2023-03-01, 15:49
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag pratar ur EU-medborgarperspektiv. Du har rätt i att där är vissa vinster från specifikt svensk sida. Även energibolagen går bra. Tyvärr är Tyskland vår största marknad generellt, och om tysk ekonomi hackar, så hackar svensk ekonomi. Titta du på hur mycket mer försvarsindustrin omsatt och kom tillbaka till tråden med siffror så blir vi klokare. Min tro är att det tyvärr är marginellt, och det är också inräknat i nuvarande svensk GDP (dvs om det inte varit för detta så hade det sett sämre ut).

Kolla SAAB. mycket fin orderingång och det ser inte au att tappa av under året, perfekt "För helåret 2023 förväntar vi oss en organisk försäljningstillväxt omkring 15% och att tillväxten i rörelseresultatet överstiger den organiska försäljningstillväxten." https://www.saab.com/sv/newsroom/press-releases/2023/saabs-bokslutskommunike-2022-stark-orderingang-och-levererar-pa-malen-for-helaret
Citera
2023-03-01, 15:50
Medlem
Tankesmedjan ISW har lagt upp kartor på hur den ryska invasionne av Ukraina gått från start framtill nu.
Och vilken skillnad när man ser kartor från febr 2022 och febr 2023. Frågan om det hittills gått dåligt för ryssen kan ju bara besvaras med ett rungande ja.
Vem hade trott att den ryske diktatorn som suttit så länge på tronen omgav sig med så usla strateger vid sin sida allt medan den oerfarne och relativt okände folkvalde presidenten i Ukraina var en sådan baddare på att uppmuntra, delegera och organisera förvaret av Ukraina.

All heder åt Ukraina.
Citera
2023-03-01, 15:53
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Fast en rysk kollaps skulle också kunna innebära femton små nya diktaturer med kärnvapen.
Jo vi får se hur det går, jag tror mest på en ekonomisk kollaps, Putin avsätts och den nya ledningen får förhandla för att häva sanktionerna. Förmodligen behöver de militärens stöd.

Närmaste månaderna så kommer det förhoppningsvis gå upp för personer som har både inflytande och hjärna att situationen är ohållbar.
Citera
2023-03-01, 15:55
Medlem
HejaFinlands avatar
En vanlig dag vid ryska fronten! De ligger i ett snöigt dike medans deras stridsvagn brinner. De verkar komma från Asien. Måste vara riktigt trist där de bor när de väljer ett dike i Ukraina i stället. Jag tror jag skall gå och äta en pizza i kväll och ta ett glas vin i stället. Vad bra jag har det jämfört med dessa asiat-ryssar.

https://twitter.com/vidtranslator/status/1630923686047014912

Edit: En bättre översättning: https://twitter.com/wartranslated/status/1630913565073764359
Senast redigerad av HejaFinland 2023-03-01 kl. 15:58.
Citera
2023-03-01, 15:58
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Eller också var Euromaidan demokratisk och Janukovichs agerande odemokratiskt.

Vad menar du? Har det dött 70000 ukrainska soldater och 2000-3000 civila bara i Bakhmut eller under hela kriget? Om det är hela kriget så är antalet civila för lågt. Hus jämnades med marken i Mariupol.

Håller med det sistnämnda men vad händer om Ryssland får för sig att anfalla igen om 10 år? Då är vi i samma rövsits.

Nej, på något sätt så måste vi visa Ryssland att aggressivitet inte lönar sig. Hur gör man det kan man fråga sig?

Jag antar att det som hände i det tidiga kriget har inte med vår policy (fred-mot-territorium vs. Rättvisa-straffa-Ryssland) att göra. Du har rätt i att många fler civila dött. Jag angav "merkostnaden" i liv (inte i Bakhmut).

Där finns en risk att det blir krig igen om 10 år ja. Om den risken är 99% så skulle jag kanske nästan vara på din sida i denna debatt. Men jag tror inte Putin tittar på detta krig och tänker "fan vad gött det var. Jag gör om detta när jag är 81, what could possibly go wrong" om det blir fred nu. Jag tror han, och hans efterkommare, skulle vara lättade över att det inte gick fullständigt åt helvete.
Citera
2023-03-01, 16:01
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Kolla SAAB. mycket fin orderingång och det ser inte au att tappa av under året, perfekt "För helåret 2023 förväntar vi oss en organisk försäljningstillväxt omkring 15% och att tillväxten i rörelseresultatet överstiger den organiska försäljningstillväxten." https://www.saab.com/sv/newsroom/press-releases/2023/saabs-bokslutskommunike-2022-stark-orderingang-och-levererar-pa-malen-for-helaret

Visst. Men hur stor del är SAAB och underleverantörer av svensk industri? Under 2%, gissar jag. SAAB är inte ens med i OMX30.
Citera
2023-03-01, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
För Ukrainarna att dra sig tillbaka utan att riskera sina liv ur bakmuth.
Eller har du en annan analys ?

Ryssland kan dra sig tillbaka. Ännu bättre.
Citera
2023-03-01, 16:03
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det framgår inte om han är finsk, bara att han är finländare eftersom hans identitet är dold. Jag konstaterar att journalisten är gift med en ryska och bor i St. Petersburg. Och så säger jag att Supo (Finska Säpo) nog har identifierat honom och håller koll på honom!
Du tycker att hans uppgifter ska tas med en nypa salt? 😎
Citera
2023-03-01, 16:04
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tankesmedjan ISW har lagt upp kartor på hur den ryska invasionne av Ukraina gått från start framtill nu.
Och vilken skillnad när man ser kartor från febr 2022 och febr 2023. Frågan om det hittills gått dåligt för ryssen kan ju bara besvaras med ett rungande ja.
Vem hade trott att den ryske diktatorn som suttit så länge på tronen omgav sig med så usla strateger vid sin sida allt medan den oerfarne och relativt okände folkvalde presidenten i Ukraina var en sådan baddare på att uppmuntra, delegera och organisera förvaret av Ukraina.

All heder åt Ukraina.

Absolut..

Den stora frågorna är ju givetvis :

-Kan man fortsätta i samma spår ?
-Har man tålamodet för att förbereda en motoffensiv grundligt, istället för att förivra sig ?
(det är en helt annan sak när man skall rycka fram)
-Tidspunkten för denna motoffensiv..(desto senare, desto bättre enligt mig. Inte innan tidigt på sommaren, Mycket skall hinna bli samkört.)
Citera
2023-03-01, 16:07
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Visst. Men hur stor del är SAAB och underleverantörer av svensk industri? Under 2%, gissar jag. SAAB är inte ens med i OMX30.

vi är per capita en storproducent av vapen i världen, känt för kvalitet. så länge jag tjänar pengar så bryr jag mig inte, alla andra får satsa i vad de vill, jag kör mitt race och anpassar mig efter vad som sker på världsmarknaden. Goda tider i energi, vapen, livsmedel, transport etc etc..
Citera
2023-03-01, 16:08
Medlem
Citat:
Från din länk: "På ekonomisk zon har Sverige suveräna rättigheter att utforska och utnyttja naturtillgångarna och avseende konstgjorda anläggningar samt [ansvar] för skydd och bevarande av miljön."

Northstream är en konstgjord anläggning, vi var nog rätt kassa på att ta betalt för det, tror jag.

Hur tycker du "bevarande av miljön" går för Sverige? Någon idiot skapade utsläpp som motsvarar nästan hela Sveriges privata bilflotta vid NorthStreams sprängning.
Och där kommer din falska hänsyn till miljön igen som inte har någon relevans i tråden.
Bra att du backat från att det självklart är USA till att det är någon idiot. Framsteg för dig. Även om du blev tvingad till det då du blev synad.
Citera
2023-03-01, 16:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Du tycker att hans uppgifter ska tas med en nypa salt? 😎

Hela artikeln på finska innehåller andra vittnesmål också, en översättning har postats i tråden. Journalisten är ju opålitlig men artikeln är mer balanserad än den förkortade versionen på svenska. Men den mystiska personen utan namn har säkert delvis rätt men han känner ju inte till allt. Han tränar trupper i Kiev, han strider inte. Men han tillhör en typ av person som beskrivs här om du orkar se en längre video (1 timme). Det finns människor i väst som lever i det gamla kalla kriget och har en Rysslandsbias från den tiden. Lite som Psychic Sailor.
https://www.youtube.com/watch?v=ziCluJ3KPNg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in