2023-03-03, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Läste en tråd på reddit där folk skrev om hur deras ekonomi mådde med räntehöjningar osv. Fanns otaliga skribenter som satt på villor och bostadsrätter med höga inkomster som var klart påverkade. Vissa gick knappt runt redan nu. Säger inte att detta går att extrapolera över Sverige i stort men känslan var verkligen att liksom FB och Flanders har grovt fel.

När jag själv pratar med kollegor och vänner med lån på 5M+ som har 3-månaders är tonen ungefär likadan på alla. Det är ingen katastrof men det är klart irriterade och ängsliga över situationen redan nu.
Citera
2023-03-03, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Misstänker att många av dem blir snuvade på konfettin när de billiga hyresrätterna säkerligen snart börjar gå till behövande såsom stora barnfamiljer med låga inkomster.

Synd att du inte stått i kö. Då hade du kunnat sälja kråkslottet, flytta in till stan, slippa de höga el-avgifterna och investera pengarna nånstans där det inte rasar i värde. Men antar att du alltid kan flytta ner i potatiskällarn och hyra ut ditt sovrum till Ahmed och hans familj när det börjar knipa för mycket.

Du menar att bostadsbidrag helt ska slopas? Har du en länk som bekräftar eller sitter du bara och spekulerar som vanligt?
Citera
2023-03-03, 14:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Märkligt att divers ekonomer och ECB flaggar för kraftiga höjningar av räntan då.
Nej, var hittar du något märkligt i det?
Tänk nu en vända innan du svarar.

Citat:
Läste en tråd på reddit där folk skrev om hur deras ekonomi mådde med räntehöjningar osv. Fanns otaliga skribenter som satt på villor och bostadsrätter med höga inkomster som var klart påverkade. Vissa gick knappt runt redan nu. Säger inte att detta går att extrapolera över Sverige i stort men känslan var verkligen att liksom FB och Flanders har grovt fel.
Felet du gör är att gå på hur vissa upplever det och dra för stora växlar på det.
Som ett sätt att falsifiera kan jag nämna en tjej som bodde i studentkorridor samtidigt med mig. Hon menade att hon behövde köpa kläder för x kr varje månad. Annars klarade hon sig inte.
Kommer inte ihåg exakt siffra nu, men kommer ihåg att jag inte ens la det på kläder under ett år. Och att det nog inte gick att finansiera den klädkonsumtionen med studiemedel.

Att folk säger att dom inte klarar sig betyder ungefär ingenting. Vi vet inte vad dom anser att dom behöver för konsumtionsnivå för att inte säga så.

Det som inte ljuger är att titta på olika data som strömmar in. Det är uppmätt i verkligheten.
Konsumtionen har rullat på nästen helt opåverkad. Då har inte massorna några ekonomiska bekymmer.

Citat:
Ursprungligen postat av RaijtS
Förstår verkligen inte resonemanget: "Tja, även om räntan blir 5% så betalar har ett par med 100k brutto in, så pass mycket kvar att det inte är ett problem att betala"(ni vet vilka ni är) och att slutsatsen av det skulle vara att priserna inte kommer gå ned. Folk kommer kunna betala.
Hur går du tillväga för att inte förstå??
Räntan är small potato. Visst tar den större del av nettolönen nu, men som synes så sparar folk bara lite mindre. Vad i det är svårt att förstå?

Citat:
Men det har inget med priserna att göra, för det finns inga nya köpare som vill köpa bostäder till 5x skuldkvot, när motsvarande månadskostnad är dubbelt så hög. Fine att de som redan har bostad och blir tvungen att betala 40-50% av disponibelinkomst gör det. Men inga nya köpare kommer acceptera det, eller ens kunna göra det pga sänka lånelöften. Därför kommer bostäder som måste säljas gå ned i pris.
Helt riktigt att om det skulle ske någon drastisk ändring i preferenser så kommer priserna på tidigare attraktiva adresser att falla (mer permanent då).
Det är precis som att kvinnor kollektivt skulle inse att det här med kosmetika och parfymer är helt meningslös och så slutar dom köpa det. Var och en för väl grunna över hur sannolikt det är.

Varför skulle inte nya köpare låna som folk tidigare gjort?
Säg några nyexade som har in 70k brutto tillsammans och lånar 4.2M. Dom får ut ca 54k och betalar ränta på 12k. Varför skulle det vara ett bekymmer?

De sänkta priserna gör ju bara att dom kommer över en BR dom inte hade kommit över med tidigare priser.

Citat:
Förövrigt om priset på bostäder faller med 30%(halvvägs dit) så får 46% av nya bolånetagare(2021) en belåningsgrad över 100% enligt FI's bolånerapport. Tycker verkligen du ger hederliga tips liksom-fb när du rekommenderar unga akademikerpar att ta blancolån till kontantinsatsen för vad är egentligen problemet, de har ju råd att betala.
Var har jag rekommenderat folk att ta blancolån??
Nej, det har jag inte.
Att du spyr ur dig sådana lögner beror troligen på en defekt läsförståelse och mycket fantasier. Eller har du någon bättre förklaring.
Citera
2023-03-03, 14:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
När jag själv pratar med kollegor och vänner med lån på 5M+ som har 3-månaders är tonen ungefär likadan på alla. Det är ingen katastrof men det är klart irriterade och ängsliga över situationen redan nu.
Och det är fullt begripligt. Det är störande för dom att behöver omfördela mer av inkomsten till långivare. Och så undrar dom när det påhittet skall gå tillbaka.
Citera
2023-03-03, 14:15
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du menar att bostadsbidrag helt ska slopas?

Nej det menade jag inte.
Citera
2023-03-03, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Och det är fullt begripligt. Det är störande för dom att behöver omfördela mer av inkomsten till långivare. Och så undrar dom när det påhittet skall gå tillbaka.

Bättre tider väntas väl i bästa fall om ca 1,5-2 år med en klar försämring kommande året. De flesta har väl ännu bara känt av bostadsräntor som motsvarar en styrränta på 2,75 i och med fördröjning. Bor man inte i en exceptionellt bra förening kommer även avgiften procentuellt höjas ganska rejält för en hel del BRF kommande åren. Avgiftshöjningarna i sig lär inte bli superdramatiskt för ekonomin men ytterligare en sak att irriteras på och som även bör påverka värdet av bostaden.
Citera
2023-03-03, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Nej det menade jag inte.

Så varför skulle någon prioriteras till prisreglrtade bostäder utan kö?
Citera
2023-03-03, 14:50
Avslutad
Såg på nån av storbankernas statistik, att deras nyteckning/omtäckning av bostadslån i januari..håll i er nu..bestod till 94%..nittiofyra procent !!! av 3 månaders bolån. Smäller räntan till rejält nu så blir det håll i hatten för de flesta BLTs..
Citera
2023-03-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO

Nej vad trodde du? Har de lån på +6msek kanske de har 70-80k i månaden netto. Då får de nu lägga 14k i månaden på räntor istället för 3.5k. Klart det är roligare för dem att kunna bränna 10k till i månaden men situationen är knappast problematisk.

När man lyssnar på folk säger de att de "inte klarar X" får man ha klart för sig att det sällan handlar om ättetupan.

Har kollegor som klagar på att de inte "klarar" att vara FL och sätter in sina knappt 1 åriga bebisar på Förskola. Det de inte "klarar" är att finansiera två resor till Seychellerna, en till Alperna, två nya bilar och en BR I Vasastan och samtidigt vara hemma tills barnen är åtminstone 2 innan de slängs in på FS.
Senast redigerad av flanders 2023-03-03 kl. 14:55.
Citera
2023-03-03, 14:58
Medlem
Citat:

Var har jag rekommenderat folk att ta blancolån??
Nej, det har jag inte.
Att du spyr ur dig sådana lögner beror troligen på en defekt läsförståelse och mycket fantasier. Eller har du någon bättre förklaring.

Citat:
Nja, vad skulle problemet vara?

Antag ett par akademiker som du säger. Nyexade och vill flytta till Storstaden där de fått jobb.
Första månaderna får nog tillbringas i andrahands HR.
Säg att dom tillsammans har 65k brutto. Då får dom låna ca 3.9 MSEK. Problemet är kontantinsatsen.
Säger vi att dom var medellösa när dom nyexades så får dom låna till den Blanco.

Vad skulle problemet vara

Upprepar igen: Förövrigt om priset på bostäder faller med 30%(halvvägs dit) så får 46% av nya bolånetagare(2021) en belåningsgrad över 100% enligt FI's bolånerapport.

Så andra förstår hur galen du är.
Senast redigerad av RaijtS 2023-03-03 kl. 15:01.
Citera
2023-03-03, 15:03
Avslutad
Det som ställer till det vid dessa räntor och en hög belåning är i huvudsak arbetslöshet. Det blir rätt svettigt veta din tjänst sedan många år inte behövs längre och du får några månadslöner i bästa fall. Avgångsvederlagen är betydligt sämre i dag än för några år sedan.Vet en som köpte för +5 miljoner för runt ett år sedan. Får gå nu om nån månad. Lite svettig och ångestfylld situation kan jag tänka mig.
Citera
2023-03-03, 15:28
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så varför skulle någon prioriteras till prisreglrtade bostäder utan kö?

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/klart-nyanlända-barnfamiljer-får-förstahandskontrakt-i-göteborg-1.93188820
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in