2023-02-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjackRaise
ja, 1/5 av 10 är mindre än 1/5 av 1000000000000000000. jag ifrågasätter dess relevans i sammanhanget. har du lust att ge mig en förklaring? citera gärna där jag förnekar det också.

det är svårt för mig att besvara utan att jag sett ditt inlägg. vad förvånad jag blir att en speltorsk har noll tålamod och dåligt temperament!

Om det finns 4miljoner trisslotter och du köper alla dessa lotter, då har du garanterat köpt lotter med vinst på.
Citera
2023-02-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Om det finns 4miljoner trisslotter och du köper alla dessa lotter, då har du garanterat köpt lotter med vinst på.
jag ifrågasätter dess relevans i sammanhanget. har du lust att ge mig en förklaring? citera gärna där jag förnekar det också.

du blir alltså förbannad när jag inte direkt svarar på ditt inlägg (som jag ej än hade läst) men du vägrar svara på mitt inlägg. aight.
Senast redigerad av TjackRaise 2023-02-03 kl. 14:53.
Citera
2023-02-03, 15:14
Medlem
Citat:
jag ifrågasätter dess relevans i sammanhanget. har du lust att ge mig en förklaring? citera gärna där jag förnekar det också.

du blir alltså förbannad när jag inte direkt svarar på ditt inlägg (som jag ej än hade läst) men du vägrar svara på mitt inlägg. aight.

Diskussionen spårade ur och blev skit när du och geebird1 vägrade acceptera att det är större chans att skrapa fram en vinstlott ju fler lotter man köper. Du skrattade åt den som skrev att chansen att slå en 6a ökar med antalet kast.. Ni bara yrade om sannolikheten för enskild lott eller kast.

Ser att du backat från idiotin med tärningarna och säger att du missförstod, geebird1 har dock inte gjort det.

Tråden handlade ju ursprungligen om det sjuka i att lyckas med konststycket att få 22 nitlotter på raken. Eller att det blir rött 22 ggr på raken på rouletten. Att sen 23e lotten fortfarande har 20% vinstchans eller rött 23e gången är 50% är ju ointressant, sekvensen på 22 raka nitlotter eller 22 röda har ju redan skett. Bara att räkna på hur sjukt liten chans det var att få till det utfallet (eller att få det igen)
Citera
2023-02-03, 21:45
Medlem
Citat:
'Det låter du som du är narcissist'. Var det den slutsatsen du drog av dom oddsen?

Det låter som narcissism att tro att man skulle vara speciellt utsatt. Jag har själv märkt att vinstfrekvensen gått ner de senaste årtiondena, men jag tror inte att det beror på att just jag skulle råka ut för något.
Citera
2023-02-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Diskussionen spårade ur och blev skit när du och geebird1 vägrade acceptera att det är större chans att skrapa fram en vinstlott ju fler lotter man köper. Du skrattade åt den som skrev att chansen att slå en 6a ökar med antalet kast.. Ni bara yrade om sannolikheten för enskild lott eller kast.

Ser att du backat från idiotin med tärningarna och säger att du missförstod, geebird1 har dock inte gjort det.

Tråden handlade ju ursprungligen om det sjuka i att lyckas med konststycket att få 22 nitlotter på raken. Eller att det blir rött 22 ggr på raken på rouletten. Att sen 23e lotten fortfarande har 20% vinstchans eller rött 23e gången är 50% är ju ointressant, sekvensen på 22 raka nitlotter eller 22 röda har ju redan skett. Bara att räkna på hur sjukt liten chans det var att få till det utfallet (eller att få det igen)

Nu har jag inte lyckats läsa igenom tråden sedan jag svarade sist, men, odds är ju just det, odds. Det finns en möjlighet att man förlorar helt naturligt tills den dagen man dör, oddsen är låg, visst, men odds är ju bara odds. Ingen garanti. Förvisso ökar chansen varje gång du spelar på rött, men det är ändå 49/49 varje gång du spelar.

Det jag menar är att: spelar du roulette exempelvis, så är chansen att vinna liten, att vinna stort är extremt liten, varje gång.
Citera
2023-02-04, 16:08
Medlem
Citat:
Har skrapat 22 trisslotter irad under ett halvårs tid och alla varit nitlotter. Jag har räknat ut att oddsen för detta är mellan
0.007-0.005% chans att det inträffar
...
Tror ni jag har hamnar i en glitch?
Kan jag kräva pengarna tillbaka på samma sätt som bolagen gör vid storvinst?
Ja, sannolikheten att du ska få minst 1 vinst på 22 lotter är 99,5 %.
Det mest troliga är att du på 22 lotter får 4,7 alltså 5 st vinstlotter.
Oddsen för att du skulle få mindre än 5 st vinstlotter är 50 %.
Oddsen för att det inträffade hände är 0,5 %, enligt Binomial-satsen.
Kod:
Ant. Vinstlotter Sannolikhet	Kumulativt "mindre än"
	0	 0,5%		0,5%
	1	 3,0%		3,5%
	2	 8,5%		12,0%
	3	 15,5%		27,5%
	4	 20,1%		47,6%
Du skulle kunna skriva ett klagomål och be Svenska Spel att ge dig ytterligare 5 lotter som gottgörelse för att de givit dig otur. Beskyll dem för att förbanna dig och ditt liv; att du har blivit rädd för dem och att du misstänker en omfattande komplott som genomsyrar alla dina livshändelser. Beskyll dem för trolldom och att du minsann tänker besöka en healer om de inte går med på dina krav.
Senast redigerad av Vitdom 2023-02-04 kl. 16:10.
Citera
2023-02-07, 12:48
Medlem
Citat:
tack för så många skratt som det bjudits på i tråden! en favorit var att flera tror att 20% utdelning betyder att det är 100% chans på vinst om man köper 5 lotter. en annan favorit var snubben som stolt avfärdade statistik 101 genom att konstatera att "bland lotter så måste en viss procent vara vinstlotter, så är det inte med roulette." alltid kul när folk är confidently incorrect.

detta var ju också en favorit, helt klart! första meningen skulle aldrig någon som har lärt sig dom mest grundläggande principerna i statistik yttra. andra meningen har ingenting med den första att göra och exemplen är inte jämförbara.

av alla som skrivit i tråden är det endast EN person som förstår sig på statistik -- geebird1. ni andra är speltorskar som tror ni förstår er på statistik, men ni förstår inte ens hur procentsatser fungerar! riktigt oroväckande, men samtidigt uppmuntrande då jag är pokerproffs.

alla i tråden förutom geebird1 är denna korkade bruden.

Tack för varma ord, såg inlägget först nu. Vill tillägga att jag faktiskt spelar på lotterier tex eurojackpot/vikinglotto, men att jag också vet om att vinstchansen ör försvinnande liten…
Citera
2023-02-09, 19:58
Medlem
farmenSebastians avatar
Större bluff är dock Folkspels sk sverigelotten
Som marknadsförs med högvinsten 25 miljoner.

Jag har tom mejlat och frågat dem med skriftligt svar tillbaka:

Ingen har NÅGONSIN vunnit det.
Inte ens i närheten
Deras största dragning har genererat någon miljonvinst på årtionden

Varav Triss åtminstone har fler än < 1 som vunnit max.

Sverigelotten har endast i lagom liten mängd 25kr vinst.
Så att alla fortsätter köpa nya lotter.
Fast i ekorrhjulet.
Dom borde granskas!
Citera
2023-02-10, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farmenSebastian
Större bluff är dock Folkspels sk sverigelotten
Som marknadsförs med högvinsten 25 miljoner.

Jag har tom mejlat och frågat dem med skriftligt svar tillbaka:

Ingen har NÅGONSIN vunnit det.
Inte ens i närheten
Deras största dragning har genererat någon miljonvinst på årtionden

Varav Triss åtminstone har fler än < 1 som vunnit max.

Sverigelotten har endast i lagom liten mängd 25kr vinst.
Så att alla fortsätter köpa nya lotter.
Fast i ekorrhjulet.
Dom borde granskas!
Chansen att vinna 25 miljoner på Sverigelotten är 1 på 100 000 000.
Chansen att vinna någonting alls över 25 kr är 1 på 14,2.
Alltså måste man köpa i genomsnitt 9,5 lotter för 237,7 kr för att vinna minst 50 kr, borträknat återköpen med vinst 25 kr.
Så en Sverigelott kostar 25 kr men själva vinsten kostar 187,7 kr.
Senast redigerad av Vitdom 2023-02-10 kl. 23:23.
Citera
2023-03-03, 13:03
Medlem
Matri-Arkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Morsan fick 50 Trisslotter av sin svägerska när hon fyllde 50 - inte en enda vinst. Givetvis.

Nej det är sjukt dålig vinstchans.
Lika liten som powerball? Heter det så?
Som man tänker att det är helt omöjligt att ens vinna på, men någonstans har svenska spel lyckats invagga nån falsk känsla av att Triss - det kan man absolut vinna på. Det är vanligt tror jag.
Givetvis inte sant, men tror att gemene man tänker i de banorna.
Citera
2023-03-03, 13:04
Medlem
Matri-Arkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Då hade han ju lite otur, det är väl ungefär 50% som betalas ut i vinster. Så om man spelar för en miljon kan man räkna med att ha ungefär en halv miljon efteråt. Sedan kan det ju rent statistiskt bli noll spänn i vinst även då.

Du glömmer att fördela vinstsumman på vilket antal lotter de
Citera
2023-03-03, 13:05
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matri-Arken
Nej det är sjukt dålig vinstchans.
Lika liten som powerball? Heter det så?
Som man tänker att det är helt omöjligt att ens vinna på, men någonstans har svenska spel lyckats invagga nån falsk känsla av att Triss - det kan man absolut vinna på. Det är vanligt tror jag.
Givetvis inte sant, men tror att gemene man tänker i de banorna.
Det folk gamblar på, det är att det alltid är 50% chans på att det är en vinstlott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in