2023-03-03, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Polisen visade en bild från Expressen istället för den bild där Engström påstår att det är samma kläder som på mordnatten för YN.
Det är inte samma kläder som på tex polisfotorna på Engström.

Rocken på bilderna i Expressen är en annan rock. Den är mycket tjockare än den andra som han har på polisfotorna.

Det är en sak som gnager...

Kan beskrivningen som Mårten och Margareta gör utanför Grand och NF beskrivning av förföljaren vara olika personer....? Lägg till LJ som också snuddar på den beskrivningen...

Kan inte komma ifrån att detta måste vara samma person...
Citera
2023-03-03, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag har alltid uppfattat att YN tyckte Engström var lik den mannen hon såg men att rocken kanske var lite fel..

Men Polisen visste ju inte vilken typ kläder Engström hade på sig den natten !

Här blir man lite orolig men var det Engström själv som sa vilka kläder han hade på sig så visade polisen det för YN ?

Så YNs vittnesmål pekar faktiskt bra mot Engström

Nieminen är ju till sitt försvar tydlig med att hennes iakttagelser är så flyktiga att de inte duger till något utpekande. Synd att Thomas Pettersson och hans kompanjoner i utredningen inte respekterade det.

Hon kan om jag ska vara mindre polemisk inte utesluta någon. Hon tycker Christer Pettersson kan stämma när hon får se honom men tvingas lägga in sedvanlig reservation.

Hon såg en fladdrande rock och den stämde inte in på Engströms. Det är mig veterligen den enda rock Engström förevisat i olika sammanhang.

Men du menar att han kan ha varit annorlunda klädd mordnatten? Vill du verkligen ha det avgrundsdjupet framför dina fötter? Rätt mycket hänger ju på att han var klädd på ett visst sätt.

Thomas Pettersson insåg det besväret så han hittade på att Engström hade två olika rockar. Köper du det?
Citera
2023-03-03, 22:32
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Dock kan ju Engström haft blåtäckjacka väl ?

Det är väl bara han själv som påstår något annat ?

NF säger väl rakt ut att personen som förföljer Olof är för gammal så han tar väl bort både muskulös och runt 40år..

Hans vittnesmål pekar väl mer åt Engström enligt mig...

Jag skulle påstå att mannen Mårten och NF ser är samma person !!

Håller du med mig om det ?

Är för stor tillfällighet att det är två olika personer med så lika signalement

Det finns ju absolut ingenting som tyder på att han kan ha haft en blå täckjacka. väldigt märkligt att han som gm då skulle jobba för att ta bort rock från signalementet och istället hävda blå täckjacka.

Så han gick precis förbi AB utan att se honom då?

ska vi förkasta alla andras vittnesmål för en man som möjligtvis men inte troligtvis sett gm?

Han säger inget om kroppsform heller, eller säger en ålder utanför den jag angav som trolig heller. så jag förstår inte varför vi skulle behöva plocka bort något även om det var så.

Jag håller det som möjligt att det är samma person. Men jag blir chockad över att du gör det med tanke på att det utesluter SE som gm. Tog han en språngmarsch från grand, utan att ha anledning till att springa, till baksidan av Skandiahuset för att sedan gå in och stämpla ut, och utan att vara noterbart andfådd ha ett samtal med väktarna om semestern. För att sedan gå ut och knäppa Palme som råkade gå förbi?
Citera
2023-03-03, 22:33
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Polisen visade en bild från Expressen istället för den bild där Engström påstår att det är samma kläder som på mordnatten för YN.

Rocken på bilderna i Expressen är en annan rock. Den är mycket tjockare än den andra som han har på polisfotorna.
Och som någon i Palmerummet sa i 8 januari 1987:
".., men så som hon beskriver den som springer däruppe vad gäller klädsel och kroppskonstitution och övrigt så stämmer det in på Engström".

Eller hade TP och Filter nästlat in sig även i den utredningen?
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-03 kl. 22:36.
Citera
2023-03-03, 22:34
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

NF säger väl rakt ut att personen som förföljer Olof är för gammal så han tar väl bort både muskulös och runt 40år..

Att SE skulle ha haft en täckjacka på sig blir ganska knepigt. Netflix valde kanske den lösningen för att den blir mer övertygande vid en mindre noggrann analys. Tittar man däremot på förhören så är det tydligt att SE hade en lång rock i något tunnare (och mer fladdrande) material. Taxichauffören Martin Wessléns vittnesmål om en mörkblå trenchcoat är nog det som bäst beskriver det aktuella plagget.
Senast redigerad av Draifos 2023-03-03 kl. 22:39.
Citera
2023-03-03, 22:34
Medlem
Citat:

Engström stämde alltså in på signalementet för han kan ha haft blå jacka eller rock?

Om något vittne säger att GM hade skinnpaj så kan väl Engström haft en sån?
Citera
2023-03-03, 22:37
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Det är en sak som gnager...

Kan beskrivningen som Mårten och Margareta gör utanför Grand och NF beskrivning av förföljaren vara olika personer....? Lägg till LJ som också snuddar på den beskrivningen...

Kan inte komma ifrån att detta måste vara samma person...

Ja du...

Du börjar låta som TP

Skämt åsido...

Klart det kan vara samma person. Men jag personligen håller inte det som en sanning på något sätt. NFs vittnesmål är ju inte utan problem. Om vi bortser från de uppenbara snurrigheterna kring var på Sveavägen han gjorde sina observationer så är ju vittnesmålet tyvärr väldigt tunt.

Mannen ska ha haft en blå jacka - lik en Tensonjacka.
Mannen ska också verkat äldre än denna man: https://wpu.nu/images/thumb/a/a0/Avatar_Jan_L%C3%A4nninge.png/248px-Avatar_Jan_L%C3%A4nninge.png

Det är väl i princip allt vi får av NF?
Senast redigerad av Rust-Lee 2023-03-03 kl. 22:40.
Citera
2023-03-03, 22:42
Medlem
Citat:

Nej. Det är samma rock. Du har oreserverat köpt ett hittepå från Thomas Pettersson. Engström har samma rock på polisbilderna som på Expressens foton. Pettersson demonstrerar dock inte sin poäng genom att visa upp bilderna. Man kan fråga sig varför. Vi behöver dock inte undra. Bilderna är tillgängliga. Pettersson förväntar sig inte bara att skocken ska syna honom.
Citera
2023-03-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Nieminen är ju till sitt försvar tydlig med att hennes iakttagelser är så flyktiga att de inte duger till något utpekande. Synd att Thomas Pettersson och hans kompanjoner i utredningen inte respekterade det.

Hon kan om jag ska vara mindre polemisk inte utesluta någon. Hon tycker Christer Pettersson kan stämma när hon får se honom men tvingas lägga in sedvanlig reservation.

Hon såg en fladdrande rock och den stämde inte in på Engströms. Det är mig veterligen den enda rock Engström förevisat i olika sammanhang.

Men du menar att han kan ha varit annorlunda klädd mordnatten? Vill du verkligen ha det avgrundsdjupet framför dina fötter? Rätt mycket hänger ju på att han var klädd på ett visst sätt.

Thomas Pettersson insåg det besväret så han hittade på att Engström hade två olika rockar. Köper du det?

Det är faktiskt väktaren Henry som nämner att Engström ofta hade en längre blåtäckjacka..

Varför skulle inte Engström både ägt en blåtäckjacka och en rock eller 2 rockar..

Själv har jag 4st jackor
Citera
2023-03-03, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att SE skulle ha haft en täckjacka på sig blir ganska knepigt. Netflix valde kanske den lösningen för att den blir mer övertygande vid en mindre noggrann analys. Tittar man däremot på förhören så är det tydligt att SE hade en lång rock i något tunnare (och mer fladdrande) material. Taxichauffören Martin Wessléns vittnesmål om en mörkblå trenchcoat är nog det som bäst beskriver det aktuella plagget.

Då undrar jag varför Henry säger att Engström hade blåtäckjacka...

Eller du menar enbart mordnatten men att Engström ägde en blåtäckjacka?
Citera
2023-03-03, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Engström stämde alltså in på signalementet för han kan ha haft blå jacka eller rock?

Om något vittne säger att GM hade skinnpaj så kan väl Engström haft en sån?

Ja absolut kan Engström ägt en skinnjacka..

Men det handlar om vad han ofta använder på vintertid..

Jag menar att han kan både ägt blåtäckjacka och rock...
Citera
2023-03-03, 22:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det är faktiskt väktaren Henry som nämner att Engström ofta hade en längre blåtäckjacka..

Varför skulle inte Engström både ägt en blåtäckjacka och en rock eller 2 rockar..

Själv har jag 4st jackor
Henry O är kanske inte direkt det mest pålitliga vittnet. Han verkar ju ha haft fel om det mesta. Påverkad av media?
Senast redigerad av Draifos 2023-03-03 kl. 22:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in