2023-02-28, 20:14
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Linda är kanske lite kinky och går igång på äldre gubbslem. Motbjudande men knappast kriminellt.

Nej, absolut inte.
Men att Ari Stenman endast gjorde en polisanmälan utifrån Linda Staafs berättelse mot Löfving är väldigt diskutabelt, när det mycket riktigt är så att hon förföljde och bevakade Löfving själv (vilket Ari Stenman också påpekade till henne, men ändå skrev han en polisanmälan endast mot Löfving).

Sen var åklagaren som tog i ärendet korrekt med att lägga ner polisanmälan (måste varit en lättnad för Löfving).
Men så ger sig Expressen in i fallet och TV 4 smackar upp stora bilder på Löfving, säger att han blivit polisanmäld för misshandel och grov kvinnofridskränkning. "Brottsoffret är Linda Staaf." säger de då de tar upp fallet.
De tar in Expressens journalist Michael Syren i inslaget, som tycker "att DETTA är anmärkningsvärt!!"

Ni ser narrativet va?
Ni kanske ser vart det hela burit hän om Löfving fortsatt att leva?
Demonstrationer och plakat ifrån feministrörelsen till Lindas fördel, hade kommit upp, där de ifrågasatt varför åklagaren la ner polisanmälan.

Män och kollegor hade inte vågat stötta Löfving, för de vill ju inte själva bli måltavlor.

Han hade blivit betraktad som den misshandlande polisen som stalkade Linda, oavsett att misshandelanklagelsen dragits tillbaka av vännen.
Citera
2023-02-28, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Mats Löfving tycker jag var lite attraktiv, men jag är ju lite äldre än Linda.
Tänkte mest att yngre män vanligen är sexuellt aktivt virilare än äldre män. Men Linda sökte nog någon annan "egenskap" hos de äldre framgångsrika männen.
Senast redigerad av nbsp 2023-02-28 kl. 20:27.
Citera
2023-03-01, 00:54
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Tanken har slagit mig oxå… bara fria fantasier, tänk om Linda smugit hem till Mats… ”skall vi göra bra igen…”

Åsså skjutit honom med Mats tjänstevapen… sen springa hem å krypa in i offerkoftan…

Hennes DNA kan ju finnas kvar sedan tidigare ”besök”
Det lär finnas andra iskalla personer som är kapabla till detta om behov finns.
Citera
2023-03-01, 09:29
Medlem
bcmbcmbcms avatar
Citat:
Vilken bilaga menar Leif GW?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/runar-vikstens-rapport-borttagen-fran-polisens-hemsida

Alltså jag har laddat hem rapporten på 84 sidor, men jag kanske missade att ladda hem bilagan?
Såg att det fanns ytterligare en länk man kunde ladda hem.

Jag undrade detsamma, och skulle antaga att det rör sig om Bilaga 6 i "Utredning om vissa förhållanden i samband med polisanmälningar mot polischef", vilken ser ut som ett rent "skvaller-PM" (Stenmans rapport). Just denna bilaga verkar först haft "Informationsklass: Mycket högt skyddsvärde" vilket är förståeligt, men som bilaga nedgraderats till "Informationsklass: Öppen".

Jag håller med LGW här: som bilaga till själva utredningsrapporten tillför den inget annat än rent skvaller/förtal.
Citera
2023-03-01, 09:39
Medlem
Strömmer om kritiken: ”Har självständiga myndigheter i Sverige”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/strommer-har-fortsatt-fortroende-for-rikspolischefen

Det är inte bara polisledningen som kritiserats för hanteringen av utredningen av bland andra Mats Löfving. Även regeringens agerande har ifrågasatts.
Citera
2023-03-01, 12:37
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Tänkte mest att yngre män vanligen är sexuellt aktivt virilare än äldre män. Men Linda sökte nog någon annan "egenskap" hos de äldre framgångsrika männen.
Det är ingen stor skillnad på den sexuella aptiten eller förmågan för män om de inte är sjuka oavsett om de är 25 eller 65. Stor skillnad där mellan män och kvinnor. De män som tappar virilitet i fertil ålder har utkonkurrerats av de män som behåller sexuellt intresse och förmåga upp i ålder.
Citera
2023-03-01, 18:24
Medlem
Efter polischefen Mats Löfvings död har kritik riktats mot polisen för hanteringen av utredningen mot honom. Hör Polismyndighetens HR-chef Tomas Rosenberg om stödet till Löfving och om man borde ha hanterat ärendet annorlunda.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisens-hr-chef
Citera
2023-03-02, 05:41
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Efter polischefen Mats Löfvings död har kritik riktats mot polisen för hanteringen av utredningen mot honom. Hör Polismyndighetens HR-chef Tomas Rosenberg om stödet till Löfving och om man borde ha hanterat ärendet annorlunda.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisens-hr-chef
Saxat ur artikeln:
Vad säger du om kritiken om att privata detaljer om Mats Löfving presenterats på polisens hemsida bland annat?
Det är något som vi måste ta med oss nu och faktiskt begrunda.
Här har vi väl den första tillstymmelsen till självkritik från Polismyndigheten. Notera att den ytterst ansvarige skickar fram HR-chefen. När ska RPC ta sitt ansvar?
Citera
2023-03-03, 04:58
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Finns många likheter.
Det verkar som att Mats Löfving kanske varit en obekväm chef som gjort sig lite impopulär bland anställda,
precis som Benny Fredriksson.
Benny Fredriksson kändes nästan lite manisk i sin ledarstil dock, och han körde rätt hårt för att få skådespelarna dit han ville.
Det är granska vanligt att en person som tillhör innegänget får ta sig friheter. Men så händer något som gör att de andra bestämmer sig för att sätta dit honom.

Som Armand du Richelieu skrev: ”Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste mannen och jag skall finna en anledning att hänga honom”.

Paolo Robertos horköp gick det rykten om på Flashback långt innan drevet gick. Liknande med Ingvar Oldsbergs supande som sågs mellan fingrarna tills han förolämpade chefens fru.
Citera
2023-03-03, 10:04
Medlem
Nils Tomtes avatar
Finns Vikstens rapport att ladda ner nånstans?
Frågar inte dig som nu blir rasande för att jag inte först läser 2000+ inlägg, utan till dig med ett gott hjärta.
Citera
2023-03-03, 21:00
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nils Tomte
Finns Vikstens rapport att ladda ner nånstans?
Frågar inte dig som nu blir rasande för att jag inte först läser 2000+ inlägg, utan till dig med ett gott hjärta.

Och det har jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Här är den numera borttagna rapporten.

Utredning om vissa förhållande i samband med polisanmälningar mot polischef.pdf (2.52 MB)
https://anonfiles.com/B1l49fa4z3/Utredning_om_vissa_f_rh_llande_i_samband_med_polis anm_lningar_mot_polischef_pdf
Citera
2023-03-03, 22:08
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Det är granska vanligt att en person som tillhör innegänget får ta sig friheter. Men så händer något som gör att de andra bestämmer sig för att sätta dit honom.

Som Armand du Richelieu skrev: ”Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste mannen och jag skall finna en anledning att hänga honom”.

Paolo Robertos horköp gick det rykten om på Flashback långt innan drevet gick. Liknande med Ingvar Oldsbergs supande som sågs mellan fingrarna tills han förolämpade chefens fru.

Jo, ibland kan man ana vilka som står på tur.

Då det gäller Benny så var han ju inte så offentlig, men han var en driven och jobbig chef.
Han blev hyllad som chef då han utvecklade stadsteatern till en enorm framgångssaga och fick mycket uppskattning av alla för detta.
Men i hans drivenhet så krävde han lite för mycket av de anställda skådespelarna.
Titta på "Benny och Kulturhuset" https://www.svtplay.se/video/e4z3z5b/benny-och-kulturhuset
Där kan man följa både hans smått maniska chefsskap och drevet som sen gick emot honom.

Och det som var så taskigt, då Metoo kom så tog anonyma upp incidenter långt bak i tiden som Benny Fredriksson inte ens mindes?
Som chef kanske man inte ens märker om anställda knyter näven i fickan och muttrar?
Och dessutom kan man säkert under tidens gång mogna och förändra sitt ledarskap om man fått mycket kritik. Han verkar ju bättrat sig då dokumentären gjordes, kanske på grund av att anställda fått igenom sin kritik?
Men med metoo kom ju massa anonyma anklagelser, som han ju inte kunde bemöta, han visste inte vem som sa det, och han fattade inget av dem om han då inte mindes?
Och så blev han paranoid i en handvändning.

Det ligger i många chefers natur att vara drivna och det är ju det som gör att de lyckas komma någonstans med verksamheten.
Men med detta kan ju chefer samtidigt göra sig osams med en hel del anställda.
Om något händer, så kan de helt plötsligt få alla emot sig (folk som tidigare varit tysta men förargade i år)?
Och i det läget visade sig ju Benny Fredriksson vara väldigt skör. I dokumentären tycker jag nästan att han verkade bipolär i sitt psyke, innan metoo-bomben briserade. Så han var ju rätt lättknäckt tror jag?

Vet inte hur illa omtyckt Mats Löfving var bland sina anställda, men dels har det ju kommit in folk i tråden och vittnat om att han varit rätt jävlig som chef, och sen har ju Peter Springare snackat illa om Mats Löfving som chef.

Och just det där att han helt plötsligt hade alla emot sig på arbetsplatsen, verkade ju göra honom jätteledsen.
Det kanske var det som knäckte honom mest?
Svårt som utomstående att avgöra.
Eller var det "det annalkande drevet" som han var skärrad inför? Kanske en kombination av de båda?

Edit: Men den där Ari Stenmans polisanmälan känns ju manipulativ.
Hur fasen kunde han skriva den där utsagan om Mats Löfving, utifrån Linda Staafs redogörelse? Vad hade Ari Stenman för syfte egentligen?
Senast redigerad av dialektiker 2023-03-03 kl. 22:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in