2023-03-08, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Pontonbro, orchernas paradgren nummer 1 som blivit totalfiasko gång på gång.
Dom måste ha lärt sig av sina misstag nu kan man tycka.

I rysk beslutsprocess från general till menig ingår inte att ta egna initiativ eller att lösa problem på nya sätt. Det måste upp och vända i försvarsstaben först vilket är en långsam process då alla inblandade måste skydda sina egna ryggar först i det blame game som är en bärande komponent i rysk ledningsfilosofi.

Så blir det alltid i diktaturer eftersom misstro och lögner är det som allt bygger på. Därför kommer också diktaturer att förlora alla konflikter i längden, även om demokratierna ibland är långsammare i starten.
Citera
2023-03-08, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Nato: Ryssland har förlorat fem gånger fler soldater i Bachmut än Ukraina

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/nato-ryssland-har-f%C3%B6rlorat-fem-g%C3%A5nger-fler-soldater-i-bachmut-%C3%A4n-ukraina/ar-AA18jv7t?cvid=4ac2ff48b5d74012c5abbb2a0dd79328&oci d=winp2fptaskbarhoverent&ei=5

Det jag undrar är hur dom kan veta det. Springer folk med natovästar runt på frontlinjen och räknar?
Citera
2023-03-08, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Det jag undrar är hur dom kan veta det. Springer folk med natovästar runt på frontlinjen och räknar?

Finns det något i de hittillsvarande underrättelsebilderna från NATO-länder som inte visat sig stämma i efterhand?

Nej exakt.
Citera
2023-03-08, 10:17
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
"Ryssland självständiga? Menar du 2014 när de invaderade Ukraina?" Sådär skrev du lilla korkskalle. Eller har du redan glömt bort det?

Det skrev jag aldrig, men du verkar inte ha svenska som förstaspråk, så mycket förvinner i översättningen för dig.

Närmaste hotet för USA från Ryssland var kanske Kuba-krisen. I övrigt har jag inte sett så mycket hot från deras sida mot USA.

USA står på sin sida och sin sida endast. Europa är USAs intressesfär, och det är därför dom har sin militär här. Tror du att dom vill ha med oss och Finland i NATO för vårat intresse eller för deras intresse?
Du pratar kubakris a la 1960. Det har inget med nutiden att göra. USA är inte samma land för 60 år sedan som det är nu. Sverige är inte heller samma land och inte heller Ryssland så hur kan detta vara aktuellt för dig? Länder utvecklas. Det borde även du göra tänker jag.

Samarbete är alltid delat intresse. Det är något som Ryssland borde lära sig. USA samarbetar med Europa.

Men för att sammanfatta. USA är inte hotat av Ryssland. USA vinner ingenting med att "krossa Ryssland" nu. Hade man velat det så hade man gjort det för 20 år sedan. Inte idag. Så där fallerar hela din logik.
Senast redigerad av Conception 2023-03-08 kl. 10:22.
Citera
2023-03-08, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Finns det något i de hittillsvarande underrättelsebilderna från NATO-länder som inte visat sig stämma i efterhand?

Nej exakt.

Men hur?
Citera
2023-03-08, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Så om man invaderar ett annat land så är man automatiskt inte självständig? Herregud vilken korkad människa du verkar vara.

Om man är tvingad att invadera ett annat land är man inte självständig. Om man däremot själv känner sig tvingad att invadera, ja då är man självständig eftersom man då har fattat ett aktivt beslut när man hade möjlighet att besluta något annat.
Citera
2023-03-08, 10:26
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Men hur?
Vet du om att det säkert sitter ett hundratal personer inom Nato och analyserar satellitbilder dagligen?

Det tas säkert tusentals bilder över slagfälten dagligen som de kan analysera förlusterna utifrån. Lägg därtill signalspaning och annan spaning från Natos sida så har de säkert en väldigt klar bild över hur det går på slagfälten.

Vill du bli lite mer konspiratorisk så kan du säkert lägga till spioner i de ryska leden som rapporterar till amerikansk underrättelsetjänst och vidare där.

Då har Nato en väldigt bra bild över hur det går på slagfälten, eller hur?
Citera
2023-03-08, 10:26
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Speciellt punkt 5 tycker jag är viktig. Det är en terräng som Ukraina känner till. Den ligger på deras "bakgård" så att säga. De ser att ryssarna lägger väldigt mycket fokus på staden som uppenbarligen är lätt att försvara. De har försvarat den i 7-8 månader. Det är väldigt öppet vilket gör försvar i området enkelt.

Ukraina har redan stora styrkor i området och knutpunkterna Kramatorsk och Sloviansk gör det lätt att få fram underhåll.

Ryssland har väl fördelen att Popasna ligger i närheten. Det är deras knutpunkt och deras anfall utgick från den punkten för 8-9 månader sen.

Ja, möjligen.
Sedan kan man som nr 8, slänga in järnvägen.
Ex så säger man i nedan artikel, att ryssarna har bara 2 linjer som de kommer fram på. Vi skrattar åt järnväg. Men ryssarna bygger sin logistik på järnvägstrp.
https://omni.se/kartor-visar-katastrof-for-ryssland-en-av-tva-jarnvagslinjer-skars-av/a/0QGy2G
Bakhmut är ingen järnvägsknut. Så jag tror inte detta spelar in.

Men för att spinna vidare kring järnväg.
När man bygger upp Ukraina igen, så är en stor och viktig försvarsinsats att byta spårvidd.
Då kommer ryssarna inte så långt om de skulle försöka igen .

Min tro är att de vet vad de gör.

Säker är jag dock på att, de vet mer än mig!
Citera
2023-03-08, 10:31
Medlem
Citat:
Vet du om att det säkert sitter ett hundratal personer inom Nato och analyserar satellitbilder dagligen?

Det tas säkert tusentals bilder över slagfälten dagligen som de kan analysera förlusterna utifrån. Lägg därtill signalspaning och annan spaning från Natos sida så har de säkert en väldigt klar bild över hur det går på slagfälten.

Vill du bli lite mer konspiratorisk så kan du säkert lägga till spioner i de ryska leden som rapporterar till amerikansk underrättelsetjänst och vidare där.

Då har Nato en väldigt bra bild över hur det går på slagfälten, eller hur?

Tack för svaret.
Citera
2023-03-08, 10:36
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:

Med tanke på hur korrumperad den Ryska militären är i allmänhet så tror jag man inte behöver vara konspiratorisk. I stället för att stjäla uniformer/vapen/diesel ur fordon så tror jag både en och annan säljer information på sidan om.
Citera
2023-03-08, 10:36
Medlem
Citat:
Men hur?

Underrättelsetjänster har sina metoder. De är utvecklade under lång tid och man byter också information med vänligt sinnade stater.

För dryga trettio år sedan kunde vi (FRA då) i realtid höra vad stridsvagnsbesättningarna vid oroligheterna i Riga sade till varandra.
Det finns inget skäl att anta att det finns färre möjligheter idag.
Citera
2023-03-08, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Med tanke på hur korrumperad den Ryska militären är i allmänhet så tror jag man inte behöver vara konspiratorisk. I stället för att stjäla uniformer/vapen/diesel ur fordon så tror jag både en och annan säljer information på sidan om.

Just precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in