Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Deras jobb är att hålla ordning på allmän plats, inte mer än så. Deras laga befogenhet kretsar kring Ordningslagen. Deras arbetsuppgifter är således INTE att vakta, kontrollera och gripa brottslingar (det har vi poliser för).
Han var definitivt inte i full fälrd att fortsätta, han stod isolerat hela ensam på perrongen. De han anföll var KOMPISAR som försökte få honom hem. Sedan var det inte två väktare som sökte få ned honom utan två ordningsvakter. Sedan försökte de inte ens att lugna ned honom, utan ordningsvakterna totalt misshandlade honom med batongslag mot huvud.
Tja, hade jag sett två grobianer i uniform komma springandes mot mig med batonger i högsta hugg hade jag både dragit kniv och skjutvapen (som befogat i nödvärn). För Ov har absolut inget laga befogenhet där när de inte ens har kollat läget. Det blir heller inte bättre att stå och slå personen om denne har en kniv på sig. Då ser man till att gå lugnt fram och kolla läget först. Två OV som är utbildade bör dessutom kunna ha kontroll över personens armar så en kniv är rätt låg chans att den kommer i spel om man hanterar händelsen som man ska.
Komisk! Du skulle försvara dig genom att både hugga med kniv och skjuta med vapen och drar upp lagen som rättfärdigar DIG och ger DIG rättighet. Men att jobba som OV och ”försvara” sig är helt uteslutet och allt är deras fel 🤣 snart kommer du beskylla de för att de ens var på plats för de var säkert inte inbjudna utav Juha så de var inte välkomna ner till Tunnelbanan 🤦🏼♂️
Det känns som att du har något väldigt personligt mot Ordningsvakter överlag så jag tror att det är där ditt problem ligger. Du har en inre störning eller irritation mot de.
Polisen som sköt knivmannen senast då? Tycker du att det var onödigt det med? För enligt din logik så hotade han med kniv bara och förtjänade inte ett skott i sig… eller är det ok för det var riktiga poliser och inte ordningsvakter?
Står fast vid att lyder man inte lagen i vilket form som helst, om det nu är ordningsvakter, väktare, poliser eller civila poliser så ska man få en kula i sig så man neutraliserar hotet. I mina ögon är den man eller kvinna som inte lyder lagens väktare ett hot mot samhället.
Skål nu alla här, ska fira lördagen fullt ut och känner mig tryggare när jag tar hem tunnelbanan senare.