2023-03-06, 21:27
Medlem
Hej på er! Jag undrar om ni anser att en Volvo S90 årsmodell-18 som gått 3000 mil sedan sommaren 2018 när den togs ut är mycket? Jag köpte den förra sommaren och då hade den gått 1800 mil men det är surt och tråkigt när man ser miltalen springa uppåt. Man vill ju ha så låga miltal som möjligt hela tiden men går ju inte när man vill köra ibland. Kör typ bara en gång per månad och då blir det en resa på 30 mil och 30 mil hem igen 3 dagar senare. Därför jag köpte just denna S90 för att den hade gått lite. Men tycker ni att 3000 mil är mycket för S90:n som är från 2018? När tycker ni att miltalen börjar bli höga? Menar mest Volvo nu. Men generellt också. Jag ska ha denna 10 år framåt så vill att den ska fungera så bra som möjligt hela tiden. Jag handtvättar den själv och är väldigt försiktig med den. Kör lugnt och varvar inte bilen när den är kall. Stänger aldrig heller av bilen när den är kall utan att ha blivit varm först. Så vad tror ni. Kommer jag kunna ha min bil hyfsat bra under dessa 10 år? Jag är alltså väldigt nöjd med den ska tilläggas. S90 är lite speciell så gör den ännu roligare. V90 och andra Volvomodeller är för vanliga men inte S90 så är nöjd med köpet. Tacksam för alla svar.
Citera
2023-03-06, 21:59
Medlem
tastass avatar
Nej, mindre än 1000 mil per år på en "ny" bil är inte mycket.
Att köpa ny bil för det behovet ger vansinningt dyra mil.
Citera
2023-03-06, 22:06
Medlem
Nej, det är inte mycket. Bilar är till för att användas, och tiden sliter också, oavsett om du kör mycket eller lite (men givetvis mer om du kör mycket).

Men stirra dig inte blind på milen, njut av bilen och använd när du har behov.

(min ena bil är 12 år och har gått 24000 mil, rullar på fint)
Citera
2023-03-06, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Nej, det är inte mycket. Bilar är till för att användas, och tiden sliter också, oavsett om du kör mycket eller lite (men givetvis mer om du kör mycket).

Men stirra dig inte blind på milen, njut av bilen och använd när du har behov.

(min ena bil är 12 år och har gått 24000 mil, rullar på fint)
Tack för ditt svar! Jo jag vet att bilar ska ju användas men jag har alltid tyckt att bilar med låga miltal är lite speciellt och ger fortfarande lite nybilskänsla samt alla större servicar och lite problem här och var kommer efter 10K mil många gång. Sen var inte bilen billig så vill inte köra slut på den för snabbt. Ska ha den åtminstone 9 år till och köra ca 900-1000 mil per år och de flesta körningar är på 30 mil ungefär så bilen får bli riktigt varm och batteriet får laddas och delarna får arbeta litegrann.
Citera
2023-03-06, 22:26
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Snittet ligger väl på 1500-2000 mil per år har jag för mig... Vad ska man ha en bil till om man inte använder den?
Citera
2023-03-06, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V70056
Tack för ditt svar! Jo jag vet att bilar ska ju användas men jag har alltid tyckt att bilar med låga miltal är lite speciellt och ger fortfarande lite nybilskänsla samt alla större servicar och lite problem här och var kommer efter 10K mil många gång. Sen var inte bilen billig så vill inte köra slut på den för snabbt. Ska ha den åtminstone 9 år till och köra ca 900-1000 mil per år och de flesta körningar är på 30 mil ungefär så bilen får bli riktigt varm och batteriet får laddas och delarna får arbeta litegrann.

Kan iof förstå känslan, har en sommarbil ifrån 2018 som gått 2500 mil, och på ett sätt vill man hålla miltalen nere, men jag har ju samtidigt köpt bilen för att den är så rolig att köra, så milen blir det dom blir! Räknar med 7-800 mil per sommar ungefär.
Tar man hand om bilen så kan den hålla sig fräsch i många år, men stenskott osv är ofrånkomligt.

Men köra slut på bilen behöver du inte vara orolig för!
Citera
2023-03-06, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Snittet ligger väl på 1500-2000 mil per år har jag för mig... Vad ska man ha en bil till om man inte använder den?
Kolla på den och vara stolt över att äga en fin bil som man länge har drömt om.
Citera
2023-03-06, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Kan iof förstå känslan, har en sommarbil ifrån 2018 som gått 2500 mil, och på ett sätt vill man hålla miltalen nere, men jag har ju samtidigt köpt bilen för att den är så rolig att köra, så milen blir det dom blir! Räknar med 7-800 mil per sommar ungefär.
Tar man hand om bilen så kan den hålla sig fräsch i många år, men stenskott osv är ofrånkomligt.

Men köra slut på bilen behöver du inte vara orolig för!
Oh en sommarbil är riktig trevligt. Då får man även den här sommarkänslan när man äntligen kan köra ut bilen efter en lång och tråkig vinter. Så förstår helt. Älskar våren och sommaren och är glad att vi snart har vår och sommar. Jag använder själv min S90 mindre på vintern pga av allt äckligt vägsalt. Försöker bara köra när det är torrt på vintern så blir mer körning på sommaren och då har man desto snyggare fälgar och bilen blir helt annan till utseendet så det gillar jag. Längtar tills det är dags att sätta på sommarfälgar och lämna skitvinter bakom sig. Så har min S90 nästan mer som sommarbil även om den står på året om men har den alltid i garage.
Citera
2023-03-06, 22:40
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Kolla på den och vara stolt över att äga en fin bil som man länge har drömt om.
Fast det är ju en vanlig Volvo? En dussinbil. Sex år gammal. Inget att skriva hem om. En bruksbil, gjort för att användas.
Fast fortfarande lågmilare, och kör du inte mer än knappt tusen mil per år fortsätter den vara en lågmilare.
Citera
2023-03-06, 22:45
Medlem
Citat:
Oh en sommarbil är riktig trevligt. Då får man även den här sommarkänslan när man äntligen kan köra ut bilen efter en lång och tråkig vinter. Så förstår helt. Älskar våren och sommaren och är glad att vi snart har vår och sommar. Jag använder själv min S90 mindre på vintern pga av allt äckligt vägsalt. Försöker bara köra när det är torrt på vintern så blir mer körning på sommaren och då har man desto snyggare fälgar och bilen blir helt annan till utseendet så det gillar jag. Längtar tills det är dags att sätta på sommarfälgar och lämna skitvinter bakom sig. Så har min S90 nästan mer som sommarbil även om den står på året om men har den alltid i garage.

Ja, det ska bli gött när våren är här!
Citera
2023-03-06, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Fast det är ju en vanlig Volvo? En dussinbil. Sex år gammal. Inget att skriva hem om. En bruksbil, gjort för att användas.
Fast fortfarande lågmilare, och kör du inte mer än knappt tusen mil per år fortsätter den vara en lågmilare.
Ah Volvo är dussinbilar men inte modellen S90. S90 är inte så vanliga som V90,V60,Xc60,V70 samt Xc90. Så S90 är fortfarande lite mer speciell än de flesta andra Volvos.
Citera
2023-03-06, 22:58
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ah Volvo är dussinbilar men inte modellen S90. S90 är inte så vanliga som V90,V60,Xc60,V70 samt Xc90. Så S90 är fortfarande lite mer speciell än de flesta andra Volvos.
Tillsammans med V90, som är samma bil, var den mest såld i Sverige 2018: https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bilbranschen/sveriges-mest-salda-bilar-till-privatpersoner/

Speciell för dig kanske, men för oss andra är det en Volvo. En av många.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in