Här kommer förklaringen på min frågeställning angående Sören Ömans arbetsår. Jag har försökt att göra det så pedagogiskt som möjligt. Jag bryter ner §5 i Anställningsskyddslagen bit för bit. Hur ska ordet ”år” tolkas?
Att Öman har varit anställd under 7 kalenderår är det inga tvivel om och det behövs inte förklaras närmare. Problemet uppstår då min fråga löd; hur många arbetsår har Öman arbetat på nuvarande tjänst? Det är nu hårklyverierna uppstår.
Då tråden skapades var lagen skriven som:
Citat:
5§
Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning.
Lag (2007:391)
I §5 finns det en formulering som lyder ”under en femårsperiod”. Det tolkas av de flesta, inklusive mig och AD, som att det skulle betyda ”under fem konsekutiva kalenderår”. Men den tolkningen är inte självklart, det skulle kunna betyda något annat
*.
Längre ner i paragrafen står ”i sammanlagd mer än två år”. Dvs
sammanslaget så ska de arbetade dagarna uppgå till två år. Då är frågan,
två år av vadå? Är det två kalenderår med arbetsdagar (100% arbetsmått) eller är det två år med enbart arbetsdagar?
För gemene man och min logik är det självklart att det betyder två kalenderår. På Wikipedia står det att ett kalenderår består av 226.25 arbetade dagar. Då är således två kalenderår 452.5 arbetsdagar.
Men med Arbetsdomstolens logik är det inte så. De har till slut i ett prejudikat tolkat uttrycket ”två år” från §5. AD har kommit fram till att ”två år” betyder 730 arbetsdagar. Det i sin tur ger oss att det går 365 arbetsdagar på ett arbetsår.
Skillnaden blir avsevärd om ett år tolkas som en sammanslagning av enbart arbetsdagar, 365 arbetsdagar, eller som ett kalenderår med sina 226.25 arbetsdagar.
När vi nu vet hur AD tolkar två år i §5 så kan vi lätt räkna fram Sören Ömans arbetsår. En mellanstadie-elev kan räkna fram hur länge Ömans varit anställd i kalenderår, vilket blir 7 kalenderår. Varje kalenderår motsvarar vid fullt arbetsmått 226.25 arbetsdagar. Sju kalenderår gånger 226.25 dagar blir 1584 arbetade dagar totalt. Så många dagar har Öman totalt arbetat sedan han tillträdde. Nu är det bara att räkna om till arbetsår. Vi vet nu enligt AD att ett arbetsår är 365 arbetsdagar. Det ger 1584 / 365 = 4.34 arbetsår.
Det är inte så att man snabbt och lätt kan informera sin omgivning hur många år man själv arbetat på sin tjänst. Svårare blir det om det inte är jämna kalenderår. Är man inte bra på huvudräkning krävs en miniräknare. För att räkna ut sina arbetsår vid fullt arbetsmått blir formlen; (antal kalenderår) x (226.25) / (365). En snabbformel för den som inte vill tänka på vad som är vad blir det; 0.62 x (antal kalenderår).
Sören Öman har nu i december jobbat 4.34 arbetsår som korrupt chef för Arbetsdomstolen. Lätt som en plätt! Verkar det logiskt? Finns det fler kollegor på AD som vi kan räkna arbetsåren för? Kanske någon fackpamps, Domstolsverkets GD Thomas Rolèn eller Morgan Johanssons?
*En femårsperiod, med Arbetsdomstolens märkliga logik, skulle lika gärna kunna vara fem år av enbart arbetsdagar (365 x 5 = 1825). Omvandlar man det till kalenderår, med Wikipedias förklaring att det är 226.25 arbetsdagar på ett kalenderår, blir det åtta kalenderår och nästan en hel kalendermånad (1825 / 226.25).
Varför har inte AD tolkat det så?
Men vad vi däremot helt kan utesluta är att fem år inte är konsekutiva arbetsdagar i fem kalenderår, då faller ju bisatsen senare i §5. Så där kan inte AD tolka ”ful-fel”. Till och med strandhällsk logik får ge sig.