Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
😂

Ja, man var ju dum I huvudet om man amorterade. Att amortera var ett tvingat sparande och så vidare medan man i grannländerna betalar tillbaka bolån på 25-30 år. I Sverige ska man hyra från banken och jättefint med gamla pengar, men eget dödsbo ska vara fullt av skuld 😂👍

Haha exakt.
Hyra från banken är fint.

Barf är efterbliven. Han tror att folk som ser problem med skuldsättning är musslor eller muselmaner och att man då anser att ränta är haram. Han låter som en tattarsyrian. Som kanske förlorat några miljoner nu när allt rasat.

Varför gillar du skulder så bra, syrianbarf?
Citera
2023-03-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verethragna
Menar du att det inte var staten som bestämde avbetalningstakten när räntorna var lägre?

Det vill jag inte minnas att jag skrev.
Citera
2023-03-06, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Eftersom jag är synnerligen trög. Skulle du kunna utveckla lite till? Anta (vilket jag antar att du redan gör) att jag är helt novis på det här med pengar och inflation samt fjärrvärme. Kan du då visa hur den har sjunkit med inflationen?
Verkligen, elräkningen utgör mindre andel av din köpkraft. Förutsatt att du fått lite löneökningar så borde det inte vara så svårt att ta till dig. Däremot, om du nu äter tomater, så har dessa troligen ökat snabbare i pris och utgör då en större andel av din inkomst mot tidigare.
Så mitt tips blir att äter mer rotfrukter och lägger pengarna på ränta och amortering på dina lån.
Citera
2023-03-06, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Haha exakt.
Hyra från banken är fint.

Barf är efterbliven. Han tror att folk som ser problem med skuldsättning är musslor eller muselmaner och att man då anser att ränta är haram. Han låter som en tattarsyrian. Som kanske förlorat några miljoner nu när allt rasat.

Varför gillar du skulder så bra, syrianbarf?

Är ju som innan nämnts en idiot men hävstång har jag hört är bra.
Citera
2023-03-06, 20:28
Medlem
Citat:
Hur menar du att fjärrvärmen sjunkit med inflationen?
Det var alltså ett relativt begrepp. Men visst lönen har såklart utvecklats mer än så under dessa två åren än vad fjärrvärmen ökat i procent.
Citera
2023-03-06, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Verkligen, elräkningen utgör mindre andel av din köpkraft. Förutsatt att du fått lite löneökningar så borde det inte vara så svårt att ta till dig. Däremot, om du nu äter tomater, så har dessa troligen ökat snabbare i pris och utgör då en större andel av din inkomst mot tidigare.
Så mitt tips blir att äter mer rotfrukter och lägger pengarna på ränta och amortering på dina lån.

Så om el-priset är upp 10%, fjärrvärmen endast 5% och din lön taktat på med 2% då tjänar du på den mellanskillnaden? Det är ju fan genialt!
Citera
2023-03-06, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Det var alltså ett relativt begrepp. Men visst lönen har såklart utvecklats mer än så under dessa två åren än vad fjärrvärmen ökat i procent.

Jo, det finns säkerligen folk som fått upp sina löner 100% det senaste året. Men kopplingen till fjärrvärmen förblir mig en gåta.
Citera
2023-03-06, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
😂

Ja, man var ju dum I huvudet om man amorterade. Att amortera var ett tvingat sparande och så vidare medan man i grannländerna betalar tillbaka bolån på 25-30 år. I Sverige ska man hyra från banken och jättefint med gamla pengar, men eget dödsbo ska vara fullt av skuld 😂👍

Dum i huvudet är man väl inte, men du går på sikt miste om en massa pengar. Den genomsnittliga avkastningen på svenska börsen inkl utdelning har senaste 150 åren legat på 9,24 %. Jag kommer överväga att amortera om boräntan landar på 7 % +, men förmodligen kommer jag göra det om den någonsin närmar sig tvåsiffrigt.
Citera
2023-03-06, 20:43
Medlem
Citat:
Jo, det finns säkerligen folk som fått upp sina löner 100% det senaste året. Men kopplingen till fjärrvärmen förblir mig en gåta.
Har inte din lön ökat med mer än 5% de senaste två åren så får jag beklaga. I mitt fall så har lönen ökat snabbare än värmen och elen tillsammans med råge. Jag har fått mer pengar över till annat helt enkelt. Jag beklagar din situation i överbelånad villa? Jaja du har väl köpt för att bo
Citera
2023-03-06, 20:49
Medlem
Citat:
Var så snäll och visa mig en avliden pensionär med 110% skuldsättningsgrad avseende fastigheten? Privatperson tack. Finns ingen svensk bank som skulle godkänna det såvitt jag vet.
Finns numera gott om personer som ligger över 100% belåningsgrad, och fler lär de bli nu när raset fortsätter. Blir kul när man ska förhandla ränta med banken i en sådan sits. Bara att tacka för listräntan på 6-7% om några månader
Citera
2023-03-06, 21:03
Medlem
Lavas avatar
För er, som likt trådens förvirrade tomte, inte har en aning om att banker och politiker inte ställer krav på att bostadslånen ska betalas av till fullo, här har ni en informativ artikel:

https://svenska.yle.fi/a/7-10018752
Senast redigerad av Lava 2023-03-06 kl. 21:43.
Citera
2023-03-06, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Dum i huvudet är man väl inte, men du går på sikt miste om en massa pengar. Den genomsnittliga avkastningen på svenska börsen inkl utdelning har senaste 150 åren legat på 9,24 %. Jag kommer överväga att amortera om boräntan landar på 7 % +, men förmodligen kommer jag göra det om den någonsin närmar sig tvåsiffrigt.
Blir nog kul att upptäcka hur lånet du har är dubbelt så stort som marknadsvärdet vid 7-10% 😂👍 se om du klarar att täcka blancodelen med god ränta du som verkar vara så där smart ekonomiskt så att du maxar pengar jobbande på börsen.

De allra flesta blt och ängsliga medelklassbögar gör inte de ekonomiska valen perfekt och det kommer märkas i den här kommande mycket långrandiga nedturen i Svensk ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in