2021-02-02, 18:19
Medlem
pantywankers avatar
Någon som har en bra lösning på detta förutom svar som sluta?
Helt sjukt att detta elände får säljas. Borde klassas som narkotika.
När jag sökte på "beroende utav " så kom nässpray som första sökträff!!
Det är inte så att man blir lite tät. Nej du blir så in i helvete tät som du aldrig kan drömma om i din värsta mardröm.
Det känns som om någon skruvat en tving över näsan.
Några säger Nasonex som innehåller kortison som hjälp under en övergångsperiod men jag tycker inte det hjälper.
Detta blir även ett handikapp på den sociala sidan. Jag vaknar flera gånger kruttorr i käften eftersom jag börjar andas genom munnen då näsan tätnar och måste ha en flaska nära mig.
Detta gör att jag omöjligt kan skaffa mig en tjej som vill sova med mig då andningen automatiskt låter som en större dieselmotor som går på tomgång tack vare mina snarkningar när näsan tätnar efter ett par timmar på natten
Citera
2021-02-02, 18:38
Medlem
.-.-.s avatar
Jag körde med Nasonex, underlättade kanske lite, men sen va det bara att bita i den sura apan.
Tog nog ett par år innan nosen va helt frisk igen. Nässpray är rena narkotikan.
Vill man bli ren så är det bara att försöka trappa ner, nasonexa och sen leva med täppt nos i några år ifall man varit beroende länge.
Hjälper inte det så finns hjälp att få inom vården också.
Citera
2021-02-02, 18:40
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Någon som har en bra lösning på detta förutom svar som sluta?
Helt sjukt att detta elände får säljas. Borde klassas som narkotika.
När jag sökte på "beroende utav " så kom nässpray som första sökträff!!
Det är inte så att man blir lite tät. Nej du blir så in i helvete tät som du aldrig kan drömma om i din värsta mardröm.
Det känns som om någon skruvat en tving över näsan.
Några säger Nasonex som innehåller kortison som hjälp under en övergångsperiod men jag tycker inte det hjälper.
Detta blir även ett handikapp på den sociala sidan. Jag vaknar flera gånger kruttorr i käften eftersom jag börjar andas genom munnen då näsan tätnar och måste ha en flaska nära mig.
Detta gör att jag omöjligt kan skaffa mig en tjej som vill sova med mig då andningen automatiskt låter som en större dieselmotor som går på tomgång tack vare mina snarkningar när näsan tätnar efter ett par timmar på natten

Jag var på ÖNH Karolinska. Berättade att jag lagt av direkt med nässpray. Oh. Cold Turkey. Sa en då. Imponerad.
Råd då. Uppsök ÖNH och få kollat vad det är som stoppar upp. För mig var det polyper. Inget nässpray i världen hjälper mot det.
Finns f.ö. trådar om detta här.
Jag tömde en bihåla för slem och var. Efter det försvann 90% av alla polyperna. Har bara en djävul kvar.
Men nu tar jag nässpray bara en gång i månaden max. Farligare än kokain.
Kortisonspray har föga eller ingen effekt på mig, iaf.
Citera
2021-02-02, 18:42
Moderator
Maviels avatar
Skaffa en neti dvs näskanna och börja använda den. Gärna en droppe sesamolja i. Det funkade för mig. Jag gick ner till barnstyrkan först och glesade ut det och kunde till slut sluta.
Citera
2021-02-02, 18:44
Medlem
llanzs avatar
Har också varit beroende av den skiten. Fick lida i ett antal månader innan nässtäpan gick bort.
Citera
2021-02-02, 18:47
Medlem
Klev precis av efter 2 veckor @ 3st Doser.

Tyvärr får man bara tvinga sig att sluta. Börja med att gå på jobbet utan. Sen mindre och mindre.
tar ca 2 dagar.
Citera
2021-02-02, 19:08
Medlem
Klarabella79s avatar
Jag hade tyvärr samma pga graviditet och nästäppa. Kunde inte ens få in en uns luft! Blev rekommenderad nasonex som var skit och hjälpte inget, så jag köpte istället desonix och sprayade för glatta livet (över de 8 sprayningarna dom säger). Använde ytterst lite spray samtidigt första 1-2 dagarna (en spray vid behov istället för 2-3 i varje näsborre). Efter ett dygn märkte jag skillnad pch sedan efter ett par dagar funkade det med bara desonix. Jag köpte en förpackning med 3 flaskor. Använde slut på dom och näsan vart bra sen.
Citera
2021-02-02, 19:16
Medlem
Kan trappa ner finns från 1 0,5 0,25 styrkor på nässpray. Sen när det är avklarat ska man klara av att inte börja igen.

Var själv nässprejs beroende under minst en 5 års period. Nuförtiden köper jag bara det för barn dom gångerna jag är i behov av nässprej
Citera
2021-02-02, 20:40
Medlem
Blackslayers avatar
Jag har använt nässprej i 15 år och använder det fortfarande. Otrivin mentol för att vara exakt. Jag har också försökt sluta men det är en helvetes vecka attt genomlida med täpt näsa 24/7. Gå till läkaren, det är det ända att rekommendera.
Citera
2021-02-03, 00:03
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Jag körde med Nasonex, underlättade kanske lite, men sen va det bara att bita i den sura apan.
Tog nog ett par år innan nosen va helt frisk igen. Nässpray är rena narkotikan.
Vill man bli ren så är det bara att försöka trappa ner, nasonexa och sen leva med täppt nos i några år ifall man varit beroende länge.
Hjälper inte det så finns hjälp att få inom vården också.
Jag tror inte att vården kan göra något åt detta elände.
Jag körde också tidigare med Otrivin Menthol för den är klart effektivast.
Har numera bytt till Teppzin av märket Appofri då den kostar endast 29,50 flaskan vilket är ungefär hälften av Otrivin.
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag var på ÖNH Karolinska. Berättade att jag lagt av direkt med nässpray. Oh. Cold Turkey. Sa en då. Imponerad.
Råd då. Uppsök ÖNH och få kollat vad det är som stoppar upp. För mig var det polyper. Inget nässpray i världen hjälper mot det.
Finns f.ö. trådar om detta här.
Jag tömde en bihåla för slem och var. Efter det försvann 90% av alla polyperna. Har bara en djävul kvar.
Men nu tar jag nässpray bara en gång i månaden max. Farligare än kokain.
Kortisonspray har föga eller ingen effekt på mig, iaf.
Jag har enligt mina föräldrar blivit opererad för detta när jag var ca 4-6 år. Inget jag kommer ihåg tyvärr.
Hört att det kan komma tillbaka?

Citat:
Ursprungligen postat av Blackslayer
Jag har använt nässprej i 15 år och använder det fortfarande. Otrivin mentol för att vara exakt. Jag har också försökt sluta men det är en helvetes vecka attt genomlida med täpt näsa 24/7. Gå till läkaren, det är det ända att rekommendera.
Läkarna säger att man skall använda Nasonex tillsammans med nässprayen x antal dagar och sen sluta med den vanliga. Funkar inte för mig.
Citera
2021-02-03, 05:25
Medlem
pantywankers avatar
Det har dessutom tillkommit problemet att jag väldigt lätt blöder näsblod.
Något jag aldrig gjort tidigare när jag var liten.
Kan räcka med att snyta mig för hårt.
Har lyckats minska lite grann på konsumtionen vilket jag upplever är lättare nu när det är kallt ute.
Citera
2021-02-03, 11:20
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Jag tror inte att vården kan göra något åt detta elände.
Jag körde också tidigare med Otrivin Menthol för den är klart effektivast.
Har numera bytt till Teppzin av märket Appofri då den kostar endast 29,50 flaskan vilket är ungefär hälften av Otrivin.

Jag har enligt mina föräldrar aaasablivit opererad för detta när jag var an skommmca 4-6 år. Inget jag kommer ihåg tyvärr.
Hört att det kan komma tillbaka?
Polyper kan komma tillbaka!

Läkarna säger att man skall använda Nasonex tillsammans med nässprayen x antal dagar och sen sluta med den vanliga. Funkar inte för mig.
Ja. Polyper kan komma tillbaka!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in