2023-03-06, 22:08
Medlem
Behöver någon mer stående medicin för ångest som är bra. Just nu är kvällar och nätter hemska så gör den mig trött är det bara ett plus. Kan inte ta quetiapin och helst inte nozinan. Provat hur mycket som helst:

Olanzapin
Lergigan
Haldol
Temesta
Stesolid
Theralen/alimemazin
Nozinan
Cisordinol
Quetiapin

Säkert mer. Men behöver annat mer stående att ta varje kväll. Har ni några tips?
Citera
2023-03-06, 22:13
Medlem
Atarax.
Citera
2023-03-06, 22:26
Medlem
Riddarhusets avatar
varför tar du inte SSRI?
Citera
2023-03-06, 22:26
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargskott
Atarax.
Om TS inte blir hjälpt av ovanstående lär Atarax bara leda till trötthet.
SNRI, Klomipramin, Moklobemid?
Senast redigerad av Greenspam 2023-03-06 kl. 22:29.
Citera
2023-03-06, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
Det vet man aldrig, folk reagerar olika.
Citera
2023-03-06, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterflyfly
Behöver någon mer stående medicin för ångest som är bra. Just nu är kvällar och nätter hemska så gör den mig trött är det bara ett plus. Kan inte ta quetiapin och helst inte nozinan. Provat hur mycket som helst:

Olanzapin
Lergigan
Haldol
Temesta
Stesolid
Theralen/alimemazin
Nozinan
Cisordinol
Quetiapin

Säkert mer. Men behöver annat mer stående att ta varje kväll. Har ni några tips?

Imovane
Antarax eller annan allergimedicin
Citera
2023-03-06, 22:34
Medlem
zombie-nations avatar
Om du ändå snart ska sova så tänker jag Imovane.

Innan jag fick benso så klarade jag mig på att ta Imovane några timmar innan sömn, då det var som värst. Då kunde jag lugna ner mig, äta och dricka.

Men det kan slå väldigt fel eftersom vissa får blackouter och då måste lägga sig omgående och vissa somnar inte sedan om de väntar uppe en stund.

Jag skulle begära den större styrkan och ta hälften tidigare på kvällen och hälften när jag skulle sova. Och sedan ha någon som kollade till att jag inte fick för mig att gå ut naken (min stora fasa).

Du har tagit två olika benso. De brukar ju bita bäst. Varför hjälpte de inte? Anklagar inte, har testat alla och bara Xanor och Iktorivil hjälper mig.
Citera
2023-03-06, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vargskott
Atarax.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
varför tar du inte SSRI?

Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
SNRI, Klomipramin, Moklobemid?

Tog atarax som yngre och hade noll effekt. Tar även andra mediciner dagligen som propavan, lergigan, venlafaxin, heminevrin och zopiklon/imovane. Bla. Ska kolla upp dem!
Citera
2023-03-06, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Om du ändå snart ska sova så tänker jag Imovane.

Innan jag fick benso så klarade jag mig på att ta Imovane några timmar innan sömn, då det var som värst. Då kunde jag lugna ner mig, äta och dricka.

Men det kan slå väldigt fel eftersom vissa får blackouter och då måste lägga sig omgående och vissa somnar inte sedan om de väntar uppe en stund.

Jag skulle begära den större styrkan och ta hälften tidigare på kvällen och hälften när jag skulle sova. Och sedan ha någon som kollade till att jag inte fick för mig att gå ut naken (min stora fasa).

Du har tagit två olika benso. De brukar ju bita bäst. Varför hjälpte de inte? Anklagar inte, har testat alla och bara Xanor och Iktorivil hjälper mig.

Tar zopiklon och har gjort länge så tar mer nu än bara en varje natt nästan. De funkar inte direkt längre heller.. och jag blir som du säger pigg om jag inte kan somna av den, vilket jag typ aldrig gör..

Nej jag kände inte de hjälpte mot ångesten riktigt. Sen tror jag att medicin inte är allt heller.
Citera
2023-03-06, 23:00
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterflyfly
Tar zopiklon och har gjort länge så tar mer nu än bara en varje natt nästan. De funkar inte direkt längre heller.. och jag blir som du säger pigg om jag inte kan somna av den, vilket jag typ aldrig gör..

Nej jag kände inte de hjälpte mot ångesten riktigt. Sen tror jag att medicin inte är allt heller.

Asch då. Ja, jag vet känslan när man blir pigg. Den är ju inte menad mot ångest, bara att flera upplever den ångestlindrande.

Klart inte medicin är allt. De flesta har ju försökt massa saker innan medicin. Fastän jag tar medicin så måste jag göra vissa saker för att må bra. T ex rensa skallen innan jag går och lägger mig. Avis på folk som kan ha en stressig dag, inte varva ner utan bara somna! Gör jag så får jag hemska mardrömmar och vaknar med ångest. Lyckas jag varva ner och tugga i mig dagen så vaknar jag oftast OK.
Citera
2023-03-07, 00:43
Medlem
generalminiportions avatar
Jag väntar nu tillslut för utredning av GAD, men har som oss alla här antar jag fått gå en jävla snurra med mediciner som bara har gjort saker värre, försöker lista det jag fått tidigare:

- Sertralin
- Venlafaxin
- Propavane
- Lergigan
- Attarax
- Quetiapine
- Ergenyl (mot bipolär) - Fast jag inte är bipolär
- Depakine (mot bipolär) - Fast jag inte är bipolär
- Zoplikon (Imovane)
- Zoplidem (Stilnoct)

Jag gick på så mycket mediciner att jag tillslut kände mig som en knullad get och ville hoppa framför tåget och det hela avslutades på den mottagningen med att en läkare skällde ut mig för jag mådde dåligt Alltså helt sjukt, gick hem å grät.

Ett annat tillägg gällande dig, du går på väldigt många mediciner. Enligt min erfarenhet är det viktigt att ta en sak i sänder, prova en, se hur den funkar, sätta in andra och verkligen utvärdera. Jag har själv varit med i snurran då man helt plötsligt tar över 10 mediciner och man knappt vet vad någon av dom gör. Det kan verkligen förvärra situationen och göra en själv ännu mer förvirrad.

Hursomhelst, nu har jag tillslut efter ÅR av kämpande äntligen fått den hjälp jag behöver.

Nu står jag på Voxra som funkar kanon och har Imonave vid behov, antagligen behövs den dosen höjas. Kanske även inkludera lyrica som jag har hört ska kunna vara till hjälp för GAD. Uttreds också för OCD och andra roliga diagnoser som kanske gör att jag behöver komplettera ytterligare.

Hursomhelst. Mitt tips är följande - Ge inte upp. Jag hade oturen att hamna mitt emellan vårdenheter och fick ingen hjälp trots att jag bönade och bad. Men tillslut fick jag byta till en bra mottagning (Rosenlund i sthlm) kan rekommendera den.

Det låter som att du behöver komma till en bra psykiatrisk avdelning som tar dig på allvar vilket tyvärr i Sverige är lättare sagt än gjort. Men om det har gått för mig kan du också! <3

Tyvärr är det bara att kämpa, för 2 månader sen låg jag i sängen och grät och orkade inte upp ur sängen. Nu är jag igång med massa kompisar, projekt och nya jobb. Försök ha i åtanke att det kan vända snabbt och om JAG klarar det, så vet jag att DU också klarar det! Om du har föräldrar, kompisar eller nån tjej skäms för helvete inte för att be dom att ringa åt dig å skälla på idioterna på mottagningarna, det går om du get dig ditt medgivande. Bollen måste sättas i rullning och det är oftast omöjligt för en själv att göra det helt solo när man mår värre än Pete Doherty på avsändning!

Ett sista tips är att faktiskt våga prova Voxra. Jag var VÄLDIGT skeptiskt efter hela min medicinsnurra som jag bara mådde piss av, men vad jag har förstått så ska Voxra va lite nån form av "utvecklad" ny variant på typ Sertralin och de mer klassiska antideppen. Så de ska tydligen ha större chans att ha god effekt på människor som inte reagerar bra på t ex Sertralin. Men jag vettefan, det är väl tyvärr mest så att man får prova sig fram!

Sen kan weed hjälpa också, och alkohol i måttliga mängder (men med försiktighet). Men gräs primärt kan vara trevligt om man har psyket för det och inte börjar noja upp sig! Och benzo har hjälpt en hel den, dock även det i måttliga mängder!

Lycka till hursomhelst, det ordnar sig och skriv i PM om du vill ha stöd. Jag har gjort så mycket sjukt och dumt i mitt liv så inget förvånar mig, haha. Ta hand om dig! <3
Senast redigerad av generalminiportion 2023-03-07 kl. 01:07.
Citera
2023-03-07, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
varför tar du inte SSRI?

Råttgift som gör män impotenta. Andra människor blir apatiska, passiva. Det är skadligt för hjärnan(allt tyder på det, vi vet egentligen inte hur det fungerar helt och hållet, utan lär oss just nu) och det finns bra mycket bättre säkrare naturliga alternativ som antidepressant. Mot depression så funkar rosenrot och L-theanin väl. L-tryptofan och 5-htp är också effektiva antidepressiva.
Man ska se SSRI som en sista utväg, då biverkningar verkar ibland bara permanenta även om man slutar äta medicinen, vissa män säger sig ha blivit permanent impotenta även när dom slutat äta det.

Rekommenderar dessa mot ångest(notera att man inte ska äta alla på samma gång, rekommenderas att välja 1,2 eller kanske 3 stycken beroende på hur svår ångest och andra symptom du äter det mot:
-Magnesium (glycinat eller citrat), drick helst på natten men en lägre dos på dagen går också bra.
-Ashwagandha (jag dricker låg mängd på kvällen, tar uppehåll efter man ätit det ett tag, så bör man göra med det mesta som är växtbaserat).
-Gotu Kola
-Inositol (ska ofta tas i högre doser än angivet på förpackningen, finns studier som ger en fingervisning om vilken dos man borde köra på, jag rekommenderar 2gram vilket är medium).
-Taurin
-CBD (broad spektrum utan THC(eller cbd buds om du inte lämnar prover), vill du ha något likt THC som är lagligt så är HHC effektivt och ger mindre ångest än THC).
-Svartkummin, frö eller olja.
-Passionsblomma eller Valeriana
-L-Theanin (lägre doser kan göra dig pigg, doser över 300mg blir mer lugnande och sövande)
-Citronmeliss, samt andra ter såsom kamomill
Och sedan Rosenrot, 5HTP, L-tryptofan som är främst mot depression men är också bra mot ångest.

Ingen av ovanstående är missbruksvänligt enligt all vetenskap (HHC kanske går att missbruka men det är väldigt milt och inget som är svårt att sluta med, mildare än THC) och ska vara säkert i normala doser så man ska inte överdriva med mängden man konsumerar. Inte heller äta det så frekvent, några gånger per dag rekommenderas om du har ihållande ångest, typ 2-3 gånger per dag. Annars kan du ta dom flesta av dessa vid behov mot ångest också.

Voxra kan i sig själv ge ångest då det är stimulerande har jag läst, det är egentligen en katinon. Mer effektiv mot ADHD skulle jag tro. Svarar du väl på stimulantia då har du kanske adhd. Jag får ångest av det(om jag inte hade druckit innan då, men får andra biverkningar såsom insomnia och ingen matlust, slitage då så jag använder det ej) istället men jag har ingen adhd.

Lycka till. Som fd. "missbrukare" (knarkare som inte hade lika mkt kontroll då man blev tagen, snarare självmedicinerade tills jag fick rätt hjälp) utav mental ohälsa och jag blir enormt mycket hjälpt av kostillskott och dylikt. Att träna ibland hjälper också, man måste finna nya hobbies och intressen också.

Ge inte upp, det finns otroligt många kostillskott och dylikt som kan hjälpa. Testa många olika och du kommer hitta minst några par stycken som hjälper dig. Alla svarar olika på kostillskotten men jag skrev några av dom som jag prövat mot ångest effektivt.

Rekommenderar att minska olika mediciner, speciellt om du mår en aning bättre eller funnit säkrare alternativ såsom kostillskott.
Jag åt flera stycken mediciner förr och min ångest blev värre i längden. Benso är inget man ska använda dagligen & kontinuerligt då det förvärrar ångest i längden.
Inte heller imovane den är carcinogen/giftig, känner man på smaken ju ush.
Inte heller bra att äta andra mediciner om man nu verkligen inte måste på grund av sjukdom, har du läst deras bipacksedel? Det är mer eller mindre gifter du äter.
Vissa mediciner är effektiva och relativt säkra men dom flesta har biverkningar och påverkar din hälsa negativt i längden. Naturliga saker (nu menar jag inte att allt naturligt är ofarligt och vice versa) har människor ätit i tusentals år så vår kropp har nog hunnit anpassa sig och kan bearbeta det samt tål det utan några svåra biverkningar (oftast, finns undantag men det är sällsynt och vid överkonsumtion eller felaktigt användande).

Till sömnen rekommenderas melatonin, magnesium, glycin och kamomillte, valeriana och eller passionsblomma. CBD och dylikt är också väldigt bra för sömnen. Taurin och högdos(300mg) L-theanin likaså. Vissa äter 5HTP innan läggdags då den ska utsöndra melatonin, men jag känner att dessa antidepressiva verkan kan göra mig en aning pigg men detta är olika för alla. Sedan bör man inte äta 5HTP om man äter annat serotonergt, detta kan vara farligt.
Senast redigerad av WakeUpWakeUp 2023-03-07 kl. 03:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in