2023-02-10, 09:09
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedalFot
En fantastisk upplevelse, med tanke på grovleken! på slangen ...och man funderar .. hur i helvete skall denna komma ned utan att man kvävs... och lite andra tankar med. Men det gick bra, viktigaste att man kan hålla sig lugn så går det bra. Och när slanghelvetet dras tillbaka, den är häftigt . för det är inte en liten slang man fått i sig.
De kör ju inte ner slangen i luftstrupen.
Citera
2023-02-10, 10:11
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly

Tack för du dela med dig, får man fråga varför dom ville ha återbesök?

Så kallad esofagusreflux. Skrevs ut Losec och Gaviscon. Man ville väl kolla upp att irritation i matstrupen minskat.
Citera
2023-02-10, 10:27
Medlem
Citat:
De låter tryggt faktiskt. Är ju bra om dom kör efter ens vikt så man inte får för mycket. Jag har varit sövd tidigare några gånger men då var jag smalare och mycket yngre. Över 15 år sen. Dom har säkert koll på vad dom gör, sen är man lite som du en hypokondriker så man tänker väl alltid de värsta såklart.

Tack för du delar med dig
Kan jag fråga dig, om man börjar med lugnande bara men inte klarar de då heller, kan dom sätta in narkos då under samma tillfälle eller då får man komma tillbaka en annan gång?
Jag har läst många bra recensioner om kliniken jag ska till så jag känner ändå att jag gjort ett bra val. De är på Capio.

Fråga personalen men jag tvivlar starkt på att man gör det då det inte är akut. Hoppas att det går bra för dig 😊
Citera
2023-02-10, 12:03
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallorona
Ja, det kan man. För mig har man haft en liten pratstund med narkossköterskan medan de förbereder en innan läkaren kommer.
Då har sköterskan förklarat proceduren och tar reda på om man är väldigt orolig och rädd och anpassat dosen efter det. Hen ger litegrann och frågar hur det känns.

Det lugnande verkar väldigt fort och hen har sprutan redo hela tiden ifall de behöver ge mera. Hen ger medlet via kanylen i armvecket som de sätter dit under förberedelserna.

Usch då, svart diarré kan tyda på magsår. Gul avföring innebär mycket galla. Hoppas att det bara är något tillfälligt eller Colón irritable.

För mig såg de sår i tolvfingertarmen och tog biopsier som visade sig vara magsår. De kan även se upp mot magmunnen för att se om man har bråck eller att det inte håller tätt, då kan man få upp galla, rapa mycket eller så kommer en del av maten upp igen när man äter.
Man kan även se tecken på inflammation eller tumörbildning.

De går ned en liten bit i tunntarmen också, på mig såg de mindre sår som visade sig vara Crohns.

Jag vet inte om de såg tecken på det under gastron men kort efter att jag hade gjort en gastro fick jag genomgå en annan procedur som visade på, håll i dig nu för ett väldigt märkligt ord; gallsaltsmalabsorption.

Det är vad jag vet, det finns säkert mer.

Jag vet att jag hittade bra info på nätet från några privatkliniker, tycker det känns mindre läskigt om man vet vad som händer.

Tack för svar. Jag kan säga att de flesta prover ser bra ut även avföringsprov. Vet inte om du också fått lämna de och blod före? Tänkte om du hade något avvikande där?
Eller kunde dom inte se chrons på blod?
Citera
2023-02-10, 12:26
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
De låter tryggt faktiskt. Är ju bra om dom kör efter ens vikt så man inte får för mycket. Jag har varit sövd tidigare några gånger men då var jag smalare och mycket yngre. Över 15 år sen. Dom har säkert koll på vad dom gör, sen är man lite som du en hypokondriker så man tänker väl alltid de värsta såklart.

Tack för du delar med dig
Kan jag fråga dig, om man börjar med lugnande bara men inte klarar de då heller, kan dom sätta in narkos då under samma tillfälle eller då får man komma tillbaka en annan gång?
Jag har läst många bra recensioner om kliniken jag ska till så jag känner ändå att jag gjort ett bra val. De är på Capio.

Jag gjorde också på Capio! Det var toppen som sagt, välj narkos.
Citera
2023-02-10, 12:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag har gjort det 4 ggr genom åren. Man får lite bedövning sprutad i halsen, samma som tandläkare använder.
Det är faktiskt ingen big deal, man klöks kanske 2-3 ggr. men det är jävligt intressant att kunna följa med & titta på monitorn.

Det är över på 10 minuter & man känner inget obehag efteråt. Man får vänta typ en timme med att äta eller dricka då man ju är lite bedövad i halsen & kan svälja "fel". Inget att vara rädd för alltså & definitivt inget som motiverar den risk som alltid finns vid sövning.
Citera
2023-02-10, 12:33
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Jag gjorde också på Capio! Det var toppen som sagt, välj narkos.

Tack Dom har riktigt bra omdöme på Trustpilot i alla fall
Citera
2023-02-10, 12:39
Medlem
Se nu för helvete till att narkos. Hade aldrig i mitt liv gjort det i vaket tillstånd. Har varit sövd vid två tillfällen då tog ena operationen 7-8 timmar och den andra 3 timmar. De biverkningar som du oroar dig för är inte särskilt farliga. Jag en aning svårt att pissa efteråt och att det smakade kattskit i munnen, värre än så var det inte. Jag var förvisso lite omtöcknad men det tror jag inte kommer vara någon fara för dig med tanke på den korta tiden. Det är däremot en ganska intressant upplevelse att bli nedsövd. Känslan när när narkosmedlet skjuts in och hur du känner den konstgjorda sömnen komma krypande är väldigt speciell.
Citera
2023-02-10, 12:52
Medlem
bobo909s avatar
Av samma anledning till att man säger - NEJ! till bedövning hos tandläkaren, är svaret självklart - vaken.

Du är väl en MAN älleh?

Jaha, gällde det gastroskopi?
Citera
2023-02-10, 13:37
Medlem
Switzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag har gjort det 4 ggr genom åren. Man får lite bedövning sprutad i halsen, samma som tandläkare använder.
Det är faktiskt ingen big deal, man klöks kanske 2-3 ggr. men det är jävligt intressant att kunna följa med & titta på monitorn.

Det är över på 10 minuter & man känner inget obehag efteråt. Man får vänta typ en timme med att äta eller dricka då man ju är lite bedövad i halsen & kan svälja "fel". Inget att vara rädd för alltså & definitivt inget som motiverar den risk som alltid finns vid sövning.
Stackars dig Enoch. Grät du?
Jag hade en vän som gjorde det han sa det va lugnt och var vaken.
Citera
2023-02-10, 14:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Tack, jag tror de kan vara något sådant med. Hade rejält med svart diarre i lördags. Dock var blodvärdena bra på akuten så de va inget akut.

Tack för du dela med dig, får man fråga varför dom ville ha återbesök?

Jag fick nästan själv ligga på om gastroskopi då jag misstänker något magsår eller/och öppen magmun. Mycket halsbränna och sura uppstötningar i perioder och i lördags svart diarre. Har även högt ALP och järn samt leukocyter om de kan vara relevant. GT, ASAT och ALAT var normalt. ALP är en markör som ska leda till högre prioritering om den är hög. Och sen magsmärtor lite varje dag. Lite mindre efter den svarta avföringen, har förvisso även hållit upp med kaffe sen dess. Blev en hel del sånt tidigare.

Mitt blodvärde var 45, ingen hit. Dock hade jag inte ont i magen och inget svart blod kom ut.

De såg också att jag hade ett ickerelaterat magmunsbråck. Alla verkar ha det. Får halsbränna av det ibland.
Citera
2023-02-10, 14:26
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Mitt blodvärde var 45, ingen hit. Dock hade jag inte ont i magen och inget svart blod kom ut.

De såg också att jag hade ett ickerelaterat magmunsbråck. Alla verkar ha det. Får halsbränna av det ibland.

Just de ja, bråck har jag också tänkt på. De kan såklart vara flera olika "sjukdomar". Går man med mycket sura uppstötningar och halsbränna så kan de väl fräta sönder hinnor som i sin tur släpper blod kan jag tänka mig. Så de är möjligt att de både är bråck och magsår. Men var den gula avföringen kommer ifrån som varit konstant i 7-8 veckor nu och om den har något samband vet jag inte riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in