2023-03-02, 21:09
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Varför inte klart säga att vi var inte bättre än så här och stort grattis till dom som vann över oss idag. Att skylla på dåliga skidor är dålig stil, särskilt när man liksom Norge har mycket större budget för vallateam och landslaget i övrigt än konkurrenterna. Det är hur som helst bra för längdskidåkningen att USA och Tyskland haft framgångar i detta VM. De flesta damstjärnorna i svensk längdåkning är unga och kommer att vinna många guld i mästerskapen de närmaste åren. Redan på tremilen blir det antagligen seger för Frida eller Ebba.

Vinner Frida 3 milen ska jag skänka min nya BMW till Stadsmissionen, hon kommer mest troligt inte ens till start!
Startar hon så bryter hon eller kommer långt långt långt ner i resultatlistan. Ebba kan man ju ev fundera på om hon toppat formen aningen för tidigt, hon saknade det där lilla extra idag och även på 10 km.
Citera
2023-03-02, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nu handlade det ju om varför Ebba (och Ribom) stakade så långt upp i backarna när ingen av konkurrenterna inte gjorde det. Och de gjorde ju inte det för att de så är mycket bättre på staka än de andra utanför att de hade sämre skidor. Jämför gärna med hur svenskorna åkte uppför backarna i sprinten (när de hade bra skidor).
Och svaret är att dom ansåg att det var det snabbaste sättet att ta sig fram just där och då.

Även svenskorna diagonalade när det var snabbare för dom.

Emma hade problem med fästet i början av loppet där spåren var blanka men inga större problem efter det.
Ebba hade några "småsläpp" men inget som besvärade.

Både stakade därför att det gick snabbare att staka så enkelt är det.
Fästet var inte problemet idag utan det var GLIDET, både på dom klassiska sträckorna och i den fria stilen.
Jag tror att Fridas vallare är inne på rätt spår.............
Citera
2023-03-02, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det er godt mulig at de svenske skiene ikke var de aller beste i dag, men det kan også være at noen av de oppe på skiene heller ikke hadde dagen.

Er man ikke fornøyd med skiene så tar man det internt i smøreboden, og ikke sipper til media. Synes vi flere ganger har sett både Frida og Calle i denne rollen. Kanskje noen bør ta en prat med de, for det bringer ikke noe godt med seg på teamnivå.
Ibland är det uppenbart att skidorna inte är bra, i Fridas fall verkar det ju framkommit att det var något fel med slipningen. Jag förstår inte varför inte åkarna ska få vara ärliga, speciellt när det är så uppenbart som idag. Var väl även en Tour de Ski för några år sedan då Östberg hade eländiga skidor men norska vallachefen sa att de var jättebra.
Citera
2023-03-02, 21:12
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigdab
Det handlar inte bara om att hitta rätt valla, hemligheten är att rengöra skidan från gamla vallor.
Min far introducerade denna rengöringsteknik för finska landslaget, de hade stora framgångar i slutet på 90-talet men stoltheten hos de gamla uvarna i finska ledningen beslutade att återgå till det gamla tänket.

En före detta finsk ledare tog tekniken vidare till Norge, som sedan dess har övertaget varit Norges lycka.

Svenska vallateamet med "oljan" Eriksson försöker med föråldrade metoder att konkurrera med Norge, oljan förespråkar grundvax och åter grundvax , helst över hela skidans längd.

Sverige måste rensa ut dessa åldringar som förstör för våra atleter som tränar tusentals timmar året runt för att nå framgång.

Rengör skidan på rätt sätt så inte gammal valla ställer till det, anställ gärna en kemist på området som förstår detta, så inte öldrickande vallare saboterar åkarens chanser till framgång.

Intressant. Men Oljan är ju inte vallachef, det är väl inte hans metoder enkom som förespråkas?
Citera
2023-03-02, 21:13
Medlem
bcdefgs avatar
Dags för en liten analys av stafetten:
Sträcka 1:
Emma kör på som väntat och USA tappar som väntat, men de Finland och Tyskland kan dra en lättnadens suck när deras svaga kort är med in i tät (nästan)

Sträcka 2:
Precis som väntat förutom Ebbas kurvfadäs, eller det är kanske inte så oväntat att en stressad Ebba ställer till det. Skidorna är det i alla fall inget fel på för Ebba.

Sträcka 3:
Frida åker stressigt när hon och Flugstad kommer ikapp Fink och Piipo och bränner onödig energi.
Åker sen stort, men ser lite stel ut. Fink däremot åker riktigt fint, undrar om inte hon ångrar att hon inte gick om Frida tidigare.
Flugstad har helt klart bättre glid än Frida, men stolpiga ben bidrar också.

Sträcka 4:
Precis som väntat med tanke på utgångsläget

Slutligen:
1. Sen i april har jag försökt få folk att förstå att de norska damerna är gravt underskattade, känns som att de flesta fortfarande inte förstår att Norge har många bra damer. Därför lite kul att de vinner
2. Ebba och Frida åker alldeles för stressigt på kortare distanser, landslaget borde träna på 5 km lopp om de ska vinna nån stafett
3. Få som verkar ha förstått att Sverige bara är storfavorit om vi har en Jonna i god form på sistasträckan. Visst var vi huvudfavorit, men absolut inga jättefavoriter.
Citera
2023-03-02, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickNess
Men det beror ju helt på vilken bana och lopp det är din förbannade idiot! Varför åker inte alla på enbart fyrans växel i fristilslopp oavsett bana och typ av lopp då? Det är ju den snabbaste växeln?? Prova att ställ dig på ett par skidor istället för att googla till dig information som du ändå inte förstår. Jag har fått nog av dig nu din pajas, tack o hej.
Det var snällt av dig att hoppa av denna diskussion eftersom du saknar den kunskapen.

Åkarna väljer själv utifrån sina styrkor , form mm vilken växel som är snabbast där och då.
Du fattar inte ens det.
Emma och Ebba är numera starka stakåkare och orkar åka längre än dom flesta med den högre växeln.
Hade dom haft bättre än hyfsat glid i dag hade det sett annorlunda ut.
Citera
2023-03-02, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Ebba hade ju varken glid eller fäste, nästan som att skidorna var helt opreparerade.
Fästet var det inget större fel på, hon hade några tjuvsläpp men inget allvarligt. Glidet var däremot sämre än hennes motståndare.
Citera
2023-03-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Ja, det är så uppenbart att jag inte förstår att det finns de som inte fattar.
Ja, när ska folk lära sig att stakåkning är det snabbaste sättet?
Citera
2023-03-02, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickNess
Jo men nu talade jag just om uppförskörningen. När Ebba försökte diagonala var det väldigt tydligt att fästet var dåligt. Hon tog korta steg "på tå", precis som man behöver göra för att inte hela tiden få släpp.
Du får titta på sändningen igen, Ebba hade inga större problem när hon valde att diagonala, hon tyckte ofta att stakning gick snabbare.
Ebba stakade ju tom förbi Niskanen, som diagonalade, vid ett tillfälle i en uppförsbacke och då anses Niskanen vara en av världens bästa klassiska åkare.
Citera
2023-03-02, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Få som verkar ha förstått att Sverige bara är storfavorit om vi har en Jonna i god form på sistasträckan. Visst var vi huvudfavorit, men absolut inga jättefavoriter.

Alla pratade om det, inte minst superexperten Torgny Mogren. Men även i påannonser i P1 och P3. "Stora guldfavoriter".
Om Mogren måste säga så för att han inte får dissa landslaget, skall han tänka om.
Ingen blir bättre av att hyllas till nivåer de inte finns på. Kärnkritik är alltid det bästa.

Själv fick jag dåliga vibbar efter tävlingen 10 km klassiskt.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2023-03-02 kl. 21:36.
Citera
2023-03-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Tror faktiskt det saknas en rutinerad stafetträv som Kalla i dessa lägen.

Jag tror att det är i landslagsledningen det brister. Grip utstrålade trygghet och självförtroende. Byström känns osäker och konflikträdd.
Citera
2023-03-02, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Och svaret är att dom ansåg att det var det snabbaste sättet att ta sig fram just där och då.

Även svenskorna diagonalade när det var snabbare för dom.

Emma hade problem med fästet i början av loppet där spåren var blanka men inga större problem efter det.
Ebba hade några "småsläpp" men inget som besvärade.

Både stakade därför att det gick snabbare att staka så enkelt är det.
Fästet var inte problemet idag utan det var GLIDET, både på dom klassiska sträckorna och i den fria stilen.
Jag tror att Fridas vallare är inne på rätt spår.............

Lägger till en kommentar:

Ebba och Emma är starkare och bättre stakåkare än dom flesta i cirkusen och det ska dom utnyttja.
Någon ville jämföra Niskanen och Ebbas diagonal och det är ju ett känt faktum sedan länge att Niskanen anses vara en av dom allra bästa, om inte den bästa i den diagonala stilen så att Ebba är sämre där är varken en nyhet eller förvånandesom vissa vill tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in