2023-03-03, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror asymmetrisk krigföring blev populärt som begrepp efter Rysslands annektering av Krim 2014. När man tog dit "gröna män" i falska uniformer, istället för en öppen attack som nu 2022.

Det verkar så ja. Jag tror att de flesta soldater som baskrar ställer sig lite frågande till det. Är det när de måste använda stekpannan upp och ner eller vad menas med detta?
Citera
2023-03-03, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Stämmer det att Ukraina har förlorat ca 600,000 soldater? Helt sjuk siffra ifall det stämmer.
Nej, Mossad har gått ut med en ursäkt. De bad mest om ursäkt för att så många hjärndöda troll hade tagit deras siffror på allvar. De visste inte exakt hur hjärndöda ni var, men nu vet de.
Citera
2023-03-03, 23:24
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Nej, Mossad har gått ut med att de förväxlade siffrorna, tvärtom ska det vara. Det är Ryssland som närmar sig 200 000 och Ukraina har förlorat runt 15 000.

De bad om ursäkt för förvirringen men sa också att de trodde inte att någon var så oerhört korkad att de gick på de felaktiga siffrorna.

Det låter troligt med ryskt artillleri 10:1?
Citera
2023-03-03, 23:25
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Kollade på NBC som var i krim. Reportern undrade hur ukraina ska ha någon möjlighet att ta ön, eftersom att det var militär överallt. Dom har bara ett alternativ, norrifrån genom trånga landmassor. Finns nog ingen möjlighet där för ukraina.

Och den där offensiven mot södra ukraina blev inte av.

Finns flera andra alternativ faktiskt, jag tror personligen att det blir lättare att ta tillbaka Krim än Donbass

Donbass = fullt av städer och urban miljö
Krim = Peninsula som rätt enkelt kan bli isolerad

Det som krävs är att Ukraina tar tillbaka Kherson och Zaporizhia, sen placera massvis av missilsystem längst kusten, sen bomba Kerch-bron. Då har ryssarna ingen kapacitet för att ge förnödenheter till Krim, game set and match.
Donbass lär bli mycket svårare
Citera
2023-03-03, 23:27
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Givetvis är luftvärn av yttersta vikt. Kvantitet är ryssens sak inte kvalitet...

Ryskt luftvärn är överlägset det västerländska. S-400 systemet är ett exempel på detta. Väst är passe compose.
Citera
2023-03-03, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Finns flera andra alternativ faktiskt, jag tror personligen att det blir lättare att ta tillbaka Krim än Donbass

Donbass = fullt av städer och urban miljö
Krim = Peninsula som rätt enkelt kan bli isolerad

Det som krävs är att Ukraina tar tillbaka Kherson och Zaporizhia, sen placera massvis av missilsystem längst kusten, sen bomba Kerch-bron. Då har ryssarna ingen kapacitet för att ge förnödenheter till Krim, game set and match.
Donbass lär bli mycket svårare

Bombar man krim med missiler så bombar ryssland odessa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Nato-logiken är ännu mer spännande.

Vi störtar den här presidenten som inte vill gå mot väst, och sedan mutar vi in landet i våran allians så att vi kan placera massa vapen vid Rysslands gräns och hota deras säkerhet.

Har du hört talas om Kuba-krisen? Det här är scenariot som skulle ske om ryska vapen fanns kvar på ön. Herregud vilken korkad människa du är 🤡

Det var Ryssland som provocerade fram maidan!

Kuba-krisen

När Ryssland blockerar leverans av kärnvapen till Ukraina har du ett argument, men nu har Ryssland stulit Ukrainas kärnvapen istället och ingen har planerat att sätta nya där.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
5) Källa på det?
Kreml publicerade av misstag en stridsskrift exakt två dagar efter invasionen där de proklamerar en framgångsrik vinst. Målet sägs där ha varit att ”ena de ryska folken”.
https://www.bbc.com/news/technology-60562240.amp

Men de ryska folken står längre ifrån varandra än någonsin:
https://www.vice.com/en/article/dy7a3x/ukraine-russia-hatred-war
Citera
2023-03-03, 23:29
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Kreml publicerade av misstag en stridsskrift exakt två dagar efter invasionen där de proklamerar en framgångsrik vinst. Målet sägs där ha varit att ”ena de ryska folken”.
https://www.bbc.com/news/technology-60562240.amp

Men de ryska folken står längre ifrån varandra än någonsin:
https://www.vice.com/en/article/dy7a3x/ukraine-russia-hatred-war

Återigen västpropaganda. Visa originalkällorna, jag kan översätta dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror asymmetrisk krigföring blev populärt som begrepp efter Rysslands annektering av Krim 2014. När man tog dit "gröna män" i falska uniformer, istället för en öppen attack som nu 2022.

Förstår vad du menar på, men det är ändå inget som har med asymmetri att göra. Nu förstår jag vad som menas här. Tack för svar
Citera
Medlem
Citat:
Det låter troligt med ryskt artillleri 10:1?
Mossad hälsar att de inte bryr sig om vad du tycker låter troligt.

Själv vet jag inte, men eftersom Ryssland inte kan träffa något som de siktar på så känns det inte så konstigt.
Citera
2023-03-03, 23:30
Medlem
Citat:
Ryskt luftvärn är överlägset det västerländska. S-400 systemet är ett exempel på detta. Väst är passe compose.
Ryskt luftvärn rostade sönder 1997.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in