2023-02-13, 13:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrmorromorrfarr
Jag tänker och funderar som du.
Det obehagligt rena hemmet som ser ut som en utställning. Hennes kläder i påsar i snörräta rader. Hans kläder på EN hylla som han fått i tvättstugan. "Jag har inte så mycket kläder. Några t-shirts, nån tröja och byxor..." Ungefärligt citat. Han går omkring i kasserat underställ från brandkåren.

E*rik verkar vara helt söndermanipulerad. Han försvarar henne ända fram till erkännandet då han berättar att det har varit kaos och dåligt i relationen länge.

Ang. S så är det mycket som pekar mot autism. Behovet av perfekt ordning. Var sak på sin plats och utbrott om någonting rubbas. Minsta fel eller ifrågasättande leder till raseriutbrott där hon skriker, kastar saker och slåss. Hon har uppenbara svårigheter att vara mamma. Hon försöker från början men klarar inte av det och E*rik får ta hela ansvaret. Han sjukskriver sig för att vara hemma heltid och ta hand om barnet.

Hon har svårt med sociala situationer och gör sig omöjlig på arbetsplatser. Ljuger hur enkelt som helst ända från början av relationen. Ex. hon heter Phil för att hennes morfar var svensk och Phil är ett adligt namn. Nej, hon heter Phil för att hon tog makens namn vid förra giftermålet.

Alla märkliga procedurer när man kommer in i huset. Skor och ytterkläder lämnas nere, får inte komma upp i huset. Speciellt inte om man åkt kommunalt. Duscha direkt och skura badrum och hallgolv med klorin varje dag. Mycket sånt.

Familjen runt S gör ju inte saken bättre. Kriminalitet och galenskap hos flera familjemedlemmar.

Ju mer jag läser, desto trassligare verkar allt runt Sascha.

Obehagligt runt mammans sol och vårande (om man ska tro på en släkting till den nu döda mannen), och mycket andra märkligheter runt mamman och den lägenhet som hon och Sascha bråkade om. Om man ska tro Saschas advokat (visst, han är ju partisk på det sättet att han representerar Sascha), har mamman även suttit inne pga domar runt ekonomiska turer (minns nu inte riktigt vad eller om det var runt den där lgh).

Men vad jag funderar över hur det kommer sig att sedan är det Sascha som ärver den här mannen, hur Sascha ens kommer in i bilden?

Och nu skummar jag igenom Saschas ex förhör, där hans beskrivning över de ekonomiska turerna dom emellan är minst sagt skumma. Vet inte om hon köpte in sig i hans ärvda lägenhet någonsin, men när de separerade köpte hon ut honom med halva köpeskillingen, dvs 2 miljoner. Sedan har det varit många andra skulder, med lånade stora summor, och löften om att det finns pengar i familjen, investeringar i Iran, pengar som ska komma från det och det. Även pengar efter försälning av ett ärvt fritidshus verkar ha satts in på konton i Iran, för bättre ränta. Pengar som han sedan aldrig sett röken av.

Även där har det varit våld (enligt exet från Sascha som jagat honom med kniv) och polis inkopplat.
Exet beskriver S som opålitlig på det vis att hon ljuger.

"M*artin uppger att Sasha ofta sa att hon ville att de skulle bli ett par igen. Kanske inte sista
året, men innan dess hörde M*artin det återkommande varje år. M*artins svar var hela tiden att
det inte skulle ske eftersom Sasha inte gick att leva med.
M*artin berättar att Sasha ljugit om mycket, såväl under deras äktenskap som efteråt. Till
exempel sa hon aldrig att hon träffat någon ny eller att hon blivit mamma. Hon sa alltid att
hon levde ensam. Sasha var duktig på att inte hålla sig till sanningen.
"

Han beskriver henne som en dominant och knepig människa.

Nu försvarra jag på inget vis ett mord.
Det finns andra lösningar på ett destruktivt förhållande. De har nu också ett litet barn som de borde värna om. Gick de på familjeterapi? Erik verkar ha druckit för mycket (alkolist?) och även han verkar kunna visa på bristande kontroll och aggressivt/våldsamt beteende ibland, särskilt när han druckit.

S:s liv kantas av problem i relationer, så hon kan ha någon diagnos/personlighetesstörning, så är det nog. Inte lätt att leva med. Beskrivs som att hon har två sidor, en mycket trevlig och gullig, generös. Men också en annan sida, med aggressioner, vill ha det på sitt sätt

E och S har haft ett destruktivt förhållande i många år, med våld från båda sidor, kanske mest allvarligt från E:s håll dock (?). Det är svårt att veta hur deras realtion sett ut på djupet och vem som har haft övertag på vem och i vilka situationer: Vad har varit kittet frågar man sig. Varför skiljer de sig inte?

Men nu börjar jag ana att ekonomin till att köpa det dyra huset, som renoverats upp till att värderas till nära 20 miljoner, inte bara kommer från vanligt förvärvsarbete, utan via arvet från den äldre mannen och på andra sätt.

Pappan och den yngre sonen som blir oroliga när S inte svarar, berättar att S verkar ha velat köpa Es futtiga del i huset (6- 7%), dvs köpa ut honom strax innan mordet.

När E erkänner i april, berättar han själv om i det förhöret hur han hör S skrika om olika saker hela tiden, och hur han till sist verkar få tankar på att döda henne. Han beskriver hur han går in i tvättstugan (är det då han tar snöret och tygtrasan för att strypa henne??).

Mycket kvar att läsa, vet inte om jag orkar ta mig igenom det. Men det är mycket under den perkekta ytan.

Kan hända att E tänkt många gånger att han velat döda henne, men att det ändå är ett impulsmord. Det liksom svartnar för ögonen. S ska ju jobba vid 14- tiden, så det är ju en otroligt dålig tidpunkt att utför ett planerat mord.

Ett mord är det som jag ser det, även om E vill få det som att verka som att han inte vet vad som hände, att han inte varit medveten om sin handling. Det tänker jag kanske mest handlar om att han inte vill (ens för sig själv) erkänna uppsåtet.

Himla, himla trassligt allting, och ett väldigt sorgligt och onödigt utfall, där ett barn får börja sitt liv på det mest tragiska vis.
Citera
2023-02-13, 19:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innepinne
Kunde tyvärr inte närvara idag då jag fick inbokat möte på andra sidan stan.
Ingen annan som varit på plats?

Så synd att du inte kunde gå.
Helt tyst från media idag tyvärr.
Citera
2023-02-14, 12:40
Medlem
Någon som e på plats idag och vet hur det går?
Citera
2023-02-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ju mer jag läser, desto trassligare verkar allt runt Sascha.

Obehagligt runt mammans sol och vårande (om man ska tro på en släkting till den nu döda mannen), och mycket andra märkligheter runt mamman och den lägenhet som hon och Sascha bråkade om. Om man ska tro Saschas advokat (visst, han är ju partisk på det sättet att han representerar Sascha), har mamman även suttit inne pga domar runt ekonomiska turer (minns nu inte riktigt vad eller om det var runt den där lgh).

Men vad jag funderar över hur det kommer sig att sedan är det Sascha som ärver den här mannen, hur Sascha ens kommer in i bilden?

Och nu skummar jag igenom Saschas ex förhör, där hans beskrivning över de ekonomiska turerna dom emellan är minst sagt skumma. Vet inte om hon köpte in sig i hans ärvda lägenhet någonsin, men när de separerade köpte hon ut honom med halva köpeskillingen, dvs 2 miljoner. Sedan har det varit många andra skulder, med lånade stora summor, och löften om att det finns pengar i familjen, investeringar i Iran, pengar som ska komma från det och det. Även pengar efter försälning av ett ärvt fritidshus verkar ha satts in på konton i Iran, för bättre ränta. Pengar som han sedan aldrig sett röken av.

Även där har det varit våld (enligt exet från Sascha som jagat honom med kniv) och polis inkopplat.
Exet beskriver S som opålitlig på det vis att hon ljuger.

"M*artin uppger att Sasha ofta sa att hon ville att de skulle bli ett par igen. Kanske inte sista
året, men innan dess hörde M*artin det återkommande varje år. M*artins svar var hela tiden att
det inte skulle ske eftersom Sasha inte gick att leva med.
M*artin berättar att Sasha ljugit om mycket, såväl under deras äktenskap som efteråt. Till
exempel sa hon aldrig att hon träffat någon ny eller att hon blivit mamma. Hon sa alltid att
hon levde ensam. Sasha var duktig på att inte hålla sig till sanningen.
"

Han beskriver henne som en dominant och knepig människa.

Nu försvarra jag på inget vis ett mord.
Det finns andra lösningar på ett destruktivt förhållande. De har nu också ett litet barn som de borde värna om. Gick de på familjeterapi? Erik verkar ha druckit för mycket (alkolist?) och även han verkar kunna visa på bristande kontroll och aggressivt/våldsamt beteende ibland, särskilt när han druckit.

S:s liv kantas av problem i relationer, så hon kan ha någon diagnos/personlighetesstörning, så är det nog. Inte lätt att leva med. Beskrivs som att hon har två sidor, en mycket trevlig och gullig, generös. Men också en annan sida, med aggressioner, vill ha det på sitt sätt

E och S har haft ett destruktivt förhållande i många år, med våld från båda sidor, kanske mest allvarligt från E:s håll dock (?). Det är svårt att veta hur deras realtion sett ut på djupet och vem som har haft övertag på vem och i vilka situationer: Vad har varit kittet frågar man sig. Varför skiljer de sig inte?

Men nu börjar jag ana att ekonomin till att köpa det dyra huset, som renoverats upp till att värderas till nära 20 miljoner, inte bara kommer från vanligt förvärvsarbete, utan via arvet från den äldre mannen och på andra sätt.

Pappan och den yngre sonen som blir oroliga när S inte svarar, berättar att S verkar ha velat köpa Es futtiga del i huset (6- 7%), dvs köpa ut honom strax innan mordet.

När E erkänner i april, berättar han själv om i det förhöret hur han hör S skrika om olika saker hela tiden, och hur han till sist verkar få tankar på att döda henne. Han beskriver hur han går in i tvättstugan (är det då han tar snöret och tygtrasan för att strypa henne??).

Mycket kvar att läsa, vet inte om jag orkar ta mig igenom det. Men det är mycket under den perkekta ytan.

Kan hända att E tänkt många gånger att han velat döda henne, men att det ändå är ett impulsmord. Det liksom svartnar för ögonen. S ska ju jobba vid 14- tiden, så det är ju en otroligt dålig tidpunkt att utför ett planerat mord.

Ett mord är det som jag ser det, även om E vill få det som att verka som att han inte vet vad som hände, att han inte varit medveten om sin handling. Det tänker jag kanske mest handlar om att han inte vill (ens för sig själv) erkänna uppsåtet.

Himla, himla trassligt allting, och ett väldigt sorgligt och onödigt utfall, där ett barn får börja sitt liv på det mest tragiska vis.

Bra analys av materialet! Blir intressant att se om domstolen tar någon större hänsyn till det bakomliggande vid val av påföljd.
Citera
2023-02-16, 10:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atlas456
Bra analys av materialet! Blir intressant att se om domstolen tar någon större hänsyn till det bakomliggande vid val av påföljd.

Nu har jag inte läst så mycket på den andra sidan av mordet, dvs E*riks sida, vilket jag kanske normalt sett hade gjort om jag hade läst en FUP i ett liknande mordfall.

Jag tror att det bero på att det däk upp underligheter på Saschas sida, och ju mer jag läste desto fler saker dök det upp.

Jag är helt emot victimblaming, dvs alla mord är fel och mord är aldrig lösningen på problem. Runt varje mord står det många offer, inte bara mordoffret. Det är ett lidande, en sorg och ur det kan det växa problem i generationer. Ett absolut onödigt och mycket destruktivt sätt att agera på, inte minst för den lilla sonen.

I många fall där det skett mord i en nära relation, har det innan mordet funnits signaler, liksom i detta fall. Inte sällan enligt ett mönster i hur den som dödat sin partner innan mordet varit kontrollerande, hotfull, minskat den andras livsutrymme och vänkrets, utövat våld på ett eller flera plan, t ex fysiskt, psykiskt, sexuellt eller ekonomiskt våld. Innan morden har det ibland funnits allvarliga signaler, något som anmälningar, allvarliga dödshot, stalkingbeteende, misshandel och beteende som upplevts livshotande och att man varit rädd för sitt liv etc.

I det här fallet tycker jag inte att man kan se just detta tydligt hos bara en part, utan det lite suddigt.

Ett allvarligt tecken hos E*rik, är att han vid ett eller flera(?) tillfällen tagit strypgrepp på S. Det är en mycket allvarlig indikation på att det kan bli farligt.

Men även S utövar våld, och det är kanske inte bara på ett plan, det fysiska, utan även ett ekonomiskt våld. Hon upplevs inte ärlig och pålitlig mot E?

Det verkar inte som att det är några fler förhandlingar i TR denna vecka, och nästa veckas schema har ännu inte kommit ut.

Ska kanske läsa lite från Es sida i FUP för att få lite bättre grepp på det hela.
Citera
2023-02-17, 19:36
Medlem
notknapparens avatar
Nya förhandlingar nästa vecka:

må 20-feb 09:00 - 16:30 Huvudförhandling B 1441-22 Mord m.m
on 22-feb 09:00 - 16:30 Huvudförhandling B 1441-22 Mord m.m.

https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/solna_tingsratt/veckans-forhandlingar/v8.2023.pdf

Hur är det nu, hur många förhandlingsdagar har det varit?
Två eller tre?
Minns någonstans att det skulle vara fem sammanlagt.

Är den sista nu på ons eller?
Citera
2023-02-18, 14:35
Medlem
Har läst i princip hela PU:n.

Otroligt lätt att känna olika känslor. Självklart en vidrig handling som avslutade hennes liv. Men som det framstår så var det så många sjuka händelser under lång, lång tid som på något sätt var förbestämt att något illa skulle hända mellan dem. Är en hel del som brottsoffret gjort som gör det som var otäckt.

Hoppas att lilla Tor och Melker får varsina nystarter i en bättre miljö.

Tror inte att han blir dömd för uppsåt. Skulle vara märkligt som jag uppfattar det.
Senast redigerad av Janne193 2023-02-18 kl. 14:39.
Citera
2023-02-19, 13:31
Medlem
Nån som vet hur det ha gått med rättegången tyst i media?
Citera
2023-02-22, 14:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamran
Nån som vet hur det ha gått med rättegången tyst i media?

Idag är det den 4:e rättegångsdagen av fem, om jag uppfattat det rätt.
Märkligt att man inte hört ett ljud.

Den sista dagen har jag ännu inte sett schema för, och det blir ju även den dagen domen kommer. Då kommer det väl kanske lite rapportering från media.
Citera
2023-02-23, 20:15
Medlem
Citat:
Idag är det den 4:e rättegångsdagen av fem, om jag uppfattat det rätt.
Märkligt att man inte hört ett ljud.

Den sista dagen har jag ännu inte sett schema för, och det blir ju även den dagen domen kommer. Då kommer det väl kanske lite rapportering från media.

Så domen kommer om typ två veckor?
Citera
2023-02-23, 20:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamran
Så domen kommer om typ två veckor?

Alltså, jag är inte helt hundra på gången här.

Jag tror att tingsrätten behöver ta några dagar- ev lita längre tid för överläggning, men att man kan få en liten vink om hur de resonerat genom att:

- vid trolig (mycket trolig) friande dom, blir den misstänkte släppt ur häktet och får domen i frihet
- medan om det blir en fällande dom, får den misstänkte stanna kvar i häkte i väntan på domen

Nu är jag inte hundra på att det var bara fem förhandlingsdagar, men har något vagt minne om att det var så planerat. Det händer ibland att detta kan ändras också, beroende på hur man klarar av schemat.

Jag tror alltså att det ska vara ytterligare en rättegångsdag.

Det här är vad jag tror, och kan alltså ha fel.
Hinner tyvärr inte kolla nu, är på väg att resa bort.

Tillägg:
V 9:s förhandlingar har kommit ut, men jag kan inte se att det kommer att vara någon förhandlingsdag den veckan.

Från domstol.se:

"Avslutning av förhandlingen

Genomgång av den tilltalades personliga förhållanden

Åklagaren slutför talan

Försvaret slutför talan

Rätten överlägger och meddelar dom
När alla parter fått slutföra sin talan avslutas huvudförhandlingen och alla utom rättens ordförande, de tre nämndemännen och protokollföraren måste lämna salen.
Om domen kan avkunnas, alltså meddelas i salen, överlägger rätten direkt. Ordföranden och de tre nämndemännen beslutar tillsammans hur rätten ska döma. När de är klara kallas parter och åhörare in i salen igen. Då redovisar ordföranden hur rätten dömer i målet. Domen skickas sedan till parterna.
Om rätten behöver längre tid på sig för att besluta om domen berättar ordföranden vilken dag domen beräknas vara klar. Parterna får domen skickad till sig medan andra intresserade kan vända sig till domstolen för att beställa en kopia.
"

https://www.domstol.se/amnen/brott-och-straff/sa-gar-en-rattegang-till/huvudforhandlingen/
Senast redigerad av notknapparen 2023-02-23 kl. 20:59. Anledning: tillägg
Citera
2023-03-05, 12:53
Medlem
Citat:
Alltså, jag är inte helt hundra på gången här.

Jag tror att tingsrätten behöver ta några dagar- ev lita längre tid för överläggning, men att man kan få en liten vink om hur de resonerat genom att:

- vid trolig (mycket trolig) friande dom, blir den misstänkte släppt ur häktet och får domen i frihet
- medan om det blir en fällande dom, får den misstänkte stanna kvar i häkte i väntan på domen

Nu är jag inte hundra på att det var bara fem förhandlingsdagar, men har något vagt minne om att det var så planerat. Det händer ibland att detta kan ändras också, beroende på hur man klarar av schemat.

Jag tror alltså att det ska vara ytterligare en rättegångsdag.

Det här är vad jag tror, och kan alltså ha fel.
Hinner tyvärr inte kolla nu, är på väg att resa bort.

Tillägg:
V 9:s förhandlingar har kommit ut, men jag kan inte se att det kommer att vara någon förhandlingsdag den veckan.

Från domstol.se:

"Avslutning av förhandlingen

Genomgång av den tilltalades personliga förhållanden

Åklagaren slutför talan

Försvaret slutför talan

Rätten överlägger och meddelar dom
När alla parter fått slutföra sin talan avslutas huvudförhandlingen och alla utom rättens ordförande, de tre nämndemännen och protokollföraren måste lämna salen.
Om domen kan avkunnas, alltså meddelas i salen, överlägger rätten direkt. Ordföranden och de tre nämndemännen beslutar tillsammans hur rätten ska döma. När de är klara kallas parter och åhörare in i salen igen. Då redovisar ordföranden hur rätten dömer i målet. Domen skickas sedan till parterna.
Om rätten behöver längre tid på sig för att besluta om domen berättar ordföranden vilken dag domen beräknas vara klar. Parterna får domen skickad till sig medan andra intresserade kan vända sig till domstolen för att beställa en kopia.
"

https://www.domstol.se/amnen/brott-och-straff/sa-gar-en-rattegang-till/huvudforhandlingen/

Är rättegången genomförd? När väntas dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in