Citat:
Ursprungligen postat av
Rockman
Vad händer när de säkerställda obligationerna löper ut?
Det beror ju helt på vad bostadsobligation står i då. Sen besitter jag inte med rätt vetskap om hur bankerna positionar sin mix av säkerställda obligationer (i detta fall bostadsobligationer). Men jag skulle bli väldigt förvånad om FI tillät för höga risker där. Sen har vi ju något som kallas ränteskillnadsersättning som en kund måste betala om han vill frångå ett bundet lån (som utgår ifrån just nuvärdet på bostadsobligation + 1%). Har du hört något som fått tillbaka pengar där?
Eftersom bostadsobligationena är på väg upp, så kommer även de långa räntorna göra det.
Sista året är där rätt brutal skillnad,
https://www.riksbank.se/sv/statistik/sok-rantor--valutakurser/?g9-SEMB5YCACOMB=on&from=2022-02-02&to=2023-03-02&f=Day&c=cAverage&s=Comma
Själv så ligger jag rörligt. Om det är klokt vet jag inte. Men jag tror att räntan toppar runt 4% och sen snabbt åker ned med konjunkturen. Hoppas såklart priserna på bostäder går nedåt, likt jag hoppas maten på ICA blir billigare. Ser få fördelar med ökande priser överstigande löneutvecklingen. Och ja jag räknar alltid realt. Även om folk här verkar mest bry sig om ören och kronor. Visst lånen är i ören och kronor, men köpkraften är relativ värdet.