2023-03-07, 21:27
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Ryssland kunde stoppat NATOS expansion mycket enkelt. Putin kunde bara lyft på luren ringt vetoturken och sagt om du röstar nej till att Ukraina blir fullvärdiga medlemmar så kan du få en bra deal på vårat luftvärnsystem och lite billig olja och gas. Sen ringer han till Orban och säger att om du röstar in Ukraina i NATO så stryper vi alla olja och gas leveranser för alla framtid. Men så smart verkar Putin inte vara.
Ja, eller ringt Tyskland: "Vi vill verkligen inte att Ukraina ska bli medlemmar i Nato – vi vill inte ha Nato så nära inpå oss. Kom ihåg hur USA reagerade när USSR ställde kärnvapenmissiler i Grisbukten – det är samma för oss. Om ni ser till att hålla Ukraina utanför Nato så kommer vi fortsätta leverera olja och gas till er, och ökar gärna leveranserna."

Energivapnet hade varit extremt effektivt för Putin att använda om målet bara var att hålla Ukraina utanför Nato. Nu har han bajsat bort det kortet genom att invadera Ukraina och spränga gasledningarna till Europa. Nu har han bara kärnvapenhot kvar, och om han startar ett kärnvapenkrig så är det slut med honom – det vet han.
Citera
2023-03-07, 21:38
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ja, eller ringt Tyskland: "Vi vill verkligen inte att Ukraina ska bli medlemmar i Nato – vi vill inte ha Nato så nära inpå oss. Kom ihåg hur USA reagerade när USSR ställde kärnvapenmissiler i Grisbukten – det är samma för oss. Om ni ser till att hålla Ukraina utanför Nato så kommer vi fortsätta leverera olja och gas till er, och ökar gärna leveranserna."

Energivapnet hade varit extremt effektivt för Putin att använda om målet bara var att hålla Ukraina utanför Nato. Nu har han bajsat bort det kortet genom att invadera Ukraina och spränga gasledningarna till Europa. Nu har han bara kärnvapenhot kvar, och om han startar ett kärnvapenkrig så är det slut med honom – det vet han.

Nej. Som en användare alldeles nyss påpekade så behövdes ingenting av detta ni nu föreslår eftersom Ukraina inte kontrollerade sitt eget territorium och redan var inblandad i en väpnad konflikt. Nato släpper inte in ett sådant land, det säger sig självt. Det är en försvarsallians för ömsesidig säkerhet, då släpper man naturligtvis inte in ett land som redan befinner sig i krig med en stormakt. Inte ett enda natoland hade godkänt Ukrainas natoansökan. Inte ett enda. Ukraina var inte en seriös natokandidat innan kriget. Allt sånt snack är rysspropaganda.
Citera
2023-03-07, 21:41
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
(Psst: det står inte någon stor armé och väntar på att sättas in. Brittiska försvarsministeriet estimerar att 97% av den ryska armén har satts in i Ukraina: https://news.yahoo.com/97-russian-army-estimated-ukraine-090832567.html)

Minns hur ryssen vid cirkus denna tidpunkt i fjol snackade om nått überwaffe man sitter på (då i teknisk mening, springer åttor runt västerländska hedenhösa leksaker).

Vem är jag att påtala med säkerhet att så inte är fallet men i dagar då uppgifter om att deras gossar nu börjat strida med spade så kanske det är läge att börja flexa lite.

När allt kommer omkring är vådabeskjutningen av sin egna Su-34 i förra veckan det mest tekniskt fulländade tsardömet visat upp på länge.
Citera
2023-03-07, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Minns hur ryssen vid cirkus denna tidpunkt i fjol snackade om nått überwaffe man sitter på (då i teknisk mening, springer åttor runt västerländska hedenhösa leksaker).

Vem är jag att påtala med säkerhet att så inte är fallet men i dagar då uppgifter om att deras gossar nu börjat strida med spade så kanske det är läge att börja flexa lite.

När allt kommer omkring är vådabeskjutningen av sin egna Su-34 i förra veckan det mest tekniskt fulländade tsardömet visat upp på länge.
Man ska heller inte underskatta de nyinsatta spadarna, var det de som var det ”wunderfaffe” som ryssanhängarna sa skulle komma?

Jag hade faktiskt trott att det skulle bli mer än så?
Citera
2023-03-07, 21:53
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ukrainas-forsvarsminister-om-bakhmut-inget-hot-om-att-bli-omringade-vara-forband-star

Ukraina har koll.
Bra!
Citera
2023-03-07, 21:54
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, vad hände egentligen med Vita Zaveruhka? Hur gick det? Inga livstecken under kriget? Inte fångad på bild?

På Wiki står bara följande:
In March 2022 she reportedly joined the territorial defense near Kyiv.
En väldigt märklig typ, den här tjejen som ser ut som en korsning mellan Greta Thunberg och Shakira (med slagsida Greta) och hänger med högerextremister som döms för bl.a. polismord.

Jag tror hon är död eller trött på kriget. Där finns två videos med henne från mars-april där man ser henne i stridzon. Sen försvann hon från radarn. Hon stred för Aidar. Sexig på nåt sätt. Men tror inte vi dragit så jämnt
Citera
2023-03-07, 21:57
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
(Psst: det står inte någon stor armé och väntar på att sättas in. Brittiska försvarsministeriet estimerar att 97% av den ryska armén har satts in i Ukraina: https://news.yahoo.com/97-russian-army-estimated-ukraine-090832567.html)

Då är det dags för Rysslands grannländer att ta tillbaks mark som stals från dom tidigare. Sverige borde tillsammans med finnarna ta tillbaks den svenskgrundade staden Viborg till att börja med. Krossa kommunisterna i Kreml och häng Putin i en stolpe utanför Turkiets ambassad.
Citera
2023-03-07, 21:58
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Man ska heller inte underskatta de nyinsatta spadarna, var det de som var det ”wunderfaffe” som ryssanhängarna sa skulle komma?

Dundervapnet batteridriven häcksax finns i uralbergen men plockas fram först när silkesvantarna åker av
Citera
2023-03-07, 21:59
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson

Jag med!

https://www.youtube.com/watch?v=CQeezCdF4mk
Citera
2023-03-07, 22:00
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken

Ja, Putin hotade med sina T-14 som skulle göra slarvsylta av Ukrainska armén, sedan sjulle hans SU-57 ta luftherravälde på några dagar.

Varför ser vi inga brigader av T-14 och flygeskadrar av SU-57r?
Citera
2023-03-07, 22:08
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Nej. Som en användare alldeles nyss påpekade så behövdes ingenting av detta ni nu föreslår eftersom Ukraina inte kontrollerade sitt eget territorium och redan var inblandad i en väpnad konflikt. Nato släpper inte in ett sådant land, det säger sig självt. Det är en försvarsallians för ömsesidig säkerhet, då släpper man naturligtvis inte in ett land som redan befinner sig i krig med en stormakt. Inte ett enda natoland hade godkänt Ukrainas natoansökan. Inte ett enda. Ukraina var inte en seriös natokandidat innan kriget. Allt sånt snack är rysspropaganda.
Visst. Men hade jag varit Putin och varit genuint orolig för ett ukrainskt Nato-inträde så hade jag nog velat vara mer säker på min sak än att lita till att Nato skulle följa sina stadgar till punkt och pricka. Ryssland är ett genomkorrupt land där allt kan köpas för pengar – det inkluderar tillfälliga ändringar i en stadga. Det finns ingen i Ryssland som skulle kunna lita på att Ukraina hålls utanför Nato pga. att Natos stadgar för tillfället inte tillät ett ukrainskt Nato-inträde.
Men det var inte poängen, utan att Ryssland skulle kunna använda energivapnet för att kunna säkerställa att Ukraina inte skulle kunna bli Nato-medlem.
Citera
2023-03-07, 22:11
Avstängd
psychicsailors avatar
Zelensky verkar mena att Bakhmut är strategiskt viktig:

https://www.newsweek.com/zelensky-is...akhmut-1786167

Jag har alltid sagt att om Bakhmut faller så blir det bara ett nytt Bakhmut någon annanstans. Men man får ju ha respekt för att Mr. Zelensky säger emot.

"We understand that after Bakhmut, they could go further. They could go to Kramatorsk. They could go to Sloviansk. It would be open road for the Russians after Bakhmut to other towns in Ukraine in the Donetsk direction in the east of Ukraine."

Håller ni med er älskling?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in