Citat:
Ursprungligen postat av
Jahvet
Konceptet med påhängs-precisionsstyrning av gravitationsbomber är bra.
Att bygga upp ett större lager av gravitationsbomber som kan kompletteras med utrustning för precisionsstyrning vid behov är troligtvis inte fel väg att gå och kan vara kostnadseffektivt.
Det öppnar även för möjligheten att enkelt välja gravitationsbomber eller precisionsstyrning inför var uppdrag på samma plattform.
Om det i slutänden blir billigare eller mer praktiskt än att bygga enkla precisionsstyrda bomber vet jag inte.
Integrationen av Taurus KEPD 350 fanns med i budet till Finland jag vet inte om den kommer att genomföras när det inte blev någon affär med Finland.
Tidigare har Sverige inte ansett sig ha det behovet utan nöjt sig med RBS15 Gungnir men det kanske blivit andra tongångar nu.
Taurus lär ju dessutom vara betydligt dyrare (gissar jag), och inte på samma sätt ett mängdvapen.
GBU-39 som jag inte vet vad den heter i svensk tjänst har väl bra räckvidd och är relativt billig, men är inte världens kraftigaste vapen.
JDAM-ER på Mark 84 skulle kunna vara en medelväg, användbar i många situationer.
Håller också med om att Robot 15 i senaste version, vad den än nu kallad, ifall den är tillräckligt avancerad skulle kunna duga som substitut till KEPD-350.
OBS! Killgissande från min sida..