2023-03-05, 16:48
Medlem
Nån som testat protinella? Jag antar att det är ett nyttigt alternativ till nutella men det är extremt mycket dyrare. Är det ett värdigt substitut?
Citera
2023-03-05, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Nån som testat protinella? Jag antar att det är ett nyttigt alternativ till nutella men det är extremt mycket dyrare. Är det ett värdigt substitut?
Har provat några sorter när det varit rea, det är lite tjockare och smakar liksom lite... tyngre? Torrare? Vet inte hur jag ska förklara det. Mindre sött och tjockare konsistens än nutella. Gott, men jag tröttnar på det fortare, nutella skulle i princip kunna ätas en hel burk med sked.

Sedan är det väl inte supernyttigt det heller.
Citera
2023-03-05, 17:18
Medlem
Jag köpte en typ nutella motsvarighet, har aldrig haft så ont i magen. Hade sinnessjuk diare
Citera
2023-03-05, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Har provat några sorter när det varit rea, det är lite tjockare och smakar liksom lite... tyngre? Torrare? Vet inte hur jag ska förklara det. Mindre sött och tjockare konsistens än nutella. Gott, men jag tröttnar på det fortare, nutella skulle i princip kunna ätas en hel burk med sked.

Sedan är det väl inte supernyttigt det heller.
Har du makro på en sån burk? Noterade bara burken snabbt i butiken när jag letade efter annat.
Citera
2023-03-05, 17:48
Medlem
Citat:
Har du makro på en sån burk? Noterade bara burken snabbt i butiken när jag letade efter annat.
Tyvärr, har ingen hemma nu. Men om du söker borde det finnas på nätet? Tänk på att det stavas med ett e som du missat i rubriken bara, proteinella.
Citera
2023-03-05, 17:51
Medlem
Citat:
Hittade innehåll på hazelnut cocoa:

https://www.apotea.se/healthyco-proteinella-hazelnut-200-g?msclkid=1f11e52722b21292be318123e54b8ba4
Citat:
Näringsvärden per 100g

Energi (kJ / kcal) 2085/503

Fett 36,1g

varav mättat fett 8,2g

Kolhydrat 43,9g

varav sockerarter 6,6g

varav polyoler 35,7g

Fiber 2,7g

Protein 13,3g

Salt 0,18g
Citera
2023-03-05, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Hittade innehåll på hazelnut cocoa:

https://www.apotea.se/healthyco-proteinella-hazelnut-200-g?msclkid=1f11e52722b21292be318123e54b8ba4
Ok tack. Lite bättre då
Citera
2023-03-08, 22:31
Medlem
paparazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBell
Jag köpte en typ nutella motsvarighet, har aldrig haft så ont i magen. Hade sinnessjuk diare

Inte konstigt då en av huvudingredienserna i de sockerfria varianterna är sötningsmedlet maltitol, som (till skillnad från t.ex. aspartam, sukralos och stevia) är ökänt för att vara extremt laxerande.
Citera
2023-03-12, 20:42
Medlem
Atamons avatar
Citat:

Dess högre pris står inte i proportion till eventuellt högre nyttighet
Citera
2023-03-12, 20:45
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paparazzi
Inte konstigt då en av huvudingredienserna i de sockerfria varianterna är sötningsmedlet maltitol, som (till skillnad från t.ex. aspartam, sukralos och stevia) är ökänt för att vara extremt laxerande.

Säkert, men hur vet vi om det var en sockerfri variant han åt?
Citera
2023-03-13, 11:06
Medlem
Själv har jag aldrig förstått poängen med proteinberikning i produkter man äter i såpass små mängder att skillnaden i proteinintag handlar om något halvt gram hit eller dit. Det egentligen enda som är till Proteinellans fördel är den lägre sockerhalten, men även den skillnaden är egentligen negligerbar om man har en sund inställning till mat och inte inbillat sig att socker är roten till all ondska. Skillnaden i kalorimängd är inte så stor då man ofta kompenserar den lägre sockerhalten med mer fett.

Trycker man i sig mer än 20-30 gram Nutella åt gången så har man sannolikt så dålig självkontroll att man kompenserar onyttighetsbortfallet med allt annat skit man trycker i sig.
Citera
2023-03-13, 17:19
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuneStaxx
Själv har jag aldrig förstått poängen med proteinberikning i produkter man äter i såpass små mängder att skillnaden i proteinintag handlar om något halvt gram hit eller dit. Det egentligen enda som är till Proteinellans fördel är den lägre sockerhalten, men även den skillnaden är egentligen negligerbar om man har en sund inställning till mat och inte inbillat sig att socker är roten till all ondska. Skillnaden i kalorimängd är inte så stor då man ofta kompenserar den lägre sockerhalten med mer fett.

Trycker man i sig mer än 20-30 gram Nutella åt gången så har man sannolikt så dålig självkontroll att man kompenserar onyttighetsbortfallet med allt annat skit man trycker i sig.

En annan skillnad mellan Nutella och Proteinella är väl att den senare inte innehåller palmolja, vilket iofs kan vara ett möjligt argument ur både miljö-/hälsoperspektiv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in