2023-03-05, 17:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
McCain var demokrat. Pinne i hjulet och tvärnit i valet.

McCain var uporiktig och verkade ärlig i sin kamp för Ukraina och mot Ryssland, min uppfattning.

https://www.cbsnews.com/news/john-mccain-slams-obama-on-ukraine-most-naive-president-in-history/
https://youtu.be/93eyhO8VTdg
McCain var republikansk senator och presidentkandidat, om det nu är av betydelse.

Men det stämmer att Obama inte förstod hotet från Ryssland och hur Putin skulle hanteras. Redan efter Georgienkriget skulle man satt ner foten och backat upp Ukraina, lämpligen med hänvisning till Budapest Memorandum fråm 1994.
Citera
2023-03-05, 17:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De (majoriteten) i Donetsk (rysshållna) och på Krim vill bo i sin stad och inte bli styrda av Kiev. Många av dem gillar inte Putin men hellre det än Ukraina och bli ukrainiserade. De gör som du gör när du ukrainarunkar, när de hör om ryska övergrepp så väljer de att inte tro på det. Inspektera dig själv, har du empatiskt följt upp många av berättelserna om övergrepp mot civilbefolkningen som Azov m fl gjorde? Eller letar du bara fel? Jag kan lova dig att många i Donetsk nu helt irrationellt mycket hatar ukrainska armén. Så är krig.

Försök förstå det som ett sociologiskt faktum istället för att leva i din fantasivärld.

Fast Donetsk tillhör Ukraina. Om det du påstår mot förmodan stämmer så kan motsvarande ryssälskare flytta österut. Detsamma gäller dig.
Citera
2023-03-05, 17:38
Medlem
Citat:
Har du sett McCain stå och tala till de ukrainska trupperna 2016?

Your fight is our fight,” Graham said during the visit on Saturday alongside President Petro Poroshenko. “2017 will be the year of offense,” he continued. “All of us will go back to Washington and we will push the case against Russia. Enough of a Russian aggression. It is time for them to pay a heavier price. Our fight is not with the Russian people but with Putin. Our promise to you is to take your cause to Washington, inform the American people of your bravery and make the case against Putin to the world.” (https://www.politico.eu/article/us-senators-praise-ukrainian-marines-slam-vladimir-putin-russia-john-mccain-lindsey-graham/)

Man kan diskutera om det är ett rättfärdigt krig eller inte. Men man måste vara propagandist för att sitta i 1000 inlägg och inte fatta att USA har med kriget att göra. Och detta är något som fastnat på video. Om du varit ärlig, hade du kunnat medge vad för saker som sannolikt är "värre" men inte fastnat på video.

Sluta älta sådant som hände för massa år sedan , vad nån McCain sade för 7 år sedan .( o att USA är kass)
Bara du o dina kompisar som bryr sig .
Helt jävla ovidkommande,

Tala istället om det som skedde 24/2-22,, dvs det som tråden handlar om .

Vad ni gör mot Ukraina är avskyvärt , låt dem vara ifred !
Citera
2023-03-05, 17:40
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Du har svårt att förstå detta:

PS skrev: "största ansvaret" tycker jag är ett domstolsaktigt sätt att resonera. Jag förkastar tankemodellen att vi måste bestämma vem som har mest rätt, och hålla med den."

I en domstol, t ex bilolycka, så finns det en skuld och den ska i princip fördelas.

I en konflikt är ett annat sätt att se på det så här:

Ok, något dåligt hände. A, B, och C var inblandade.

Vad kan A göra bättre?
Vad kan B göra bättre?

osv.

I det fallet A, B, eller C är klart utsatta för brott så ska man vara lite försiktig med att "tvinga dem till analys", det kan i sig själv vara traumatiskt.

Men USA kan definitivt utsättas för kritik i Ukraina. Debatt om det är 10% deras fel, 20%, eller 99% tycker jag är en "red herring". Det leder till blame games och moralistiska diskussioner som aldrig löses.

Det jag skriver här är inte min egen filosofi. Det är rätt basic konflikthantering.
Jag anser ju att varken USA eller Nato har någon skuld i Ryssland invasion och annekteringen 2014.

Ryssland hade kunnat fortsätta göra goda affärer med väst i stället för att skicka "små gröna män".

Väst trodde på Ryssland när de förlade bilfabrike, IKEA, Hennes och donken dit, Tyskland ville köpa gas, allt var frid och fröjd till de "små gröna männen" kom.
Men minns att IKEA hade problem vid etableringen då de inte ville betala mutor,
Citera
2023-03-05, 17:41
Medlem
Citat:
Och? Nu bygger du bara en halmgubbe.

Förklara hur McCain inte har med kriget att göra istället.

Han försökte inte få Ukraina att invadera Ryssland. Alltså har han inget med kriget ryssarna startade att göra.
Citera
2023-03-05, 17:44
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Kiev har ljugit sedan dag ett av kriget och vissa på Flashback sväljer allt dom säger med hull och hår. Gissar på att runt 70-80% av Ukrainas elförsörjning kommer vara utslaget nästa vecka.

Hur gick det med den där gissningen?

Citat:
Trots fortsatta ryska angrepp drabbas allt färre ukrainare av strömavbrott. I sitt tal till nationen lördagen den 18 februari förklarade Ukrainas president Zelensky att merparten av Ukraina nu har fått elen tillbaka, vilket han enligt The Kyiv Independent kallade “ett betydande resultat”.

https://bulletin.nu/starkt-karnkraft-raddar-ukrainsk-elforsorjning
Citat:
Ukraine plans no more outages to ration electricity if there are no new strikes and has been able to amass some power reserves, the energy minister said on Saturday, after months of interruptions caused by Russian bombings.

"Electricity restrictions will not be introduced, provided there are no strikes by the Russian Federation on infrastructure facilities," Energy Minister Herman Halushchenko said

https://www.reuters.com/world/europe/ukraine-has-electricity-reserves-no-more-outages-planned-if-no-new-strikes-2023-02-25/

Ryssland och Putin har misslyckats igen?
Citera
2023-03-05, 17:44
Medlem
Naturligtvis svårt med sanningshalten i tider som dessa, men Kadyrov ryktas enligt ett youtubeklipp lida av förgiftning. Han såg inte riktigt frisk ut på de senaste bilderna. Tydligen vägrar han lita på ryska doktorer pga för många fiender inom ryska leden. Kanske bara humbug. Men kanske karma kommer till honom
Citera
2023-03-05, 17:46
Medlem
Citat:
Hur har det inte med kriget att göra? McCain står och talar till trupperna.

Han talar med trupper som försvarar Ukraina i ett krig som ryssar startat.
Det har inget med någon krigsiver att göra som du felaktigt påstod.
De enda krigsivrarna är ryssarna.
Citera
2023-03-05, 17:48
Medlem
Citat:
Det du skriver stämmer inte med vad Bennet sa i intervjun. Leta upp den.

Du klarar heller inte av på att erkänna mitt argument - att vi inte vet vad det var för reella förhandlingar före invasionen. Så tydligen hade jag rätt.

Du väljer likt nästan alla konspirationsteoretiker att helt enkelt bortse från fakta. Du gör detta genom att hävda att det inte går att lita på någonting. Samtidigt hasplar du ur dig saker som du hävdar är fakta. ”Vi vet ingenting” är inte fakta, det är en lögn. Flera västliga ledare redogjorde för vad som sades i samtalen med Putin innan invasionen. Ditt argument bygger på en lögn, så varför ska jag godkänna det?
Så länge du förvanskar fakta och använder lögner som ett sätt att vinna poänger i en argumentation så blir det helt meningslöst.

”Vi vet ingenting” är rakt upp och ned inte sant. Det är som att säga: vi vet egentligen inte att jorden är rund. Om man tar grund i ett sådant antagande och inleder en diskussion så blir det fel hela vägen.

Förstår du nu
Citera
2023-03-05, 17:49
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag anser ju att varken USA eller Nato har någon skuld i Ryssland invasion och annekteringen 2014.

Ryssland hade kunnat fortsätta göra goda affärer med väst i stället för att skicka "små gröna män".

Väst trodde på Ryssland när de förlade bilfabrike, IKEA, Hennes och donken dit, Tyskland ville köpa gas, allt var frid och fröjd till de "små gröna männen" kom.
Men minns att IKEA hade problem vid etableringen då de inte ville betala mutor,

Se Ukraine on fire för en counterppoint: https://rumble.com/embed/vubrga/
samt https://www.mearsheimer.com/wp-content/uploads/2019/06/Why-the-Ukraine-Crisis-Is.pdf

Där är många bra poänger även om jag inte skulle gå så långt som att säga att det är helt västs fel.
Citera
2023-03-05, 17:51
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Han försökte inte få Ukraina att invadera Ryssland. Alltså har han inget med kriget ryssarna startade att göra.

Kriget hade varit igång i två år där. De hade två val.
1) Följa Minsk.
2) Gå på offensiv, driva ut ryssarna, dominera östukrainierna och de i Krim.

McCain ivrade för det sistnämnda. En riktig krigsivrare. "your fight is our fight".

Men sen säger folk i den här tråden att USA inte har med kriget att göra. Slut om detta för idag med dig.
Citera
2023-03-05, 17:52
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det går bra för ryssen nu:

Den förväntade livslängden för dagens 15-åriga ryska pojkar har de senaste åren minskat med nästan fem år – till samma nivå som Haiti, ett land plågat av fattigdom, naturkatastrofer och gängvåld. Ryska män dör nu sex år tidigare än män i Bangladesh – och 18 år tidigare än män i Japan, enligt officiell statistik”.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4oWykV/putins-mardrom-demografisk-tragedi-i-ryssland

Vilket skitland Ryssland blivit.

Fast en sak som är skrämmande är att de försöker pracka på andra länder och andra folk sitt skitsystem. Mot deras vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in