2023-03-07, 23:03
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vad är det som inte stämmer med NFs beskrivning på Engström ?

Vad är det från beskrivningen av ”Skuggan” som ens kan skohornas in på Engström?

Män? Två armar och två ben? Kläder på sig?

Och hur kan Engström vara vid bion och på jobbet, springa in på baksidan och stämpla ut och småprata med vakten och samtidigt skugga paret Palme på Sveavägen?

Sen ut på gatan och snabbt lokalisera Palme/tränga sig före ”Skuggan”/eller under skuggandet hala fram en puffra han aldrig haft med ammunition få skyttar kände till och släcka Palme utan egentliga motiv…

Mycket på en gång.

Klart värt en Guldspade för att få ihop den LÖSNINGEN!
Citera
2023-03-07, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Vad är det från beskrivningen av ”Skuggan” som ens kan skohornas in på Engström?

Och hur kan Engström vara vid bion och på jobbet, springa in på baksidan och stämpla ut och småprata med vakten och samtidigt skugga paret Palme på Sveavägen?

Sen ut på gatan och snabbt lokalisera Palme/tränga sig före ”Skuggan”/eller under skuggandet hala fram en puffra han aldrig haft med ammunition få skyttar kände till och släcka Palme utan egentliga motiv…

Mycket på en gång.

Du skrev att inget stämmer med NFs beskrivning och Engström..

Jag frågade vad som inte stämmer?

Kan du svara på det ?
Citera
2023-03-07, 23:14
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag har!

1. TP har inte "kalkerat" Larssons bok. De kom till samma slutsats oberoende av varandra. Faktum är att TP började sitt arbete med Engström långt innan Larsson.
Larsson har enbart postivita saker att säga om TP.

2. Frågan gällande tiden. Flera människor har ju klockat tiden och är överens om att det finns tillräckligt med tid att ta sig från Grand, stämpla ut och fortfarande vara i tid för att begå mordet.
Gillar jag den hypotesen? Nej, men tidsmässigt är det möjligt. Tajt, men möjligt.

3. Motivbilden läggs ju fram extremt tydligt av TP. Om man sedan köper den är en annan sak.
Men att han umgicks i högerextrema kretsar (ja, nissarna i Täby var utan tvekan högerextrema) tillsammans med urkass självkänsla och alkoholism gör honom till en intressant kandidat.

Att kalla moderata fritidspolitiker i Täby högerextrema är så sinnessjukt att det saknar motstycke.

Är detta verkligen Filters teori?

Vad kallar Filter då poliserna som höll regelrätta nazistmöten i Gamla Stan och som satt i Södermalmspiketen som olyckligtvis irrat sig in i fel stadsdel och var 100 meter från mordplatsen när skotten föll?

Vad säger Filter om den dokumenterat Palmehatatande snuten som skrev ut sig själv från sjukhuset på morddagen och som aldrig återgick i tjänst? Som ägde ammunition av den typ som användes vid mordet?

Vart tog Skuggan vägen?
Citera
2023-03-07, 23:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Mycket på en gång.

https://www.journalisten.se/debatt/kanger-slar-oppna-dorrar
TP skriver:
Hans (SEs) unika utpekande av ett annat vittne, LJ, som befann sig på en från brottsplatsen skymd position – men som var synlig längs gärningsmannens flyktväg. LJs beskrivning av den undflyende mördaren matchar Skandiamannen.
Är det inte ordentligt debunkat att LJ var synlig just från mordplatsen när han stod precis där han uppgav sig att stå?

LJs "Mörk vinterjacka och möjligen keps" matchar SE enligt TP, men hur många andra matchar också?
Citera
2023-03-07, 23:18
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Du skrev att inget stämmer med NFs beskrivning och Engström..

Jag frågade vad som inte stämmer?

Kan du svara på det ?

Du kan tala om vad som stämmer och berätta hur ”Skuggan” är relevant när Krister Petersson teori är att Engström klev ut på gatan när Palme passerade och därefter mördade statsministern (utan vapen, motiv eller ens tillgång till den unika ammunitionen).
Citera
2023-03-07, 23:19
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Att kalla moderata fritidspolitiker i Täby högerextrema är så sinnessjukt att det saknar motstycke.

Moderata fritidspolitiker?

Oerhört snällt namn för de människorna.
Citera
2023-03-07, 23:21
Medlem
Citat:
Första gången eller andra ?

Han kan gå in och ur Skandia som han vill ..
Nej jag skriver LOP. Är det kl 21 ca?
Citera
2023-03-07, 23:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Är detta verkligen Filters teori?

Vad kallar Filter då poliserna som höll regelrätta nazistmöten i Gamla Stan och som satt i Södermalmspiketen som olyckligtvis irrat sig in i fel stadsdel och var 100 meter från mordplatsen när skotten föll?

Vad säger Filter om den dokumenterat Palmehatatande snuten som skrev ut sig själv från sjukhuset på morddagen och som aldrig återgick i tjänst? Som ägde ammunition av den typ som användes vid mordet?

Vart tog Skuggan vägen?
TP säger:
Dessa fakta var kända inom en begränsad krets redan 1986. Till dem har jag genom egen research kunnat tillfoga: genom sin närmaste vän hade Skandiamannen tillgång till vapen av rätt sort; han hade tränat och tävlat i pistolskytte; han hade ett politiskt såväl som ett privat motiv; han var berusad mordkvällen vilket talar för sänkt impulströskel;
Jag har läst artikeln i Filter, men något privat motiv för SE att mörda OP redovisas inte i artikeln vad jag kommer ihåg om det inte menas att han umgicks privat med högerextrema personer i Täby. (Han lånade motivet av grannarna enligt mig.)
Det politiska motivet ska vara att SE var moderat enligt artikeln.

Edit: Att SE var berusad på mordkvällen är väl bara fria fantasier utan stöd i materialet?
Citera
2023-03-07, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Nej jag skriver LOP. Är det kl 21 ca?

Ja strax innan bion...Eller vad tänker du ?
Citera
2023-03-07, 23:31
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Moderata fritidspolitiker?

Oerhört snällt namn för de människorna.

Hur beskriver Filter ”de människorna” och på vilka grunder?

Är det på samma nivå som när Krister Petersson satte en revolver i handen på Engström: ”med tanke på vad som hände sedan så måste han haft ett vapen…”?

Engström var moderat fritidspolitiker som gjorde sig omöjligt bland ”de människorna” när han röstade emot partiet i fråga om nedläggningen av en skola. Det låter mer humant än extremt.

Jag ser fram emot en kort resumé av hur de högerextrema dödsknarkar-nazisterna skildras i LÖSNINGEN.
Citera
2023-03-07, 23:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Hur beskriver Filter ”de människorna” och på vilka grunder?

Är det på samma nivå som när Krister Petersson satte en revolver i handen på Engström: ”med tanke på vad som hände sedan så måste han haft ett vapen…”?

Engström var moderat fritidspolitiker som gjorde sig omöjligt bland ”de människorna” när han röstade emot partiet i fråga om nedläggningen av en skola. Det låter mer humant än extremt.

Jag ser fram emot en kort resumé av hur de högerextrema dödsknarkar-nazisterna skildras i LÖSNINGEN.

Motivet enligt LÖSNINGEN 2018:

(Jag refererar bara då det hela är i pappersform: )

SE kände höga militärer inom marinen via bridgespelandet (SE lånade motivet av bekanta enligt min tolkning.)
Alt så kunde SE varit medlem i grupp Barbro eller Grupp Lennart. Motiveringen till detta är i artikeln "då skulle många bitar falla på plats", motiv och mordvapen och att han kom undan.
Artikeln kör också en "kvällstidningsfuling" och konstaterar att inga efterforskningar kunde knyta SE till Stay Behind, Grupp Barbro, Grupp Lennart, EAP eller Contra. Genom att få med SEs namn i samma mening tror många läsare att det finns en koppling i alla fall.
Det privata motivet enligt artikeln i Filter är att SE spelat bridge med en Palmenegativ militär.
Det politiska att SE var moderat.

Edit: Jag visste inte att man kunde bli statsministermördare bara genom att spela kort med någon, men i TPs verklighet är det tydligen både möjligt och troligt.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-07 kl. 23:52.
Citera
2023-03-07, 23:54
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
TP säger:
Dessa fakta var kända inom en begränsad krets redan 1986. Till dem har jag genom egen research kunnat tillfoga: genom sin närmaste vän hade Skandiamannen tillgång till vapen av rätt sort; han hade tränat och tävlat i pistolskytte; han hade ett politiskt såväl som ett privat motiv; han var berusad mordkvällen vilket talar för sänkt impulströskel;
Jag har läst artikeln i Filter, men något privat motiv för SE att mörda OP redovisas inte i artikeln vad jag kommer ihåg om det inte menas att han umgicks privat med högerextrema personer i Täby. (Han lånade motivet av grannarna enligt mig.)
Det politiska motivet ska vara att SE var moderat enligt artikeln.

Edit: Att SE var berusad på mordkvällen är väl bara fria fantasier utan stöd i materialet?

Intressant text av Thomas Pettersson och jag inser att jag varit lite hård mot honom.

Han är ju bara en halvkorkad kille som visserligen ganska ohederligt cherry-pickar signalementen och låtsas - eller är uselt påläst - att bögslunga skulle vara något unikt 1986 (”ett signum”) för Engström.

Det är lika illa tänkt som att peka på keps när det var go to-huvudbonaden för halva stans gubbpopulation.

Det stora felet är att Mattias Göransson påstår att Filter hade LÖSNINGEN och, allra värst, åklagaren som la ner utredningen mot bättre vetande.

Cirkulera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in