2023-03-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det där är fejkad rysk propaganda. Filmat antingen med skådespelare eller så handlar det om något helt annat.
Precis som Bucha var fejkad ukrainsk propaganda?
2023-03-04, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av accelerate
Enligt "media" så skulle Ryssland få slut på ammunition och mat efter knappt en vecka och Putin vara död i cancer efter ytterligare en vecka... Tittar man på Twitter efter Musks "kupp" (dvs lyftandet av åsiktscensuren) så finns det gott om filmer från Ukraina där rekryterare sliter iväg civila från gatorna.

Åtskilliga av dessa filmer visar hur plundrare och andra kriminella grips, och har inget med rekrytering att göra. Dessutom är det ett brott att vägra försvara sitt land. Så i några fall kanske "rekryterarna" har rätten på sin sida. Även Sverige hade sådana lagar innan försvaret lades ner.
2023-03-04, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag är tveksam till om det är just 25 km, men enig i ditt resonemang. De får inte nytta av Bakhmut på flera månader.

Nej, kanske inte exakt 25km.
Ukraina har rätt mycket artilleri med en räckvidd på 35-40km.
Med anpassning för att hitta lämplig grupperingsplats, inte vara precis framme vid fronten osv, så kan de 40 km avrundas ned till att Ryssland behöver flytta fronten till ungefär 25km från Bahkmut för att kunna använda dess transportvägar.
2023-03-04, 22:54
Medlem
PerniWhas avatar
Ja märkligt nog är det knäpptyst om Ukrainas fullständiga kollaps, undras vad det beror på?
2023-03-04, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Åtskilliga av dessa filmer visar hur plundrare och andra kriminella grips, och har inget med rekrytering att göra. Dessutom är det ett brott att vägra försvara sitt land. Så i några fall kanske "rekryterarna" har rätten på sin sida. Även Sverige hade sådana lagar innan försvaret lades ner.
Om jag hade varit ukrainare och dragits från gatan av någon statlig lakej så hade jag vänt vapnen mot denne så fort jag fick chansen. Det är synd att ukrainarna inte gör sånt i större skala och sträcker ut en fredskvist mot ryssen.
2023-03-04, 22:56
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Nej, kanske inte exakt 25km.
Ukraina har rätt mycket artilleri med en räckvidd på 35-40km.
Med anpassning för att hitta lämplig grupperingsplats, inte vara precis framme vid fronten osv, så kan de 40 km avrundas ned till att Ryssland behöver flytta fronten till ungefär 25km från Bahkmut för att kunna använda dess transportvägar.

Bra argument. Låter vettigt. Det är nog 25 km som gäller.
2023-03-04, 22:59
Medlem
Enligt "Ukrinform"..."Latest news" så meddelar det ukrainska försvarsdepartementet att Ryssland misslyckats att omringa de ukrainska styrkorna i Bakhmut.

Min slutsats är att Ryssland förbrukar trupper för oklara mål.

Jämför hur Israel strider, hur snabbt man bara går förbi motståndarnas positioner och tränger på djupet.

Vad fan sysslar Ryssland med egentligen?

Dom saknar en General Patton. Dom saknar en Ariel Sharon eller Moshe Dayan.

IDIOTER!
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av accelerate
Om jag hade varit ukrainare och dragits från gatan av någon statlig lakej så hade jag vänt vapnen mot denne så fort jag fick chansen. Det är synd att ukrainarna inte gör sånt i större skala och sträcker ut en fredskvist mot ryssen.

Det hände i stor utsträckning 2014 i Donbass. Men sen har samhället hunnit ändra sig, och det är mer tydligt vad man som soldat svurit trohet mot nu 2023 än det var 2014.

Det blidkade ju dock överhuvudtaget inte ryssarna.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Varken du eller jag vet hur mycket ukrainskt blod som har flutit i Bachmut. Att det skulle vara mer än någon annanstans verkar osannolikt. Och det verkar ytterst osannolikt att det skulle flutit mer ukrainskt blod än ryskt blod med tanke på vilka svårigheter det brukar innebära att anfalla och erövra bebyggda områden och med tanke på att den ryska taktiken verkar allt annat än sofistikerad. Och så länge ryssarna förlorar mer än ukrainarna så fyller försvaret av Bachmut en funktion. Om ryssarna lyckas stänga in och tillintetgöra betydande ukrainska trupper ändras antagligen ekvationen, men det återstår att se hur det blir med den saken.

Ukrainarna verkar ha dött i drivor i Bachmut.
2023-03-04, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Wagner? Vem sa något om Wagner?

Jag hänvisar till Överstelöjtnanten Doug MacGregor, UAMAP och rapporter från uteslutande västerländska källor på plats som alla säger samma sak.
Har inte McGregor berättat för folket att Ukrainas arme är bara någon dag ifrån total kollaps nu i ett år. Min gammelmormor som säger att hon inte har en aning om kriget har vart mer träffsäker i sina analyser av kriget.
2023-03-04, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
https://samnytt.se/rysslands-uppmaning-till-ukraina-ni-ar-nastan-omringade/

Bakhmut är snart helt omringad, och många har redan börjat rapportera om en fullkomlig desperat och oordnad reträtt.

Detta efter att Kiev fortsatt att skicka ukrainare in i köttkvarnen Bakhmut. Den amerikanske Överstelöjtnanten Doug MacGregor säger att enligt källor i Pentagon har Ukraina redan förlorat 25% av sin befolkning.

https://www.youtube.com/watch?v=BBp9GkkYhVE

Men hos SVT som har ett intresse av att upprätthålla myter och narrativ inför det sovande folket, så kommer dessa uppgifter aldrig fram.

Vad kommer Bakhmuts befrielse att innebära?

Vad kommer Ukrainas nästa desperata steg att bli?

Hur kommer västmakterna att agera när Bakhmuts befrielse blir ett faktum?

Ukraina har tappat 30% av sitt land och flera 100 000 unga män döda. För ingenting och till smällfeta svennars hejarop.

”Slava ukrainiiiiii!!”
2023-03-04, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Ukraina har tappat 30% av sitt land och flera 100 000 unga män döda. För ingenting och till smällfeta svennars hejarop.

”Slava ukrainiiiiii!!”
Du menar att det vore bättre att ge upp och förlora 100% av sitt land?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in