Citat:
Jag tänker och funderar som du.
Det obehagligt rena hemmet som ser ut som en utställning. Hennes kläder i påsar i snörräta rader. Hans kläder på EN hylla som han fått i tvättstugan. "Jag har inte så mycket kläder. Några t-shirts, nån tröja och byxor..." Ungefärligt citat. Han går omkring i kasserat underställ från brandkåren.
E*rik verkar vara helt söndermanipulerad. Han försvarar henne ända fram till erkännandet då han berättar att det har varit kaos och dåligt i relationen länge.
Ang. S så är det mycket som pekar mot autism. Behovet av perfekt ordning. Var sak på sin plats och utbrott om någonting rubbas. Minsta fel eller ifrågasättande leder till raseriutbrott där hon skriker, kastar saker och slåss. Hon har uppenbara svårigheter att vara mamma. Hon försöker från början men klarar inte av det och E*rik får ta hela ansvaret. Han sjukskriver sig för att vara hemma heltid och ta hand om barnet.
Hon har svårt med sociala situationer och gör sig omöjlig på arbetsplatser. Ljuger hur enkelt som helst ända från början av relationen. Ex. hon heter Phil för att hennes morfar var svensk och Phil är ett adligt namn. Nej, hon heter Phil för att hon tog makens namn vid förra giftermålet.
Alla märkliga procedurer när man kommer in i huset. Skor och ytterkläder lämnas nere, får inte komma upp i huset. Speciellt inte om man åkt kommunalt. Duscha direkt och skura badrum och hallgolv med klorin varje dag. Mycket sånt.
Familjen runt S gör ju inte saken bättre. Kriminalitet och galenskap hos flera familjemedlemmar.
Det obehagligt rena hemmet som ser ut som en utställning. Hennes kläder i påsar i snörräta rader. Hans kläder på EN hylla som han fått i tvättstugan. "Jag har inte så mycket kläder. Några t-shirts, nån tröja och byxor..." Ungefärligt citat. Han går omkring i kasserat underställ från brandkåren.
E*rik verkar vara helt söndermanipulerad. Han försvarar henne ända fram till erkännandet då han berättar att det har varit kaos och dåligt i relationen länge.
Ang. S så är det mycket som pekar mot autism. Behovet av perfekt ordning. Var sak på sin plats och utbrott om någonting rubbas. Minsta fel eller ifrågasättande leder till raseriutbrott där hon skriker, kastar saker och slåss. Hon har uppenbara svårigheter att vara mamma. Hon försöker från början men klarar inte av det och E*rik får ta hela ansvaret. Han sjukskriver sig för att vara hemma heltid och ta hand om barnet.
Hon har svårt med sociala situationer och gör sig omöjlig på arbetsplatser. Ljuger hur enkelt som helst ända från början av relationen. Ex. hon heter Phil för att hennes morfar var svensk och Phil är ett adligt namn. Nej, hon heter Phil för att hon tog makens namn vid förra giftermålet.
Alla märkliga procedurer när man kommer in i huset. Skor och ytterkläder lämnas nere, får inte komma upp i huset. Speciellt inte om man åkt kommunalt. Duscha direkt och skura badrum och hallgolv med klorin varje dag. Mycket sånt.
Familjen runt S gör ju inte saken bättre. Kriminalitet och galenskap hos flera familjemedlemmar.
Ju mer jag läser, desto trassligare verkar allt runt Sascha.
Obehagligt runt mammans sol och vårande (om man ska tro på en släkting till den nu döda mannen), och mycket andra märkligheter runt mamman och den lägenhet som hon och Sascha bråkade om. Om man ska tro Saschas advokat (visst, han är ju partisk på det sättet att han representerar Sascha), har mamman även suttit inne pga domar runt ekonomiska turer (minns nu inte riktigt vad eller om det var runt den där lgh).
Men vad jag funderar över hur det kommer sig att sedan är det Sascha som ärver den här mannen, hur Sascha ens kommer in i bilden?
Och nu skummar jag igenom Saschas ex förhör, där hans beskrivning över de ekonomiska turerna dom emellan är minst sagt skumma. Vet inte om hon köpte in sig i hans ärvda lägenhet någonsin, men när de separerade köpte hon ut honom med halva köpeskillingen, dvs 2 miljoner. Sedan har det varit många andra skulder, med lånade stora summor, och löften om att det finns pengar i familjen, investeringar i Iran, pengar som ska komma från det och det. Även pengar efter försälning av ett ärvt fritidshus verkar ha satts in på konton i Iran, för bättre ränta. Pengar som han sedan aldrig sett röken av.
Även där har det varit våld (enligt exet från Sascha som jagat honom med kniv) och polis inkopplat.
Exet beskriver S som opålitlig på det vis att hon ljuger.
"M*artin uppger att Sasha ofta sa att hon ville att de skulle bli ett par igen. Kanske inte sista
året, men innan dess hörde M*artin det återkommande varje år. M*artins svar var hela tiden att
det inte skulle ske eftersom Sasha inte gick att leva med.
M*artin berättar att Sasha ljugit om mycket, såväl under deras äktenskap som efteråt. Till
exempel sa hon aldrig att hon träffat någon ny eller att hon blivit mamma. Hon sa alltid att
hon levde ensam. Sasha var duktig på att inte hålla sig till sanningen."
Han beskriver henne som en dominant och knepig människa.
Nu försvarra jag på inget vis ett mord.
Det finns andra lösningar på ett destruktivt förhållande. De har nu också ett litet barn som de borde värna om. Gick de på familjeterapi? Erik verkar ha druckit för mycket (alkolist?) och även han verkar kunna visa på bristande kontroll och aggressivt/våldsamt beteende ibland, särskilt när han druckit.
S:s liv kantas av problem i relationer, så hon kan ha någon diagnos/personlighetesstörning, så är det nog. Inte lätt att leva med. Beskrivs som att hon har två sidor, en mycket trevlig och gullig, generös. Men också en annan sida, med aggressioner, vill ha det på sitt sätt
E och S har haft ett destruktivt förhållande i många år, med våld från båda sidor, kanske mest allvarligt från E:s håll dock (?). Det är svårt att veta hur deras realtion sett ut på djupet och vem som har haft övertag på vem och i vilka situationer: Vad har varit kittet frågar man sig. Varför skiljer de sig inte?
Men nu börjar jag ana att ekonomin till att köpa det dyra huset, som renoverats upp till att värderas till nära 20 miljoner, inte bara kommer från vanligt förvärvsarbete, utan via arvet från den äldre mannen och på andra sätt.
Pappan och den yngre sonen som blir oroliga när S inte svarar, berättar att S verkar ha velat köpa Es futtiga del i huset (6- 7%), dvs köpa ut honom strax innan mordet.
När E erkänner i april, berättar han själv om i det förhöret hur han hör S skrika om olika saker hela tiden, och hur han till sist verkar få tankar på att döda henne. Han beskriver hur han går in i tvättstugan (är det då han tar snöret och tygtrasan för att strypa henne??).
Mycket kvar att läsa, vet inte om jag orkar ta mig igenom det. Men det är mycket under den perkekta ytan.
Kan hända att E tänkt många gånger att han velat döda henne, men att det ändå är ett impulsmord. Det liksom svartnar för ögonen. S ska ju jobba vid 14- tiden, så det är ju en otroligt dålig tidpunkt att utför ett planerat mord.
Ett mord är det som jag ser det, även om E vill få det som att verka som att han inte vet vad som hände, att han inte varit medveten om sin handling. Det tänker jag kanske mest handlar om att han inte vill (ens för sig själv) erkänna uppsåtet.
Himla, himla trassligt allting, och ett väldigt sorgligt och onödigt utfall, där ett barn får börja sitt liv på det mest tragiska vis.