2023-03-05, 18:28
Medlem
Om det stämmer att norsk och svensk regering godkänt sprängningen och även senare undanhållit sanningen för folket så ser jag fram mot att båda ländernas regeringar faller samman.
Skulle det endast handla om godkännande från resp lands militärmakt så vill jag se dessa upplösas.
Senast redigerad av NothingToSay 2023-03-05 kl. 18:32.
Citera
2023-03-05, 19:24
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToSay
Om det stämmer att norsk och svensk regering godkänt sprängningen och även senare undanhållit sanningen för folket så ser jag fram mot att båda ländernas regeringar faller samman.
Skulle det endast handla om godkännande från resp lands militärmakt så vill jag se dessa upplösas.

Just detta tycker jag är svagheten i Hershs scoop. Jag har ändå svårt att se att regeringarna skulle gå med på detta. Det måste i så fall sakna motstycke i våra nationers historia.

Möjligen kunde man tänka sig att de gått med på att "titta bort" utan att veta vad som skulle hända. Typ USA säger till dem "nånting kommer hända i östersjön, sänk er beredskap så vi kan operera fritt". Men det är inte så Hersh beskriver Norges inblandning, väl?

Vi måste ha öppenhet i utredningarna. Vilken svensk journalist är modig nog för att gräva i detta getingbo? Den kommer skriva in sig i historien.
Citera
2023-03-05, 19:24
Medlem
Citat:
Goddag yxskaft. Sverige har bytt regering sedan sabotaget.
Citera
2023-03-05, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det betyder att båda regeringarna är involverade. Ju fler som är inblandade desto troligare att upplösningen ligger nära i tiden.
Citera
2023-03-05, 19:45
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl

Jobbigt dilemma för tuffe Uffe. Å ena sidan kan han ge sossarna en extrem smäll genom att starta en utredning eller öppna den existerande, som kan avslöja sosse-inblandning, tänk på alla miljömedvetna vänsterväljare som skulle hata sossarna i ett decennie! Men då hugger han USA i ryggen.
Citera
2023-03-05, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Varför spränga ledningarna om ryssarna lika väl kan säga nejet o dra åt gaskranen?

President Biden finns dokumenterad när han skrävlar att USA kommer dtänga nordstream om det blir krig.
Reporten frågar hur? President Biden svarar. Vi kommer göra det…

Nordstream var ett samägt Ryskt og Europeiskt energiprojekt. En hel del tyder på att USA har begått en krigshandling inte bara mot Ryssland utan även mot Europa.

Ungern har en poäng. Det är bra om man går till botten med det hela. Är USA eller annat västland skyldiga så ska ansvar og skadestånd utbetalas. O då inte bara för själva ledningen utan även den ekonomiska skada detta har medfört för Europa.
Något som jag som aktieägare i Uniper ser fram mot.

Det är och kommer att bli dyrt för Putin att försöka utpressa Västeuropa till att acceptera rysk imperialism genom att stänga av gasförsörjningen så att européerna fryser ihjäl i vinter. Där räknade han fel och européerna står enade mot den ryska imperialismen.
Citera
2023-03-05, 22:29
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Det är och kommer att bli dyrt för Putin att försöka utpressa Västeuropa till att acceptera rysk imperialism genom att stänga av gasförsörjningen så att européerna fryser ihjäl i vinter. Där räknade han fel och européerna står enade mot den ryska imperialismen.

Nu behöver Ryssarna inte stänga av något. Enligt den extremt patriotiska amerikanska kanalen Fox News så var det USA som låg bakom.

O Europa ska tacka gud för den milda vintern.

Själv förbannar jag det Svenska Miljöpartiet o Tyskarnas gröna energipolitik för rådande elpriser.
Men egentligen bryr jag mig inte.

Men jag är full av beundran över Ukrainas försvarsförmåga o vilja.
Citera
2023-03-05, 22:34
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jobbigt dilemma för tuffe Uffe. Å ena sidan kan han ge sossarna en extrem smäll genom att starta en utredning eller öppna den existerande, som kan avslöja sosse-inblandning, tänk på alla miljömedvetna vänsterväljare som skulle hata sossarna i ett decennie! Men då hugger han USA i ryggen.

USA är redan avslöjad. I allafall i USA. O där bryr sig folk föga. En nedskjuten ballong o en gigantisk miljökatastrof med brinnande kemikalier har redan förvillat nyhetskonsumenterna.

Så Uffe o Ebba kan gott öppna utredningen o se om den överensstämmer med verkligheten.
Citera
2023-03-05, 23:40
Medlem
Högintressant.
Jag är väl normalt sett inte vad flashback skulle kalla den som hoppar på anti-USA konspirationer, utan mer av en sheeple.
Men det känns verkligen som USA vore de som hade mest att vinna på att spränga NordStream för att göra Europa mindre beroende av Ryssland, och inte låta Tyskland mfl inte kunna välja bort eventuellt Ukraina-stöd till förmån för billig rysk gas.

Det va ju också redan så att Biden rätt konkret lovat att NordStream skulle stoppas på något vis om invasionen ägde rum.
https://www.youtube.com/watch?v=oSPfXLPUJHM

Teorin om att Putin skulle ha gjort det i hopp om att orsaka en kall vinter i Europa, känns tveksamt. Vore för korkat, även för Ryssland, på kort och lång sikt.Så stor risk att det blev precis som nu att fler bara ser behov av minskat beroende på rysk energi. Samtidigt en ekonomisk förlust även för Ryssland. Hade man gjort det FÖRE kriget hade man kanske kunna lyckats stärka banden med gasberoende länder, och SEN kört igång kriget. Men tror även ryssland skulle förstå att det vore en long shot att först invadera och sen försöka få Europa att böna och be om rysk gas.
Senast redigerad av MarcoBolan 2023-03-05 kl. 23:46.
Citera
2023-03-06, 00:14
Medlem
Citat:
Efter som det var Ryssland som sprängde den så behöver du inte oroa dig
Citera
2023-03-06, 00:20
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Troligen krig i det egna landet vilket Ryssland inte kan hävda, eftersom de fortfarande inte ens erkänner att de krigar i Ukraina.

Det verkar som bötesbeloppet Uniper kräver från Gazprom ligger på 12 miljarder euro. Det låter som ett ganska stort ekonomiskt motiv för Ryssland att spränga ledningen för att kunna hävda ett Force majeur.
Ryssland har alltså både stort motiv och möjlighet till sprängningen.

Uniper är knappast de enda som har krav i hundramiljardsklassen.

Klart som fan att ryssarna sprängde Nordstream då de slapp undan med force majeure.
Citera
2023-03-06, 00:22
Medlem
Q6s avatar
Orban är Putins knähund och gör som husse säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in