2023-03-05, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
DEe som tillverkar kemiska vapen

Ja, det tillverkas som sagt kemiska vapen i ryssland, och jag undrade om det är dessa du anser skall "rensas bort" vilket jag i.s.f. håller med om.

Ursprungligen postat av Bobbyboi
Vilka "biolabb" i Ukriana avses?

ryssland, under den psykotiske dvärgen i kreml, har "biolabb" och biologiska/kemiska vapenprogram. Borde inte dessa "rensas" bort (liksom din herre och härskare, den psykotiske dvärgen i kreml) snarast?
https://www.bbc.com/news/60711705
Citera
2023-03-05, 13:21
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Och han skriver också att Bakhmut saknar strategiskt värde, utan bara är en av många små städer i Donbas. Vilket Putinisterna här i tråden inte förstår.

Bakhmut har blivit Rysslands nya Stalingrad, staden ska intas oavsett kostnad, den enda vinst som finns är politisk och symbolisk, de är desperat och vill visa upp något för den hjärntvättade hemmapubliken.
Citera
2023-03-05, 13:21
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Japp. Desinformation och påverkansoperationer från Ryssland är ett utbrett fenomen, även här i tråden. Då hjälper det att ta ett djupt andetag och påminna sig om vad Ryssland gjort, både mot Ukraina och många andra länder, på senare år: intrigerande, covert operations, giftmord, mobbning/hot för att begränsa fria länders självbestämmande. Detta kröntes 2022 med det illegala anfallet på Ukraina vilket inneburit krigsbrott, folkmord och upprepade kärnvapenhot. Inget någon vettig kan försvara.
Och när vanliga ryssar intervjuas på stan så framgår det tydligt hur diktaturen i Ryssland matar sin egen befolkning med lögner för att rättfärdiga invasioner av sina grannländer. Mängden ryssar som nu tycker att Ryssland ska invadera Polen visar vad diktaturen håller på att förbereda sin befolkning på.

https://youtu.be/-CYHgPclI-g
Citera
2023-03-05, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag känner till allt du här skriver om och vi har tagit det många gånger i trådarna, denna och den för statskuppen 2014 som ledde fram till inbördeskrig i Ukraina. Som i alla öststater fanns många militärlager från Sovjettiden att plocka ur men självklart hjälpte Ryssland Donbas med både pengar och vapen. Det är ju samma folk med samma kultur, religon och språk. Mycket annorlunda än då USA hjälper terrorister och "rebeller" med vapen och pengar. Det är ingen som mörkar att Ryssland hjälper sitt folk i Donbas och man hade säkert instruktörer där precis som USA nu har instruktörer i Ukraina.

Jag tillber ingen och det finns få i vår moderna värld att se upp till jämfört med slutet av 1800-talet och början på 1900. Tyvärr fick vi då också två världskrig som resultat av alla uppfinningar och landvinningar tekniskt och veteskapligt. Nu finns det få ledare, tänkare och drömmare om en ny bättre värld. Elon Musk är en bland få. Sen kan du jämföra virket i Putin, Modi, Xi med Biden, Scholz, Zelenskyj. Visst är dom först auktoritära ledare i väst syn att se det men dom är inga veklingar och har tusenåriga traditioner och riken att falla tillbaka på. Det har inte USA som förstört Europas alla kulturer genom ockupation och propaganda från hollywood. Tvåpartistaten USA som tvingar på sin befolkning oprövad vaccin, könsförvirring, enorma klassklyftor, invasion från mexikanska gränsen, ständiga krig och konflikter för att värna sin petrodollar och dominans i världen över utvecklande länder. Zelenskyj och Kiev blir modellen för vår nya kommande "demokrati" i Europa (läs 1984) och den ständiga yttre fienden blir Ryssland och Kina. Människor är enkla att lura och styra som Hitler en gång uttryckte sig,

Hur många gånger ska vi ta MH17? Fick Ryssland vara med i utredningen och fick man presentera sina bevis? Har man fått tag i dom soldater som sköt luftvärnet? Nej, man dömde bara två ryska underrättelseofficerare och en ukrainsk separatistledare. Det största "beviset" var en transport av en BUK filmad av någon och då kopplad till Ryssland trots att som vi nu ser Ukraina hade massor av dessa i lager (Ukraina ärvde 30% av sovjets vapen men det mesta blev sålt på den svata marknaden). Det är mycket möjligt att Donbasmilisen sköt och gjorde ett misstag precis som Ukraina gjorde då dom sköt ner Siberia Airlines Flight 1812 under träning över Svarta Havet. Då var det fredstid och man kunde flyga över Svarta Havet. MH17 fick godtjänande av flygmyndigheter i Kiev och Dnipro att flyga över brinnande inbördeskrig och det finns det bevis över, både källor och radardata. Rättegången i Nederländerna var en fars och allt man ville ha var mer hat och fler sanktioner för Ryssland.

Separatisterna är etnisk ryska ukrainare som bor på historiskt rysk land sedan hundratals år. Ukraina har aldrig kämpat sig till områderna eller Krim utan fick dom gratis av kommunisterna i Sovjet under 1900-talet. Ukraina som land har aldrig existerat utan det är en folkgrupp som flutit omkring bollad av Polen, Litauen, Ungern, Ryssland och nu USA. Nu anser jag att Ukraina ska få existera som land men med andra gränser som mer passar dom så att dom inte behöver förtrycka andra folkgrupper. Polen, Ungern, Rumänien och Ryssland ska alltså få tillbaka sina områden och sina folk som sovjet styckade upp och gav bort.

Det är det största misstaget Ukraina kunde ha gjort, att inte ta till sig mångfald utan istället behålla och utveckla baderasdyrkarnas hat mot Ryssland med hjälp av amerikansk propaganda och underättelsetjänst. Ukraina skulle ha vårdat sin kultur och sin gåva från Sovjet i form av territorium, folk och industri. Nu får man "gåvan" från USA och väst istället, evig konflikt.

Nazister finns överallt i väst och även i Ryssland. Det är många nazister som åkt till Ukrina för att kämpa för sin sak, även svenskar. Det är dock få länder i väst som tillåter nazister att verka i samhället och i militären som i Ukraina. De är inga länder som tillåter att nazister skapar nationalistbattaljoner som åker och startar inbördeskrig här och där som i Donbas efter 2014. Jag kan länka till massor av sidor som även beskriver Azov som Ihor Kolomoyskyi skapade för att återta Donbas. Sen har vi grupper som Aidar, C14, Kraken, Högra Sektorn etc. Du kan säkert ta reda på mer men du är inte intresserad eftersom det förstör din världsbild. Ryssland har säkert sina nazister och många av dom slåss för Ukraina idag och inte i Wagnergruppen, se den senaste attacken mot den ryska regionen Bryansk. Du ser sällan soldater ur Wagnergruppen göra hitlersalut som i den ukrainska videon jag länkade till. Jag vet att det förekommit i Afrika men i Ukraina får dom ett nackskott av den ryska armén. För Kievsoldaterna och nationalistbattaljonerna förekommer nazistyttryck mycket ofta och dom är så korkade att dom själva lägger ut det på sociala medier. Nazism har blivit vittvättat i Ukriana och är på väg att bli det i väst med.

Dmitry Utkin är en påstådd grundare av Wagnergruppen precis som Yevgeny Prigozhin som nu är delägare i företaget. Det är få som vet fakta i detta och varken dessa eller Alexander Dugin är nära vänner med Putin, Medvedev eller övriga i den ryska ledningen. Jag skulle tro att Wagnergruppen är mer som främlingslegionen, ett verktyg för staten. Människor som Dmitry Utkin från olika brutala bakgrunder får en chans att göra bot med sina liv som insats.

Jag önskar ett slut på detta krig som aldrig skulle ha påbörjas om Minskavtalet och förhandlingar gällande Europas framtida säkerhet genomförts. Det gick inte EU och USA med på och inbördeskriget i Donbas fortsatte och NATO flyttade fram mot Ryssland gräns. Ryssland har i många många år varnat att det skulle få konsekvenser och har har vi dom. Givetvis kan man tänka som dig och andra att Ryssland och Kina inte ska ha några rättigheter gällande sin säkerhet, att dom ska hålla käft och hålla sig på mattan inför överhögheten i väst (som EU gör).

Du måste förstå att Ukraina bara är ett verktyg för USA att sänka Ryssland och Kina. EU lallar med som vassaler och inför ekonomiska självmordssanktioner. Hade man brytt sig om Ukraina så hade man satt stopp för NATO-pratet och tagit in Ukraina som EU-medlemmar med speciell handelsstatus mot Ryssland för länge sedan. Nu låtsas man bry sig och skriker stöd med så länge det behövs men vi vet alla att USA och EU kommer att lämna Ukraina till sitt öde och glömma bort det då dom inte fick vad dom ville ha och det kostar för mycket. Vi har sett det förr. Vi får se hur det går för Ukraina som land efter att Ryssland släppt ockupationen och rensat upp bland Banderasdyrkarna (där de flesta kommer att hamnma i Europa så att vi kan njuta av dom). Tas man med i BRICS och SCO så har man stora möjligheter att växa och bli rika i en tillvästmarknad. Samtidigt inför vi mest troligt sanktioner mot Kina och tappar helt vår utveckling och framtida välfärd.

Så du menar att vi inte lever under "narcissistisk megalomanisk psykopater"? Tillåt mig att småle. Det är dags att vi (folken) inför styrinstument till höga poster i våra samhällen här i EU men även i USA. Ja, även i Kina och Ryssland i framtiden men då måste hoten mot dom bort.

Inga länkar för jag har tröttat på att föda er med det. Vill ni lära så sök själva och ta del av verkligheten istället för att tugga statspropagand från USA.

Jag förstår att du inte förmår tillhandahålla källhänvisningar vad gäller ditt svammel då verkligheten/sanningen/fakta inte är kompatibelt med din blinda tillbedja av den psykotiske dvärgen i kreml och hens anfallskrig mot ett fredligt grannland och slakt av dess befolkning.
Citera
2023-03-05, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
USA är ju en aktör på ena sidan.

Oprovocerade är ryssarna knappast. Putin är dock en kackerlacka, liksom alla som våldtar kvinnor och barn.

Eller som Azov, som våldtog förståndshandikappade män i sitt eget land när de inte var patriotiska nog. Kan du inte bara skriva efter mig...?

En signifikant skillnad när det handlar om enskilda individer som begår brott jämfört när det är initierat av staten Ryssland och dess diktator.
Vi ser också att de ryska brotten är avsevärt värre eftersom det är ledningen bakom ryska armen som är som de värsta dräggen någonsin funnits i Azov.
Citera
2023-03-05, 13:32
Medlem
Citat:
It is what is is. Krig är dåligt. Ryssarnas typ av krigföring är ju bättre (eller mindre dåligt om du föredrar det) för civilbefolkningen än motsvarande krig i Irak. Om du mäter det i döda civila per dag. Det är naturligtvis inte bra.

Du verkar ha glömt att jag skrivit att jag anser att ryssarna gör moraliskt fel när de invaderar Ukraina. Det är synd att de inte var bättre på diplomati och demokratiska processer, även i Ukraina.

Det bör dock relativiseras i förhållande till vad amerikanerna gör med sin krigsivrar-politik i Ukraina. Och man bör förstå att om ryssarna inte invaderat så hade detta inte hänt OCH om amerikanerna (och Bojo) inte hade krigsivrat så hade det inte hänt. Min pedagogiska mission här är att få så många som möjligt att förstå det.

Finns ingen amerikansk krigsiver som har något med kriget att göra. Ryssland invaderade för att Putin ville ha Ukraina under sig.
Citera
2023-03-05, 13:36
Medlem
Taggads avatar
Två ukrainska piloter tränas på en flygbas i Arizona för att freda sig från det parasiterade Ryssland.
Citat:
Två ukrainska stridspiloter befinner sig i USA för simulatorflygning och utvärdering, uppger den amerikanska militären för flera medier.

Syftet är att utvärdera hur lång tid det skulle ta för ukrainska stridspiloter att lära sig flyga amerikanska stridsplan, däribland F16. Det bedrivs dock inga riktiga övningar och piloterna kommer inte att göra några flygningar under sin vistelse, påpekar amerikanska myndigheter.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
Senast redigerad av Taggad 2023-03-05 kl. 13:39.
Citera
2023-03-05, 13:37
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Finns ingen amerikansk krigsiver som har något med kriget att göra. Ryssland invaderade för att Putin ville ha Ukraina under sig.

Har du sett McCain stå och tala till de ukrainska trupperna 2016?

Your fight is our fight,” Graham said during the visit on Saturday alongside President Petro Poroshenko. “2017 will be the year of offense,” he continued. “All of us will go back to Washington and we will push the case against Russia. Enough of a Russian aggression. It is time for them to pay a heavier price. Our fight is not with the Russian people but with Putin. Our promise to you is to take your cause to Washington, inform the American people of your bravery and make the case against Putin to the world.” (https://www.politico.eu/article/us-senators-praise-ukrainian-marines-slam-vladimir-putin-russia-john-mccain-lindsey-graham/)

Man kan diskutera om det är ett rättfärdigt krig eller inte. Men man måste vara propagandist för att sitta i 1000 inlägg och inte fatta att USA har med kriget att göra. Och detta är något som fastnat på video. Om du varit ärlig, hade du kunnat medge vad för saker som sannolikt är "värre" men inte fastnat på video.
Citera
2023-03-05, 13:42
Medlem
Citat:
Har du sett McCain stå och tala till de ukrainska trupperna 2016?

Your fight is our fight,” Graham said during the visit on Saturday alongside President Petro Poroshenko. “2017 will be the year of offense,” he continued. “All of us will go back to Washington and we will push the case against Russia. Enough of a Russian aggression. It is time for them to pay a heavier price. Our fight is not with the Russian people but with Putin. Our promise to you is to take your cause to Washington, inform the American people of your bravery and make the case against Putin to the world.” (https://www.politico.eu/article/us-senators-praise-ukrainian-marines-slam-vladimir-putin-russia-john-mccain-lindsey-graham/)

Man kan diskutera om det är ett rättfärdigt krig eller inte. Men man måste vara propagandist för att sitta i 1000 inlägg och inte fatta att USA har med kriget att göra. Och detta är något som fastnat på video. Om du varit ärlig, hade du kunnat medge vad för saker som sannolikt är "värre" men inte fastnat på video.

Jag upprepar.
Ingen amerikan har försökt hetsa Ukraina att invadera Ryssland.
Citera
2023-03-05, 13:43
Medlem
attogs avatar
Citat:
It is what is is. Krig är dåligt. Ryssarnas typ av krigföring är ju bättre (eller mindre dåligt om du föredrar det) för civilbefolkningen än motsvarande krig i Irak. Om du mäter det i döda civila per dag. Det är naturligtvis inte bra.

Du verkar ha glömt att jag skrivit att jag anser att ryssarna gör moraliskt fel när de invaderar Ukraina. Det är synd att de inte var bättre på diplomati och demokratiska processer, även i Ukraina.

Det bör dock relativiseras i förhållande till vad amerikanerna gör med sin krigsivrar-politik i Ukraina. Och man bör förstå att om ryssarna inte invaderat så hade detta inte hänt OCH om amerikanerna (och Bojo) inte hade krigsivrat så hade det inte hänt. Min pedagogiska mission här är att få så många som möjligt att förstå det.

Om ett år i Haag.
Försvaret för Putin.
Herr domare. Ni måste förstå, att även om invasionen av Ukraina var ett brott mot folkrätten och en mängd andra internationella lagar, måste ni förstå att Ukraina gjorde allt värre för de själva, då de inte var bra på diplomati och demokratiska processer.
Domarn: Vad har ryss-land med Ukrainas demokratiska processer att göra? Är det inte nationellt eget ansvar?
Försvaret: Jo men CIA och Nuland lade sina näsor i blöt i Ukraina, också!
Domarna: Var de ensamma om det? Ni ryssar försökte på ert håll. Var inte Janukovytj Er man? Ni fick honom att vända på sitt löfte om att föra landet närmare EU!
Så vad har ni i saklig och juridisk mening att anföra till ert försvar till detta olagliga anfallskrig?
Försvaret: Inget. Jo, dumhet, kanske?
Citera
2023-03-05, 13:45
Medlem
Citat:

Nu kommer ju i och för sig din ”pedagogiska mission” i tråden bli lika lyckosam som Putlers 3-dagars krig mot Ukraina. Detta eftersom alla som inte är ryssälskare sen länge klassar dig som lite av en dårpippi. Men låt oss säga att du lyckades övertyga någon vilsen själ om att ”USA & BoJo hetsade fram anfallet mot Ukraina 2022” vad tror du det gör för skillnad? Försvinner då faktumet att Ryssland numer är krigsbrottslingar, folkmördare och kärnvapenhotare? Att de dödat tusentals oskyldiga civila i Ukraina? Att de kidnappat ukrainska barn till Ryssland? Hur kan du stödja detta oöverträffat vidriga ryska agerande genom ditt dagliga relativiserande i denna tråd?
Citera
2023-03-05, 13:46
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Jag upprepar.
Ingen amerikan har försökt hetsa Ukraina att invadera Ryssland.

Och? Nu bygger du bara en halmgubbe.

Förklara hur McCain inte har med kriget att göra istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in