2023-03-05, 11:34
Medlem
Är detta medel förbjudet i EU eller bara sverige?
Jag ser på nätet att det säljs i UK men om EU förbjuder kanske man inte vågar beställa därifrån.. kanske få ta bilen över..
Tips?
Citera
2023-03-05, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Är detta medel förbjudet i EU eller bara sverige?
Jag ser på nätet att det säljs i UK men om EU förbjuder kanske man inte vågar beställa därifrån.. kanske få ta bilen över..
Tips?

Jag köpte från tyskland, inga problem att få 2 flaskor därifrån, skiten som säljs i sverige tar ju inte vissa typer av ogräs tyvärr
Citera
2023-03-11, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Jag köpte från tyskland, inga problem att få 2 flaskor därifrån, skiten som säljs i sverige tar ju inte vissa typer av ogräs tyvärr
Ok. ser nu att det finns i tyskland på ebay men inte amazon.
Är det olagligt att importera detta om tullen snokar?
Citera
2023-03-11, 15:32
Medlem
Citat:
Ok. ser nu att det finns i tyskland på ebay men inte amazon.
Är det olagligt att importera detta om tullen snokar?

Jag tror knappast tullen kommer bry sig om små mängder, det är dock förbjudet för privatpersoner att använda, tyvärr är det ju det enda medel som fungerar mot rotogräs
Citera
2023-03-13, 12:49
Medlem
Det är väl mer om det är förbjudet att importera / äga?
Håller med att Glyfosat är det enda som funkar men man får passa sig så man inte kontaminerar vattendrag då det är dåligt för mikroorganismer men vet man vad man gör så..

Hur eller hur, är det olalgligt att importera / äga i EU/Sverige?
Citera
2023-03-13, 12:53
Medlem
Fråga på ämnet: Tar detta medel enkom död på träd (barr och lövträd) vid injektion eller måste det kombineras med något annat medel/ämne?
Citera
2023-03-27, 12:21
Medlem
Frågan är alltså om Glyphosate är OLAGLIGT att importera, jag vet att man som privatperson inte får använda det - men man kanske vill ha en dunk för den är fin att titta på och om reglerna ändras är man förbreredd
Roundup 480 Flex finns ju på ebay från EU-land..
Citera
2023-05-12, 18:20
Medlem
Ingen som vet om dset är olagligt eller inte?
Citera
2023-05-13, 18:58
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Det är väl mer om det är förbjudet att importera / äga?
Håller med att Glyfosat är det enda som funkar men man får passa sig så man inte kontaminerar vattendrag då det är dåligt för mikroorganismer men vet man vad man gör så..

Hur eller hur, är det olalgligt att importera / äga i EU/Sverige?

Jag tolkar det som det är ej tillåtet.
saxat ur kemikalieinspektionens hemsida : "Kontrollera om medlet är godkänt i Sverige när du e-handlar
Om du vill köpa ett växtskyddsmedel på internet, kontrollera först att medlet har ett gällande svenskt registreringsnummer. Om det inte finns på förpackningen så är inte medlet godkänt i Sverige. Vid e-handel ska du alltid få all faroinformation om produkten redan innan du genomför köpet. Titta på villkoren för hur produkten får användas innan du köper produkten för att avgöra om du kan använda produkten på det sätt som du vill.

Alla växtskyddsmedel som ska användas i Sverige måste vara godkända av Kemikalieinspektionen. Det är därför inte tillåtet för privatpersoner att ta in växtskyddsmedel till Sverige från andra länder. Det gäller även om du beställer en produkt via e-handel".
Citera
2023-05-22, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Jag tolkar det som det är ej tillåtet.
saxat ur kemikalieinspektionens hemsida : "Kontrollera om medlet är godkänt i Sverige när du e-handlar
Om du vill köpa ett växtskyddsmedel på internet, kontrollera först att medlet har ett gällande svenskt registreringsnummer. Om det inte finns på förpackningen så är inte medlet godkänt i Sverige. Vid e-handel ska du alltid få all faroinformation om produkten redan innan du genomför köpet. Titta på villkoren för hur produkten får användas innan du köper produkten för att avgöra om du kan använda produkten på det sätt som du vill.

Alla växtskyddsmedel som ska användas i Sverige måste vara godkända av Kemikalieinspektionen. Det är därför inte tillåtet för privatpersoner att ta in växtskyddsmedel till Sverige från andra länder. Det gäller även om du beställer en produkt via e-handel".
Och jag förutsätts ha koll på detta...
Vad är straffskalan?
Det är ju inte tillåtet att gå mot röd gubbe men inte straffbelagt, vad gäller för round-up med glyfosat?
Citera
2023-06-04, 09:22
Medlem
Hej
Jag undrar också samma som TS.
Citera
2023-06-04, 09:36
Medlem
Mindbreaths avatar
Det är förbjudet att använda i trädgårdar, parker och andra offentliga platser och det är förbjudet för privatpersoner att använda, med undantag för vissa väldigt utspädda sorter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in