2023-03-07, 13:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Hur är det inte en kittel? För mig är det ett helt typiskt exempel på en kittel, men jag är inte krigsvetare så jag kan ha missuppfattat begreppet?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pocket_(military)
Citera
2023-03-07, 13:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
För att bilda en effektiv kittel så behöver man ett genombrott. Kommer du ihåg att vi diskuterade att Ryssland inte lyckats med några genombrott.

Då vill jag säga att det är tveksamt om det bildats en effektiv kittel.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pocket_(military)
Precis och man klipper av kontakten med eget underhåll och bakomliggande förband. Det har heller inte skett ännu.
Citera
2023-03-07, 13:11
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Parallellen är inte handlingarna. Nuland är en fet elak tant som delade ut kakor. Girkin var nån slags höger-Che Guevara.

Parallellen är att vi vet inte säkert "frihetsgraden". I vilken grad handlade de som de kände för och för att faktiskt påverka sitt lands utrikespolitik i en riktning som det egentligen inte hade? Eller var de bara arbetare som exekverade sina orders?
Du svarar inte på frågan vilket du är expert på.

Vilket är det värsta Nuland gjort?

Girkin vet vi redan. Han marscherade in i Donbass och instigerade kriget på riktigt.
Citera
2023-03-07, 13:13
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Russophobia News. 23/03/07.

Uppdatering av ett intressant ämne och nu snart ett år senare.
Häftigt!
Och ammunitionen kommer ju att ta slut nu då om några veckor enligt de sönderindoktrinerade Facist -Bögsvennarnas militära experter och de här bortglömda skinnbulorna som nu då sitter vi sina bygdegårdar och heilar och inte bara här i tråden utan även då i både i radio tv tidningar samt då andra ljugar organ medier som blint måste följa Onkel Sams påsättning av Moder Svea där hon ligger på rygg.

Nu är jag inte med riktigt. Vems ammunition kommer ta slut om några veckor? Om det är de sönderindoktrinerade Fascist-Bögsvennarna, som ju står på den ryska sidan, då de är sönderindoktrinerade och gillar fascister och bögarna i den ryska armen, likaså de som heilar på bygdegårdar, borde det avse Ukraina? Å andra sidan varnar ju den ryska fascistbögkungen himself, Prigozhin, upprepat för att hans förbands ammunition håller på att ta slut, så du kanske menar Ryssland? Dina sexfantasier ger ingen riktig ledning.
Senast redigerad av FockeWulf190d 2023-03-07 kl. 13:22.
Citera
2023-03-07, 13:13
Medlem
Citat:
Hur är det inte en kittel? För mig är det ett helt typiskt exempel på en kittel, men jag är inte krigsvetare så jag kan ha missuppfattat begreppet?
När du gör Dina analyser av kriget så är du en krigsvetare..

Har Bachmut fallit än?

Skulle ju hänt för 10 dagar sedan?
Citera
2023-03-07, 13:15
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du svarar inte på frågan vilket du är expert på.

Vilket är det värsta Nuland gjort?

Girkin vet vi redan. Han marscherade in i Donbass och instigerade kriget på riktigt.

På handlingsnivå vet vi inte. På hennes strategiska nivå är det att hon puttade ut Ukraina mot en förfärlig, förfärlig konflikt som kostat hundratusentals ukrainska liv. Istället för att putta dem åt andra hållet.
Citera
2023-03-07, 13:17
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tangerat rekord i antal stupade ryssar 1060st

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1632985028622704640?t=xaYOGrD94r0JkMeDljMlgA&s=19

Slava Ukraini
Allt går enligt plan!

Ryssen kommer snart inte ha några soldater eller vapen kvar.

Ryssland blir totalt avväpnat!
Citera
2023-03-07, 13:21
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:

Rysk doktrin särskiljer mellan olika typer av inringningar (ryssen är besatt av detta koncept sedan andra världskriget och Stalingrad):

"Kittel" (котёл) = strategisk inringning

"Säck" (мешок) = operativ inringning

"Fågelbo" (гнездо) = taktisk inringning

Kitteln (begreppet lånat från tyskans "Kesselschlacht) handlar om en större planerad inneslutning av fientlig trupp, vilken ska kunna påverka hela krigsutgången. Inringningen ska vara fullständig. Kitteln beskrivs sedan antingen som "kokande" (кипячение), dvs aktiva strider för att förinta motståndaren eller som "het" (горячий) då man passivt innesluter motståndaren och hindrar honom från att bryta ut.
Citera
2023-03-07, 13:22
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
WSJ-artikeln gick ut på att hållandet av Bachmut var "long overdue". Att staden som varit en fälla där stora mängder rysk trupp har stångat sig blodiga, nu har blivit en potentiell fälla för Ukraina. General Zaluzjnyj ville (enligt obekräftade rykten) dra tillbaka styrkorna från Bachmut redan efter Krasna Horas fall, den 13 februari, men inställningen i den politiska ledningen var hela tiden att "vi kan hålla ut lite till". Detta har betytt att de kategori B-trupper som i huvudsak har skött det statiska försvaret av staden (dvs territorialförsvar, nationalgarde, reservförband, som ofta bär gröna armbindlar) i takt med att Wagnersnaran dragits åt har förstärkts av just de förband som håller på att byggas upp inför våroffensiven. Enligt WSJ är förlustbalansen inte längre nödvändigtvis till Ukrainas fördel. Även om man dödar fem, sju eller tio ryssar för varje ukrainare, så handlar det om att ryssarna förlorar fängelsekunder, medan Ukraina förlorar utbildat folk som behövs när marken torkar upp. "Granathungern" spelar också båda sidor hemska spratt, när ammo till haubitsar, salvpjäser, grk, etc, inte kommer fram. Detta har främst (men inte uteslutande) blivit ett problem för försvararna.

Igår gick då Zelenskyj, Zaluzjnyj och general Syrskyj (tvåa under Zaluzjnyj och mannen bakom försvaret av Kiev, Charkivoffensiven, samt den senaste tidens förstärkning av Bachmut med kategori A-förband) ut med ett gemensamt uttalande att Bachmut kan hållas ännu ett tag och att operationerna i vår inte äventyras av detta. (Stridsvagnar och stridsfordon är ju ännu inte på plats och något måste ju soldaterna göra, kan man tänka.)
En bra sammanfattning. Det är lätt att begripa varför Ukraina valt att hålla ställningarna inne i Bakhmut när insatsen varit låg — det är billigt, bra och mycket effektivt (binder upp rysk trupp som egentligen borde rundat Bakhmut för länge sen). Det man bör fråga sig är om det verkligen är en speciellt bra idé att börja tillföra förstärkningar när det naturliga vore att lämna Bakhmut så snart nackdelarna överväger fördelarna. En mer negativ tolkning är, som nämnts, att man köper sig tid till något, eller att Bakhmut faktiskt är en mer betydelsefull kugge än man kunde tro.

Ett alternativ är så klart att lämna försvararna till sitt öde och låta dem slåss till siste man, men är det realistiskt? Evakuering finns fortfarande som möjlighet. Jag blir inte riktigt klok på varför man väljer att snarare hotta upp. Kan det verkligen vara så enkelt att man gör det i brist på annat i väntan på att våren ska komma...?
Citera
2023-03-07, 13:22
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Russophobia News - 23/03/07.

Kan idag glädjande skriva om att byarna Nikolaevka, Dvurechnoye, Krasnaya Gora, Gryanikovka, och Paraskovievka, nära Bakhmut är nu då befriade från Nazi - Ukro.

Kostnaden i förlorad personal för Ukrainas del och nu då för Februari månads sammanställning så blev blev det då 40% högre förluster än i Januari månad innevarande år totalt då 11,000 st Nazi - soldater. Pobeda.

Källhänvisning från det det Ryska Ministeriet.
Så frågor på det så fråga dem!
Då de alltid ljuger som ryssar gör är det meningslöst att fråga dessa mytomaner.

Bättre att gå på USA:s siffror!
Citera
2023-03-07, 13:23
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Nu är jag inte med riktigt. Vems ammunition kommer ta slut om några veckor? Om det är de sönderindoktrinerade Fascist-Bögsvennarna, som ju står på den ryska sidan, då de är sönderindoktrinerade och gillar fascister och bögarna i den ryska armen, likaså de som heilar på bygdegårdar, borde det avse Ukraina? Dina sexfantasier ger ingen riktig ledning.

Följ denna tråden och då från den 22/03/18 och framåt så kanske du förstår?
Början och knappt då en månad in på den här speciella operationen så handlar ju inlägget om år 2022!
Citera
2023-03-07, 13:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
På handlingsnivå vet vi inte. På hennes strategiska nivå är det att hon puttade ut Ukraina mot en förfärlig, förfärlig konflikt som kostat hundratusentals ukrainska liv. Istället för att putta dem åt andra hållet.
Så ni vet alltså inte konkret vad hon har gjort men ändå skyller ni på att USA startat kriget? Är det rätt uppfattat?

Eller har ni någon konkret på vad hon faktiskt gjort?

Att stödja demokratiska krafter är inte att putta ett land mot krig. Jag vill bara säkerställa att ni vet det först.
Senast redigerad av Conception 2023-03-07 kl. 13:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in