2023-03-01, 19:38
Medlem
Sverighiztans avatar
Dope head kanske? Vet inte om det sagts innan.
Citera
2023-03-01, 19:41
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Begreppsförvirring här.

Att vara en pundare är att vara tjackberoende.
Att vara pundig är att vara trög/korkad
Jag trodde heroinister kallades pundare, och amfetaminister tjackisar, men jag kan ha fel, ingen kung på drogbranschen.
Citera
2023-03-01, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jag trodde heroinister kallades pundare, och amfetaminister tjackisar, men jag kan ha fel, ingen kung på drogbranschen.

Möjligen var det så en gång i tiden men numera kan man vara tjackpundare eller haschpundare eller helt enkelt bara en pundare.

En person som glider omkring på Medis och ser pundig ut tar förmodligen något uppåt för att piggna till på morgonen och sedan något nedåt för att kunna somna innan han lägger sig tillrätta på Stadsmissionens härbärge eller på soffan i Liams knarkarkvart borta i Vårby gård. Vill det sig illa får det bli under Skanstullsbron där samhällets olycksbarn ligger i sina sovsäckar med en halvfull IKEA-kasse som huvudgärd.

Den engelska översättningen skulle kunna vara tweaker.
Senast redigerad av Bubo.bubo 2023-03-01 kl. 20:01.
Citera
2023-03-01, 20:08
Medlem
jesussugers avatar
Crackhead
Citera
2023-03-02, 00:53
Bannlyst
Its a druggie behaviour?
Citera
2023-03-02, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paralyzed-ninja
Jag gick förbi parkeringen med en engelsk vän och såg någon ligga och meka med bilen med prylar överallt. Jag sa då till min flickvän "fan vad pundigt att meka på parkeringen"

Sedan hade jag svårt att förklara för vår brittiska vän vad jag menade, har engelskan något ord med liknande innebörd?
Måste det vara BRITTISKT engelska så blir det kanske något annat. Men har din engelska vän lite koll på amerikanskan så är begreppet du söker "spun".
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Spun
Citera
2023-03-02, 09:08
Bannlyst
Pundigt översätts egentligen till stupid eller närliggande. Ordet har dock i dag kommit att användas som pundaraktigt.

Tänk pundhuvud m.m.
Citera
2023-03-02, 10:35
Medlem
Draklusts avatar
High/fuckt up/junkie
Citera
2023-03-02, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubo.bubo
Pundig betyder numera att bete sig och/eller se ut som en missbrukare. Det är så yngre använder ordet, vilket indikerar begreppsförskjutning.

Jag delar denna uppfattning, jag vet inte om det har blivit med tiden eller om det är att man bytt umgänge men för mig nu i modern tid så använder jag "pundigt" till att förklara någon som hamnat i en liten eller stor mani med prylar överallt under amfetaminrus.

Och till alla hemmameckare med eller utan amfetamin som kände sig igenkända:

Jag har också stått och meckat motorcyklar, crossar och bilar på parkering. Det som skiljer vanligt folk från det pundiga är hur det ser ut. I det här fallet var det prylar överallt, 3däck var borttagna, några motordelar på marken och en explosion av verktyg. Personen i fråga var i full färd med att pula med något inuti bilen när vi gick förbi så det gav sken av att pågå 3-4 parallella projekt samtidigt med bilen. Bilen var också upp-pallad på några gamla murkna trästockar.
Citera
2023-03-06, 14:53
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Absolut inte
Slå upp det i en ordbok, så får du se vem av oss som har rätt.
Men du kanske vet bättre än Svenska akademin, vad som är korrekt språkbruk?

PUNDIG [anspelande på PUNDHUVUD] om huvud: sömntyngd; jfr PUND I 1 b.
"Kung Pharao mellanåt nickade till. / .. Fördömme Kung Pharao, hvilken som vill, / Men hufv’et var pundigt och kronan var tung." 1822"
https://www.saob.se/artikel/?unik=P_2273-0275.2wbn

"pundig pundigt pundiga: (var*dagligt) dum"
https://svenska.se/so/?id=164138&pz=5

"Pundig betyder korkad.
Synonymer till pundig: korkad, dum i huvudet, bombad"

https://www.typkanske.se/synonym/pundig

"Pundhuvud och pundo är slang för en obegåvad eller dryg person, " att vara pundig".
Synonymer till pundig: (vard.) dum, enfaldig, fånig, korkad; påtänd"
https://www.synonymer.se/sv-syn/pundig
Citera
2023-03-06, 15:22
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubo.bubo
Ungdomar? Vi alltså pratar om flera generationer i den del av Sverige som har störst påverkan på den vardagliga svenskans utveckling. Vi pratar om ungdomar och unga vuxna.

Jag kan acceptera att ordet har två betydelser. Det råder dock ingen tvekan om vart det svenska språket är på väg i den här frågan.

Du får acceptera att du har blivit äldre och förlorat kontakt med yngre generationer. Det är inte längre du som dikterar vad som är framtiden. Det är inte längre du som bestämmer vad som är rätt och fel. Du håller på att bli passé. Jag förstår att det kan vara svårt att acceptera, men det är en väg vi alla måste gå. Och det är bara oklädsamt att bli en sån som klagar på dagens ungdom. Du måste förstå att äldre aldrig kommer att sätta trenden för hur unga talar vardaglig svenska.

Sen får du sluta hitta på egna regler för begreppsförskjutning. Det är en process, inte något binärt.
Du vet inte vad du talar om, vilket är föga förvånande med tanke på din låga ålder.

Korrekt språkbruk är det som används av majoriteten.
Korrekt språkbruk är definitionen i ordboken.

En begreppsförskjutning har inte inträffat förrän majoriteten har anammat den nya definitionen.
När ett nytt begrepp anammats av majoriteten, så uppdateras ordböckerna.

Sist jag kollade så var befolkningen som är äldre än 40 år i klar majoritet.

Det är inte längre du som bestämmer vad som är rätt och fel. Du håller på att bli passé.
Det här var ju nästan det roligaste, eftersom det inte kunde vara längre bort från verkligheten.

Det är inte ni yngre som bestämmer vad som är rätt och fel. Det är inte ni som skriver ordböckerna.

Det är vi äldre som bestämmer vad som står i ordböckerna. Det är vi som bestämmer vad som är rätt och fel.

Någon gång i framtiden, när du har blivit både äldre och klokare, så kommer kanske er definition av ordet "pundigt" att användas av majoriteten,
och först kan din generation uppdatera ordböckerna och hävda att en begreppsförskjutning har inträffat.

"Och det är bara oklädsamt att bli en sån som klagar på dagens ungdom. Du måste förstå att äldre aldrig kommer att sätta trenden för hur unga talar vardaglig svenska."

Jag har heller aldrig påstått att äldre sätter trenden för hur unga talar vardaglig svenska.
Jag har enbart påstått att en helt ny definition av gammalt ord, inte automatiskt blir rätt,
bara för att den används av yngre generationer.

Ungdomar är en minoritet, vilket alltså gör deras "åsikt" (om vad som är korrekt språkbruk) helt irrelevant,
så länge majoriteten och ordböckerna säger något annat.
Senast redigerad av Bone Collector 2023-03-06 kl. 15:26.
Citera
2023-03-06, 15:30
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paralyzed-ninja
Jag delar denna uppfattning, jag vet inte om det har blivit med tiden eller om det är att man bytt umgänge men för mig nu i modern tid så använder jag "pundigt" till att förklara någon som hamnat i en liten eller stor mani med prylar överallt under amfetaminrus.
Om jag ser en stökig alkis sitta på en parkbänk, kastandes ölburkar samtidigt som han förolämpar alla förbipasserande, så skulle jag tycka att det var passande att kalla honom "pundig".
Eftersom jag tycker att han beter sig som ett riktigt pundhuvud, dvs en riktig dunder-idiot.

Skulle ni som anser att att "pundig" betyder "att vara som en tjackpundare", inte kalla den stökiga alkisen för "pundig"?
Jag menar, han beter sig ju så illa som han gör pga att han är en packad A-lagare, och då vore det väl helt fel att kalla honom "pundig" (med innebörden "vara som en tjackpundare").

Skulle ni då inte använda ordet "pundig" om en sluskig stökig alkis?

Om ni väljer att kalla den stökiga alkisen "pundig", så använder ni ordet "pundig" precis likadant som mig och alla äldre svenskar.
Dvs, i bemärkelsen "dum i huvudet", inte i bemärkelsen "som en tjackpundare".
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in