[quote=88SON|83683703]
Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
"Nästan ännu bättre försvarslinjer"? Varför tror du de dröjt så länge med att utrymma stade? Mitt svar är att för att hinna bygga nya.
Ukrainska armen har haft många att frontavsniitten som frontlinje sedan 2014 och det har ju varit där Ukrainarna haft enklast att försvara sig.
Det går nog ganska snabbt att förskansa sig inne i städer men utanför kräver det nog mycket mer arbete och tänkande.
Vi vet inte, men baserat på logik och modern militärstrategi så ser jag följande förklaringar
1) Städer är riktigt bra försvarspunkter så länge flankerna kan hållas, anledningen till att Ukraina inte utrymt staden är för att de velat nyttja denna försvarspunkt så länge som möjligt för att så effektivt som möjligt försvåra och blöda ryssarnas framfart. Det är inte svårt att göra en plan i flera steg där staden sakta men säkert töms ut medans ryssarna har enorma förluster
2) Har att göra med tidigare förklaring, anledningen till att de inte retirerat till andra försvarslinjer är för att städer är perfekta för försvar. Jag tror att försvarslinjerna bakom staden har varit klara ett tag, finns ingen anledning att dra sig tillbaka till mindre effektiva positioner när man kan stanna kvar i mer effektiva positioner
Bra sammanfattning!
Tänk då de dårar som inbillar sig att ryssen skulle kunna ta Odessa?
Den staden som redan för ett år sen var rena fortet.
Idag vill jag påstå att den är ointaglig för vilken arme som helst.
Ryssens flotta saknar helt möjlighet att hota Odessa utan enorma förluster.
Ukraina har ju sen länge fått massor av sjömålsrobotar bla. från Sverige.
Deras egna Neptun har ju redan sänkt Rysslands flaggskepp i Svarta Havet!