Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Rysstrollet Kiev Independent berättar om Bakhmut:
https://kyivindependent.com/national/ukrainian-soldiers-in-bakhmut-our-troops-are-not-being-protected
Efter att ha läst artikeln är jag ganska säker på att Ukraina inte lyckats orsaka ryssarna kritiska förluster i Bakhmut.
Lite smakprov:
"All this leads to terrifying [ukrainian] casualties of both dead and wounded. "The battalion came in in the middle of December… between all the different platoons, there were 500 of us," says Borys, a combat medic from Odesa Oblast fighting around Bakhmut. "A month ago, there were literally 150 of us."
Hur många bataljoner försvarade Bakhmut, nån som vet? Då kan vi börja räkna?
“
When you go out to the position, it’s not even a 50/50 chance that you’ll come out of there (alive),” says the older Serhiy. “It’s more like 30/70.”
Låter ju bra för marknadsföringen inför nästa mobiliseringsrunda.
"Some infantrymen told the Kyiv Independent that they often can’t rely on friendly artillery and mortar attacks against heavier Russian weapons.
"A mortar could be attacking us for three hours, we wait for support, there's no support," says the older Serhiy."
Blir ingen bra attrition ratio utav att sitta och få bögstryk i tre timmar utan att själv kunna göra något.
""When we get ammo, we get 10 shells per day, 120 millimeter shells," Illia says. "That's enough for one minute of work."
The mortars themselves date back to the years 1938-1943 and hitting something with them “takes a miracle.” "
(tror det är lite "tigga vapen över detta" faktiskt (jag förstår dem). Så illa kan det väl inte vara?
Svarar mig själv på frågan om förluster. Low-end:
Antag att Ukraina hade 10,000 män i Bakhmut i december. Antag att man trappat ner försvaret tilll 5000 män 15 februari, så dessa får bara 80% av förlusten (i tid). 5000*0.7+5000*0.7*0.8. = 6300 man förluster. 1:4 ratio KIA:WIA. 1250 döda, 4050 sårade.
High end: 20,000 män. Antag att man symmetriskt roterat alla så där är lika många hela tiden. 1:3 KIA/WIA ratio. 20,000*0.7 = 14000 förluster. 3500 döda, 10500 sårade.
Antal dagar 1 december-1 mars: 90
Low end antal döda/dag: 13
High end döda/dag: 39
Vi fick någon rapport som räknat skadade utanför sjukhus i december i Bakhmut och hade räknat sårade, och fått det till 250 en dålig dag.
Så Kiyv-Independent-artikeln låter väldigt rimlig. Kvantifieringen låter faktiskt mer skonsam än när man läser om det kvalitativt.
Vi har även Wagners ord, som säger att han förlorade "hundreds" (KIA+WIA får man då anta) per dag. jag översätter det till 100-200. (har ej sparat källan)
Under starten av slaget om Bakhmut hade ryssarna nog större förluster. Jag gissar då att i sista halvan av Bakhmut-slaget förlorade Ukraina lite färre än Wagner. Där kommer dock en svans av förluster nu på slutet för Ukraina.
Summa summarum kanske 1 död ukrainare, 2 döda ryssar? Max 1:3, beror lite på sista dagarna.