2023-03-06, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Getfnarre
Det samma kan sägas om ukraina, de använder exakt samma system.

Det finns en youtube intervju där en ukrainsk soldat "soldier X" intervjuas där han säger att ryssarna är mycket effektivare och målsäkrare för de använder ett annat protokoll när det kommer till kommunikation mellan slagfältet och bakre linjens artilleri.

Intressant att ryssarna använder panzerhaubits, M777, Caesar och Himars.
2023-03-06, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Jag håller inte alls med. Det sänds otaliga filmer där ryskt infanteri springer över fält och blir nedskjutna av maskingevär.
Sifforna över antalet nedskjutet ryskt artilleri talar inte heller till din fördel.

Nej nu skäms jag över flashbackarens intelligens, bara för att du har sett videos... Herregud, räkna du upp alla soldater du sett i videoserna dö och se om det är över 40 000 som det krävs för att nu vara över 20% av de 200 000 ryssar de påstår är döda.

Majoriteten som dör av artilleri är ju uppenbarligen inte filmade.
2023-03-06, 10:09
Medlem
RobbanUCs avatar
Situationen liknar nu Mariupol allt mera, fast mycket värre.
Ingen PK-media berättar om de små klungor av APC som utgår från Baxmut genom granatregnet och evakuerar de höjdare/Nazister/Ukrops "som anses värda något", medan övriga som INTE anses värda något (vanligt folk) får fortsätta att försvara en stad som redan i praktiken är förlorad och hoppas på att de i bästa fall blir krigsfångar och slipper dö för ingenting.

Uppenbart är att man följer den Amerikanska strategin "To the last Ukranian" då detta har blivit ett PR-krig där ännu mera lidande som kan publiceras i PK-media anses som en seger.
Moraliskt sett är detta helt förkastligt då Ukraina i slutändan kommer att bli som ett nytt Irak, Libyen eller Syrien dvs. fullkomligt ödelagt av Amerikanernas ambition att sprida "Frihet och demokrati".
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Nej nu skäms jag över flashbackarens intelligens, bara för att du har sett videos... Herregud, räkna du upp alla soldater du sett i videoserna dö och se om det är över 40 000 som det krävs för att nu vara över 20% av de 200 000 ryssar de påstår är döda.

Majoriteten som dör av artilleri är ju uppenbarligen inte filmade.
En subjektiv uppfattning jag har är att mer än 10% dör av annat än artilleri. Du får skämmas hur mycket du vill ryssfan.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Intressant att ryssarna använder panzerhaubits, M777, Caesar och Himars.

Himars och liknande västerlänskt är en raritet, ukrainana och ryssland mwat and potato artilleri och munitioner som utgör 90%+ är samma saker.
2023-03-06, 10:20
Medlem
Citat:
En subjektiv uppfattning jag har är att mer än 10% dör av annat än artilleri. Du får skämmas hur mycket du vill ryssfan.

Svårt att ge en exakt % men den är onekligen väldigt hög om man går efter antalet pjäser skjutna.

Vad som bara skriker osäkerhet och hjärntvätt är ju att du kallar folk försöker komma med reson och fakta för ryssfan.
2023-03-06, 10:23
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Svårt att ge en exakt % men den är onekligen väldigt hög om man går efter antalet pjäser skjutna.

Vad som bara skriker osäkerhet och hjärntvätt är ju att du kallar folk försöker komma med reson och fakta för ryssfan.
1: Siffran 90% gavs. Ej fakta.
2: "Onekligen väldigt hög" är en vag och ej faktabaserad formulering.
3: "om man går efter antalet pjäser skjutna" är helt faktafrånkopplat om man inte vet att skotten träffat.

Ändå kallar du det du skriver för "reson och fakta", intressant.
2023-03-06, 10:27
Medlem
Citat:
1: Siffran 90% gavs. Ej fakta.
2: "Onekligen väldigt hög" är en vag och ej faktabaserad formulering.
3: "om man går efter antalet pjäser skjutna" är helt faktafrånkopplat om man inte vet att skotten träffat.

Ändå kallar du det du skriver för "reson och fakta", intressant.

Jag jämför siffror med första världskriget som många liknar med ukrainakriget. Där såg man sådana siffror, jag tycker jag tillämpar gott med reson.

Du kan ju prata mer hur dina "videos" ger en bättre övergripande bild av läget i ukraina.
2023-03-06, 10:48
Medlem
Markus.Stahlinders avatar
Citat:
Skrev jag "nedskjutet om artilleri"? Nä. Där missade du i läskunnighet steg 1.
Steg 2 är att "nedskjutet ryskt artilleri" betyder "ryskt artilleri som skjutits ned".
Herregud sök till SFI människa.

Är du trög eller trollar du?
Ja, du skrev nedskjutet om artilleri!
Man kan inte skjuta ned artilleri. Det enda man kan skjuta ned är flygfarkoster.
Man kan förgöra artilleri, artilleri kan ta förluster etc. etc.
2023-03-06, 10:58
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markus.Stahlinder
Man kan inte skjuta ned artilleri. Det enda man kan skjuta ned är flygfarkoster.
Citera mig och fetmarkera vart jag skrev detta. Lycka till, imbecill.
Man kan skjuta ned vad fan som helst, nu får du trappa ner på knarket. "Åh kolla, ryssen sköt precis ned huset där borta", "åh kolla, ryssen sköt precis ned din morsa". Räknas hon som flygfarkost? Ät gräs vatnik.
2023-03-06, 11:01
Medlem
Markus.Stahlinders avatar
Citat:
Jag håller inte alls med. Det sänds otaliga filmer där ryskt infanteri springer över fält och blir nedskjutna av maskingevär.
Sifforna över antalet nedskjutet ryskt artilleri talar inte heller till din fördel.

GG
2023-03-06, 11:01
Medlem
Oskarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markus.Stahlinder
Släpp autismen. Alla förstår vad han menar - gå inte mer OT än nödvändigt även om jag fattar din frustration.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in