanske sa han nåt sånt.

Jag är våldsam buhu min styvfar plågade mig hela uppväxten buhu. Blev bättre när jag satt på kåken buhu Lärde mycket där buhu.

En sån människa säger det han instinktivt vet kommer lura sitt byte. Han är manipulativ.

Du, solis och gräsklipparn hadde gått i fällan direkt. Ha ha ni är så naiva.

En annan sak är att ni aldrig komme ge er på det här, typ hon borde förstått. Det är liksom beviset på att ni själva skulle blivit lurade..
Citera
2023-03-08, 10:00
Medlem
Citat:
Jo, men där ser du, alla har en svag punkt. Något man sympatiserar med. Vi vet ju inte vad han tutade i henne.. kanske sa han nåt sånt.

Jag är våldsam buhu min styvfar plågade mig hela uppväxten buhu. Blev bättre när jag satt på kåken buhu Lärde mycket där buhu.

En sån människa säger det han instinktivt vet kommer lura sitt byte. Han är manipulativ.

En annan sak är att ni aldrig komme ge er på det här, typ hon borde förstått. Det är liksom beviset på att ni själva skulle blivit lurade..
De flesta normala har svårt att förstå hur pass sjuka i huvudet sådana här typer är, Lotta verkar ha varit marinerad i förståelse och tycka synd om ideologin så till den milda grad att självbevarelsedrift en sattes ur spel. När hon märkte hans kapacitet så var det lite sent
Citera
2023-03-08, 10:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Stor skillnad mellan att misshandla eller döda själva styvfadern, och att använda styvfadern som ursäkt för att misshandla och döda helt oskyldiga människor.
Citera
2023-03-08, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosingen
De flesta normala har svårt att förstå hur pass sjuka i huvudet sådana här typer är, Lotta verkar ha varit marinerad i förståelse och tycka synd om ideologin så till den milda grad att självbevarelsedrift en sattes ur spel. När hon märkte hans kapacitet så var det lite sent

Ja, hon var lite för snäll, naiv och snäll. Ett perfekt byte för en sån som Martin.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Stor skillnad mellan att misshandla eller döda själva styvfadern, och att använda styvfadern som ursäkt för att misshandla och döda helt oskyldiga människor.

Jo, men det är klart, det är ju något heelt annat, inte hadde du blivit lurad nej..
Citera
2023-03-08, 10:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Hon märkte hans kapacitet redan efter tre veckor när han misshandlade henne första gången.

Tre månader senare ville hon skaffa barn med honom.

Hon skiljde sig helt klart från andra kvinnor som haft våldsamma karlar eftersom hon försökte inte fly utan ville behålla honom till varje pris.
Citera
2023-03-08, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Hon märkte hans kapacitet redan efter tre veckor när han misshandlade henne första gången.

Tre månader senare ville hon skaffa barn med honom.

Hon skiljde sig helt klart från andra kvinnor som haft våldsamma karlar eftersom hon försökte inte fly utan ville behålla honom till varje pris.
Många lever i verklighetsförnekelse och tänker "det händer inte mig " de inbillar sig att de har en speciell relation med gärningsmannen och att han kommer att ha spärrar. De projicerar sina egna egenskaper på andra, ett stort misstag.

Jag håller med om att Lottas fall inte är så vanligt, hon hade inga barn med Martin, hon hade inte fast överhuvudtaget. Hon hade lätt kunnat "försvinna" till skillnad från de flesta.
Citera
2023-03-08, 11:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Många lever i verklighetsförnekelse och tänker "det händer inte mig " de inbillar sig att de har en speciell relation med gärningsmannen och att han kommer att ha spärrar. De projicerar sina egna egenskaper på andra, ett stort misstag.

Jag håller med om att Lottas fall inte är så vanligt, hon hade inga barn med Martin, hon hade inte fast överhuvudtaget. Hon hade lätt kunnat "försvinna" till skillnad från de flesta.

Håller med. I de allra flesta fallen när kvinnor stannar kvar i misshandelsförhållanden beror det på

a) att paret bor ihop och kvinnan inte har någonstans att ta vägen - hon kan inte få ett hyreskontrakt på grund av för låg eller ingen inkomst. I många fall är det så att mannen inte har tillåtit henne att studera eller arbeta, just för att hon inte ska kunna flytta ifrån honom

eller/och

b) att paret har barn. Så länge som de bor ihop, kan kvinnan gå emellan när mannen vill misshandla eller sexutnyttja barnen, men så snart de är separerade, kommer han att få umgängesrätt med barnen ensam, och då kan hon inte gå emellan. Hon måste därför stå ut tills det yngsta barnet fyller 12 år, då polisen inte längre verkställer umgängesdomen mot barnets vilja. (Nästan alla fäder får umgängesrätt i dagens Sverige. Och till och med om fadern redan är dömd för misshandel av nämnda barn, så kan man inte vara säker på att en domstol plötsligt inte ska ta bort kravet på närvarande kontaktperson. Detta är orsaken till många kvinnors och barns död, men det får man inte prata om, då det är feministiskt korrekt att mannen och kvinnan under alla omständigheter ska dela på föräldraskapet.)

Lotta hade inga barn och hon hade en egen bostad. Hon BEHÖVDE inte stanna och få mer stryk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in