Citat:
Ursprungligen postat av
Riddarhuset
varför tar du inte SSRI?
Råttgift som gör män impotenta. Andra människor blir apatiska, passiva. Det är skadligt för hjärnan(allt tyder på det, vi vet egentligen inte hur det fungerar helt och hållet, utan lär oss just nu) och det finns bra mycket bättre säkrare naturliga alternativ som antidepressant. Mot depression så funkar rosenrot och L-theanin väl. L-tryptofan och 5-htp är också effektiva antidepressiva.
Man ska se SSRI som en sista utväg, då biverkningar verkar ibland bara permanenta även om man slutar äta medicinen, vissa män säger sig ha blivit permanent impotenta även när dom slutat äta det.
Rekommenderar dessa mot ångest(notera att man inte ska äta alla på samma gång, rekommenderas att välja 1,2 eller kanske 3 stycken beroende på hur svår ångest och andra symptom du äter det mot:
-Magnesium (glycinat eller citrat), drick helst på natten men en lägre dos på dagen går också bra.
-Ashwagandha (jag dricker låg mängd på kvällen, tar uppehåll efter man ätit det ett tag, så bör man göra med det mesta som är växtbaserat).
-Gotu Kola
-Inositol (ska ofta tas i högre doser än angivet på förpackningen, finns studier som ger en fingervisning om vilken dos man borde köra på, jag rekommenderar 2gram vilket är medium).
-Taurin
-CBD (broad spektrum utan THC(eller cbd buds om du inte lämnar prover), vill du ha något likt THC som är lagligt så är HHC effektivt och ger mindre ångest än THC).
-Svartkummin, frö eller olja.
-Passionsblomma eller Valeriana
-L-Theanin (lägre doser kan göra dig pigg, doser över 300mg blir mer lugnande och sövande)
-Citronmeliss, samt andra ter såsom kamomill
Och sedan Rosenrot, 5HTP, L-tryptofan som är främst mot depression men är också bra mot ångest.
Ingen av ovanstående är missbruksvänligt enligt all vetenskap (HHC kanske går att missbruka men det är väldigt milt och inget som är svårt att sluta med, mildare än THC) och ska vara säkert i normala doser så man ska inte överdriva med mängden man konsumerar. Inte heller äta det så frekvent, några gånger per dag rekommenderas om du har ihållande ångest, typ 2-3 gånger per dag. Annars kan du ta dom flesta av dessa vid behov mot ångest också.
Voxra kan i sig själv ge ångest då det är stimulerande har jag läst, det är egentligen en katinon. Mer effektiv mot ADHD skulle jag tro. Svarar du väl på stimulantia då har du kanske adhd. Jag får ångest av det(om jag inte hade druckit innan då, men får andra biverkningar såsom insomnia och ingen matlust, slitage då så jag använder det ej) istället men jag har ingen adhd.
Lycka till. Som fd. "missbrukare" (knarkare som inte hade lika mkt kontroll då man blev tagen, snarare självmedicinerade tills jag fick rätt hjälp) utav mental ohälsa och jag blir enormt mycket hjälpt av kostillskott och dylikt. Att träna ibland hjälper också, man måste finna nya hobbies och intressen också.
Ge inte upp, det finns otroligt många kostillskott och dylikt som kan hjälpa. Testa många olika och du kommer hitta minst några par stycken som hjälper dig. Alla svarar olika på kostillskotten men jag skrev några av dom som jag prövat mot ångest effektivt.
Rekommenderar att minska olika mediciner, speciellt om du mår en aning bättre eller funnit säkrare alternativ såsom kostillskott.
Jag åt flera stycken mediciner förr och min ångest blev värre i längden. Benso är inget man ska använda dagligen & kontinuerligt då det förvärrar ångest i längden.
Inte heller imovane den är carcinogen/giftig, känner man på smaken ju ush.
Inte heller bra att äta andra mediciner om man nu verkligen inte måste på grund av sjukdom, har du läst deras bipacksedel? Det är mer eller mindre gifter du äter.
Vissa mediciner är effektiva och relativt säkra men dom flesta har biverkningar och påverkar din hälsa negativt i längden. Naturliga saker (nu menar jag inte att allt naturligt är ofarligt och vice versa) har människor ätit i tusentals år så vår kropp har nog hunnit anpassa sig och kan bearbeta det samt tål det utan några svåra biverkningar (oftast, finns undantag men det är sällsynt och vid överkonsumtion eller felaktigt användande).
Till sömnen rekommenderas melatonin, magnesium, glycin och kamomillte, valeriana och eller passionsblomma. CBD och dylikt är också väldigt bra för sömnen. Taurin och högdos(300mg) L-theanin likaså. Vissa äter 5HTP innan läggdags då den ska utsöndra melatonin, men jag känner att dessa antidepressiva verkan kan göra mig en aning pigg men detta är olika för alla. Sedan bör man inte äta 5HTP om man äter annat serotonergt, detta kan vara farligt.