Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Man behöver inte pumpa in styrkor i staden för att hålla den. Jag tror det är här som många pro-ryssar gör en enorm tankevurpa. De tror att Ukraina har massor av soldater i staden för att kunna hålla den.
Jag vill säga att det räcker med att förstärka omkringliggande terräng och sätta press där för att förhindra att ryssarna kan ta sig in i staden. Sätter man press runtomkring och har ett bra understöd så räcker det säkerligen med några få kompanier i just staden för att behålla den.
Vill bara tillägga det för diskussionen.
Ett inlägg som jag tror fångar det allra mest väsentliga: det har förmodligen varit enkelt att försvara staden. Inga ryssar har kommit ens i närheten av stadskärnan. Det har troligtvis inte varit supermånga ukrainier på plats inne i själva Bakhmut heller, och inte har de haft några särskilda specialresurser till sitt förfogande. Ja, det är direkt pinsamt att ryssarna gått bet. Faktiskt. Eller snarare att man hållit på så länge utan resultat.
Nu verkar det som pendeln kan hålla på att svänga åt det andra hållet. Det är inte längre bara för UAF att "tacka och ta emot" om man ska börja lägga en massa krut på att aldrig tvingas överge Bakhmut.
Situationen kan inte jämföras med den i Mariupol, för att ta ett exempel, där ryssarna till slut skar av alla flyktvägar och isolerade ett litet gäng i stålverket. I Bakhmut kan det bli fråga om att aktiva beslut lägger ved på brasan, i värsta fall med stora förluster på båda sidor. Då börjar man ju undra vad det handlar om.