2023-03-05, 10:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Det är riktigt. Man behöver dock gå mer än 150 år i tiden, dvs till den globala imperalistiska epoken där länder och gränser uppfattades som godtyckliga av starka länder, för att finna det som Ryssland gjort massor av de senaste årtiondena.

Vem skulle du säga har lärt sig något och vem är en gammal unken relik av sig själv?

Vilken grupp du tillhör, råder det ingen tvekan om.
Fast det var ju inte så det lät för en stund sedan, då hette det att USA ”inte en enda gång” försökt utvidga sina gränser. Och då har jag inte ens nämnt de många ursprungsriken, stammar och folk som USA utrotade på den amerikanska kontinenten när ”the west was won”.

Det är svårt att invadera någon när man ligger på en ö omgiven av vatten på två sidor och oändlig skog på den tredje. Men ändå har USA lyckats även med det konststycket.

Jag noterar att du inte bara är djupt okunnig utan även benägen att relativisera dina idolers krigsbrott. Det är inte goda egenskaper att besitta.
Citera
2023-03-05, 10:15
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Han är ju urbota korkad den snubben.
Det finns INGET sätt att bråka med ryssen som är billigare för USA än att skicka medel till Ukraina. För varje dag som ryssen olagliga krig fortgår så faller deras globala anseende. Otroligt pinsamt från start till slut, snacka om paria.

Har du funderat på det geniala att man kunde överväga att låta bli att bråka med ryssen?

Trump förstår "stay rich vs get rich". USA kommer inte ha hegemoni om 50 år. Bättre att cementera sin position som en rik stormakt med gott anseende som kan handla med många, än att konspirera och försöka manipulera och tvinga hela världen att bli demokratisk om de inte vill det.
Citera
2023-03-05, 10:15
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Det är inte alls förvånande att Trump säger så. Han vill inte att filmerna ska bli offentliga, de filmer som Putin har, som visar Donalds kisslekar med prostituerade i Moskva.

Skulle vara läskigt med en president i USA somsom är HELT styrd av diktatorn i Kreml.
Trump-Putin pakten.
Citera
2023-03-05, 10:17
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Har du funderat på det geniala att man kunde överväga att låta bli att bråka med ryssen?

Trump förstår "stay rich vs get rich". USA kommer inte ha hegemoni om 50 år. Bättre att cementera sin position som en rik stormakt med gott anseende som kan handla med många, än att konspirera och försöka manipulera och tvinga hela världen att bli demokratisk om de inte vill det.
Nej. Du får nog beskriva vad som vore genialt med att sitta som världens största demokratiska stormakt och titta på medans ryssland bedriver ett olagligt anfallskrig med syfte att utrota ett folkslag precis som Hitler.
Det skulle INTE förbättra deras relation med resten av den demokratiska världen.
Citera
2023-03-05, 10:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Din värdelösa lögnare. Ingen kan vara drivande utom Ryssland som startat och fortsatt kriget. Iväg till bachmut och bli gödsel med dig din landsförrädare.
Landsförrädare? Säger du som sidar med judarna och vänsterliberalerna. Jag har åtminstone den goda smaken att vara hyfsat neutral eftersom jag nöjer mig med att kritisera den amerikanska imperialismen utan att för den sakens skull hylla den ryska diton. Du hymlar emellertid inte med att du är en riktig sabbatsgoy.
Citera
2023-03-05, 10:18
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ska du anlägga det där "strategispelsaktiga" synsättet, så har ryssarna faktiskt "erövrat" ännu fler män, så som det ser ut nu. Tre miljoner har också flytt in i Ryssland från kriget.

Det är rysk ekonomi som blir dyster.
Erövrat? Flytt från vilka länder? Om Ryssland krigar, vem flyttar in? Ukrainarna? Kinas män? (För de har fler män än kvinns(?))? Idk. Jag gillar statistik men som med pandemin har jag svårt att ta Rysslands rapporterade siffror på särskilt stort allvar så därav efterfrågade jag statistik på rapporterade siffror. För att eventuellt kunna granska källorna bakom siffrorna.

Jag är usel på historia och krig så jag har ingen annan baktanke än att följa och granska statistik tyst för mig själv. Det är en rofylld sysselsättning. Med tanke på mina F-varningar i historia så är det lite roligt att jag förstod spänningarna i början av år 2020 och uttryckte krig mellan Ryssland/Kina/"Öst" och väst i pandemitråden. Jag utgick från 1 Facebook-"meme", foliehattskonspirationer (skapade i mitt huvud/paranoida vanföreställningar) och coronastatistik. Se på fan. Är man inte lite synsk? Haha.

Skulle bli förvånad om Trump blir omvald. Han har en poäng dock. Varför? Det är samma fråga vi borde ställa oss i Sverige. Vi är inte lajkade. Så varför?
Citera
2023-03-05, 10:20
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Han är ju urbota korkad den snubben.
Det finns INGET sätt att bråka med ryssen som är billigare för USA än att skicka medel till Ukraina. För varje dag som ryssen olagliga krig fortgår så faller deras globala anseende. Otroligt pinsamt från start till slut, snacka om paria.

Korrekt, för väst är det rena kassaskåpssäkra investeringen att stödja Ukraina. Billigare än att kriga runt Munchen eller Erfurt.

Kan inte se någon anledning till att Trump säger så här, än de filmer Putin har på honom (tips: involverar vätska från de nedre regionerna hos kvinnor som han betalar för)
Citera
2023-03-05, 10:25
Medlem
Citat:
https://www.dn.se/varlden/trump-i-natt-jag-kan-forhindra-tredje-varldskriget/

Vilka blir konsekvenserna om USA drar sig ur?
Hur påverkas Europas stöd till Ukraina av Trumps uttalande?

Helt rätt, finns folk i USA som skulle behöva stödet mycket mer. Hoppas ryssland och Ukraina båda äter kuk
Citera
2023-03-05, 10:29
Medlem
Slints avatar
Citat:
Är det bra för världen att nuvarande nationsgränser är flytande och godtyckligt kan kränkas av makt som önskar utvidga?

Jag trodde nationer och nationalism är något dåligt? Det är vad globalisterna har sagt till mig. Så jag förstår inte varför dom är så arga att Putin gått in i Ukraina? Det är väl bara bra att gränser och nationer försvinner? Har inte det varit syftet med massmigrationen också?
Man är väl dålig om man tycker att det ska finnas nationer och gränser? Högerextrem? Jag är förvirrad nu.
Citera
2023-03-05, 10:34
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Nej. Du får nog beskriva vad som vore genialt med att sitta som världens största demokratiska stormakt och titta på medans ryssland bedriver ett olagligt anfallskrig med syfte att utrota ett folkslag precis som Hitler.
Det skulle INTE förbättra deras relation med resten av den demokratiska världen.

De riskerar kärnvapenkrig. Tids nog inser Europa att USA har skadat vår ekonomi. USAs regim skiter naturligtvis egentligen i om det är lagligt eller olagligt, det kan du stryka från ditt resonemang. Det som stör delar av USA är deras korrupta världsordning, där deras kompisar kan göra olagliga anfallskrig inom gränser som USA har stort inflytande över, men ingen annan kan. Trump verkar backa bort från den korruptheten.

Deras strategi är att genom statskupper utöka inflytandet in i post-sovjetiska sfären 2014. Det var en overextension.

Under Trump var där inga färgrevolutioner, tror jag?

Det är naturligtvis heller inte all-or-nothing. De kunde säkra att västra Ukraina överlever, och naturligtvis fördöma Rysslands agerande. Så kan "folkslaget" sitta där och fira Banderas födelsedag och utveckla sin särart. Samt ha trupper nog i Europa så att ryssen inte får den dåliga idén att attackera Baltikum. Det vore en långsiktigt hållbar amerikansk politik.
Citera
2023-03-05, 10:36
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Erövrat? Flytt från vilka länder? Om Ryssland krigar, vem flyttar in? Ukrainarna? Kinas män? (För de har fler män än kvinns(?))? Idk. Jag gillar statistik men som med pandemin har jag svårt att ta Rysslands rapporterade siffror på särskilt stort allvar så därav efterfrågade jag statistik på rapporterade siffror. För att eventuellt kunna granska källorna bakom siffrorna.

Jag är usel på historia och krig så jag har ingen annan baktanke än att följa och granska statistik tyst för mig själv. Det är en rofylld sysselsättning. Med tanke på mina F-varningar i historia så är det lite roligt att jag förstod spänningarna i början av år 2020 och uttryckte krig mellan Ryssland/Kina/"Öst" och väst i pandemitråden. Jag utgick från 1 Facebook-"meme", foliehattskonspirationer (skapade i mitt huvud/paranoida vanföreställningar) och coronastatistik. Se på fan. Är man inte lite synsk? Haha.

Skulle bli förvånad om Trump blir omvald. Han har en poäng dock. Varför? Det är samma fråga vi borde ställa oss i Sverige. Vi är inte lajkade. Så varför?

3 miljoner ukrainier har flytt från Ukraina. Källan är UNHCRs website. Över 1 miljon flydde f ö 2014-2015. De siffrorna är rätt säkra, så 3 miljoner låter rimligt.
Citera
2023-03-05, 10:37
Medlem
fittslems avatar
Mycket runk och önsketänkande bland Ryssonanisterna och (antiglobalister) i denna tråd.

Det kommer aldrig hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in