2023-03-02, 00:11
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Sverige har skickat någon sorts broar eller färjor till Ukraina. Kan vi se ett anfall över Dniepr i Kherson snart?
https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1631031282795683841

Mm-m.., vet att tyskarna har även skickat någon form av pontonbroar. Minst sex om jag inte minns fel..
Citera
2023-03-02, 00:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Ett par dagar spelar ingen roll. Problemet är att ukraina måste dra sig tillbaka och ryssland har momentum. Backmut är ju tydligen highground i området vilket ger ryssland en stark position i området. Resten av bebyggelsen i närområdet är inte alls lika lät att försvara, och det öppnar upp mer för ryssarna. Mer oroande är orden från finnska mannen som är i ukraina för att träna ukrainska trupper. Och att den ukrainska motoffensiven i backmut misslyckades helt.

Jo det är hela skillnaden, Bakhmut hade en symbolisk skillnad; nu efter årsdagen är det bara en liten stad av hudratals i Ukraina. Några städer de måste ta bara i Donbas: Siversk, Sloviansk, Kramatrosk, Lyman, Avdivka. Sedan är det en hal rad med städer väster om dessa som också ligger i Donbas.
Citera
2023-03-02, 00:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Mm-m.., vet att tyskarna har även skickat någon form av pontonbroar. Minst sex om jag inte minns fel..

Kan vara förberedelser för en sydlig offensiv över floden.
Citera
2023-03-02, 00:21
Medlem
Citat:
Jo det är hela skillnaden, Bakhmut hade en symbolisk skillnad; nu efter årsdagen är det bara en liten stad av hudratals i Ukraina. Några städer de måste ta bara i Donbas: Siversk, Sloviansk, Kramatrosk, Lyman, Avdivka. Sedan är det en hal rad med städer väster om dessa som också ligger i Donbas.

Städer som sloviansk är svåra att ta. Men tyvär för ukraina så lär ryssland fortsätta med sina cauldrons som kväver försvararna i staden likt backmut. Man fokuserar på omliggande försvar och bombarderar städerna sönder och samman tills ett försvar av staden blir ohållbart.
Citera
2023-03-02, 00:27
Medlem
Citat:
Serbien har sålt raketer till Ukraina. T.o.m. Serbien har tröttnat på Ryssland nu.
https://twitter.com/UAWeapons/status/1630679031078084611

En kille fick nästan en kula i sig, den fastnade i någon utrustning istället (Jag vet inte riktigt vad det är men en sorts rem till något vapen kanske?).
https://twitter.com/NOELreports/status/1630676994705825794

Ja Leoparderna skrämmer verkligen Ryssarna. Det är nästan någon sorts vidskepelse över det. Kanske har de hört historier som barn om hur bra de tyska stridsvagnarna var i andra världskriget.

Ärligt har jag väldigt svårt att tro på att den bilden visar en plastdetalj som stoppat en kula.

Om man tittar på kulan så finns det ingen som helst deformering eller missfärgning över huvud taget... vilket får mig att misstänka att bilden är något... tillrättalagd...

Missförstå mig rätt, jag tror att killen i fråga hade änglavakt på riktigt och att en kula faktiskt träffade där... men jag tror att den gick rakt igenom utan att stanna, men på ett sånt sätt att killen inte blev träffad... Sen har man helt enkelt plockat isär en patron, tryckt in kulan i hålet och fotat för att visa vart den träffade och då tar folk det som att det är spännet som stoppat kulan, vilket jag som sagt har väldigt svårt att tro.
Citera
2023-03-02, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Bakmut fallit, 14k ugronazi krigsfangar. Juden i Kiev: Ni som gett upp ar forradare.
Länk tack.

Du verkar helt besatt av judar med tanke på din posthistorik. Vem är nazist sa du?
Citera
2023-03-02, 00:29
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Städer som sloviansk är svåra att ta. Men tyvär för ukraina så lär ryssland fortsätta med sina cauldrons som kväver försvararna i staden likt backmut. Man fokuserar på omliggande försvar och bombarderar städerna sönder och samman tills ett försvar av staden blir ohållbart.

Så ryzzmongos plan är att lägga alla ryzka städer i grus och aska, och vara färdiga typ år 2034 enligt nuvarande hastighet...
Jisses vad smart du är, kan nästan tro du är en rysk general?
Citera
2023-03-02, 00:40
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Ryssland har något vi inte har. De har en möjlighet att offra 10 miljoner människor eller mer och de bygger sin identitet såhär. Jag hoppas de misslyckas och skärper till sig men de har sin världsbild och kommer köra på oavsett vad ni ukrainarunkare tycker och tänker.

Den stora frågan är president Ping i Chingchong landet. De styr dockteatern och Putina bara en av flera dockor. Även ni ukrainarunkare är dockor!

Du blandar friskt här, Ryssland har 30 miljoner de kan sätta in i Ukraina. De 10 miljonerna du pratar om är för avnazifiering på Grönland om så skulle behövas.

Putina är inte en docka under Xi, utan en hund.

Faktagranska gärna dina uppgifter nästa gång!
Citera
2023-03-02, 00:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Ja men varje stad kostar ryssarna tusentals döda och skadade, enorma mängder ammunition och förstörda stridsvagnar och andra prylar. Och tar flera månader. Sist Ryssland gjorde detta var i Sieverodonetsk så tvingades Ryssland ta en "operativ paus" (Ja de kallade det för det själva) i flera månader och sedan förlorade de Kharkiv och lämnade halva Kherson. Mycket dyrköpt. Skall de fortsätta med denna strategi kommer det ta ett par år bara att ta Donetsk och därmed Donbas som är deras (Politiska!) mål. För med denna strategi hinner Ukraina alltid att förbereda nya försvarslinjer.

Och när de tagit Donbas så fortsätter Ukrainas attacker mot logistik, ledningscentraler etc. långt bakom fiendens linjer med Himars, robotar, drönare. När Ryssland tagit sitt politiska mål så fortsätter förlusterna, krigskostnaderna och sanktionerna.

I Rysslands fornstora dagar har de haft olika allierade som de tillsammans med tills sist har kunnat göra fredsfördrag. I Karl XII krig mot Peter den store så var Ryssland allierade med Polen, Danmark och delar av Tyskland. För Peter förstod att göra allianser. Den obegåvade Putin har gjort en allians med Syrien, Iran och Nordkorea för att kriga i Europa. Skitländer utan inflytande i Europa.
Citera
2023-03-02, 00:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Så ryzzmongos plan är att lägga alla ryzka städer i grus och aska, och vara färdiga typ år 2034 enligt nuvarande hastighet...
Jisses vad smart du är, kan nästan tro du är en rysk general?

Det ser ut att bli ett jättefiasko för Ukraina i Bachmut.
Citera
2023-03-02, 00:45
Avstängd
Ukrainarna hade flera veckor på sig att dra sig ur Bachmut. Nu är det för sent.
Citera
2023-03-02, 00:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Ärligt har jag väldigt svårt att tro på att den bilden visar en plastdetalj som stoppat en kula.
Om man tittar på kulan så finns det ingen som helst deformering eller missfärgning över huvud taget... vilket får mig att misstänka att bilden är något... tillrättalagd...
Missförstå mig rätt, jag tror att killen i fråga hade änglavakt på riktigt och att en kula faktiskt träffade där... men jag tror att den gick rakt igenom utan att stanna, men på ett sånt sätt att killen inte blev träffad... Sen har man helt enkelt plockat isär en patron, tryckt in kulan i hålet och fotat för att visa vart den träffade och då tar folk det som att det är spännet som stoppat kulan, vilket jag som sagt har väldigt svårt att tro.

Ja kanske lite fejk men lite skoj ändå. Jag såg en annan liknande med 30mm automatkanon som fastnat i en skyddsväst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in