2022-08-21, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
En uppdatering på min gamla tråd.
Hur lång tid tar det innan man blir helt återställd om jag någonsin kan bli det efter 15 till 20 års missbruk.
Har nu varit fri från nässpray i tre månader men får fortfarande akut nästäppa när jag äter och vid sömn.
Vid sömn så är det alltid bara ena sidan och det varierar.
Då hjälper det oftast att lägga sig på sidan och den täppta sidan uppåt.
Låter löjligt men sant.

Enligt Healthline så är det flesta återställda (slemhinnorna läkta) efter 6 månader. Nässpray som t.ex. Otrivin är fungerar ansvällande genom att blodkärlen drar ihop sig.

Nasonex innehåller istället kortison som är inflammationsdämpande och fungerar bra vid allergisk nästäppa. Kortisonbaserade är inte snabbverkande utan tar i regel några veckor innan effekten kommer.

Jag tycker du ska göra ett astma- och allergitest. Jag är själv allergisk mot t.ex. kvalster/damm. Många är det men tror att det är konstant förkylning. En dammsugarrobot som kör varje dag är en bra investering. Du kanske är allergisk mot damm, din kudde, ett visst födoämne etc. T.ex. är man allergisk mot björk har man ofta problem med gröna äpplen eller svenska äpplen (råa).
Citera
2022-08-22, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Har du ens gjort något allergitest?

Nej, och sen när ger bara allergier nästäppa och ingenting annat? Nämn en allergi som bara ger nästäppa så kan jag överväga att kolla upp det.
Citera
2022-08-22, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Nej, och sen när ger bara allergier nästäppa och ingenting annat? Nämn en allergi som bara ger nästäppa så kan jag överväga att kolla upp det.
Det beror helt på individen, en del får eksem, trötthet, nästäppa, rinnande näsa, rinnande ögon, kliande ögon osv.
Du kan ha ett symptom eller flera beroende på vad du är allergisk mot och andra individer reagerar olika på samma sak.

En del får kanske nästäppa av kvalster andra eksem och någon annan både och.

Själv blir jag bara trött av pollen, andra får nästäppa och kliande ögon.

Sannolikheten för att din nästäppa beror på någon form av allergi är väldigt stor, då kan du få medicin och kanske bli av med besvär som du inte visste att du hade.
Som att bli piggare och klarare i huvudet.

Om du får problem på natten så kan det bero på tvättmedlet eller sköljmedel du tvättar sängkläderna med.
Eller kvalster, damm om du slarvar med tvättningen och är allergisk mot dessa.
Senast redigerad av Regnpojken 2022-08-22 kl. 13:11.
Citera
2022-08-22, 14:13
Medlem
Citat:
Det beror helt på individen, en del får eksem, trötthet, nästäppa, rinnande näsa, rinnande ögon, kliande ögon osv.
Du kan ha ett symptom eller flera beroende på vad du är allergisk mot och andra individer reagerar olika på samma sak.

En del får kanske nästäppa av kvalster andra eksem och någon annan både och.

Själv blir jag bara trött av pollen, andra får nästäppa och kliande ögon.

Sannolikheten för att din nästäppa beror på någon form av allergi är väldigt stor, då kan du få medicin och kanske bli av med besvär som du inte visste att du hade.
Som att bli piggare och klarare i huvudet.

Om du får problem på natten så kan det bero på tvättmedlet eller sköljmedel du tvättar sängkläderna med.
Eller kvalster, damm om du slarvar med tvättningen och är allergisk mot dessa.

Vad för medicin? Jag har testat alla receptfria allergimediciner.
Citera
2022-08-22, 14:42
Medlem
Citat:
Vad för medicin? Jag har testat alla receptfria allergimediciner.
Ingen aning om vad som passar just dig.
Men är det något som verkligen orsakar allergi så är det ju absolut inte säkert att receptfria allergimediciner fungerar.

Jag menar om du har tvättmedel eller dylikt som orsakar dina besvär så är det ju inte säkert att receptfria mediciner ger så mycket effekt om du ligger hela natten med skiten.

Lättast är ju bara att gå till läkaren och göra tester, inte speciellt komplicerat.
Citera
2022-08-22, 17:45
Medlem
Citat:
Ingen aning om vad som passar just dig.
Men är det något som verkligen orsakar allergi så är det ju absolut inte säkert att receptfria allergimediciner fungerar.

Jag menar om du har tvättmedel eller dylikt som orsakar dina besvär så är det ju inte säkert att receptfria mediciner ger så mycket effekt om du ligger hela natten med skiten.

Lättast är ju bara att gå till läkaren och göra tester, inte speciellt komplicerat.

Vad kostar ett sådant besök då?
Citera
2022-08-22, 20:02
Medlem
Citat:
Vad kostar ett sådant besök då?
200 kr kan jag tänka mig via landstinget.
Inget du behöver säga till om.
Citera
2023-03-05, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Jag körde med Nasonex, underlättade kanske lite, men sen va det bara att bita i den sura apan.
Tog nog ett par år innan nosen va helt frisk igen. Nässpray är rena narkotikan.
Vill man bli ren så är det bara att försöka trappa ner, nasonexa och sen leva med täppt nos i några år ifall man varit beroende länge.
Hjälper inte det så finns hjälp att få inom vården också.

Jag gör samma resa nu har varit beroende av nässpray i flera år.. värst är nattetid näsan är så täppt att jag inte kan andas, hur har det gått för dig är du helt fri från beroendet av nässpray
Citera
2023-03-05, 17:34
Medlem
.-.-.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Jag gör samma resa nu har varit beroende av nässpray i flera år.. värst är nattetid näsan är så täppt att jag inte kan andas, hur har det gått för dig är du helt fri från beroendet av nässpray

Jo är nog 3-4 år sen tog nåt sist nu. Men kändes som man va halvsnörvlig flera år efter att man slutat.
Vet inte än om näsan är i toppform, är nog inte säkert den går till sig helt när man varit beroende så länge.
Citera
2023-05-04, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
En uppdatering på min gamla tråd.
Hur lång tid tar det innan man blir helt återställd om jag någonsin kan bli det efter 15 till 20 års missbruk.
Har nu varit fri från nässpray i tre månader men får fortfarande akut nästäppa när jag äter och vid sömn.
Vid sömn så är det alltid bara ena sidan och det varierar.
Då hjälper det oftast att lägga sig på sidan och den täppta sidan uppåt.
Låter löjligt men sant.

Hej, hur har det gått för dig? Lider av samma problem men har inte varit fri från nässpray lika länge som du, gick den varierande nästäppan över?

Många tack!
Citera
2023-05-04, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1

Hej, hur är det med näsan nu två månader senare?
Citera
2023-08-02, 13:48
Medlem
Jag är riktigt svårt beroende av nässpray. Vanlig otrivin. Mentol ger mig så lätt näsblod så tar det endast i nödfall. Blir 2 förpackningar i veckan men får total panik om den är slut. Har gjort en del saker för att få pengar till det som jag inte är stolt över men det är verkligen verkligen ett sjukt missbruk. Pratade idag med en amfetamin missbrukare och han blev chockad över hur desperat man blir efter ett spray i varsin näsborre. Lite av ett hemligt missbruk som man inte pratar om, i alla fall inte hur desperat man blir om den är slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in