2023-03-03, 19:44
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Fast i dessa tider tror jag nog att putinanhängarnas hammare och städ snarare skapar skärvor…
Du har nog rätt, jag var ovanligt optimistisk i rysk favör...
Citera
2023-03-03, 19:44
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det ser inte ut som gamla sovjetvapen. Någon lastbil och några kanoner ser ut som hämtade från 60-talet, men resten ser modernt ut.
Glömde fan svara på denna igår. Alltså enligt mig ser inget här modernt ut, snarare motsatsen. Hela tåget ser ut som taget ur ett förråd från Sovjet ju. BTR-80, MT-LB etc är ju ruskigt gamla pansarfordon.

https://t.me/operativnoZSU/82027
Citera
2023-03-03, 19:45
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du pratar om logiska lapsus. Men jag tror inte du vet mitt argument. Vad tror du att det är?

Det är klart för alla i denna tråd.
Du har ju spammat dina teorier i hundratals inlägg.
Vi vet alla dina teorier.
Citera
2023-03-03, 19:46
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det går rykten om en attack med drönare mot Bryansk flygbas nu. Härligt, hoppas nu att dessa attackerna mot ryskt territorium fortsätter varje dag framöver under lång tid.

https://twitter.com/Vijesti11111/status/1631723404691922944
Ja nu gäller det att utnyttja det massiva övertaget med drönare Ukraina har!

Tusentals nya drönare är på ingång förutom den masstillverkning och utveckling Ukraina har själv!

Det här kommer att bli en mardröm för ryska turister i Ukraina...
Citera
2023-03-03, 19:48
Medlem
TotalWars avatar
Vad jag tror kommer hända de kommande veckorna. Ukrainarna återtar initiativet.
Citera
2023-03-03, 19:50
Medlem
88SONs avatar
Hallå, någon twitternörd som har info kring offensiven vid Vuhledar? Har letat, hittat massa artiklar men refererar enbart till Ukrainska militärledningen. Är dock säker på att jag vid flertal tillfällen under de senaste veckorna sett sammanfattningar från Oryx vilket bekräftat 130 förluster den senaste månaden

Men kan inte hitta via google
Citera
2023-03-03, 19:53
Medlem
Elon-Fiskes avatar
[quote=88SON|83683703]
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
"Nästan ännu bättre försvarslinjer"? Varför tror du de dröjt så länge med att utrymma stade? Mitt svar är att för att hinna bygga nya.

Ukrainska armen har haft många att frontavsniitten som frontlinje sedan 2014 och det har ju varit där Ukrainarna haft enklast att försvara sig.

Det går nog ganska snabbt att förskansa sig inne i städer men utanför kräver det nog mycket mer arbete och tänkande.

Vi vet inte, men baserat på logik och modern militärstrategi så ser jag följande förklaringar

1) Städer är riktigt bra försvarspunkter så länge flankerna kan hållas, anledningen till att Ukraina inte utrymt staden är för att de velat nyttja denna försvarspunkt så länge som möjligt för att så effektivt som möjligt försvåra och blöda ryssarnas framfart. Det är inte svårt att göra en plan i flera steg där staden sakta men säkert töms ut medans ryssarna har enorma förluster

2) Har att göra med tidigare förklaring, anledningen till att de inte retirerat till andra försvarslinjer är för att städer är perfekta för försvar. Jag tror att försvarslinjerna bakom staden har varit klara ett tag, finns ingen anledning att dra sig tillbaka till mindre effektiva positioner när man kan stanna kvar i mer effektiva positioner
Bra sammanfattning!

Tänk då de dårar som inbillar sig att ryssen skulle kunna ta Odessa?

Den staden som redan för ett år sen var rena fortet.

Idag vill jag påstå att den är ointaglig för vilken arme som helst.

Ryssens flotta saknar helt möjlighet att hota Odessa utan enorma förluster.

Ukraina har ju sen länge fått massor av sjömålsrobotar bla. från Sverige.

Deras egna Neptun har ju redan sänkt Rysslands flaggskepp i Svarta Havet!
Citera
2023-03-03, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Wagnergruppen lyckas nästan helt på egen hand inta Bachmut, trots alla resurser som Ukraina skickat dit.

Då börjar operation bortförklaring av ukrainarunkarna.

Vad betyder på egen hand? Hur många ryssar tror du eliminerats sedan de försökt i 7 månader? Skrattretande taktik.
Citera
2023-03-03, 19:56
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Ja nu gäller det att utnyttja det massiva övertaget med drönare Ukraina har!

Tusentals nya drönare är på ingång förutom den masstillverkning och utveckling Ukraina har själv!

Det här kommer att bli en mardröm för ryska turister i Ukraina...
Så är det - utan tvång eller krav kan kreativiteten blomstra på en helt annan nivå, vilket märks tydligt! Ryssen är begränsad i sin kreativitet av sina överordnade på alla nivåer...
Citera
2023-03-03, 19:57
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Vad jag tror kommer hända de kommande veckorna. Ukrainarna återtar initiativet.

När pansarvagnarna rullar in ja.
Men just nu ser det mörkt ut för Bachmut.
Citera
2023-03-03, 19:58
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Hur som helst har ukrainska armen verkligen haft de minst tränade och svagast beväpnade soldaterna inne i staden (ofta nymobiliserade) och i och haft de mer stridsvana och bättre utrustade vid flankerna i en mer krävande omgivning som är svårare att försvara.

Klart ryska medier kommer utnyttja detta till fullo och den där trion tyckte man faktiskt synd om.

För någon månad sedan spekulerades det ju hej vilt var ryssarna skulle sätta in sin offensiv och när. Det fanns ju många drömmar och mardrömmar inblandade. Klart är ändå att ryssland fortfarande har stora truppreserver och stridsvagnsförband som ännu inte deltagit särskilt i kriget. Klart är också att ryska armen tränat mycket på snabba förflyttningar.

En av de i mina ögon trovärdiga teorierna om Rysslands offensivplaner framfördes av någon militär höjdare i Polen eller liknande och den sa ryssarna skulle sätta in en hård stöt/offensiv när Bakhmut fallit och ukrainska fronten mot Donbass var i rörelse en bit söder om Bahkmut. Vi får väl se nu om han får rätt?

Det troliga för mig (och som jag tror för ukrainska militärledningen) är att Ryssland kommer försöka inta hela Donbassrepublikerna och sedan utlysa vapenvila och sedan förhandlingar. I ett sådant läge tror jag faktiskt inte Ukraina kommer orka kriga så länge till. Antagligen kommer de göra offensiv innan eller efter vilken knappast kommer lyckas.

Vi får FRED! :-)

(God Champagne gjorde dom i Artemovsk/fd Bukha som väl staden nu snart återigen heter. Den kan jag rekommendera om man nu tvunget skall dricka champagne. Jag ligger mer åt vodkahållet. :-) )
Putin har ju beordrat att hela Donbass ska vara under rysk kontroll innan Mars?

Menar han innan Mars utgång? Eller vad?

Tror du på en ny offensiv efter fiaskot vid Vuhledar?

Var ska mateialet tas ifrån? Uralbergen eller saltgruvorna i Soledar?
Citera
2023-03-03, 20:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Hallå, någon twitternörd som har info kring offensiven vid Vuhledar? Har letat, hittat massa artiklar men refererar enbart till Ukrainska militärledningen. Är dock säker på att jag vid flertal tillfällen under de senaste veckorna sett sammanfattningar från Oryx vilket bekräftat 130 förluster den senaste månaden

Men kan inte hitta via google

Hur går det i Bachmut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in