2023-03-05, 12:40
Medlem
Imnshos avatar
Det finns ofta underredesmunstycken vid manuella tvättplatser.

Är 60+ och jag har aldrig i mitt liv kört in i en automattvätt och kommer inte att göra det heller.

Jag älskar att smeka lacken på min bil. Jag märker hur den rister av njutning när jag går över den med tvättsvampen.

Som avslutning sprutar jag över lacken som den värsta bukkake!
Citera
2023-03-05, 13:03
Medlem
Rechargeds avatar
Man kan väl säga att en bra automattvätt är betydligt bättre än en dålig handtvätt.
När man pratar om repor i lacken så är det inte repor som går igenom lacken och visar plåt/grundfärg som många verkar tro, utan repor i klarlacken som går att polera bort.

Dessa repor är helt ofarliga för bilens livslängd.

Gå ut med en ficklampa och lys på nära håll på bilen eller kolla på bilen i solljus så kan jag nästan garantera att ni allihopa kommer att se repor, det är dom man talar om.
Såna repor är nästan omöjliga att undvika vare sig du handtvättar eller automattvättar, en automattvätt gör dock betydligt fler tvättrepor än vad en riktigt bra handtvätt gör.

Oavsett om man handtvättar eller automattvättar är det allra viktigaste att man kör bra avfettning och högtryck på bilen innan man överhuvudtaget rör lacken med borstar / tvättsvamp.
Får man inte bort allt löst grus och skit innan beröring så kommer lacken snabbt se riktigt tråkig ut.
Så om ni ska automattvätta, kolla att programmet ni väljer avfettar och högtrycksspolar innan borstarna!

Personligen kör jag med Lahega Herobiol Extra på vintern och Alfanol HD Grön året runt.
Uppskattar att jag svampar bilen ca 4-5ggr per år, i övrigt klarar jag mig på dessa två och högtryckstvätt.
Med bra grejer är det lätt att hålla bilen fin
Citera
2023-03-05, 13:42
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Så kan man resonera om man leasar en bil. Tvätta en bil själv tar inte mycket tid i anspråk max 15-20 min.
Vår familj äger våra bilar utan lån så nej det argumentet håller inte.

Dagens maskiner gör betydligt renare än ditt egna gnuggade. Förskölj med högtryckstvätt o microfiber borstar o modernt wax gör bilen som ny varje gång.

Vi servar bara på märkesverkstad o dom har då aldrig klagat på ovanligt mkt repande av lacken.
Citera
2023-03-05, 13:51
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Gammal sanning. Numera får man kvitto med org nummer på.

Skatteverket gör regelbundna besök numera.
199 spänn för en handtvätt? Knappast vitt va.
En automattvätt kostar ju mer.
Om Skatteverket mfl gjorde razzior mot alla kaozbilhandlare, bilreparatörer, frisörer, kvartersbutiker etc skull de få mycket att göra.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2023-03-05 kl. 13:54.
Citera
2023-03-05, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Japp, när snurrorna slår mot backspeglarna försvagas fästning anordningen och backspeglarna kan trilla eller flyga av när man kör

Myndigheterna är stenhårda med vart restvattnet tar vägen, om fettavskiljaren gör sitt osv.

Jasså? Jaha nej jag har en riktig bil. Inte en lådbil. Mina backspeglar sitter som dom ska efter en biltvätt
Citera
2023-03-05, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Förstår inte vart du vill komma med detta?

Menar du att du inte tror att det finns produkter av olika kvalitet?

Att maskintvätt överlag skulle repa bilen låter ju helt korkat. Du får en ren men förstörd bil.

Samma som om du köper en dammsugare. Du får rent men förstört golv…
Citera
2023-03-05, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det finns ofta underredesmunstycken vid manuella tvättplatser.

Är 60+ och jag har aldrig i mitt liv kört in i en automattvätt och kommer inte att göra det heller.

Jag älskar att smeka lacken på min bil. Jag märker hur den rister av njutning när jag går över den med tvättsvampen.

Som avslutning sprutar jag över lacken som den värsta bukkake!

60+ och pratar om bukkake samtidigt som du perversar dig med din bil? Tror du borde ta en sväng till farbror doktorn och prata om ditt generella mående
Citera
2023-03-05, 15:11
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SNWBRD
Är det en borstfri tvätt, bilen blir inte repig, men inte ren heller.
Är det en borsttvätt, bilen blir repig, men renare.
Vad beträffar polering i en automattvätt, betvivlar på att det finns.

Personligen skulle jag aldrig tvätta bilen i en automat, pga repor och att den inte blir ren.
spelar väl ingen roll då man byter bil vart tredje år….
Citera
2023-03-05, 15:35
Medlem
Brukade köra högtryckstvätt där man lägger i poletter men har blivit lat så jag kör in i automattvätt numera och samlar stämplar, man får ju var sjätte tvätt gratis på Statoil. Dessutom är bilen 15 år gammal
Citera
2023-03-05, 15:43
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Att maskintvätt överlag skulle repa bilen låter ju helt korkat. Du får en ren men förstörd bil.

'
Som jag skrev i mitt inlägg ovan så repar man inte igenom lacken.
Det blir ytliga repor i klarlacken även kallat tvättrepor som är helt ofarliga för bilen.
All beröring på lacken repar i viss mån, oavsett om du rör lacken med handen, tvättsvamp eller borstarna i en automattvätt.

Här är ett exempel på tvättrepor:
https://curbsidemobiledetailing.com/assets/images/beforeandafter-533x393.jpg
Citera
2023-03-05, 15:53
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa

Det är skillnad mellan repad och repad..
Citera
2023-03-05, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
'
Som jag skrev i mitt inlägg ovan så repar man inte igenom lacken.
Det blir ytliga repor i klarlacken även kallat tvättrepor som är helt ofarliga för bilen.
All beröring på lacken repar i viss mån, oavsett om du rör lacken med handen, tvättsvamp eller borstarna i en automattvätt.

Här är ett exempel på tvättrepor:
https://curbsidemobiledetailing.com/assets/images/beforeandafter-533x393.jpg

Jag fattar! Så en vända hos turken med polering så är de borta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in