2023-03-03, 22:23
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Ja tänk bara om de haft 10% av den drönarkapaciteten de har idag?

Hela jävla konvojen hade ju slagits ut!

Ryssen hde ju en extrem tur som fick backa ur den där dödsfällan!

I dag hade ryssen blivit slaktad..
Ja precis - hade ryss heilarna haft rätt i sitt enfaldigt infantila svammel med att väst/USA planerat allt och rustat Ukraina långt innan, så hade den konvojen skrotats där och då. Fast tänka efter före finns inte i deras värld...
Citera
2023-03-03, 22:23
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Sprillans nya BTR-80 produceras ju fortfarande och används av den ryska militären. Så med mycket annat som också syns i klippet. Sen att det är gammal teknik och att det ser gammalt ut är ju en helt annan historia. Det är ju snarare för att Ryssland är dåligt på militärteknik.

Problemet är att de följer Sovjets doktrin av militärproduktion fast utan Sovjets enorma resurser
De har inte kunskap att producerade avancerade system
De har inte produktion nog att massproducera billigare system
Resultatet är ett konstigt mellanting som inte är särskilt effektivt
Citera
2023-03-03, 22:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Just nu finns det inget som pekar på att vi kommer att svikta i stödet för Ukraina!Leverans och utbildning på JAS, har idag kommit mycket närmare!De flesta har nog förstått att det här kriget kommer att pågå minst 1 år till!Då finns det tid till att utbilda piloter här innan vi skickar planen.
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Är tveksam, vad har JAS för överlevnadsteknik? Har JAS bra kapacitet för SEAD? Ifall svaret på båda frågorna är ja så tror jag att JAS kan ses i positivt ljus i Ukraina, annars inte. Kom ihåg, krigsfältet är fullt av luftvärn på båda sidorF-35 hade varit extremt effektivt och förgörande mot Ryssarna, men aldrig att de skickar dessa. Även fast det finns många av dem, ungefär 100 gånger fler än ryssarnas sämre försök av ett Gen-5 flyg

Jag läste ett uttalande på Twitter från någon Ukrainsk försvarsgubbe om stridsplan. Tyvärr kan jag inte hitta var jag läste det. Men det lät som han ville ha JAS och kanske kunde få det. För han nämnde specifikt att de behövde plan som klarar deras landningsbanor och som är enkla att underhålla. Vilket passar på JAS. Men han sa också att Ukraina kanske skulle få flera olika västplan.
Citera
2023-03-03, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Girkin är en fjant som råkade tillhöra FSB på ett dåtida uppdrag. Nu är han bara en föredetting som har MH17 som enda 'merit'...
Ja, och inte ens tillhörd han FSB. Han var en frilansare som användes som verktyg, men inte under kontroll utav FSB. Därför gick det åt helvete. Han trodde att han var en kung som fixade till sig lite egna kontor samtidigt som han gjorde staten, Ryssland, nöjd. Sanningen är att han inte gjorde någonting annat än att förbereda sin egen pension och på köpet ställa till oreda som inte varit skådad sedan 20-talet. Ännu en korkad egoist i denna konflikten och inget annat. Det skrämmande är att han kommit undan endast på grund utav kriget. Han vet mycket väl vad han ställt till med bara för att få ett kontor i Kramatorsk. En feg jävel i person. Rubeln räddade inte honom, så nu försöker han rädda det hela med ännu fler lögner.
Citera
2023-03-03, 22:26
Medlem
Taggads avatar
Jakten på krigsförbrytarna är inledd.👍
Citat:
USA:s justitieminister på oannonserat besök i Ukraina
USA:s justitieminister Merrick Garland har på fredagen besökt Ukraina, enligt USA Today. Besöket meddelades inte på förhand och hade på fredagskvällen ännu inte officiellt bekräftats.

”Justitieministern hade flera möten och försäkrade Ukraina om USA:s beslutsamhet att hålla Ryssland ansvarigt för krigsbrott som begåtts under deras oprovocerade invasion av ett självständigt grannland”, uppger en källa inom det amerikanska justitiedepartementet för tidningen.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
Citera
2023-03-03, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Du har inte kollat min historik.
Hade du det skulle du se att det inte finns några referenser till dessa ryssar och inte referenser till ryssar angående analyser av konflikten.
Jag har någon gång länkat till officiella tal som Putin eller Lavrov har hållit för sakens skull.
That's it.
Jo, jag har kollat din historik noggrant. Men det är inte det som är poängen. Du får gärna ha din historik som den är men håll den sann i så fall. Annars blir det svårt för andra att ta dig på allvar
Citera
2023-03-03, 22:30
Medlem
Taggads avatar
Glädjande nyhet dock inte för ryssen vars krigskassa utarmar landet.

Citat:
USA ska skicka ett nytt stödpaket, värt 400 miljoner dollar, till Ukraina, rapporterar flera medier. I leveransen ingår bland annat ammunition till artillerisystemen Himars och Haubits.

Dessutom skickas provisoriska broar som ska göra det lättare för den ukrainska armén att korsa floder och vattendrag.

Paketet är USA:s 33:e och innebär att landet har skickat stöd till Ukraina för omkring 32 miljarder dollar.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
Citera
2023-03-03, 22:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Jo, jag har kollat din historik noggrant. Men det är inte det som är poängen. Du får gärna ha din historik som den är men håll den sann i så fall. Annars blir det svårt för andra att ta dig på allvar
Varför ljuger du?
Bevisa att jag refererar till dessa ryssar typ Girkin/Dugin som källor som du påstår att jag gjort?
Citera
2023-03-03, 22:32
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det finns några enstaka ryssar jag lyssnar på (som t.ex Igor Girkin). Jag uppfattar det som att de vägrar att medverka i den ryska extremljugande propagandaapparaten utan de säger vad de verkligen tycker. De är också insatta i sakfrågorna. Och då blir de väldigt intressanta.

Jag skulle faktiskt inte bli förvånad, om Girkin kommer att få en befälspost en vacker dag. Han har klagat, gnällt, suckat, "himlat med ögonen" över den ryska inkompetensen.

Men den dagen han får denna post, så är det ju alltför sent.., finns inte kvalle-soldater kvar eller materiel. Och så "stupar" han vid fronten med hjälp utav FSB`s "balkong-hoppar-förband".

För Girkin vet för mycket. Girkin själv borde vara medveten om denna risk.
Senast redigerad av Snapcount 2023-03-03 kl. 22:34.
Citera
2023-03-03, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Vissa av er rysstroll är helt otroliga. Undrar om inte du just nu driver den mest löjeväckande agendan i den här tråden just nu?
Om Girkin säger att det går dåligt för Ryssland…ja då måste det vara en del av en smart plan att uttala sig så. Om en västerländsk expert gör samma analys som Girkin om att det går dåligt för Ryssland…då är det propaganda. Snacka om att både ha kakan och äta upp den😊
Jag undrar hur det känns att existera i en hjärna som är så sjukt motsägelsefull? Är det inte jobbigt?

Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Lavrov blev tydligen utskrattad under en presskonferans idag.

https://marcusoscarsson.se/har-skammer-ryska-utrikesministern-ut-sig-blir-utskrattad/

Den där mannen har verkligen tagit ljugandet till en ny nivå. Det tragiska i det är att den där typen av resonemang och förnekelser från Kreml har dödat hundratusentals människor. Det är chockerande att se en så intelligent, berest och mäktig person vara så förlorad i sitt eget skitsnack. Man ser på honom att han nästan blir förvånad och förvirrad när de skrattar åt honom. Det gränsar till psykisk sjukdom. Tror Lavrov kommer att ta livet av sig när detta är över.
Citera
2023-03-03, 22:35
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag läste ett uttalande på Twitter från någon Ukrainsk försvarsgubbe om stridsplan. Tyvärr kan jag inte hitta var jag läste det. Men det lät som han ville ha JAS och kanske kunde få det. För han nämnde specifikt att de behövde plan som klarar deras landningsbanor och som är enkla att underhålla. Vilket passar på JAS. Men han sa också att Ukraina kanske skulle få flera olika västplan.
Gripen är ett utmärkt plan som utvecklats enbart för att stoppa ryssen, passande Ukrainas situation. Problemet är piloten och dennes träning som tar tid för att bemästra egenskaperna. Möjligtvis kan det finnas i Ukraina inom sex månader om de redan börjat flygträning på det, finns några svaga tecken men inte helt hundra, hoppas kan vi i alla fall...
Citera
2023-03-03, 22:35
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag skulle faktiskt inte bli förvånad, om Girkin kommer att få en befälspost en vacker dag. Han har klagat, gnällt, suckat, "himlat med ögonen" över den ryska inkompetensen.

Men den dagen han får denna post, så är det ju alltför sent.., finns inte kvalle-soldater kvar eller materiel. Och så "stupar" han vid fronten med hjälp utav FSB`s "balkong-hoppar-förband".

För Girkin vet för mycket.

Jag tror verkligen inte att Girkin är en pålitlig källa, men en av de minst dåliga när det gäller Ryssland. Han har ju varit djupt insyltad i grovjobbet

Är allt en psy-op? Kan ju vara så att Girkin används för att sprida desinformation som för väst verkar pålitlig
Har han en genuin maktbas och konkurrerar mot andra i ryska statsskicket, samt har genuint ärliga åsikter och ryska krigsmakten?
Är han en gammal gubbe som utnyttjats och nu ersätts vilket har fått han att bli bitter och antagonistisk mot Putin?

Finns många alternativ, men att han inte ramlat från ett fönster visar att han har betydelse, på något sätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in