2023-03-07, 15:00
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Yevgeny "Släggan från Murmansk" Prigozhin brukar citeras av NATOfikusarna när det gynnar dem..

Undrar om han citeras i detta avseende?

https://twitter.com/baronitaigas/status/1633089840840335363?t=Qxs9B_mo-1M6Cx92nKGf-w&s=19

🎻🇷🇺: Prigozhin has said he agrees with the Russian MoD's assessment that in the month of February, Ukraine lost around 11,000 soldiers in and around the Bakhmut operational zone.

160000 ryssråttor har dödats nu. 1060 dödats bara i går. Ryssland håller sakta på att krackeleras.
Citera
2023-03-07, 15:01
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Jag vill också se bevisen som är så starka att det krävs ett krig.
Hittills har du gett ett bevis, hon har delat ut kakor, har du någon länk till kakutdelningen?

Se Ukraine on fire, det är det mest lättsmälta: https://rumble.com/embed/vubrga/
Eller läs Mearsheimers "why Ukraine war is the Wests fault".

Notera att man kan tycka att det var fel utan att säga att det krävs ett krig. "kräva ett krig" är en halmgubbe.
Citera
2023-03-07, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där är ju en rimlighetsbedömning. Tänk om wagner hade förlorat 999 man om dagen i Bakhmut.
1) tror du att de bara tröckt på i 90 dagar? Eller hade de bytt strategi? Ryssarna är faktiskt bra på en sak i det här kriget. När det inte fungerar längre så byter de taktik. Även om alla skrattar åt dem.
2) Om de hade gjort så; Var är filmen på en veckas lik? där skulle ligga inte 50 döda på vissa ställen, men snarare 500...

Om det är 500, så blir det 166 döda per dag. Kom ihåg Kiyv-independent-artikeln. Kom ihåg Soldier X i Willy OAM-intervjun, som säger att i Bakhmut är inte attrition ratios längre gynnsamma för Ukraina (men de var i slagets start).

Menmen, om vi tar ditt 500, så blir det då i Ukro bull case 1:3 i döda. Det är då ett rätt extremt bull case IMO. Och lägre än 1:5 eller 1:7. Mycket lägre.

"Defense of Bakhmut has been a "great strategic success" for Ukraine, presidential advisor says"

https://www.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-03-06-23/index.html
Citera
2023-03-07, 15:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Härligt. Ukrainas presidentrådgivare säger att det går jättejättebra. Då måste det vara så. Slava Ukraina! Slava nazi!
Underligt uttalande från dig.

Du har hela tiden hävdat att Ukrainsk press är satt under press (pun intended) och att staten styr vad som ska publiceras stenhårt. Ändå tror du stenhårt på Kyiv independents artikel om att Ukraina förlorar många soldater i Bakhmut och har till och med baserat din egna beräkning på just den artikeln.

Vad är det som säger åt dig att Ukrainas rådgivare ljuger och pressen talar sanning?

Om nu Ukrainas rådgivare ljuger varför säger också Nato att ryska förluster i området har varit enormt höga med 1:5 i Ukrainas fördel?

Vad vinner Nato med att ljuga? Vad vinner Ukrainsk press med att tala sanning?
Citera
2023-03-07, 15:20
Medlem
Citat:
Härligt. Ukrainas presidentrådgivare säger att det går jättejättebra. Då måste det vara så. Slava Ukraina! Slava nazi!

Klart att det har varit bra annars hade man retirerat tidigare. Sen kan det komma en tidpunkt när det inte är bra längre.

Redan tidigare måste målen för Ukraina i Bakhmut varit

1 Dödat många ryssar jmf med döda Ukrainare

2 Inte försvaga möjligheten för en ukrainsk våroffensiv

Sen kan jag lägga till

Inte bli totalt inringade.

Ukraina har strategiskt djup så att förlora Bakhmut är inte jättestort. Det Ukraina har gjort, som är mindre bra är att man har givit ryssarna initiativet. Men det var nog svårt för Ukraina att hålla över vintern.
Citera
2023-03-07, 15:21
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Underligt uttalande från dig.

Du har hela tiden hävdat att Ukrainsk press är satt under press (pun intended) och att staten styr vad som ska publiceras stenhårt. Ändå tror du stenhårt på Kyiv independents artikel om att Ukraina förlorar många soldater i Bakhmut och har till och med baserat din egna beräkning på just den artikeln.

Vad är det som säger åt dig att Ukrainas rådgivare ljuger och pressen talar sanning?

Om nu Ukrainas rådgivare ljuger varför säger också Nato att ryska förluster i området har varit enormt höga med 1:5 i Ukrainas fördel?

Vad vinner Nato med att ljuga? Vad vinner Ukrainsk press med att tala sanning?

Det förklarade jag ju för dig igår. Jag tycker Kyiv independent-artikeln är överraskande ärlig och jag tror att de kan vara inkonsekventa. Och då litar jag på det som är dåligt om Ukraina. Men inte på det som är bra. Motsvarande för Ryssland. Minns du?

Den fria pressens uppgift är ju just att försöka granska maktens påstående.
Citera
2023-03-07, 15:24
Medlem
Citat:
Jag hoppas alla är medvetna om vilken situation den ryska krigsmakten befinner sig i dagsläget. Jag vill påstå att måste vara en jävla FUBAR.

För några dagar sedan kom uppgifter om att Rysslands 1st Guards Tank Army, ett av deras stoltaste förband som slogs i andra världskriget mot nazisterna blivit utrustade med något moderniserade T-62. De har fått sitt sikte utbytt mot något bättre samt lite reaktivt pansar men det är ändå en stridsvagn som är 60 år gammal med pansar som är 60 år gammalt.

Ryssarna får väl vara glada för det lilla. Det är väl rimligen inte samma soldater kvar i förbandet som de som tjänstgjorde för 60 eller 80 år sedan.....
Citera
2023-03-07, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Med risk för att låta totalt autistisk, litar du blint på Ukrainska siffror är du efterbliven. Inte lika efterbliven som de som sväljer rysk propaganda, men fortfarande efterbliven

Ukraina kryddar siffrorna, detta är bevisats. Totalt naturligt under krig och jag har sympati för det då det är en mindre nation under en avgörande och brutal invasion. Ryska siffror är så mycket mer skrattretande, speciellt då de är en mycket starkare nation som brutalt invaderar sitt grannland.

Men det är viktigt att försöka vara rimlig och så objektiv som det går. Allt annat gynnar bara ryssarna och deras propaganda

Fast du skrev i ett tidigare inlägg att du gissade på att ryssarna har 1.5-2x Ukrainas förluster. Vi kan nog utgå från att ca 100,000 ukrainska soldater har dött, så rimligtvis borde ryska döda ligga kring (enligt mig) 150-300k. Tror dock det är mer rimligt med 150k och ca 300k skadade.
Citera
2023-03-07, 15:26
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det förklarade jag ju för dig igår. Jag tycker Kyiv independent-artikeln är överraskande ärlig och jag tror att de kan vara inkonsekventa. Och då litar jag på det som är dåligt om Ukraina. Men inte på det som är bra. Motsvarande för Ryssland. Minns du?
Jo, jag minns att du sade det men vad får dig egentligen att tro att artikeln är ärlig när allt annat som kommer från dem är lögn.

Finns det i din värld att artikeln kan vara lögn för att locka till ytterligare attacker i området från Ryssland?

Eller finns det något annat värde i artikeln än att demoralisera ukrainska förband?

Citat:
Den fria pressens uppgift är ju just att försöka granska maktens påstående.
Jo, en fri press är en stor del av en demokrati men missminner jag mig inte så har du sagt att det inte finns fri press i Ukraina.
Citera
2023-03-07, 15:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ryssarna får väl vara glada för det lilla. Det är väl rimligen inte samma soldater kvar i förbandet som de som tjänstgjorde för 60 eller 80 år sedan.....
Underskatta inte stoltheten i ryska förband.

Att bli antagen i VDV eller Gardes-arméerna är nog stort för en rysk soldat. Att bli tilldelad material från 60-talet är det inte.
Citera
2023-03-07, 15:31
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Jo, jag minns att du sade det men vad får dig egentligen att tro att artikeln är ärlig när allt annat som kommer från dem är lögn.

Finns det i din värld att artikeln kan vara lögn för att locka till ytterligare attacker i området från Ryssland?

Eller finns det något annat värde i artikeln än att demoralisera ukrainska förband?

Jo, en fri press är en stor del av en demokrati men missminner jag mig inte så har du sagt att det inte finns fri press i Ukraina.

Därför överraskade artikeln mig.

Det är inte en fälla. Ryssarna har tillgång till den typen av information själva. Däremot kan det vara ett "tiggarbrev". Men, det är den minst dåliga information vi har att gå på. Då använder vi den.

Kritier för bra information.
1) Negativ för samma sida som släpper den CHECK
2) Common sense-mässigt rimlig CHECK
3) Kan verifieras mot annan information CHECK
Citera
2023-03-07, 15:36
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Man behöver inte pumpa in styrkor i staden för att hålla den. Jag tror det är här som många pro-ryssar gör en enorm tankevurpa. De tror att Ukraina har massor av soldater i staden för att kunna hålla den.

Jag vill säga att det räcker med att förstärka omkringliggande terräng och sätta press där för att förhindra att ryssarna kan ta sig in i staden. Sätter man press runtomkring och har ett bra understöd så räcker det säkerligen med några få kompanier i just staden för att behålla den.

Vill bara tillägga det för diskussionen.
Ett inlägg som jag tror fångar det allra mest väsentliga: det har förmodligen varit enkelt att försvara staden. Inga ryssar har kommit ens i närheten av stadskärnan. Det har troligtvis inte varit supermånga ukrainier på plats inne i själva Bakhmut heller, och inte har de haft några särskilda specialresurser till sitt förfogande. Ja, det är direkt pinsamt att ryssarna gått bet. Faktiskt. Eller snarare att man hållit på så länge utan resultat.

Nu verkar det som pendeln kan hålla på att svänga åt det andra hållet. Det är inte längre bara för UAF att "tacka och ta emot" om man ska börja lägga en massa krut på att aldrig tvingas överge Bakhmut.
Situationen kan inte jämföras med den i Mariupol, för att ta ett exempel, där ryssarna till slut skar av alla flyktvägar och isolerade ett litet gäng i stålverket. I Bakhmut kan det bli fråga om att aktiva beslut lägger ved på brasan, i värsta fall med stora förluster på båda sidor. Då börjar man ju undra vad det handlar om.
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-03-07 kl. 15:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in