Man kan väl säga att en bra automattvätt är betydligt bättre än en dålig handtvätt.
När man pratar om repor i lacken så är det inte repor som går igenom lacken och visar plåt/grundfärg som många verkar tro, utan repor i klarlacken som går att polera bort.
Dessa repor är helt ofarliga för bilens livslängd.
Gå ut med en ficklampa och lys på nära håll på bilen eller kolla på bilen i solljus så kan jag nästan garantera att ni allihopa kommer att se repor, det är dom man talar om.
Såna repor är nästan omöjliga att undvika vare sig du handtvättar eller automattvättar, en automattvätt gör dock betydligt fler tvättrepor än vad en riktigt bra handtvätt gör.
Oavsett om man handtvättar eller automattvättar är det allra viktigaste att man kör bra avfettning och högtryck på bilen innan man överhuvudtaget rör lacken med borstar / tvättsvamp.
Får man inte bort allt löst grus och skit innan beröring så kommer lacken snabbt se riktigt tråkig ut.
Så om ni ska automattvätta, kolla att programmet ni väljer avfettar och högtrycksspolar innan borstarna!
Personligen kör jag med Lahega Herobiol Extra på vintern och Alfanol HD Grön året runt.
Uppskattar att jag svampar bilen ca 4-5ggr per år, i övrigt klarar jag mig på dessa två och högtryckstvätt.
Med bra grejer är det lätt att hålla bilen fin