2023-02-18, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Hittar ingen bra info på traderas sida, men vet ni om bud även är bindande även för säljaren? De skriver att köparen är ålagd att betala men ingenting om säljaren är ålagd att skicka varan. Dvs om jag lägger ett bud så kan jag kräva säljaren på varan, eller har denne rätt att bara returnera pengarna och lägga upp en ny annons om denne är missnöjd med budet?
Nej säljaren måste stå för priset som annonsen blev såld för, borde vara mot traderas regler att göra så om jag minns rätt
Citera
2023-02-18, 22:38
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Lagstiftningen kring detta är solklar sedan två tusen år. Avtal ska hållas punkt slut. Både köpare och säljare är skyldiga att genomföra affären om den andre vill. Det spelar ingen roll om man gör upp affären via Internet eller fysiskt.

I handel mellan företag-företag eller privatpersoner-privatpersoner så är det köplagen som gäller då både säljare och köpare är likställda.

I handel mellan företag-privatpersoner så är det konsumentköplagen som gäller då man anser att företag är starkare än privatpersoner.

Distanshandelslagen gäller inte företag-företag eller privatperson-privatperson utan enbart när det handlar om företag-privatperson.

Dock är det många företag och småföretagare som säljer produkter via tradera. Då gäller distansavtalslagen med ångerrätt för köparen.
Senast redigerad av twoeggs 2023-02-18 kl. 22:57.
Citera
2023-02-18, 22:43
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengbengskeet
Nej säljaren måste stå för priset som annonsen blev såld för, borde vara mot traderas regler att göra så om jag minns rätt
Japp har för mig det också.

Säljaren kan försöka häva köpet, men ifall man inte kommer överens så kan säljaren inte låta bli att sälja varan.

https://info.tradera.com/utebliven-forsaljning/
Citera
2023-02-20, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
man kan inte lugga en skallig

Sant, men jag jag förpesta tillvaron ytterligare för vederbörande och då skiter jag i att det kostar mig 600 kr i ansökningsavgift, det är det värt.
Citera
2023-02-21, 08:27
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Säg som det är till säljaren, betala hans avgift till Tradera, är nog inte stor. Han lägger upp den igen. Problem löst.
Jupp, detta är väl det rätta förfarandet om vi ska agera i samförstånd med varandra. Att betala 10-20 procent av en varas pris utan att få varan kommer svida tillräckligt hos köparen. Samtidigt får säljaren chansen att få in pengarna genom en annan köpare. Och han kommer redan ha fått tillräckligt hög ersättning för att slippa betala Traderas avgift, om än genom en indirekt väg.

Om buden är följande:
700:-
800:-
900:-
1000:-

Högstbjudande betalar då säljaren 100 kronor "för det extra besväret", alltså samma summa som Tradera hade velat haft i avgift. Säljaren anmäler till Tradera att affären inte blev av och debiteras därför ej. Annonsen läggs upp på nytt och varan säljs för exempelvis 900 kronor. Tradera får sina 90 kronor i avgift. Säljaren får lika mycket betalat som om budet på 1000 kronor aldrig hade blivit lagt. Och förstaköparen slipper jävlas med att få hem en vara som denne inte vill ha bara för att sedan behöva sälja den vidare.

Är det helt enligt reglerna - kanske inte. Är det bästa lösningen för samhället och de olika aktörerna - ja, överlag så.
Citera
2023-02-21, 16:31
Medlem
swebarbs avatar
Både säljare och köpare har ett ansvar, självklart om en annons är slutförd ska säljaren skicka den, vägrar den så ska man anmäla såklart, samma med folk som vill dra sig ur eller ångrar sig det funkar inte att bara strunta som det kanske gick för många år sen. Helt rätt att dra sånt vidare ifall folk fular sig.

Finns inget värre än oseriösa säljare och köpare, såna ska bort!
Citera
2023-03-03, 11:56
Medlem
Razzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Man har alltid ångerrätt det är lag på det. Sedan får tradera säga vad dom vill.
Nix!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in