2023-02-28, 20:48
  #1
Medlem
Polisens misstanke: Pojkarna hölls på hästgården mot sin vilja.

https://www.ystadsallehanda.se/ystad/polisens-misstanke-pojkarna-holls-pa-hastgarden-mot-sin-vilja-18963583/

Någon som vet vilken gård det gäller?
Citera
2023-02-28, 20:54
  #2
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Så, nu citerar vi lite av artikeln också.....

"Tonårspojkarna som polisen hittade vid ett tillslag mot en hästgård i sydöstra Skåne kan ha varit på gården under tvång. Det är vad polisen misstänker.
– Det här ärendet sticker ut. Jag har aldrig varit med om att vi hittar barn i ärenden med så här allvarliga brottsmisstankar, säger Calle Persson, polisens regionala presstjänst."

https://www.ystadsallehanda.se/ystad/polisens-misstanke-pojkarna-holls-pa-hastgarden-mot-sin-vilja-18963583/

Undrar och HOPPAS att det är hästfamiljen Alvesparres gård.....(men bara min ÖNSKAN)!
Citera
2023-02-28, 21:41
  #3
Medlem
fattakanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Så, nu citerar vi lite av artikeln också.....

"Tonårspojkarna som polisen hittade vid ett tillslag mot en hästgård i sydöstra Skåne kan ha varit på gården under tvång. Det är vad polisen misstänker.
– Det här ärendet sticker ut. Jag har aldrig varit med om att vi hittar barn i ärenden med så här allvarliga brottsmisstankar, säger Calle Persson, polisens regionala presstjänst."

https://www.ystadsallehanda.se/ystad/polisens-misstanke-pojkarna-holls-pa-hastgarden-mot-sin-vilja-18963583/

Undrar och HOPPAS att det är hästfamiljen Alvesparres gård.....(men bara min ÖNSKAN)!
Hällestad räknas nog inte till sydöstra skåne. Så det är nog inte den gården.
Citera
2023-02-28, 21:54
  #4
Medlem
megacrexs avatar
Från sydsvenskan
https://www.sydsvenskan.se/2023-02-28/misstanke-om-tvangsarbetade-pojkar-pa-hastgard
Citat:
– Det här ärendet sticker ut. Jag har aldrig varit med om att vi hittar barn i ärenden med så här allvarliga brottsmisstankar, säger Calle Persson, polisens regionala presstjänst till tidningen.

Enligt polisen vill de tre pojkarna, som är mellan 15 och 18 år och kommer från ett östafrikanskt land, åka tillbaka till sitt hemland.
Tonårspojkar på hästgård är ju inte så vanligt i skandalsvängen men från östafrika? Har det hänt förrut?
Citera
2023-02-28, 22:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacrex
Från sydsvenskan
https://www.sydsvenskan.se/2023-02-28/misstanke-om-tvangsarbetade-pojkar-pa-hastgard

Tonårspojkar på hästgård är ju inte så vanligt i skandalsvängen men från östafrika? Har det hänt förrut?

Vill dom hem så skicka iväg dom hem omedelbart!
Citera
2023-03-01, 02:04
  #6
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Häng ut gården och dess ägare med namn!!

Använder tydligen barnslavar, hudfärg helt ointressant egentligen, men blev gårdsägarna ratade av svenska socialtjänsten? Fick inte bedriva svensk inhemsk barnhandel, utan köpte/skaffade barnslavar utomifrån??
Citera
2023-03-01, 11:38
  #7
Medlem
Finns det något samband med detta?
https://www.ystadsallehanda.se/skurup/kritiserad-ridklubb-kastar-in-handduken-jag-ar-straffad-pa-livstid-8f1012b2/

https://www.ystadsallehanda.se/skurup/akka-ridcenters-tillstand-upphor-till-sommaren-jag-kommer-att-vanda-mig-till-europadomstolen-516e44a 9/

https://www.ystadsallehanda.se/skurup/kritiserad-ridskola-fortsatter-trots-indraget-tillstand-638b4a9e/
Citera
2023-03-01, 13:40
  #8
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvira-Maddigan
Finns det något samband med detta?
https://www.ystadsallehanda.se/skurup/kritiserad-ridklubb-kastar-in-handduken-jag-ar-straffad-pa-livstid-8f1012b2/

https://www.ystadsallehanda.se/skurup/akka-ridcenters-tillstand-upphor-till-sommaren-jag-kommer-att-vanda-mig-till-europadomstolen-516e44a 9/

https://www.ystadsallehanda.se/skurup/kritiserad-ridskola-fortsatter-trots-indraget-tillstand-638b4a9e/

Skurup är ju inte direkt ”sydöstra Skåne”..
Citera
2023-03-01, 14:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Skurup är ju inte direkt ”sydöstra Skåne”..

Ligger precis på gränsen.
Citera
2023-03-01, 15:29
  #10
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajsa63
Ligger precis på gränsen.


Ehrm nej, det skulle jag som infödd skåning (från sydöstra Skåne dessutom) verkligen inte påstå att det gör..!!

I övrigt står det såhär i Ystads Allehanda om fallet då trådstarten var rätt fattig;

”..Tre tonårspojkar utan arbetstillstånd arbetade under sådana förhållanden på hästgården att arbetsgivaren nu polisanmälts för människoexploatering..”

”..– På arbetsplatsen fanns tre arbetare som misstänks sakna arbetstillstånd. Det var tre män mellan 15 och 18 år från ett östafrikanskt land..”

”..De har tagits i förvar. Polisen har förhört dem, men vad de berättat kan jag inte kommentera. Utredningen fortsätter och Migrationsverket kommer att kopplas in.
Polisen är förtegen om varför inspektionen på gården gjordes..”


https://www.ystadsallehanda.se/nyheter/hastgard-anmald-for-manniskoexploatering-tonarspojkar-i-forvar/

”..Polisens hypotes är att tonåringarna var på gården som arbetskraft.
– Vi misstänker att de fanns på gården för att arbeta och vi menar att de inte hade tillstånd att arbeta, säger Calle Persson och förklarar därmed misstanken mot arbetsgivaren om brott mot utlänningslagen.
Uppehållstillstånd behövde dock inte pojkarna.
– De kommer från ett land i östra Afrika från vilket man får uppehålla sig i Sverige i 90 dagar som turist..”


”..Enligt Calle Persson vill alla tre tonåringarna åka hem till sitt hemland.
– De får inte vistas i Sverige längre och gränspolisen kommer att fatta ett avvisningsbeslut. Eftersom de vill hem är det inget konstigt med det. Vi kommer att samordna deras hemresa..”


https://www.ystadsallehanda.se/ystad/polisens-misstanke-pojkarna-holls-pa-hastgarden-mot-sin-vilja-18963583/
__________________
Senast redigerad av MissDecibella 2023-03-01 kl. 15:32.
Citera
2023-03-02, 18:14
  #11
Medlem
Metainaboxs avatar
Går man in på arbetsmiljöverkets sida, vidare till Sök i Arbetsmiljöverkets diarium, söker på Skurup så får man upp att dom varit hos Ak-ka ridcenter 24/2 med rubricering ” Inspektion inom Myndighetsgemensamma kontroller mot arbetslivskriminalitet”

Tror inte vi behöver gissa mer, men man kan väl säga att det varit en dålig månad för night and day
Citera
2023-03-02, 23:36
  #12
Medlem
megacrexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metainabox
Går man in på arbetsmiljöverkets sida, vidare till Sök i Arbetsmiljöverkets diarium, söker på Skurup så får man upp att dom varit hos Ak-ka ridcenter 24/2 med rubricering ” Inspektion inom Myndighetsgemensamma kontroller mot arbetslivskriminalitet”

Tror inte vi behöver gissa mer, men man kan väl säga att det varit en dålig månad för night and day
Inte bara det, ett dåligt decennium att döma av redovisade siffror!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in