2023-03-05, 22:05
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
(Jag klistrar in vad du svarade på:
Jag har aldrig påstått att Ryssland agerar nobelt. Det här handlar om stormakter och deras geopolitiska intressen. USA "hjälper" inte Ukraina, de utnyttjar Ukraina som nyttig idiot i ett proxykrig för att skada konkurrenten Ryssland. Och Ryssland försvarar sina egna geopolitiska intressen. Ren realpolitik, allt annat är skitsnack. Washington har samma grej på G mot Kina, denna gång med Taiwan som proxy och bondeoffer )

Falsk dikotomi - bara för att man är emot Washingtonhökarnas vansinniga proxykrig i Ukraina är man inte automatiskt för Kreml och Putin.

Har du missat att USA, EU och hela FN erkänner Taiwan som en del av Kina (One China policy)? Tydligen har du som många andra gått på Washingtons propaganda. Jag är inte något Beijingtroll, jag konstaterar bara faktum.

Washington beväpnar nu Taiwan och stöder separatistpartiet DPP med pengar inför ett proxykrig mot Kina. USA har också stött terroristerför att sabotera Nya Sidenvägen-projektet. Bl.a. i Pakistan och på Salomonöarna har USA-stödda grupper mördat kinesiska ingenjörer och saboterat byggprojekt. Söndra och härska, precis som i Ukraina.

Tänk bara tanken att Kina stött separatistpartier på Hawaii och gött dem med kinesiska vapen inför ett krig mot USA. Tror du att Washington hade suttit stillatigande och sett på då?
Du har rätt i att situationen med Taiwan är lite annorlunda, eftersom deras status som självständigt land framgångsrikt har blockerats genom Kinas vetoröst i säkerhetsrådet. Alla andra kriterier för suveränitet uppfyller de, men inte att passera FN:s säkerhetsråd. Jag själv är absolut för ett självständigt Taiwan. Men oavsett förhållandet Taiwan och kommunistrepubliken Kina, så kan inte ditt resonemang överhuvudtaget tillämpas på Rysslands angrepp på det (otvivelaktigt) suveräna Ukraina.
Citera
2023-03-05, 22:06
Medlem
BBC och flera andra mediabolag rapporterar att ryssarna i slutet av Bakhmutoffensiven endast hade spadar och pistoler att slåss med, pga ammunitionsbrist! Wow!

Det är extremt manligt sätt att avancera på måste man ju faktiskt säga!

https://www.bbc.com/news/world-europe-64855760.amp
Citera
2023-03-05, 22:07
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Begynnande catfight mellan Prigozhin och Girkin, Prigozhin svarar med ett ganska brutalt angrepp på Girkin.

Sådant är alltid trevligt, öppet krig mellan två som borde vara allierade.

https://twitter.com/wartranslated/status/1632413697523044354
Tyvärr är Girkins inflytande noll jämfört med Wagnergruppens ledare, som trots allt besitter våldskapital. Wagner får en del skit uträttat. Det skulle inte förvåna mig om de tar Igor av daga. Prigozhin kan nästan verka civiliserad ibland, men skenet bedrar troligtvis. Han har ambitioner.
Citera
2023-03-05, 22:08
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
1) Bakhmut ser ut att falla, förhoppningsvis är detta slutet på en effektiv Ukrainsk operation

2) April? Senast maj, storoffensiv

3) Tror de kommer att agera samtidigt

4) Beror på om inkräktaren får en 30mm granat i benet

Hmm, jag håller nog med på alla punkter utom 1. Jag tror faktiskt Bakhmut håller emot, det är en listig fälla för att blöda ur ryssen, och ryssbotarna/trollen här på FB har skrikit i falsett i 7 månader att Bakhmut faller, och det är de som skriker högst än.
Jag tror Bakhmut håller och att vi även nästa söndag har denna diskussion, och fyllot, akterseglaren, nidbögen och allt vad de heter fortfarande hävdar att Bakhmut faller varje dag, men ryska styrkorna är ytterligare decimerade.

Det är ju perfekt att blöda ur ryssen däroch nu, det har ju gått prestige i Bakhmut, nästa försvarslinje behöver de ju inte alls stånga lika hårt på, och är därmed inte lika effektiv att nöta ner ryssarna med, då propagandan att den superduperviktiga metropolen Bakhmut är i ryska händer kommer att rulla i månader.
Citera
2023-03-05, 22:10
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MU-XPRT-INPUT
Kortfattat: Putin kommer sannolikt att falla inom max ett par år. Det vi kallar "Ryssland" kommer också att falla isär på max ett par år. Förmodligen snabbare.

Hoppas att Putin och alla hans kumpaner ( orealistiskt, men hoppas också att propagandisterna runtom i världen ) ställs inför rätta, livstid eller avrättning på Maidan Square

Men Ryssland får inte falla isär, detta bör väst och resten av det internationella samfundet agera mot. Vi har tusentals kärnvapen på spel
Citera
2023-03-05, 22:11
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tyvärr är Girkins inflytande noll jämfört med Wagnergruppens ledare, som trots allt besitter våldskapital. Wagner får en del skit uträttat. Det skulle inte förvåna mig om de tar Igor av daga. Prigozhin kan nästan verka civiliserad ibland, men skenet bedrar troligtvis. Han har ambitioner.

Jag vet, gnällspiken Girkin lever på övertid enligt min mening, kanske blir hans på hopp på Prigozhin det som leder till hans martyrdöd (Girkins), vi får se vad som händer men lite kul tycker jag denna "catfight" är.
Citera
2023-03-05, 22:14
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Givetvis. Fredsrörelsen har också min fulla sympati. De som saboterade järnvägsräls i vitryssland i starten av kriget var hjältar. Jag har varit skeptisk till fredsrörelser som slår sönder vapen förr, men kanske kommer det en tid även i väst där det blir det [b][moraliskt/B] riktiga.

Moraliskt.., göra rätt eller fel. Den egna individens val. Putin gjorde detta val för landet han skulle styra. Han var inte värdig.
Citera
2023-03-05, 22:16
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Bakhmut håller kanske, men troligast inte. Allt tyder på en reträtt av Ukraina. De kommer dock inte bli instängda. En reträtt är täckt av förband som åkt dit och stärkt upp för att en kontrollerad reträtt ska kunna ske.

Om Bakhmut faller så kommer alla Putinrunkare att fira det som den största segern någonsin och att vägen till inte bara Kiev, men även Polen och Tyskland nu är fri, men om det även resulterat i att Ryssland nått nära sin kulmineringspunkt pga resurserna det tagit under 7 månader så är det nog inte så mycket att fira.

Leoparder: 3-6 veckor i litet sammanhang (typ för att testa på lågintensiv konfliktyta)
2-3 månader i större offensiva sammanhang.

Abrams: Eventuellt inte alls. Detta är inget stöd som är planerat för just nu. Dessa ska tillverkas och kommer till Ukraina 2024, så det är mer ett långsiktigt stöd. Dess nytta kommer kanske vara i uppbyggnaden av en stark avskräckande försvarsmakt i Ukraina efter kriget gått in i ett stillestånd.

CV90 kommer antagligen att jaga Ryssar efter Leopard. Gissar de ska förbandssättas med ny Brigad som ska tränas upp och utrustas. Komplementet till Leo kommer i närtid vara Bradleys.

Då det kommer till löphastighet: inte tillräckligt snabbt.

Tack för svar,
Angående min åsikt om Bakhmut, se mitt svar ovan.

Synd om Abrams inte kommer alls.

Längtar efter att se CV90 med Leopard 2 på ryssjakt
Citera
2023-03-05, 22:17
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Hmm, jag håller nog med på alla punkter utom 1. Jag tror faktiskt Bakhmut håller emot, det är en listig fälla för att blöda ur ryssen, och ryssbotarna/trollen här på FB har skrikit i falsett i 7 månader att Bakhmut faller, och det är de som skriker högst än.
Jag tror Bakhmut håller och att vi även nästa söndag har denna diskussion, och fyllot, akterseglaren, nidbögen och allt vad de heter fortfarande hävdar att Bakhmut faller varje dag, men ryska styrkorna är ytterligare decimerade.

Det är ju perfekt att blöda ur ryssen däroch nu, det har ju gått prestige i Bakhmut, nästa försvarslinje behöver de ju inte alls stånga lika hårt på, och är därmed inte lika effektiv att nöta ner ryssarna med, då propagandan att den superduperviktiga metropolen Bakhmut är i ryska händer kommer att rulla i månader.

Tror du har helt fel, ifall Ukraina nyttjar modern doktrin och agerar kompetent med hjälp av rådgivare från väst så är Bakhmut en ren fördröjning, att symbolisera den lilla staden och sedan effektivt använda dess plats för att blöda ut ryssen är perfekt, medans reserver vilar, andra reserver tränar upp och organiserar sig med utrustning från väst. När de är redo kommer de att vara 100% utvildare, utrustade och kompetenta mot en trött rysk fiende. Jag menar, Ryssland har förbrukat enorma mängder materiell för en tex Vuhlnedar, fortsätter detta så tror jag att en välorganiserad och förberedd Ukrainsk styrka kan bryta igenom linjerna i området som en het kniv genom smör. Ryssarna kan inte detta varken doktrinellt eller materiellt

Allt pekar på att efter månader av strider så har ryssen övertaget inom området, staden är en ruin och det finns ingen strategisk poäng med att hålla staden längre. Min förhoppning är att Ukraina sakta men säkert tömt området på trupper, haft kvar trupper nog att blöda ut ryssen och att placera reserver längs ryssarnas kniptångar för att eventuellt göra motanfall ifall läget blir kritiskt. Jag hade kunnat satsa pengar på att Bakhmut faller denna månad, men tror inte alls det är vinsten som ryssarna målat upp det
Citera
2023-03-05, 22:20
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det går rykten just nu att planet som flög mellan Moskva och Frankfurt igår hade Patrushev ombord. Det finns ju far och son Patrushev men antar att det är den gamle då.

https://twitter.com/WarForDemocracy/status/1632440563625766912

Haha, Patrushev går redan under smeknamnet Hess!!
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-03-05 kl. 22:27.
Citera
2023-03-05, 22:31
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag vet, gnällspiken Girkin lever på övertid enligt min mening, kanske blir hans på hopp på Prigozhin det som leder till hans martyrdöd (Girkins), vi får se vad som händer men lite kul tycker jag denna "catfight" är.
Girkin är ju en man "of wit" men verkar helt sakna självbevarelsedrift i dag, i egenskap av föredetting. Han vet nog inte var gränsen går — beklagligt om ett gräl med en annan som också sparkar uppåt blir hans olycka...!
Citera
2023-03-05, 22:31
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy

Du har även helt fel om mig. Jag har gissat att Bakhmut faller i mars och inget annat, och min trygghet nu är hög. Just nu är det knappast någon "listig fälla" (Bagdad Bob-varning ) , slagfältet är format till ukrainsk nackdel i Bakhmut. Man ska inte utesluta att där kommer en motattack för att rädda Bakhmut, men så dum är nog inte Zalushny.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in