2023-03-02, 11:50
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Inte bara stridsvagnar utan blandat olika pansarfordon.

Det gav iaf svaret på min stilla undran Jag har i flera veckor undrat vad Ukrainas artilleri hållt på med . De har alltså sparat inför ett surprise party för ryssen . Stämmer dessutom antalet har de berövat Ryssland en betydande förmåga för att föra en mekaniserad strid . Så nu blir det en spännande utveckling .
Citera
2023-03-02, 11:50
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Drog du det ur röven eller finns det en (trovärdig) källa?

Lutar åt att vara en false flag
https://twitter.com/wartranslated/status/1631242033791729667
Citat:
Something rather bizarre is happening in Bryansk Oblast with Russian sources reporting a large group (±40) of Ukrainian military crossing the border. Minutes ago, a "Russian Volunteer Corps" telegram posted this video claiming to be behind the mission.
Citera
2023-03-02, 11:52
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Verkar som det var ett riktigt stort pansarslag i Vuhedar. Ryssarna förlorade 130 stridsvagnar på några veckor. Vi lär väl vet om nått år vad som hände:

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1630983243007655945?t=mQlRYsjOxL4Lyf5ovBXPfg&s=19

Tydligen så har våra gamla pansarskott del i slakten. Trodde inte ryssens moderna stridsvagnar var så sårbara att våra gamla pansarskott från 70-talet slår ut ryssens vagnar.
Citera
2023-03-02, 11:52
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du påstår det ja. Men vad är argumentet?
Folkrätten?
Är det möjligt att folkrätten, internationella lagar och avtal, toppat med omröstning i FN räcker?
Citera
2023-03-02, 11:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Intressant tanke. Då skulle man kunna tänka sig att kriget nu stannar med en vapenvila och blir en frusen konflikt/kallt krig, där Ryssland håller Krim och de städer i öst/syd som de nu tagit. Sanktionerna fortsätter och Ryssland kollapsar som stat om fem år. Då får Ukraina tillbaka sina territorier.

Ja men Ukraina vill väl inte riskera att en ny offensiv påbörjas innan Ryssland kollapsar, i synnerhet inte nu när de har momentum.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror faktiskt Kina skulle föredra fred också. De vill ha handel och inte ha hot om sanktioner. Blir det fred så slipper de ta ställning om vapen.
Håller med. Jag har svårt att se att Kina skulle vilja offra sin position i världshandeln för att ta ställning för Ryssland i kriget. Vapenexport till Ryssland skulle stå Kina mycket dyrt. Helt oöverskådligt dyrt.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Eftersom ryssen visar en hel del tecken på oroande (ev. alkoholrelaterad?) nedsatt kognitiv förmåga, samt inkompetens, går inte att utesluta att de resonerar på så vis du redogjort för. Eller något åt det hållet.

Hur skulle du kunna VETA vad ryssen siktar på gällande Ukraina? Faller på sin egen orimlighet. Du saknar givetvis all insikt i hur Putins innersta krets resonerar. Putin har, upprepade gånger, både skriftligen och muntligen återkommit till att Ukraina (HELA Ukraina) inte bör existera som självständig stat utan tillhör Ryssland. Detta i kombination med det ryska försöket att erövra Kyiv (på 3 dagar....) ger vid handen att despoten i Kreml dessvärre siktar på att lägga under sig hela Ukraina. Hur i hela världen skulle de inkompetenta ryssarna klara av att i decennier hålla de numer rysshatande ukrainarna förtryckta? Omöjligt säger jag.

Nej, ingen kan veta. Jag anser det orimligt att de skulle verkligen erövra hela Ukraina:
1) De sa inte att de skulle göra det. (visst, de ljuger, så det är naturligtvis inte ensamt tillräckligt).
2) Inte ens i Sovjet var Ukraina helt "erövrat". De hade egen plats i FN t ex. Vi får gå tillbaka till tsarryssland.
3) framför allt: Styrkorna som gick mot Kiev var helt otillräckliga för att erövra ens Kiev - ännu mindre resten av västra Ukraina. Däremot kunde de ha varit tillräckliga för att tvinga Zelensky till förhandlingsbordet, eller en militärkupp/annan kupp. Sen skulle Ukraina ha styrts av någon mer ryssvänlig, och landet skulle vara allmänt kaosigt. DPR/LPR hade givetvis röstat och uppgått i Ryska federationen.

Om du läser Putin i original så menar han att Ukraina kan utvecklas endast i partnerskap med Ryssland, han säger inte att de inte "finns", som i att de ska assimileras fullständigt. Det är naturligtvis en udda tanke att berätta för andra vad som är deras enda möjlighet till utveckling. Men det är två olika saker.

Läs Putins text "on the historical unity...". Han säger t ex:

"The incumbent authorities in Ukraine like to refer to Western experience, seeing it as a model to follow. Just have a look at how Austria and Germany, the USA and Canada live next to each other. Close in ethnic composition, culture, in fact sharing one language, they remain sovereign states with their own interests, with their own foreign policy. But this does not prevent them from the closest integration or allied relations. They have very conditional, transparent borders. And when crossing them the citizens feel at home."

"Russia is open to dialogue with Ukraine and ready to discuss the most complex issues. But it is important for us to understand that our partner is defending its national interests but not serving someone else's, and is not a tool in someone else's hands to fight against us."

"We respect the Ukrainian language and traditions. We respect Ukrainians' desire to see their country free, safe and prosperous."

Jag tycker inte Putin ska sitta och bestämma vad andra ska tycka. Men alla dessa citat pekar BORT från att han ville annektera hela Ukraina. Sen finns det högerryssar som ville att man skulle ockupera hela Ukraina och göra ungefär som USA gjorde med Japan efter ww2. Indoktrinera dem tills de har en annan uppfattning om sig själva. Du kan läsa "what should Russia do with Ukraine" så får du den bilden. Var det vad Putin planerat göra? Jag tror inte det, baserat på att trupperna var allt för små, helt orealistiskt.
Citera
2023-03-02, 11:57
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Ja, handlar väl mer om att jag lägger en klart negativ aspekt på "hets" och tycker det framgår av SAOL med, "egga till vrede" "skapa hat". Den som legitimt försvarar sig menar jag inte hetsar på det sättet. Samtidigt blir det ju så att det uppstår hat och vrede även på den försvarande sidan när man ser dels de övergrepp ryska styrkor begår, men också bara det att städer förintas och hundratusentals människor dödas, bara för att ett land valt att anfalla ett annat. Detta är dock inte hat och vrede för att driva krig, det skulle gärna Ukraina slippa, utan något som uppstått som en följd av Rysslands anfall. Sammanfattning, på rysk sida behövs krigshets för att motivera angreppet. För att försvara sig krävs ingen krigshets.

De ville ju "försvara" DPR/LPR och den "riktiga" ukrainska folksjälen. Samtidigt krigshetsade de mot "nazister", vilket ju också fick ryska soldater att begå krigsbrott i sin iver att hitta nazister inne i Ukraina.

På samma sätt finns det gott om krigshetsare i väst också. Nästa gång jag läser en så ska jag ta ett konkret exempel.
Citera
2023-03-02, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Någon gren av den Ukrainska militären har gått in med runt 50 man i Bryansk regionen och saboterat, bl. a dödat en 10 årig flicka.

Detta iklädda full NATO utrustning och vapen

Krismöte i KREML.

Det ser inte bra ut, för oss som vill fortsätta leva i världen så som vi känner den, även om det här är ett "mindre" event.

Det trappas upp nu
Ryskt barn dödat av NATO vapen i Ryssland.

Om ditt bröl är sant så har Ukraina rätt att bekämpa ryssen i Ryssland. Jag hoppas att de är snart i Moskva.

PS Det är sorgligt att barn behöver dö. Men det är Ryssens fel.
Citera
2023-03-02, 11:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det ingen har skrivit om är ju hur designen är av en del av vapnen. Det skulle i princip kunna vara så att Leopard är dubbelt så bra som T90, men 5 gånger så tids-krävande/resurskrävande att producera. Den parametern var helt enkelt inte en faktor så som man ALLTID har hört diskussionerna om ww3 eller t ex Irakkrigen.

Om den är 5 ggr så tidskrävande, hur ser det då ut för väst?
EU+USA GDP 40-45 TUSD.
Ryssland har 2.1 TUSD GDP (PPP).

Men en stor del av västs GDP är fullständigt irrelevant för krig. 20% av USAs GDP är exempelvis finanssektorn (notera att den växt enormt. för bara 15 år sedan var den under 10%). Dess omställningsfaktor är 0. Det som den kan användas till är att man kan ta vinster och köpa militär materiel för det. Vinsterna understiger 10% av GDP.

Helt generellt är 70% av USAs ekonomi tjänstesektorn. Det är inte helt värdelöst, delar av den är värdefull för en krigsmaskin.Som jämförelse är 51% av Rysslands ekonomi tjänstesektor(källa: Google Search, service sector GDP).

Branscher som ej kan omställas utgör kanske 30% av västs samhälle:
Stora delar av underhållningsbranschen
Stora delar av utbildningssektorn
Finanssektorn

Vi kan räkna bort 20-30% av vår GDP och hålla rysk GDP konstant för att kompensera för detta.
Då hamnar vi på en "militärjusterad GDP" på 28-32 T USD vs rysk på 2.1 T USD.

Anta nu att ryssarna har fokuserat sina industriella designs på "T-34-manér" så att de är 5 gånger snabbare. (det är ett väldigt ryss-optimistiskt antagande)

Då har vi fortfarande 28-32 T USD vs ryssland på motsvarande 10.5 T USD.

Även när vi tar hänsyn till allt detta bör väst kunna utklassa Ryssland i militär produktion.

Det som kan ändra denna kalkyl är:
- Ryssland kan gå över i total krigsekonomi. Rysk krigsekonomi skulle efter något års omställning överstiga västlig.
- Kinesisk produktion. Kina är möjligen överlägset väst krigsproduktionsmässigt, speciellt om de samarbetar med Ryssland.

Det är ju en process där drag och motdrag görs. Om Kina går in eller Ryssland går över i krigsekonomi, så kommer Väst inte bara sitta och titta på. Det vi bör fråga oss är dock: Vad skulle det innebära för oss i vardagsliv, livskvalitet, besparingar osv att gradvis omställa till en mer "krigsvänlig" ekonomi? Vad händer med världsekonomin?

Orsaken att GDP har betydelse är ekonomin. Tjänstesektorn gör att USA har råd med alla sina vapen. Ryssland måste inte bara ha industrierna utan de skall betala arbetarna, företagen etc. också. Samtidigt som de skall hålle uppe resten av ekonomin nu när många blir arbetslösa från civila jobb och andra har lämnat landet.
Citera
2023-03-02, 12:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Det gav iaf svaret på min stilla undran Jag har i flera veckor undrat vad Ukrainas artilleri hållt på med . De har alltså sparat inför ett surprise party för ryssen . Stämmer dessutom antalet har de berövat Ryssland en betydande förmåga för att föra en mekaniserad strid . Så nu blir det en spännande utveckling .

Det var dessutom någon typ av marininfanteri där som skulle vara bland deras bästa trupper.
Citera
2023-03-02, 12:01
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Du ar pa ratt spar, hojderna N om Bakmut mojliggor att Kramatorsk m fl kommer inom rackhall av ryskt artilleri, dvs blir pulverliserade. Ugronazi dor, mums mums

Fan skriv så man fattar, är du sketfull eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in