2023-03-05, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Hur kan han göra den call att det är 50% chans att Ukraina behåller Bakhmut i detta läge? Han tappar all analytisk trovärdighet! (om han hade någon)
Ja Bakhmut föll ju igår enligt er rysstroll.

ISW: Osannolikt att Ryssland omringar Bachmut
Uppgifter från flera håll har de senaste dagarna gjort gällande att Ryssland gjort mindre avancemang i området runt ruinstaden Bachmut i östra Ukraina och att de ukrainska styrkorna snart kan komma att retirera till följd av läget på marken.

Den amerikanska tankesmedjan ISW, Institute for the study of war, uppgav under lördagen att Ukraina verkar planera en reträtt. Samtidigt säger man i söndagens rapport att det är osannolikt att ryska styrkor helt kommer att omringa staden, åtminstone inte i närtid.
Citera
2023-03-05, 11:14
Medlem
ISW tror inte på en inringning av Bakhmut.

Så frågan är hur stort värde det är för Ukraina att hålla den del av staden som ligger väster om Bakhmutske flod.

Man kan försörja specialtrupper där men är det strategiskt rätt?

Resurserna kanske behövs någon annanstans, men å andra sidan blir Ukraina hela tiden starkare medan Ryssland knäar genom dom fruktansvärt stora förlusterna och försämringen av moralen.

Ryssland klarar alltså inte målsättningen att erövra det man har "annekterat". Det är en (S)kam....(S).... ...att annektera det man inte har ockuperat.
Citera
2023-03-05, 11:17
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Konspirationsteorier sprids: ”De vill att folk ska tvivla”
En rad konspirationsteorier sprids om kriget i Ukraina, rapporterar DN och BBC.
Enligt Per Enerud, senior rådgivare vid Myndigheten för psykologiskt försvar, är syftet med att sprida desinformationen att omvärlden ska vackla i sitt stöd till Ukraina.

– Det behövs inte särskilt stark effekt, det räcker med att man skapar en miljö där människor säger att ”vi kan inte vara säkra på att det är sant”, säger han till DN.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
Denna tråds ryssapologeter är ett utmärkt exempel på hur blotta mängden lögner stör fakta om Putins invasion av Ukraina. Många är lögnerna i avsikt att dölja det verkliga motivet vilket är ett storhetsvansinnigt Ryssland som inte kommer över förlusten av svunnen storhet. Vad vi skådar i Ukraina är en fd stormakts sista dödsryckningar.
Citera
2023-03-05, 11:18
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Ja Bakhmut föll ju igår enligt er rysstroll.

ISW: Osannolikt att Ryssland omringar Bachmut
Uppgifter från flera håll har de senaste dagarna gjort gällande att Ryssland gjort mindre avancemang i området runt ruinstaden Bachmut i östra Ukraina och att de ukrainska styrkorna snart kan komma att retirera till följd av läget på marken.

Den amerikanska tankesmedjan ISW, Institute for the study of war, uppgav under lördagen att Ukraina verkar planera en reträtt. Samtidigt säger man i söndagens rapport att det är osannolikt att ryska styrkor helt kommer att omringa staden, åtminstone inte i närtid.

Det ser bara löjligt ut att ni hela tiden skriver "er rysstroll". Jag har inte sagt att Bakhmut skulle falla igår. Det enda jag har sagt i tråden vad jag minns är att jag tror Bakhmut faller i mars. Jag ser ut att få väldigt rätt, men förstår att det delvis är tur.

Jag tror att vad ISW menar är att de kommer lämna en väg öppen, istället för att ringa in staden helt och sedan krossa varje soldat i inringningen. Med nuvarande strategi har ryssarna denna vecka och nästa fått en bra kill-ratio, Wagner inte allt för höga egna förluster, och de får Bakhmut fortare än de annars skulle ha fått.
Citera
2023-03-05, 11:23
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Menar du att Ukraina och USA tänkt anfalla Ryssland?

Ja, Ukraina med USAs hjälp, när tiden var mogen. Då var det dags att ta tillbaka förlorade områden. Antagligen hade man en god chans att lyckas. Men nu startade ryssarna och det var till deras fördel.

https://www.youtube.com/watch?v=JeWHviwLMy8
Citera
2023-03-05, 11:24
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag vet inte riktigt vad du vill säga, min slutsats av dina bilder är att de är bättre och mer enhetligt klädda, än ryssarna, om vi bortser från bilden i slutet där några har vinterdräkter över uniformerna och andra inte.
Där de har stövlar är de i ett lerdike och jobbar och alla har stövlar.
Du får ursäkta mig, jag sitter på restaurang just nu, men du ska väl inte behöva tolka det jag skriver.

Tittar du på ryssarna så har de "alltid" sett ut som skit. Afghanistan: bandana, randig tröja och gymnastikskor.
Citera
2023-03-05, 11:25
Medlem
När man ser såna här klipp tänker man på judeutrotningen....
https://twitter.com/sumlenny/status/1631759115037843457
Citera
2023-03-05, 11:30
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Nu när Ryssland gjort slut på fångar att sätta in som soldater så har de en beväpnad tränad barnarmé på en miljon individer att ta av

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/putins-arme-av-barn
Indoktrineringen avser att stärka stryptaget på befolkningen. Otäckt att ämnet "historia" ersatts av ämnet "pariotism" i ryska skolor efter påbud från Putinkremls mutkolvar på "utbildingsministeriet". Ur länken finns att läsa:

Citat:
Patriotism och nationalsång
Även skolorna har förändrats sedan den fullskaliga invasionen av Ukraina förra året. Patriotism är numera en obligatorisk del i alla grundskolor, och lektionsplaner i detta ämne tas fram av ryska utbildningsministeriet.

Sedan skolstarten 1 september 2022 uppmanar staten alla skolor att hissa ryska flaggan och sjunga ryska nationalsången varje måndag. Flaggor har köpts in och distribuerats till de flesta skolor i detta syfte.
Citera
2023-03-05, 11:30
Medlem
HejaFinlands avatar
För de som tror att Europa skickar alla sina vapen till Ukraina så att de försvagas. Snart har NATO 8 stridsgrupper i Östra Europa. Toppmoderna trupper; vågar Ryssland anfalla dem med sina hybridpansarvagnar med kanontorn från båtar? Obs detta är NATO-trupperna där från andra länder. Sedan har alla sina egna arméer också.
Se kartan vid 1:00.
https://www.youtube.com/watch?v=4Z-di2KEeO0
Citera
2023-03-05, 11:32
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Video på den ryska världsledande krigsindustrin.

The state of the Russian defense industry in one video.
https://twitter.com/Tendar/status/1632308303375089664
Lite kontext till denna videon:
Ryssarna har varit kreativa i att skapa nya vapen för att möta Ukrainas tillskott av stridsfordon från väst.
Videon visar en rysk pansarbandvagn (MT-LB). Bandvagnen är i standardutförande väldigt lätt beväpnad och har som huvudsakligt syfte att transportera personal eller gods.
MT-LB är troligen det vanligaste stridsfordonet i Ryssland, som producerats sedan 70-talet. Även Sverige hade en period ca. 1000 sådana här som vi köpt från forna Östtyskland när muren föll – i den svenska försvarsmakten hade de namnet PBV401.

Hur som helst. Videon visar att man på toppen av dessa har svetsat på gamla ryska luftvärnskanoner av typen 2M-3 från 1940-talet.
Jag tror inte att man ska se detta som ett styrketecken från rysk sida.

https://en.defence-ua.com/weapon_and_tech/russians_installed_ships_anti_aircraft_gun_on_the_ mt_lb_armored_vehicle-5937.html
Citera
2023-03-05, 11:34
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Du får ursäkta mig, jag sitter på restaurang just nu, men du ska väl inte behöva tolka det jag skriver.

Tittar du på ryssarna så har de "alltid" sett ut som skit. Afghanistan: bandana, randig tröja och gymnastikskor.
Jag undrade bara vad du ville säga med bilderna, då du tidigare menade att det var likadant i den Ukrainska armén men bilderna visade inte riktigt det. Några stridande ukrainare i lågskor har jag faktiskt aldrig sett heller.

Jag är även rätt säker på att de i stövlar hade armékängor att ta på när de var klara med grävandet. Var det bara bilder av Ukrainska soldater, så var det väl det. En studie, men de stödde inte riktigt ditt tidigare påstående.
Citera
2023-03-05, 11:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ja, Ukraina med USAs hjälp, när tiden var mogen. Då var det dags att ta tillbaka förlorade områden. Antagligen hade man en god chans att lyckas. Men nu startade ryssarna och det var till deras fördel.
https://www.youtube.com/watch?v=JeWHviwLMy8

Nu gjorde man ju inget 2017 men man hade ju förpliktat sig att garantera Ukrainas gränser tillsammans med UK. Att inte hjälpa Ukraina hade varit ett avtalsbrott och ingen hade gjort upp med dem i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in