2023-03-03, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
20 ryska tortyrfängelser i befriade delen av Kherson.
Hur många som torterades och/eller mördades av ryssarna är ännu oklart.

https://twitter.com/igorsushko/status/1631569064110989312

”Mest av allt slogs jag av hur allt var organiserat, planerat och kalkylerat. För första gången under mina 20 års arbete är det första gången jag stöter på något sådant, säger Jordash till Important Stories. Han menar att de ryska myndigheterna satte sig i uppgift att underkuva det ukrainska folket och förstöra den ukrainska identiteten.
Före kriget i Ukraina var Djordash involverad i utredningen av krigsförbrytelser i Rwanda och länderna i det forna Jugoslavien"

Skulle Ukraina kapitulera så kan hela den ryska militären användas till att tortera och mörda Ukrainare. På rysk TV har de talat om att mörda 2 miljoner ukrainare.
Ria Novosti skrev om denna genocide i början av kriget
Alla i Ukraina skulle tala ryska inom 5 år, annars skulle de skjutas. Alla som motsatte sig ryskt överhöghet skulle skjutas direkt.
Citera
2023-03-03, 21:26
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Jo så borde det vara men tydligen har Zelensky lagt sig i strategiska beslut av politiska skäl.
Han måste hela tiden ta hänsyn till opinionen i Väst eftersom kriget finansieras helt av US och EU/Nato.
Därför basunerar man hela tiden ut i media att Ukraina vinner, att ryssen förlorar och har svårt att erkänna att man förlorar ett slag.
Det tog flera dagar efter att Soledar de facto hade fallit innan Kiev erkände detta.
Mariupol likaså och nu är det Bakhmut. Man hävdar att slaget fortgår trots att man har trupper som är inringade. I ett "modernt" eller rationellt krig ser man till att dra sig ur i tid för att spara soldaternas liv.
Det gjorde man t.o.m. under WW2.
Ja militärledningen tar råd av "military intelligence" från Nato och man är beroende av dem.

För övrigt tillämpar inte alla länder i världen samma modell när det gäller beslutsfattande i krig-

Var har du hämtat fakta på det ifrån?
Länk tack.
Citera
2023-03-03, 21:27
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Haha tack för svar
Det har du nog rätt i, se BMPan som exempel där de vill lägga ner produktionen av BMP-3 till förmån för BMP-2. Kanske att ukrainska kulspruteskyttar likt de finska får uppsöka psykisk vård efter att ha mejat ned våg efter våg av ryssar.

Ja, det är ju smartare. I detta krig så är det bättre med 2-3 äldre fordon än ett fordon som gör ungefär samma sak fast med fler finesser. Då ryssarna använder sig av taktik och doktrin från 50 år tillbaka är det lika bra att använda fordon som var gjorda från denna tid
Citera
2023-03-03, 21:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ibland måste man lyssna på experterna.

Igor Girkin får ses som en expert och då han är en rysk nationalist så kan man inte heller avfärda honom som ett "natotroll som sprider propaganda" eller dylikt.

Ryssland har förlorat kriget, konstaterar Igor Girkin.
Igor Girkin och den där Dugin verkar vara favoriter på detta forum?
Men varför lyssna på "orcher" eller "mongoler"?
Bättre att lyssna på västeuropéer och jänkare - det brukar jag göra.
De har lättare att förhålla sig objektivt.
Citera
2023-03-03, 21:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Var har du hämtat fakta på det ifrån?
Länk tack.
kolla mina tidigare inlägg
vill inte spamma
Citera
2023-03-03, 21:30
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Det var ju just därför de satsat stenhårt denna vinter, finns ju inte så många platser de kan göra offensiver på. De har lyckats helt okej i området kring Bakhmut, misslyckats i söder och stabiliserat läget i nordöst. Jag tror helt ärligt detta är offensiven

Bättre att försöka nu än att försöka när Ukraina fått en massa moderna stridsvagnar och stridsfordon
Ja så smarta var nog ryssen!

Tyvärr verkar det ju som vanligt att allt går åt helvete!

Jag tänker nu tillbaka på den 6 mil långa karavanen, fyllda med ryska inrikestrupper med paraduniformerna i bagaget och deras befäl som bokat bord på de fina restaurangerna i Kiev.

Det slutade med en tvärnit för det lufburna VDV vid Hostomel, där de fick stryk och utplånades av hemvärnet och gamla gubbar med jaktvapen!

Att sen hela konvojen bara fastnade, var ju bara en konsekvens av dålig logistik.

Soppan tog ju slut efter nåt dygn, gubbarna började bli skitiga och hungriga....

Alla fattar ju att det sket sig big time!

Att de sen sen läts backa ur, var ett stort misstag!
Citera
2023-03-03, 21:31
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Ja det känns ju som en desperat offensiv?

Det här kommer säkert att gå åt helvete för ryssen?

Om väst fortsatt ställer upp och Ukraina följer deras råd så ser jag det som ett troligt resultat, ja
Inte mycket pekar för Ryssen
Citera
2023-03-03, 21:32
Medlem
Ursprungligen postat av borskungen
Smart att rensa ut ur gamla förråd och spara de moderna vapnen till sist.

Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Jag har ställt frågan säkert 5 gånger till såna som dig men aldrig fått svar.
Vad har ryssarna som är modernare än T-90M, T-72B3 obr 2016, T-80BVM, BMP-3, BTR-82, MSTA-2-serien, KA-52, Su-34?

+ att jag undrar vad mödrarna till döda ryska soldater skulle säga om att deras söner fick gammalt junk att kriga med för att Putin ville rensa på hyllorna?
Även om det kanske finns någon slags idiotisk rysk logik i att sätta sina soldater i ett onödigt underläge och förlora 100 tusentals man så är det få som skulle kalla det smart…Borskungen och några andra Putinister är de enda jag känner till som ser det på det viset.
Sedan kommer vi till den uppenbara tankevurpan i att om du spar de bästa vapnen till sist och sätter dem i händerna på nymobiliserade amatörer så gör vapnen föga nytta.
Men men…jag har rent generellt haft svårt att se det mästerliga i Putins och kremls förehavanden de senaste 20 åren, så jag kanske bara är korkad? Jag kan dock lova att äta upp min hatt om Putin helt plötsligt skulle rulla ut en massa T90 och avgöra slaget i någon slags väl planerad nådastöt. Men jag har fan fortfarande svårt att se hur det skulle gå hem hos de 100 tusentals döda soldaternas mödrar. Känns svårsmält hur man än vrider och vänder på det…
Citera
2023-03-03, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där finns också de som har teorin att ryssarna tänker låta Ukraina motattackera först med sina nya västtanks, även om de har kapacitet att fortsätta. Det kan vara ren coping. Det som stödjer teorin är dock att vinteroffensiven i princip uteblev.

Eftersom vi inte vet förlustratios egentligen har man inte mycket "edge" i att gissa. Det blir mer en fråga om vad ens hjärta säger än någon analys som är intressant för någon annan att ta del av.

Datapunkter som kan guida som vi inte har:
- Bättre tal på rysk produktion
- bättre tal på möjlig kina-stöd
- nya stödpaket från väst
- Tillförlitliga förlustsiffror eller kill ratios (exempelvis nån läcka)

Dessa saker bestämmer strategin AFU/FRA väljer.
Ja det enda som vi vet är ju att ryssen har enorma problem i kriget mot Ukraina på grund av dom massiva förlusterna i utbildat manskap och allt sämre materiel. Ukraina har givetvis också enorma problem på grund av ryssen men motivation,bra logistik, vapenleveranser och annat stöd från omvärlden, bra ledarskap och ett jävlar anamma gör att Ukraina har en fördel för stunden. Och sådant glädjer en svensk patriot och demokratikämpe.
Citera
2023-03-03, 21:33
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
kolla mina tidigare inlägg
vill inte spamma

Har redan kollat.
Finns inget.
Ljuger du?
Citera
2023-03-03, 21:36
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Så är det - utan tvång eller krav kan kreativiteten blomstra på en helt annan nivå, vilket märks tydligt! Ryssen är begränsad i sin kreativitet av sina överordnade på alla nivåer...
Ja vi har ju verkligen sett hur kapabla Ukraina är gällande att bygga egna vapen!

Stugna-P är ju det ultimata vapnet som säkert sänkt massor av ryskt pansar.

Det har ju fördelen att det filmar vad som händer!

Detta kan vara nåt som ska implementeras i NLAW och Javelin?

Bra om de skickar filmen då de slår ut en fiende..
Citera
2023-03-03, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teufelchen
Idag har Putin utfärdat ett dekret att Ryssland har rätt att överta kontrollen i företag som dom anser inte följer Rysslands riktlinjer för produktion i de anekterade områdena.

https://tass.ru/ekonomika/17190947

Ryssland står för Imperialism och kleptomani, inte försvarar Ryssland de rysktalandes rätt i de anekterade områdena, Ryssland stjäl lika obesvärat från dem, som övriga som står ivägen för deras plan att utvidga Ryssland.
Jag såg det där tidigare idag och man kan inte annat än skaka på huvudet åt dumheterna.
Ryssland försöker kidnappa kunskap då de inget själva har.
Alla ingenjörer har flytt landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in