Citat:
Ursprungligen postat av
Swedishmetropol
Märkligt att divers ekonomer och ECB flaggar för kraftiga höjningar av räntan då.
Nej, var hittar du något märkligt i det?
Tänk nu en vända innan du svarar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Swedishmetropol
Läste en tråd på reddit där folk skrev om hur deras ekonomi mådde med räntehöjningar osv. Fanns otaliga skribenter som satt på villor och bostadsrätter med höga inkomster som var klart påverkade. Vissa gick knappt runt redan nu. Säger inte att detta går att extrapolera över Sverige i stort men känslan var verkligen att liksom FB och Flanders har grovt fel.
Felet du gör är att gå på hur vissa upplever det och dra för stora växlar på det.
Som ett sätt att falsifiera kan jag nämna en tjej som bodde i studentkorridor samtidigt med mig. Hon menade att hon behövde köpa kläder för x kr varje månad. Annars klarade hon sig inte.
Kommer inte ihåg exakt siffra nu, men kommer ihåg att jag inte ens la det på kläder under ett år. Och att det nog inte gick att finansiera den klädkonsumtionen med studiemedel.
Att folk säger att dom inte klarar sig betyder ungefär ingenting. Vi vet inte vad dom anser att dom behöver för konsumtionsnivå för att inte säga så.
Det som inte ljuger är att titta på olika data som strömmar in. Det är uppmätt i verkligheten.
Konsumtionen har rullat på nästen helt opåverkad. Då har inte massorna några ekonomiska bekymmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
RaijtS
Förstår verkligen inte resonemanget: "Tja, även om räntan blir 5% så betalar har ett par med 100k brutto in, så pass mycket kvar att det inte är ett problem att betala"(ni vet vilka ni är) och att slutsatsen av det skulle vara att priserna inte kommer gå ned. Folk kommer kunna betala.
Hur går du tillväga för att inte förstå??
Räntan är small potato. Visst tar den större del av nettolönen nu, men som synes så sparar folk bara lite mindre. Vad i det är svårt att förstå?
Citat:
Ursprungligen postat av
RaijtS
Men det har inget med priserna att göra, för det finns inga nya köpare som vill köpa bostäder till 5x skuldkvot, när motsvarande månadskostnad är dubbelt så hög. Fine att de som redan har bostad och blir tvungen att betala 40-50% av disponibelinkomst gör det. Men inga nya köpare kommer acceptera det, eller ens kunna göra det pga sänka lånelöften. Därför kommer bostäder som måste säljas gå ned i pris.
Helt riktigt att om det skulle ske någon drastisk ändring i preferenser så kommer priserna på tidigare attraktiva adresser att falla (mer permanent då).
Det är precis som att kvinnor kollektivt skulle inse att det här med kosmetika och parfymer är helt meningslös och så slutar dom köpa det. Var och en för väl grunna över hur sannolikt det är.
Varför skulle inte nya köpare låna som folk tidigare gjort?
Säg några nyexade som har in 70k brutto tillsammans och lånar 4.2M. Dom får ut ca 54k och betalar ränta på 12k. Varför skulle det vara ett bekymmer?
De sänkta priserna gör ju bara att dom kommer över en BR dom inte hade kommit över med tidigare priser.
Citat:
Ursprungligen postat av
RaijtS
Förövrigt om priset på bostäder faller med 30%(halvvägs dit) så får 46% av nya bolånetagare(2021) en belåningsgrad över 100% enligt FI's bolånerapport. Tycker verkligen du ger hederliga tips liksom-fb när du rekommenderar unga akademikerpar att ta blancolån till kontantinsatsen för vad är egentligen problemet, de har ju råd att betala.

Var har jag rekommenderat folk att ta blancolån??
Nej, det har jag inte.
Att du spyr ur dig sådana lögner beror troligen på en defekt läsförståelse och mycket fantasier. Eller har du någon bättre förklaring.