Citat:
Ursprungligen postat av
IdiAminsKusin
Jag blir nyfiken på hur rimlig nyhetsrapporteringen är, och om ryssarna verkligen är SÅ usla som man rapporterar. Eftersom Ukraina inte levererar siffror på antal stupade och sårade så framstår ju den sidan som överlägsen. Även om man förlorat mindre än ryssarna så kan ju förlusterna vara kännbara.
Sen skulle man vilja se lagerstatus på olika vapensystem, för att få ett hum om långsiktig utveckling där... Om ryssen helt plötsligt krigar mot ett land med tomma förråd av artillerigranater eller vadhelst, då kan ju fronten skifta rätt hårt.
Det finns så många okända variabler att åtminstone jag undviker att dra slutsatsen att ryssen är uträknad pga usel taktik.
Nyhetsrapporteringen är väldigt vinklad eftersom vi inte får veta ett endaste dugg om ukrainas förluster. Men om man tittar på Ryska telegramkanaler där nya videos och bilder sprids varje dag från Ryska MOD. Så dör det DRIVOR med ukrainare också. Det är en absolut en köttkvarn för båda sidorna.
Jag har sett tillräckligt med material sista året från ryska sidan för att förstå att om det dör 100 ryssar på en plats vid fronten. Så dör det också 100 ukrainare på en annan del vid fronten. På Reddit och twitter som de flesta följer får vi se hur Ukrainarna bokstavligt talat slaktar ryssar på fronten i otaliga mängder. Och vi får se varenda video där ryssarna klantar sig. Varje gång ryssarna gör något fel.
Om vi kollar rysk media på telegram. Så ser vi ungefär lika, men omvänt. Det förefaller mig vara så att båda sidorna lyfter fram sina egna lyckanden och döljer sina egna misslyckanden.
Tex, I Ukraina just nu är det martial law. Om du som journalist ska röra dig närmare fronten, måste du skriva på ett non disclosure avtal med Ukrainska MOD. Där du inte får visa döda ukrainska soldater. Inte visa byggnader efter ryska missilattacker eller artilleribombningar, inte visa förstörda ukrainska militärfordon osv. Du får inte visa negativa saker om Ukrainska förlusterna helt enkelt. Det gör rapporteringen från Ukraina väldigt vinklad. Vinklingen i Ryssland är dock ännu värre vinklad vill jag påstå. Där hamnar du direkt i fängelse om du rapporterar ngt negativt. Medans i Ukraina förlorar du ditt tillstånd att vara nära frontlinjen.
Jag gissar på att ingen här vet någonting om de misslyckade Ukrainska offensiverna i Khersson. Motståndet Kharkiv offensiven mötte när Ryssarna väl fick flyttat sitt artilleri dit och lyckades stoppa dem. På Ukrainska medier är det knäpptyst. I rysk media får vi se tusentals ukrainska soldater slängda i massgravar och mängder med uppeldade ukrainska fordon och ukrainska bataljoner som är bortsprängda av artilleri.
Med det sagt, så vill jag ändå påstå att kriget har mycket bättre utsikter för Ukraina än för Ryssland. Ukraina försvarar sitt hemland. Ryssarna är i främmande land med en fientlig befolkning. Ukraina får mer och mer materiel från Väst och buffer från EU och USA som stoppar ekonomin från att kollapsa. Ryssland har en enorm foreign fund och Ryssland bygger just nu nya vapenfabriker för fullt, och de som finns utbyggs med nya avdelningar och resten jobbar dubbelskift 24/7 för att pumpa ut mer materiel. Men deras relation med Kina börjar bli sämre (Kina ändrade alla Ryska namn på gränstäderna i Kina och Ryssland till kinesiska på kartorna för att markera mot Ryssland att de ryska städerna vid gränsen tillhör Kina) Efter att Ryssland avvisade Kinas fredsplan.
Vid någon punkt tar Rysslands foreign fund slut. Då kommer deras ekonomi att krasha, då har de inget annat val än att avsluta kriget.
Ukraina med västs hjälp, kan hålla på i flera år utan att ekonomin kollapsar. Tiden de kan delta i kriget beror på mängden män de kan förse armen med. Och deras gräns med nuvarande förluster kommer inte nås förrän om 3-4 år gissar jag och deras offervilja är bra mycket högre än Ryssland.
Rysslands foreign fund tar däremot redan slut om 15 månder. Och de säljer av den i bra takt just nu för att hålla liv i ekonomin. Jag räknade tidigare på 15 månader more or less med nuvarande bruk av deras foreign fund. Utan den kommer rubeln skena, massinflation och kollaps av ekonomin.
Så jag lägger mina ägg i Ukrainas korg här alltså.