2023-02-18, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Du behöver inte skola om till multirole, låt jaktpiloter fortsätta flyga jaktuppdrag. Skillnaden är arr de plötsligt har bättre information och vapen. Inskolning på multirole kan man ta senare. Just nu är det viktiga att Ukraina kan sopa bort ryskt flyg så att Ukraina kan verka med sina MiG-25.
Herregud MIG-25, har dom ens flygdugliga MIG-25 och vill du verkligen skicka upp dessa mot det ryssarna skickar in vilket slakt det blir gosse.
Citera
2023-02-18, 17:18
Medlem
Citat:
Just nu är det viktiga att Ukraina kan sopa bort ryskt flyg så att Ukraina kan verka med sina MiG-25.
De som står på museum da? For de ble tatt ut av tjeneste for mange år siden av Ukraina.
Citera
2023-02-19, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bset
Herregud MIG-25, har dom ens flygdugliga MIG-25 och vill du verkligen skicka upp dessa mot det ryssarna skickar in vilket slakt det blir gosse.
Jag menade nog Su-25 Frogfoot eller vad den heter. Det där markattackplanet. Ni vet vad jag menar.
Citera
2023-02-19, 12:10
Bannlyst
Citat:
Jag menade nog Su-25 Frogfoot eller vad den heter. Det där markattackplanet. Ni vet vad jag menar.
Okej, låter mera rimligt. Men jag tror nog att det Su-25 som flyger däröver är nog den andra sidans när väl dom är klara med sina robotattacker och offensiven startar.
Citera
2023-02-22, 23:27
Medlem
Är det bara jag som tycker att JDAM-ER borde kunna vara något även för svensk del?
Citera
2023-02-23, 02:14
Medlem
Nintendokids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Är det bara jag som tycker att JDAM-ER borde kunna vara något även för svensk del?
Det finns Taurus
Citera
2023-02-23, 03:18
Medlem
Citat:
Visst skulle det vara intressant till olika typer av bomber. Då räckvidden blir längre. Vad jag förstår så har vi inte så många alternativ. Förutom GBU 12 och GB 39. Om vi ens har dem.
Citera
2023-02-23, 11:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Visst skulle det vara intressant till olika typer av bomber. Då räckvidden blir längre. Vad jag förstår så har vi inte så många alternativ. Förutom GBU 12 och GB 39. Om vi ens har dem.

GBU-39 har vi minst 53 st av... Eller hade, för den första omgången var väl mest avsedd för taktiska tester och utvärderingar så de är nog förbrukade redan... Sen om vi köpt fler sen dess framgår inte någonstans.
Citera
2023-02-27, 06:48
Medlem
Citat:
Konceptet med påhängs-precisionsstyrning av gravitationsbomber är bra.
Att bygga upp ett större lager av gravitationsbomber som kan kompletteras med utrustning för precisionsstyrning vid behov är troligtvis inte fel väg att gå och kan vara kostnadseffektivt.
Det öppnar även för möjligheten att enkelt välja gravitationsbomber eller precisionsstyrning inför var uppdrag på samma plattform.
Om det i slutänden blir billigare eller mer praktiskt än att bygga enkla precisionsstyrda bomber vet jag inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendokid
Det finns Taurus
Integrationen av Taurus KEPD 350 fanns med i budet till Finland jag vet inte om den kommer att genomföras när det inte blev någon affär med Finland.
Tidigare har Sverige inte ansett sig ha det behovet utan nöjt sig med RBS15 Gungnir men det kanske blivit andra tongångar nu.
Senast redigerad av Jahvet 2023-02-27 kl. 06:52.
Citera
2023-02-27, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Att bygga upp ett större lager av gravitationsbomber som kan kompletteras med utrustning för precisionsstyrning vid behov är troligtvis inte fel väg att gå och kan vara kostnadseffektivt.
Det öppnar även för möjligheten att enkelt välja gravitationsbomber eller precisionsstyrning inför var uppdrag på samma plattform.
Om det i slutänden blir billigare eller mer praktiskt än att bygga enkla precisionsstyrda bomber vet jag inte.

Integrationen av Taurus KEPD 350 fanns med i budet till Finland jag vet inte om den kommer att genomföras när det inte blev någon affär med Finland.
Tidigare har Sverige inte ansett sig ha det behovet utan nöjt sig med RBS15 Gungnir men det kanske blivit andra tongångar nu.

Taurus lär ju dessutom vara betydligt dyrare (gissar jag), och inte på samma sätt ett mängdvapen.

GBU-39 som jag inte vet vad den heter i svensk tjänst har väl bra räckvidd och är relativt billig, men är inte världens kraftigaste vapen.

JDAM-ER på Mark 84 skulle kunna vara en medelväg, användbar i många situationer.

Håller också med om att Robot 15 i senaste version, vad den än nu kallad, ifall den är tillräckligt avancerad skulle kunna duga som substitut till KEPD-350.

OBS! Killgissande från min sida..
Senast redigerad av Macke85 2023-02-27 kl. 08:50.
Citera
2023-02-27, 13:01
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet

Taurus är utvecklad på Gripen så det är ingen direkt integration annat än att man laddar programvara för Taurus i planet. Vad jag förstår så kommer Sverige att köpa in ett antal men jag vet inte om det beslutet är fattat ännu.
Citera
2023-03-02, 03:38
Medlem
Citat:
Taurus lär ju dessutom vara betydligt dyrare (gissar jag), och inte på samma sätt ett mängdvapen.

GBU-39 som jag inte vet vad den heter i svensk tjänst har väl bra räckvidd och är relativt billig, men är inte världens kraftigaste vapen.

JDAM-ER på Mark 84 skulle kunna vara en medelväg, användbar i många situationer.

Håller också med om att Robot 15 i senaste version, vad den än nu kallad, ifall den är tillräckligt avancerad skulle kunna duga som substitut till KEPD-350.

OBS! Killgissande från min sida..
Kryssningsroboten Taurus är dyrare men även en helt annan förmåga djuppenetrerande (flernivå) med väldigt hög precision.
GBU-39 är i sammanhanget ganska billig men det finns även modernare SPEAR 3 som delar lavett/balk med SAAB LADM.
Det är okej att gissa men det är inte bara killar som gissar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Taurus är utvecklad på Gripen så det är ingen direkt integration annat än att man laddar programvara för Taurus i planet. Vad jag förstår så kommer Sverige att köpa in ett antal men jag vet inte om det beslutet är fattat ännu.
Taurus är inte utvecklat på gripen utan Tornado IDS användes, postar ett exempel av fällningsprov vid Vidsel.
https://www.saab.com/globalassets/cision/documents/2000/20001006-taurus-kepd-350-genomfor-ytterligare-en-lyckad-friflygning-sv-1-28158.pdf
Även jag anser att Sverige bör köpa och integrera Taurus KEPD 350 till Gripen.

Förutom att en ny robot med sjömålsförmåga och viss markmålsförmåga ska tillföras (tolkar det som RBS15 Gungnir) så finner vi även information som skulle kunna tolkas som Taurus KEPD 350 i Totalförsvaret 2021-2025, Prop. 2020/21:30
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2020/10/prop.-20202130/
Citat:
Regeringen anser vidare att långräckviddig bekämpningsförmåga bör anskaffas och tillförsel till stridsflygdivisionerna påbörjas i perioden 2026–2030.
Riksdagen har tillkännagett för regeringen att riksdagen ställer sig bakom det som utskottet anför om Sveriges tillgång till långräckviddiga bekämpningssystem under kommande mandatperiod (bet. 2015/16:FöU3 punkt 7, rskr. 2015/16:49).
Regeringen anser att tillkännagivandet är slutbehandlat.
Den angivna tidsperioden stämmer bra med uppgraderingarna av 39C/D samt nämns utökad attackförmåga med ny vapenlast.
https://www.saab.com/sv/newsroom/press-releases/2022/saab-far-bestallning-pa-uppgradering-av-gripen-cd2
Senast redigerad av Jahvet 2023-03-02 kl. 03:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in